Gå til innhold

[Løst] Nye høyttalere stativ evt små gulvstående 10-20k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra tips her da jeg også har planer om å kjøpe noen høyttallere til soverommet og det er lite men har plass til gulvhøyttalere.

Er noen som har testet ut dynavoice  df-6 eller 8, er muligens for store for trådstarter men de har også noen mindre høyttalerserier.

Selgeren sammenlignet de med dali ikon 6 bare billigere pris, jeg bor litt langt nord så er vanskelig å bare stikke innom å lytte.

Lenke til kommentar

 

 

ProAc D2 til litt under nyprisen av Dali Rubicon 2 er nesten vondt å se. De spiller mange nivå over. Men har en mistanke om at fruen går bananas da om jeg hanker inn enda en sak nå... :/

 

 

Har du råd, får du bruke mannelist =) Jeg syns altfor mange kvinner får viljen sin, ofte er de fornøyd selv med et "søtt lite minianlegg" - og da får det være sånn.

Det handler egentlig om å ha forståelse for hverandres interesser. Jeg hadde lettere skjønt det om det hadde vært snakk om et sett digre Cerwin Vega fks.

 

Vi har vel kompromisset litt begge veier. I stua står det et par ProAc D20R på hver sin side av TV, med en sølvgrå Parasound HINT under. Så jeg kan vel ikke påstå at vi har usynlig lyd i stua. Men bra låter det. 

Det var for øvrig ingen stor diskusjon, hun er jo enig i at det låter bra, selv om hun sikkert hadde sagt det samme med en Bose lydplanke. =)

Lenke til kommentar

Var på en liten runde i dag.

Hørte på Dali Rubicon 5. Der ble jeg ikke imponert for å være ærlig.

Det låter jo bra og alt det der, men den taklet ikke bass veldig bra. 

Men jeg var innom Lyric i dag også, fikk hørt på ProAc.

Å gå fra Dali Rubicon til ProAc var nesten natt og dag as.

ProAc lå jo veldig bra! Det var noe helt annet syns jeg.

Stålkontroll på det meste.

Men jeg fikk ikke hørt den på veldig bassintens musikk, som trance feks.

Noen som har hørt hvordan det funker? 

Den var jo veldig fin til annen musikk med mye bass, som jazz og feks Jimi Hendrix. 

 

Jeg hadde jo nesten bestemt meg for de SF 2.5, men nå er jeg veldig i tvil.

SF er jo en mye mye penere høyttaler, men skal man kun legge lyden til grunn så hadde jeg nok valgt ProAc anyday.

Men når jeg har en stue som er sånn formet som min er syns jeg det er viktig at høyttalerne skal være pene også.

De tar jo opp ganske mye av den "visuelle" plassen. 

 

Jeg tar over leiligheten den 1 desember, så fare for at det blir ProAc og SF på hjemlån helgen etter for å kjøre en ordentlig sammenligning. 

Er veldig enig ang Rubicon 5. En enorm skuffelse til 24000. Det låter boksaktig. Hadde den kostet 5000 hadde det vært samsvar mellom pris og kvalitet. Vel, Klipsch RP160m spiller faktisk bedre...

 

Mine ProAc D20 har vel en god styrke på bra bass. Jeg spiller nok en overvekt av musikk med god bass i, selv om det sjelden er trance. D18 er for øvrig ganske lik, bare med domediskanter i stedet for D20s bånddiskant.

Og skal du sammenligne rettferdig med SF blir det mot Olympica. Med unntak av utseendet, der er SF i særklasse lekre. Dessverre blir prisen på SF for å matche ProAc rimelig høy, altså rundt 40k og oppover. 

Lenke til kommentar

En viktig faktor når man skal høre på høyttalere i butikk er hvilken forsterker de er koblet til. Er de tilkoblet et forsterkersett til 80.000 - og kanskje rørforsterker - bør det låte annerledes enn hvis man selv har en til 10-15000. 

Godt poeng. Har opplevd mye rart på utallige lytterunder. Relativt rimeligere høyttalere har blitt drevet med forsterkeri til både 150K og 400K, som gir et ganske dårlig bilde på hvordan det vil låte hjemme med "normalanlegg".

 

Lytter du på små og mellomstore ProAc hos Lyric står det som oftest påkoblet Creek Evo 100A eller 50A (hhv under 10k og 20k kr). De spiller luftigere enn mye annet, men mangler noe fylde og bunn. Gir en grei pekepinn på realistiske forventninger.

Lenke til kommentar

 

Men steike som du vil kose deg om du velger rett. :D

Det håper jeg.

Det ble ProAc D18. Tror de er det beste valget både for rommet og lyden totalt.

Ikke de peneste høyttalerne i den prisklassen, men lydmessig er det noe av det bedre jeg har hørt til under 50k

 

Grattis! Glitrende høyttalere.

Har selv modellen to nummer opp (bånddiskanten) og mener dette er det beste jeg kunne finne opp til 60-70000. Og jeg lette lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...