Gå til innhold

GUIDE: Slik finner du den beste laderen til mobilen din


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg ble i likhet med andre i kommentarfeltet overrasket over at testmetoden som er benyttet ikke tar nødvendig hensyn til hvordan Quick Charge fungerer.

 

Hvor har du det fra at Galaxy S6 bruker Quick Charge? Det er en Qualcomm teknologi. Det finnes ikke noen Qualcomm SoC i Galaxy S6. Ikke en eneste Qualcomm IC engang. Selv modem er ikke Qualcomm. S6 er Qualcomm fri sone.

 

Mente adaptive fast charging eller hva nå enn Samsung kaller det de benytter på S6. Poenget var uansett hensyn til høyere spenning enn 5 V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste mobiler har chipset fra Snapdragon, og er det 800 eller nyere så støtter den QuickCharge 2.0. Samsung har lisensiert QC2,0 så nyere Samsung-mobiler med Exynos chipset støtter også QC. Så svaret på "hvilken lader skal jeg bruke?" er: En QuickCharge 2.0 lader. Har sånne både hjemme og i bilen og de fungerer utmerket både til min (elendige) S6 Edge+, min bedre halvdels Z3 Compact, og alt av venner som har vært innom med diverse mobiler, naturligvis unntatt de med halvspist eple på.

Raskeste i testen her var 1500mA (på 5V) som gir 7,5W. Med Samsung sin Adaptive Smart Charger får du 1,67A på 9V som gir 15W, eller dobbelt så fort som den raskeste i testen. Letet ikke hardt etter lader, men ser flere som gir 2,15A på 12V eller 25,8W, det neste 3,5 ganger raskere enn raskest i test her...
En annen bonus med lavere strøm er at det gir mindre krav til kabeltverrsnitt og jeg har hurtiglading på en 2,5 meter kina-kabel uten problem.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

 

 

Personlig er jeg prinsippielt for standarder, og bruker gjerne en 2-amperes lader om jeg har en tilgjengelig, som typisk ikke er originalladeren. Det bør være slutt på den tiden da man får kjøpe en ekstra dyr lader som tilleggsutstyr, som lader raskere enn den som følger med. Når Samsung et al saboterer standardene med å legge inn en kodesnutt for gjenkjenning av eget utstyr, synes jeg ikke det minste om det.

 

Du er klar over at Samsung prøver å gi sine kjøpere raskere lading? Du er klar over at dette ikke er "en kodesnutt for å oppdage egen lader" ? Den lader ved 9V hvis det er aktivert i telefonen din. Enhver telefon kan ikke bare ta imot 9V uten videre!!! 

 

Det Samsung prøver å gjøre, er å gi seg selv et konkurransefortrinn. Og "smartladere" som skal forhandle om ampere og volt bør så definitivt følge en standard, og ikke gjøre det de kan for at de selv kun skal gi best ytelse på eget brand name. I alle fall om det er forbrukernes interesse som skal styre verden, og ikke selskapenes. Det verste er at standarder for dette i utgangspunktet er definert, men selskapene gjør variasjoner på disse for at de IKKE skal virke.

Lenke til kommentar

Det står at man ikke kan ødelegge mobilen med for sterk lader, men har dere vurdert at man kan begrense levetiden på batteriet med hurtig lading? Akkurat som på Tesla biler, f.eks. Hvis jeg skal være på et sted i mange timer, er det ikke like greit å bruke PC lading, og ikke være så "røff" mot batteriet? (eller er det bare tull?)

Lenke til kommentar

I det heile tatt vil eg vere skeptisk til alle resultat som er målt med skjermen på, som den nødvendigvis er når ein brukar ein applikasjon til å måle forbruket.

 

Ideelt sett burde appen ha målt strømstyrken også når skjermen var slått av. Siden den opererer med min og max (og gjennomsnitt?) skulle man tro den også gjorde dette, men det ser dessverre ut til at min og max blir resatt hver gang man skrur på skjermen.

 

En annen interessant sak er at om jeg har skrudd av skjermen en stud og skrur den på, så viser appen et høyere tall. For min Clas Ohlson QI-lader så får jeg tall opp mot 750mA på min Galaxy S5 rett etter at skjermen er slått på, noe som ikke er sa ille for trådløs lading. Men etter en stund daler tallet til ca 620mA.

 

Det er vel det at skjermen stjeler såpass mye strøm som gjør dette. I så fall burde virkelig appen hatt mulighet for å gjøre gjennomsnittsmålinger i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Hos meg er det også en helt sinnssyk forskjell på hvilke usbkabler jeg bruker. Orginalkabelen på oneplus one lader klart raskest, mens alle de andre kablene lader tregere.

Orginalkabelen lader fra 0-100% på godt under to timer, mens alt annet bruker 5+timer. Og da er det samme ladeadapter som er brukt. Med en ebaykabel, så fikk jeg ladet utrolige 3% på en natt, ny-rebootet telefon og ingen apps i bakgrunnen.

Skal se om jeg får kjørt en sjekk med Ampere i helgen, men dere kan godt utvide testen med forskjellige kabler og se om dere har samme erfaringer.

 

Jeg opplever det samme. Testet med flere ladere og kombinasjoner med usb kabler. Dårligste resultat var 300 mA med den "beste" laderen og den dårligste usb kabelen mot 1200 mA med den "beste" laderen med den beste USB kabelen. Telefonen er en Samsung S4 Active.

