Gå til innhold

Kan man overleve en uke på kun saltvann?


_Jaden_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et veddemål med en venn om man kan overleve 7 eller flere dager på saltvann og mat med 10 % vanninnhold.

 

Jeg mener jeg leste for mange år siden at man kunne overleve på saltvann hvis man rasjonerte saltvannet utover hele dagen. Om dette faktisk er riktig er jeg usikker på.

 

Spørsmålet her er om man KAN overleve 7 eller flere dager med perfekte forhold.

- Perfekt temperatur for et menneske for å unngå dehydrering. 

- Mennesket ligger stille 24 timer i døgnet (for å ikke trenge mer vanninntak)

- Drikker minst mulig saltvann per dag for at kroppen klarer å filtrere vekk saltet.

- Uendelig mat er tilgjengelig 24 timer i døgnet, men all mat har ca. 10% vanninnhold.

 

Argumenter imot:

 

http://paradise.docastaway.com/drinking-sea-water/ :

A kidney cannot make urine from a concentration of salts of more than 2%. Seawater is made up of approximately 3% salt, so if we drink it to quench our thirst the kidneys have to use existing water from our body in order to dilute the extra salt, which in turn makes us feel even thirstier.

 

http://oceanservice.noaa.gov/facts/drinksw.html:

Human kidneys can only make urine that is less salty than salt water. Therefore, to get rid of all the excess salt taken in by drinking seawater, you have to urinate more water than you drank. Eventually, you die of dehydration even as you become thirstier.

 

Argumenter for:

 

http://paradise.docastaway.com/drinking-sea-water/

This is the interesting part. Should you find yourself at high sea and it’s been a few days since it last rained, it would be possible to drink small doses of seawater, just one spoon of seawater at 20 minute intervals, drinking very slowly and letting the saliva in your mouth reduce the saline in the water you have swallowed. A man named Alain Bombard demonstrated this a few decades ago in an experiment called “Voluntary Castaway”.

 

http://www.sailnet.com/forums/seamanship-articles/19319-surviving-salt-water.html

Regarding the prospect of surviving at sea by drinking salt water, Dr. Alain Bombard says yes, you can. Dr. Bombard, who wrote Survival at Sea, became a voluntary castaway in 1952 for 65 days when he sailed a tiny inflatable boat across the Atlantic. The theory he developed on that trip is that by drinking small amounts of seawater early and regularly, a sailor can get his system accustomed to accepting saltwater for a prolonged period of time.

 

-

 

Så vil det være mulig å overleve 7 eller mer med kun saltvann og mat med 10% vanninnhold?

Vil vanninnholdet i maten utgjøre forskjellen?

 

Takk :-)

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man overlever nok 7 dager på mat med 10% vanninnhold uten å drikke noe saltvann eller annet vann. Men spørsmålet er interessant, for det er ikke så enkelt som noen tror. Påstanden om at man aldri skal drikke saltvann er etter min mening feil. Under kommer et eksempel, uten mat, bare vann.

 

La oss anta at nyrene produserer urin som er maks 2% salt. Når vi begynner eksperimentet produserer nyrene normalt mye mindre konsentrasjon, la oss gjette 0,5%. Man kan da drikke nok saltvann til at blandingen mellom væsken man har i kroppen fra før og saltvannet man tilfører gjør at nyrene må produsere urin med 2% salt.

 

Når vi kontinuerlig tilfører litt ferskvann i form av 10% vann i maten kan vi tilføre litt saltvann så gjennomsnittet blir 2% salt. Om vi spiser en kilo (usaltet) mat om dagen betyr det en desiliter ferskvann. Om man tilsetter 200 ml saltvann blir det 300 ml vann hvorav 0,03*200=6 ml salt.

 

6/300*100 = 2%.

