Gå til innhold

[Løst] Nye høyttalere stativ evt små gulvstående 10-20k


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal flytte om ikke så alt for lenge og dermed trenger jeg noen høyttalere som er mer egnet for en mindre stue enn de jeg har i dag.

Jeg er veldig fornøyd med de jeg har i dag (tannoy eyris dc3), men de krever mer rom enn jeg får når jeg flytter.

 

Litt av problemet er at stuen er lang og smal, og veggen der TVen og høyttalerne kommer til å være passert er 180cm lang. Det er skyvedører i hver ende.

Jeg ser for meg at jeg kanskje vil komme til å plassere høyttalerne så de vil stå litt foran dørene når jeg faktisk skal sette meg ned å lytte på musikk.

Så får de heller ikke være helt optimalt plassert når de bare skal brukes til TVen. 

Fant ett bildet av en tilsvarende leilighet på finn.no.

Det ligger i spoileren.

 

02_704013372.jpg

 

 

De skal kobles til en Xindak 6950 Klasse A forsterker.

 

Jeg har satt opp noen alternativer.

KEF LS50 - https://oslohificenter.no/hoyttalere/kompakte/kef-ls50

Audio Physic 40 - https://oslohificenter.no/hoyttalere/kompakte/audio-physic-step-40

Sonus Faber Venere 2.0 - http://www.stereofil.no/hoyttalere/stativhoyttalere/sonus-faber-venere-2.0

B&W CM6 S2 - https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/stativkompakt-hoyttaler/bowers--wilkins-cm6-s2-kompakt-hoyttaler/

 

Jeg vurdere også minder gulvstående som ikke krever så mye fult rundt seg.

Men der har jeg bare sjekket ut storebroren til den Audio Physic.

 

Noen andre som har tips til hva jeg bør sjekke ut?
Tenkte å ta meg noen lytterunder om ikke så alt for lenge.

 

Bor i Oslo, så butikker som holder til her er ikke noe problem å besøke. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de fire du nevner selv blir første og siste mine favoritter. De to i midten har jeg ikke hørt, men AP synes jeg generelt låter litt for slank, mye info men det er fra mellomtone og opp. SF liker jeg generelt bra, Venere 2.5 og opp er morsomme saker, 1.5 låter dessverre elendig så jeg er spent på 2.0 selv.

LS50 er glitrende bra til prisen, er usikker på om CM6 forsvarer den såpass store prisforskjellen, selv om de utvilsomt er gode. Jeg vil tro at rom og forsterker de skal spille sammen med spiller mye inn her.

 

Siden du bor i Oslo bør du stikke innom Lyric i Torggata. Hør på ProAc. De minste kommer i samme prissegment, men kanskje han har noen i demo av de litt større (D1, D2 eller Studio). 

Lenke til kommentar

Er enig ang AP, derfor jeg vurderte den gulvstående versjonen. Men tror nok at jeg da kan få mer for pengene med ett annet valg.

 

LS50 skal visstnok være "kunstig" billig. I følge han på Oslo Hifi Center så om du sprenger de må du ut med 14k for å få de fikset!

Han kjente til min forsterker å mente det skulle være god match med LS50, siden det er klasse A.

 

Lyric ja, der er det lenge siden jeg har vært. Burde man ringe å "booke" demo der på forhånd? De siste gangene jeg har gått forbi har det sett stengt ut. 

Lenke til kommentar

Er enig ang AP, derfor jeg vurderte den gulvstående versjonen. Men tror nok at jeg da kan få mer for pengene med ett annet valg.

 

LS50 skal visstnok være "kunstig" billig. I følge han på Oslo Hifi Center så om du sprenger de må du ut med 14k for å få de fikset!

Han kjente til min forsterker å mente det skulle være god match med LS50, siden det er klasse A.

 

Lyric ja, der er det lenge siden jeg har vært. Burde man ringe å "booke" demo der på forhånd? De siste gangene jeg har gått forbi har det sett stengt ut. 

Hører en av de gulvstående jevnlig, hos en kompis. Det er vel Virgo 25. Men lydsignaturen er den samme der også, så nå driver han og prøver seg frem med sub.

 

LS50 har jeg også hørt på nesten smertefullt volum, de tåler utrolig mye. Og har mistenkelig mye bass for størrelsen.

