Gå til innhold

NVIDIA røper GeForce FX 5900 XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men jeg skjønner IKKE hvorfor de skal bruke "XT". Dette er jo allerede i bruk for lenge siden innen sykkelbransjen (Shimano XT).

 

Og før det igjen var det i bruk av IBM på modellen IBM XT, maskinen som kom etter IBM PC og var en 80086 CPU på 4.77MhZ og hele 10MB HD.

 

--

josse

Lenke til kommentar
At billigmodellene til en ny serie er dårligere enn den forige toppmodellen ser jeg bare som naturlig.

Men vanlig folk skjønner ikke det, med mindre de setter seg inn i det. De ser på GF4 MX som en billigutgave av GF4 serien, men at det fremdeles er bedre enn den forrige serien, fordi det er nyere.

Dette gjelder ikke bare nvidia, det gjelder produkter fra alle leverandører i alle markedssegmenter. når gamle produkter fases ut kommer det nye produkter med nye navn. at de billigste ikke alltid er bedre enn de beste av de gamle er helt naturlig. det gjelder biler, prosjektorer, prosessorer, så godt som ALT. så jeg fatter ikke hva folk sutrer etter her. problemstillingen er oppkonstruert.

Lenke til kommentar

Jeg synnest der er seriøst for mange grafikk kort ute nå.

 

Bare som ekselmep fra ATI:

 

9000

9100

9200

9500

9600

9700

9800

 

Nvidia:

GF4 420 mx

GF4 440 mx

GF4 460 mx

GF4 Ti 4200

GF4 Ti 4400

GF4 Ti 4600

GF4 Ti 4800

GF FX 5200

GF FX 5600

GF FX 5800

GF FX 5700

GF FX 5900

GF FX 5950

 

så er det snakk om med eller ute 256 mb minne, pro modeller, Ultimate Edition modeller, Fireblade og XT fra ATI sin side og mye at det samme med Nvidia som Ultra eller non ultra, 64mb, 128 mb eller 256 mb osv osv osv.

 

Dette blir for drøyt....også kommer Nvidia som har ENDA FLERE kort ute.....det er ALT FOR MÄNGE KORT PÅ MARKEDE :grumpy:

 

Det som irriterer meg mest er f.eks det Radeon 9800 SE...veldig missvisende.....når folk som ikke har så mye peiling tenker "Radeon 9800 pro" så vet jo ikke de at SE har så utrolig stor betydning som den nå i utgangspunktet har...... og når vi har såååå mange kort på markede allerede sp hvorfor i ALL VERDEN skal Nvidial age ENDA ET kort som er dårligere enn en del av de de har allerede.....vi har plenti av low end kort her synest jeg, og grafikk markede holder på å ta helt av. :gretten:

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at nVidia skal gi seg med å lage gfx kort. Jeg bare sier at de burde heller begynne å lage bedre kort enn denne type skitne knep. Hvis nVidia skal ligge på topp, så skal de fortjene det.

 

Når jeg sier tilogmed dårligere enn GF3, mener jeg ikke at GF3 var en elendig serie. Det kom masse tøff teknologi i de korta. Og det var noe alle visste, selv lite informerte kunder. Da syntes jeg det var sleipt av nVidia å lage GF4 MX korta uten de avanserte funksjonene i GF3 serien, og likevel gi inntrykk av de skulle være bedre, ved å kalle det GF4.

Enig. Både nVIDIA og ATI burde bli bedre til å gi forskjellige navn til forskjellige serier. Noe ala Pentium/Celeron ... Athlon/Duron. De kunne f.eks lage to serier, hvor den ene var fullversjonskort med god ytelse. Så kunne de hatt en billigserie med et annet navn (evt. også annen måte å betegne modellene)...

 

Og så kunne de kanskje lagt litt mer flid i å la det være større forskjeller i ytelsen før de lanserte en ny grafikk-kjerne. Sånn som det er nå, så er jo alt som er i butikkene utdatert, for ATI/nVIDIA har allerede lansert noe som er raskere og som er på vei ut i markedet. Altså å roe ned antall lanseringer og så la det være skikkelige forskjeller før det kommer noe nytt.

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke undervurdere nvidia for alt de eier og produserer. Alle vet like godt som meg at de kan lage minst like bra kort som ati. Som jeg har lest, det er bølgedaler og akkurat nå så er nvidia nederst og ati øverst i den. Ati regjerer med 9800xt nå, mens nvidia henger litt etter med 5950 modellen sin. Kan egentlig ikke si selv at jeg har 100% oversikt over markedet nå, men jeg har jo en liten innsikt over at 9800xt er bedre enn 5950. 9800XT "knuser" jo 5950 i noen tester, men nå har det jo seg sånn at jeg ikke alltid ser på fps-tester på spill som jeg ikke spiller selv en gang, for hva skal jeg med sånn informasjon når jeg ikke spiller spillet en gang? :wow: Så nylig at nvidia fortsatt ligger ganske likt med ati på fps-tester i spiller Counter-Strike, som er et spill som jeg spiller ganske mye selv.

 

For å si det jeg mener med nvidias "produkt-merking", så blir jeg jo litt frustrert selv, når de lager nye serier med kort som ikke klarer å yte bedre enn kort som er 1 år gamle. FY nvidia! Lag ihvertfall kort med "produkt-nummer" som det går ann å skjønne noe av!

 

-ahpadt

Lenke til kommentar
Jeg synnest der er seriøst for mange grafikk kort ute nå.

 

Bare som ekselmep fra ATI:

 

9000

9100

9200

9500

9600

9700

9800

 

Nvidia:

GF4 420 mx

GF4 440 mx

GF4 460 mx

GF4 Ti 4200

GF4 Ti 4400

GF4 Ti 4600

GF4 Ti 4800

GF4 FX5200

GF4 FX 5600

GF4 FX 5800

GF4 FX 5700

GF4 FX 5900

GF4 FX 5950

 

så er det snakk om med eller ute 256 mb minne, pro modeller, Ultimate Edition modeller, Fireblade og XT fra ATI sin side og mye at det samme med Nvidia som Ultra eller non ultra, 64mb, 128 mb eller 256 mb osv osv osv.

 

Dette blir for drøyt....også kommer Nvidia som har ENDA FLERE kort ute.....det er ALT FOR MÄNGE KORT PÅ MARKEDE :grumpy:

 

Det som irriterer meg mest er f.eks det Radeon 9800 SE...veldig missvisende.....når folk som ikke har så mye peiling tenker "Radeon 9800 pro" så vet jo ikke de at SE har så utrolig stor betydning som den nå i utgangspunktet har...... og når vi har såååå mange kort på markede allerede sp hvorfor i ALL VERDEN skal Nvidial age ENDA ET kort som er dårligere enn en del av de de har allerede.....vi har plenti av low end kort her synest jeg, og grafikk markede holder på å ta helt av. :gretten:

Rettelse. Hvis du går inn på Nvidia sine sider, så ser du at GeForce FX, ikke tilhører GeForce 4-familien, nærmere GeForce 5-familien hvis du vil kalle det for det :) Blir litt forvirra selv noen ganger i denne "grafikkort-jungelen"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...