Gå til innhold

Naa er jeg mokk lei, Lcd/film Svart Nivaa!


Anbefalte innlegg

Okay, jeg skal holde dette nogelunde brief, og komme til pointet uten for mye bakgrunns info.

Jeg er lei av daarlig monitor teknologi som ikke en gang kan vise skikkelig svart, slik som vi hadde allerede i barndomen i form av bilderors tv'er og monitorer.

 

Derfor nar jeg jeg vurderer monitor sa selvfolgelig bryr jeg meg om og fa best mulig svart niva. Ogsa derfor jeg foretrekker TN panel over IPS med bedre farger, kun pagrunn av svart nivaet.

 

Men...Sa kommer det da til div bruk deriblant film. Og det jeg ser er at svart i filmer, er ikke en gang i narheten av det svart nivaet skjermen er i stand til og vise !! Naa for og utrykke meg litt her, hvor in i steike sjukt og bakvend er dette tullet? Se bilde for ett eksempel.

w4jqEA6.png

 

Det svarte er skermen min som viser den svarte Desktop bakgrunnen. Det "svarte" som opplagt ikke er svart, og som ikke en gang gjores saa svart som mulig er svart nivaaet som spilles av fra selve filmen. Jeg merker altid dette, n[r det er letterbox, da er de svarte letterbox strippene "svarte" mens det "svarte" i en helt svart/mork scene fra en film er morkt graatt! For en skam altsaa. Sa mitt spm til dere her paa forumet er, hvorfor i alle dager er det slik ? Og evt. hvilken gruppe idioter er ansvarelige for noe slikt ?

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis Windows er stilt inn til å bruke "Full dynamic range (0 - 255)" og filmen er i "limited dynamic range (16-235)" kan man få denne effekten. Samme hvis encodinga av filmen er dårlig.

 

I filmen vil da verdien 16 regnes som helt sort men for windows er det 0 som er helt sort og vil vise verdi 16 (som da egentlig skal være helt sort) som svakt lys.

 

Edit: Oftest kan slikt justeres enten i videoavspilleren eller i programvaren til skjermkortet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

"limited dynamic range (16-235)" er problemet her; en PC er laget til å kappe de mørkeste tonene og de lyseste for å tilpasse seg TV. Vanligvis finnes en innstilling på skjermkort eller innstilling av kilden (AppleTV, bluray spiller har også denne innstillingen). Grunnet til at dette gjøres er at det må gjøres for å følge HDMI-standarden. Hvorfor denne galskapen er lagt inn i HDMI standarden er for meg et større mysterie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...