 

Lyric har som regel stengt dør, men det er bare å ringe på. De er sjelden langt unna, så jeg har aldri booket time selv. Men det er nå en skikkelig godte-butikk... ;)

Lenke til kommentar

 

Er enig ang AP, derfor jeg vurderte den gulvstående versjonen. Men tror nok at jeg da kan få mer for pengene med ett annet valg.

 

LS50 skal visstnok være "kunstig" billig. I følge han på Oslo Hifi Center så om du sprenger de må du ut med 14k for å få de fikset!

Han kjente til min forsterker å mente det skulle være god match med LS50, siden det er klasse A.

 

Lyric ja, der er det lenge siden jeg har vært. Burde man ringe å "booke" demo der på forhånd? De siste gangene jeg har gått forbi har det sett stengt ut. 

Hører en av de gulvstående jevnlig, hos en kompis. Det er vel Virgo 25. Men lydsignaturen er den samme der også, så nå driver han og prøver seg frem med sub.

 

LS50 har jeg også hørt på nesten smertefullt volum, de tåler utrolig mye. Og har mistenkelig mye bass for størrelsen.

 

Lyric har som regel stengt dør, men det er bare å ringe på. De er sjelden langt unna, så jeg har aldri booket time selv. Men det er nå en skikkelig godte-butikk... ;)

 

Holdt faktisk på å kjøpe Virgo 25 da handlet sist som nå er ca 7 årsiden, men endte da på de Tannoy, mye fordi jeg fikk en drit bra pris og som du nevner så er de litt gjerrige på bassen.

 

LS50 skal jo være en veldig nøytal høyttaler som ikke skal farge lyden. Men nå har jeg ikke fått hørt de enda. Men gleder meg til å sjekke de ut. Eneste er at jeg ikke syns de ser så fine ut, men men.

Lyric er en artig butikk ja, faktisk der jeg kjøpte min første forsterker, som var konfimasjonsgave for nå nesten 15 år siden. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

 

 

Noen andre som har tips til hva jeg bør sjekke ut?

Tenkte å ta meg noen lytterunder om ikke så alt for lenge.

 

Bor i Oslo, så butikker som holder til her er ikke noe problem å besøke. 

 

Ah, jeg kan ikke la vær annet enn å anbefale: http://www.whathifi.com/proac/studio-110/review 

 

Nå har jeg ikke hørt på akkurat denne modellen, men har hørt både stor og liten av fabrikatet tidligere. Den nevnte B&W er sikkert bra den, men for meg er det noe med ProAc som skiller seg ut. Musikken tilføres noe nesten udefinérbart - kall det musikalitet/formidlingsevne. Lyric HiFi i Torgata (fortsatt?) har pleid å yte god service (hjemlån), men jeg kan ikke love noe på deres vegne. http://www.lyrichifi.no/

 

Ikke alltid prisen som avgjør god/dårlig heller. Danske "System Audio 905" til kr 2500 (ikke i produksjon lenger - andre modeller) hadde også denne "magiske" musikaliteten, men naturlig nok ikke samme kvaliteten.

 

Selv har jeg gitt opp hifi-interessen for å si det sånn, men gi meg prisen på høyttaleren hvis du drar innom (de har prisliste om ikke annet). Bare nysgjerrig.

 

Ser at testen er 10 år gammel, men det behøver ikke å bety noe. Med en sånn vil du kanskje ikke tenke ny høyttaler mer;)

 

PS: Produktet er allerede nevnt, ja:)

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

 

Er enig ang AP, derfor jeg vurderte den gulvstående versjonen. Men tror nok at jeg da kan få mer for pengene med ett annet valg.

 

LS50 skal visstnok være "kunstig" billig. I følge han på Oslo Hifi Center så om du sprenger de må du ut med 14k for å få de fikset!

Han kjente til min forsterker å mente det skulle være god match med LS50, siden det er klasse A.

 

Lyric ja, der er det lenge siden jeg har vært. Burde man ringe å "booke" demo der på forhånd? De siste gangene jeg har gått forbi har det sett stengt ut. 

Hører en av de gulvstående jevnlig, hos en kompis. Det er vel Virgo 25. Men lydsignaturen er den samme der også, så nå driver han og prøver seg frem med sub.