 

Testet med; Dell Venue lader med originalkabel og uorginal noname kabel, Apple ipad air2 lader og kabelen fra Venue laderen og noname kabelen og USB port på pcen (300 mA vs. 460 mA)

 

Har ingen målinger på original smart charger fra Samsung da den ligger hjemme, men antar at det er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Har mye og si hvilken kabel som brukes også (som nevnt tidligere i kommentarfeltet her).

Har selv testet en del kabler, og det er utrolig hvor mye den har og si (naturlig nok).

 

Jeg har kjøpt en kabel på ebay, som skal lade fortere, og det funker. Jeg har også andre kabler fra ebay, den værste ladet knapt 300 mah på en 1200mah lader. Menst ebay kabelen som skulle gi mer strøm makset kapasiteten til laderen. (dvs ca 1100 mah).

 

En annen artig ting, dama sin S4 med orginal kabel og lader, ladet ca 1000 mah (2000 mah lader), brukte ebay kabelen som skulle lade fortere, da ligger den plutselig på 1500+.

 

Har da testet med Ampere appen, samtidig som jeg brukte et sånt usb "multimeter" som viser volt og amper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Personlig er jeg prinsippielt for standarder, og bruker gjerne en 2-amperes lader om jeg har en tilgjengelig, som typisk ikke er originalladeren. Det bør være slutt på den tiden da man får kjøpe en ekstra dyr lader som tilleggsutstyr, som lader raskere enn den som følger med. Når Samsung et al saboterer standardene med å legge inn en kodesnutt for gjenkjenning av eget utstyr, synes jeg ikke det minste om det.

 

Du er klar over at Samsung prøver å gi sine kjøpere raskere lading? Du er klar over at dette ikke er "en kodesnutt for å oppdage egen lader" ? Den lader ved 9V hvis det er aktivert i telefonen din. Enhver telefon kan ikke bare ta imot 9V uten videre!!! 

 

Det Samsung prøver å gjøre, er å gi seg selv et konkurransefortrinn. Og "smartladere" som skal forhandle om ampere og volt bør så definitivt følge en standard, og ikke gjøre det de kan for at de selv kun skal gi best ytelse på eget brand name. I alle fall om det er forbrukernes interesse som skal styre verden, og ikke selskapenes. Det verste er at standarder for dette i utgangspunktet er definert, men selskapene gjør variasjoner på disse for at de IKKE skal virke.

 

Ikke noe problem i tilfellet Samsung, da de har lisensiert QuickCharge 2.0.

Lenke til kommentar

 

Ikke noe problem i tilfellet Samsung, da de har lisensiert QuickCharge 2.0.

 

 

Som er en standard, og altså slik jeg foretrekker det :)

 

Du har altså nå i flere innlegg klaget på hvor utrolig slemme og dårlige Samsung er for å ha sine egne løsninger som bare passer for deres brukere.... Uten å sjekke noe? Du bare antar at Samsung er stygge og skriver masse om dem på forumet?

 

Du er og klar over at de bruker helt standard QI trådløs lading?

 

Det at Samsung slår de andre på trådløs lading og kablet lading betyr ikke at de går utenom standarder. Du må huske på at Samsung lager så godt som alt selv. Lader, kabel, SoC, hovedkortet til mobilen, batteriene osv. Det er sånn de får de beste resultatene.

 

Anbefaler at du sjekker neste gang får du langer ut for fult og slakter et selskap :) Skader ikke med å skrive kritiske spørsmål av typen:

"Hvis dette kommer av egen Samsung standard, så er det gjerne raskt men svært dårlig av dem å ikke bruke standarder i så fall"

- "de bruker standard"

"ok, men da er det greit da, bra Samsung legger tid i raske ladetider"

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Som er en standard, og altså slik jeg foretrekker det :)

 

Du har altså nå i flere innlegg klaget på hvor utrolig slemme og dårlige Samsung er for å ha sine egne løsninger som bare passer for deres brukere....

 

 

Beklager, men dette er en misforståelse.

 

Jeg har hverken sagt at Samsung er slemme eller dårlige. Jeg har sagt at de forsøker skaffe seg konkurransefortrinn. Som naturligvis alle firma gjør.  Hvis du tolket meg som om jeg har sagt Samsung er verre eller bedre enn andre firma, har jeg ikke lykkes med å formulere budskapet mitt. Jeg snakker om lock-in prinsippet generelt, ikke Samsung spesifikt.

 

Budskapet mitt er at det er bedre for forbrukere at man ikke skal være låst til originalladere, men at produktene støtter standarder.  Jeg kommenterte dette ut fra påstanden om originalladere i artikkelen. Jeg har ingen mening om Samsung er bedre eller dårligere enn andre produsenter til dette. At Samsung i det hele tatt ble nevnt i mine innlegg kom fra konteksten, ikke fordi jeg ønsket å trekke fram Samsung.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det med selve USB-ladekabel burde vært nevnt i selve "Guiden" ettersom det hjelper lite med verdens beste lader om kabelen er dårlig eller defekt. Kastet nylig halvparten av alle USB-kablene mine. En annen faktor jeg tror er verdt å nevne er at mobilen også avgjør hvor mye strøm den kan fore batteriet med. Feks. S4'n min lar seg lade på mer enn 1200mA, uansett hvor lite strøm mobilen bruker mens den lader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo være verdt å nevne at enkelte PC-er i dag leveres med en USB-utgang spesielt tilpasset lading av telefoner. Disse er gule innvendig, og skal kunne levere mer strøm enn en standard USB-port.

 

F.eks. har jeg en slik i dockingstasjonen til min Lenovo, og opplever at telefonen lades raskere fra denne kontakten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...