 

Så om man drikker 100 ml ferskvann om dagen kan man drikke opptil 200 ml saltvann, ifølge den teorien. I praksis blir det litt mindre ettersom det er litt salt i maten og i vanlig ferskvann, og vi puster ut endel vanndamp (uten salt). Men man burde kunne drikke halvt om halvt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

at man ikke skal drikke saltvann hvis man er fortapt til sjøss f.eks er en myte. Man skal bare passe på å ikke drikke for mye av det. Men det er klart bedre å drikke litt saltvann enn ikke noe hvis man er fortapt til sjøss. Man man sannsynligvis få i seg nok væske av å gjøre det. 

 

At man "pisser mer enn man drikker" "alltid" er en myte som kjøpes av lettpåvirkelige ukritiske sauer. 

Lenke til kommentar

 

At man "pisser mer enn man drikker" "alltid" er en myte som kjøpes av lettpåvirkelige ukritiske sauer. 

Problemet med saltvann er at saltkonsentrasjonen i kroppen går opp, og det blir dødelig relativt fort. Det har ikke noe med hvor mye man tisser å gjøre.

 

dersom man drikker mindre enn hva kroppen klarer å prosessere så vil ikke saltkonsentrasjonen gå opp. Og man får samtidig i seg viktig vann. Nyrene klarer helt fint å skille ut en god mengde salt så å la vær å drikke saltvann hvis det er det eneste alternativet er en sikker dødsdom. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

and letting the saliva in your mouth reduce the saline in the water you have swallowed. 

Jeg så nettopp dette. Det er feil tankegang. Problemet er at saltkonsentrasjonen i blodet går opp pga begrenset nyrekapasitet (i prosent, ikke total mengde). Spyttet går uansett "i sirkel" ned i magen, inn i blodet og til spytt igjen.

 

Om man svelger spyttet separat fra saltvannet eller blander dem i munnen er likegyldig. Andelen saltvann i forhold til ferskvann er det samme uansett, så lenge man ikke spytter ut spyttet, men svelger det.

 

Jeg vil egentlig anbefale å svelge spyttet fortløpende så slipper man at det fordamper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det meste av mat har mye mer enn 10 % vanninnhold. Tror ikke du vil få noe vann ut av mat med så lite vann. Mer trolig vil maten absorbere vann fra kroppen, siden den er så tørr, for at fordøyelsen skal kunne fungere overhodet. Da har du i grunn tapt allerede på dette punktet.

 

Edit: F.eks. hvetemel ligger på omtrent 10 % vanninnhold. Du kan jo prøve å spise litt og se om du klarer det uten å trenge mer vann.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Dette spørsmålet har jeg jo 0 peiling på, men jeg prøvde å google litt, ettersom google jo vet alt og alt om alle. Så vidt jeg kan tolke denne artikkelen så vil man ha best sjanse til å overleve hvis man legger seg ned en uke uten å spise eller å drikke.

http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/what-if/what-if-you-drink-saltwater.htm

 

Jeg tenkte på om man kunne bade litt og så få til å trekke inn vann gjennom huden. Ser ut som om dette vil virke motsatt, slik at det vannet som er i kroppen heller vil gå ut til saltvannet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Osmose

 

Litt mer støtte for teorien om at man ikke skal drikke sjøvann:

http://oceanservice.noaa.gov/facts/drinksw.html

 

Det er godt å være godt forberedt til neste gang men havner på en øde øy.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man kan få et veldig hypertont blod, som kan trekke vann ut av cellene i kroppen, og mest utsatt er hjernecellene. Saltkonsentrasjonen i blodet er relativt konstant, men kan påvirkes av væske og mat vi får i oss.

 

Nyrene vil skille ut salter, og ved utskilling av salt skjer også utskillelse av vann. Aldosterone er et av hormonene som sørger for reabsorbering av natrium i nyrene, og ved høyt saltinnhold vil ikke dette hormonet bli skilt ut (hvertfall veldig små mengder). Samtidig vil kroppen konstant skille ut vasopressin som stimulrerer til reabsorbering av vann.

 

Den psykologiske effekten er viktig å ta i betrakning. Hypertont blod stimulerer tørstesenteret, og jeg tror det er mere interessant å se hvor lenge man klarer å holde ut. Blir man gal? Husk at saltvann også kan fungere som et brekningsmiddel, kommer da an på konsentrasjonen av salt i vannet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...