 

LS50 har jeg også hørt på nesten smertefullt volum, de tåler utrolig mye. Og har mistenkelig mye bass for størrelsen.

 

Lyric har som regel stengt dør, men det er bare å ringe på. De er sjelden langt unna, så jeg har aldri booket time selv. Men det er nå en skikkelig godte-butikk... ;)

 

Holdt faktisk på å kjøpe Virgo 25 da handlet sist som nå er ca 7 årsiden, men endte da på de Tannoy, mye fordi jeg fikk en drit bra pris og som du nevner så er de litt gjerrige på bassen.

 

LS50 skal jo være en veldig nøytal høyttaler som ikke skal farge lyden. Men nå har jeg ikke fått hørt de enda. Men gleder meg til å sjekke de ut. Eneste er at jeg ikke syns de ser så fine ut, men men.

Lyric er en artig butikk ja, faktisk der jeg kjøpte min første forsterker, som var konfimasjonsgave for nå nesten 15 år siden. 

 

LS50 er veldig nøytral ja, så jeg vil tro at med din klasse A forsterker kan det bli god match. Jeg har kun hørt dem på klasse AB og D forsterkere. Veldig dynamisk og kraftfullt på Parasound p5+a21, men ikke helt peiskos-stil. Der blir klasse A hakket mer behagelig.

Så nettopp et par eller to med LS50 på brukten forresten.

 

Tannoy er vel også noe slanke, veldig god mellomtone. Jeg savnet litt fylde sist jeg hørte dem, tror det var DC-10. De traff ikke meg helt, men de har jo mange modeller som gjerne er annerledes. Blir uansett spennende å høre hva du finner ut.

Lenke til kommentar

Synd hjemmesiden til Lyric ikke er noe å se på, eller spesielt nyttig info å hente. Men Tor er en hyggelig fyr som låner ut utstyr så du kan teste hjemme.

 

Som Fjellvåken sier, det er noe spesielt musikalsk, sprudlende og behagelig med ProAc. Svært detaljerte, men med mye fylde. Om du leter etter prisen på spesifikke modeller husker jeg noenlunde fra siste besøk.

Lenke til kommentar

Ah, jeg kan ikke la vær annet enn å anbefale: http://www.whathifi.com/proac/studio-110/review 

Linken funker ikke :(

 

Synd hjemmesiden til Lyric ikke er noe å se på, eller spesielt nyttig info å hente. Men Tor er en hyggelig fyr som låner ut utstyr så du kan teste hjemme.

 

Som Fjellvåken sier, det er noe spesielt musikalsk, sprudlende og behagelig med ProAc. Svært detaljerte, men med mye fylde. Om du leter etter prisen på spesifikke modeller husker jeg noenlunde fra siste besøk.

Hva ligger de forskjellige ProAc på? 

Tenkte å prøve å få tatt meg en tur innom etter jobb en dag. 

Lenke til kommentar

 

Ah, jeg kan ikke la vær annet enn å anbefale: http://www.whathifi.com/proac/studio-110/review 

Linken funker ikke :(

 

 

Hva ligger de forskjellige ProAc på? 

Tenkte å prøve å få tatt meg en tur innom etter jobb en dag. 

 

 

WhatHiFi: Kanskje linken funker hvis du trykker F5. Hos meg kommer siden opp når jeg klikker markøren i adressefeltet og trykker Enter en gang til. Eller du kan skrive "Studio 110" i søkefeltet.

 

ProAc: Er ikke oppdatert på pris, men antar fra 10.000 og oppover. Den minste jeg har hørt på het Tablette og kostet 10K - så vet jeg ikke hvilken vei prisene har tatt siden da.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

 

Ah, jeg kan ikke la vær annet enn å anbefale: http://www.whathifi.com/proac/studio-110/review 

Linken funker ikke :(

 

 

Hva ligger de forskjellige ProAc på? 

Tenkte å prøve å få tatt meg en tur innom etter jobb en dag. 

 

 

WhatHiFi: Kanskje linken funker hvis du trykker F5. Hos meg kommer siden opp når jeg klikker markøren i adressefeltet og trykker Enter en gang til.

 

ProAc: Er ikke oppdatert på pris, men antar fra 10.000 og oppover. Den minste jeg har hørt på het Tablette og kostet 10K - så vet jeg ikke hvilken vei prisene har tatt siden da.

 

Tablett Anniversary ligger fra ca 14k. D1 og D2 er på ca 18 og 22k. D20R fra 20k. Og deretter slag i slag, 55, 75, 150 osv :)

Studio er vel rimeligste, fra ca 11k.

Endret av Pop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var å hørte på Sonus faber Venere 2.0 og 2.5.

Hvis plassen i den nye leiligheten tillater det så blir det 2.5.

 

Hvis ikke tror jeg nok jeg skal prøve å finne en mindre gulvstående. 

Blir fort litt tynt med stativhøyttalere. 

Kanskje Dali Rubicon 2 er verdt en lytt. De spiller forbløffende fyldig med litt hjelp fra bakvegg (ca 30cm). Prisen blir helt kurant og de finnes jo stort sett over hele landet.

Lenke til kommentar

Scansonic MB serien, gulv eller stativ, har dem hos oslo hificenter. 

Cabasse Bora, ATC og ProAc som nevnt, alle hos Tor i Lyric Hifi. 

PSB Imagine T2 og PMC Twenty serien. 

 

ProAc D2 ligger jo på hifisentralen! Vurderer å kjøpe dem selv. Men har ikke fått høre dem enda... 

 

EDIT:
Så bilde av "rommet" ditt. Ville valgt noe med  bassporten i front så du kan ha dem nærmere bakveggen.

Ala ProAc, ScanSonic, PMC osv. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Scansonic MB serien, gulv eller stativ, har dem hos oslo hificenter. 

Cabasse Bora, ATC og ProAc som nevnt, alle hos Tor i Lyric Hifi. 

PSB Imagine T2 og PMC Twenty serien. 

 

ProAc D2 ligger jo på hifisentralen! Vurderer å kjøpe dem selv. Men har ikke fått høre dem enda... 

 

EDIT:

Så bilde av "rommet" ditt. Ville valgt noe med  bassporten i front så du kan ha dem nærmere bakveggen.

Ala ProAc, ScanSonic, PMC osv. 

ProAc D2 til litt under nyprisen av Dali Rubicon 2 er nesten vondt å se. De spiller mange nivå over. Men har en mistanke om at fruen går bananas da om jeg hanker inn enda en sak nå... :/

Lenke til kommentar

 

ProAc D2 til litt under nyprisen av Dali Rubicon 2 er nesten vondt å se. De spiller mange nivå over. Men har en mistanke om at fruen går bananas da om jeg hanker inn enda en sak nå... :/

 

 

Har du råd, får du bruke mannelist =) Jeg syns altfor mange kvinner får viljen sin, ofte er de fornøyd selv med et "søtt lite minianlegg" - og da får det være sånn.

Det handler egentlig om å ha forståelse for hverandres interesser. Jeg hadde lettere skjønt det om det hadde vært snakk om et sett digre Cerwin Vega fks.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Var på en liten runde i dag.

Hørte på Dali Rubicon 5. Der ble jeg ikke imponert for å være ærlig.

Det låter jo bra og alt det der, men den taklet ikke bass veldig bra. 

Men jeg var innom Lyric i dag også, fikk hørt på ProAc.

Å gå fra Dali Rubicon til ProAc var nesten natt og dag as.

ProAc lå jo veldig bra! Det var noe helt annet syns jeg.

Stålkontroll på det meste.

Men jeg fikk ikke hørt den på veldig bassintens musikk, som trance feks.

Noen som har hørt hvordan det funker? 

Den var jo veldig fin til annen musikk med mye bass, som jazz og feks Jimi Hendrix. 

 

Jeg hadde jo nesten bestemt meg for de SF 2.5, men nå er jeg veldig i tvil.

SF er jo en mye mye penere høyttaler, men skal man kun legge lyden til grunn så hadde jeg nok valgt ProAc anyday.

Men når jeg har en stue som er sånn formet som min er syns jeg det er viktig at høyttalerne skal være pene også.

De tar jo opp ganske mye av den "visuelle" plassen. 

 

Jeg tar over leiligheten den 1 desember, så fare for at det blir ProAc og SF på hjemlån helgen etter for å kjøre en ordentlig sammenligning. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...