Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er kanskje en grunn til at Tesla fortsatt taper penger til tross for at de selger så det griner i land som fortsatt gidder å subsidiere bilene deres?

 

At avgiften er fjernet er ikke et subsidium; men en sak mellom meg og staten Norge som Tesla ikke får én krone av.

 

Ja teknisk og formelt sett er det ikke en subsidiering i ordets rette forstand men for sluttbrukerne oppleves det på samme måten. Staten må forøvrig også hente inn alle pengene de "taper" her fra andre steder men dette blir også en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

At avgiften er fjernet er ikke et subsidium; men en sak mellom meg og staten Norge som Tesla ikke får én krone av.

 

 

Jo, det får de faktisk. At avgiften er fjernet, betyr at Tesla kan prise opp bilene sine, og dermed få de fraværende avgiftskronene selv. Du kan jo tenke deg hvor mye biler Tesla hadde solgt dersom de måtte solgt bilene sine med MVA. Den hadde neppe blitt allemannseie da. Så avgiftsfritaket begunstiger Tesla svært mye.

Lenke til kommentar

 

At avgiften er fjernet er ikke et subsidium; men en sak mellom meg og staten Norge som Tesla ikke får én krone av.

 

 

Jo, det får de faktisk. At avgiften er fjernet, betyr at Tesla kan prise opp bilene sine, og dermed få de fraværende avgiftskronene selv. Du kan jo tenke deg hvor mye biler Tesla hadde solgt dersom de måtte solgt bilene sine med MVA. Den hadde neppe blitt allemannseie da. Så avgiftsfritaket begunstiger Tesla svært mye.

 

 

Kan du dokumentere at Tesla tar mer for bilene sine i Norge enn i resten av verden?

 

EDIT: typo

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

 

At avgiften er fjernet er ikke et subsidium; men en sak mellom meg og staten Norge som Tesla ikke får én krone av.

 

 

Jo, det får de faktisk. At avgiften er fjernet, betyr at Tesla kan prise opp bilene sine, og dermed få de fraværende avgiftskronene selv. Du kan jo tenke deg hvor mye biler Tesla hadde solgt dersom de måtte solgt bilene sine med MVA. Den hadde neppe blitt allemannseie da. Så avgiftsfritaket begunstiger Tesla svært mye.

 

 

Kan du dokumentere at Tesla tar mer for bilene sine i Norge enn i resten av verden?

 

EDIT: typo

 

 

De tar ikke mer i Norge enn ellers, men så er Norge det markedet hvor Tesla har desidert størst fotfeste. I land hvor Tesla må konkurrere på mer eller mindre like vilkår med bensin- og dieseldrevne farkoster, er salget brøkdelen av Norge. Skulle Model S selges med MVA, ville prisene vært 25% høyere. Da ville de fleste kjøperne holdt seg unna.

Så det er ingen tvil om at Tesla har nytt svært godt av det totale avgiftsfritaket og fordelene, og kan selge svært bra selv med høye priser.

Lenke til kommentar

Begynner folk nå å få nok av feilene i Tesla etterhvert som markedet begynner å bre seg utover de første "entusiastmarkedet"? Det er nettopp dette jeg er skeptisk til med Tesla. Alle "first-adopters" er ofte så innstilt på å like en ting at de gir den toppscore uansett. Derfor tror jeg det har vært lurt å vente litt til man nå får en mer representativ mening om bilen: http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner folk nå å få nok av feilene i Tesla etterhvert som markedet begynner å bre seg utover de første "entusiastmarkedet"? Det er nettopp dette jeg er skeptisk til med Tesla. Alle "first-adopters" er ofte så innstilt på å like en ting at de gir den toppscore uansett. Derfor tror jeg det har vært lurt å vente litt til man nå får en mer representativ mening om bilen: http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155

 

Er vell ikke helt passende tråd og ta opp diskusjonen, men jeg tenker at slike barnesykdommer er noe en må leve med lenge. Sålenge Tesla ordner opp på en god måte ser jeg ikke på det som ettproblem. De aller fleste jeg hører om har bare gode ting å si om feilrettingen til Tesla, med noen unntak såklart! 

Lenke til kommentar

Er vell ikke helt passende tråd og ta opp diskusjonen, men jeg tenker at slike barnesykdommer er noe en må leve med lenge. Sålenge Tesla ordner opp på en god måte ser jeg ikke på det som ettproblem. De aller fleste jeg hører om har bare gode ting å si om feilrettingen til Tesla, med noen unntak såklart!

Burde jo være midt i blinken denne tråden? Som Tesla kjøper er man vel interessert i å vite mest mulig om andre sitt Teslakjøp? Denne undersøkelsen omfatter jo 1400 Teslakjøpere.
Lenke til kommentar

 

Er vell ikke helt passende tråd og ta opp diskusjonen, men jeg tenker at slike barnesykdommer er noe en må leve med lenge. Sålenge Tesla ordner opp på en god måte ser jeg ikke på det som ettproblem. De aller fleste jeg hører om har bare gode ting å si om feilrettingen til Tesla, med noen unntak såklart!

Burde jo være midt i blinken denne tråden? Som Tesla kjøper er man vel interessert i å vite mest mulig om andre sitt Teslakjøp? Denne undersøkelsen omfatter jo 1400 Teslakjøpere.

 

Jo absolutt! Men tenkte mer på diskusjonen, at den kanskje fortjente sin egen tråd! Men informasjonen er helt topp :) 

Lenke til kommentar

Stort sett er eierne fornøyde og ikke-eierne av en eller annen grunn utrolig opptatt av alle disse feilene hele tida. I bruk er det en fantastisk bil - langt foran alt av konkurrenter.

 

Det er en del småfeil (og noen store) på Model S, om enn i varierende grad fra bil til bil. Og det er lang ventetid på service. Det er litt mer plast enn i en Mercedes. Og veldig få eiere vil omtale bilen som perfekt, for det er den ikke. 

 

Men på det viktige spørsmålet - hva ville du kjøpt neste gang - svarer de aller aller fleste at de ville kjøpt Tesla igjen. Og det er jo det som teller. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Stort sett er eierne fornøyde og ikke-eierne av en eller annen grunn utrolig opptatt av alle disse feilene hele tida. I bruk er det en fantastisk bil - langt foran alt av konkurrenter.

 

Det er en del småfeil (og noen store) på Model S, om enn i varierende grad fra bil til bil. Og det er lang ventetid på service. Det er litt mer plast enn i en Mercedes. Og veldig få eiere vil omtale bilen som perfekt, for det er den ikke. 

 

Men på det viktige spørsmålet - hva ville du kjøpt neste gang - svarer de aller aller fleste at de ville kjøpt Tesla igjen. Og det er jo det som teller. 

 

Spørs da hva du ser som konkurrenter. Konkurrenter på elbil er de med kortere rekkevidde. Og der er Tesla et godt stykke foran (bortsett fra kvaliteten).

 

Men til ditt viktige spørsmål: de fleste vil nok ikke si de ville kjøpt Tesla igjen, men heller en langtrekkende elbil. Om Audi, BMW, Toyota, Lexus, Mercedes hadde hatt en tilsvarende elbil i sin portefølje, tviler jeg på at de fleste ville kjøpt Tesla igjen.

Lenke til kommentar

 

 

Spørs da hva du ser som konkurrenter. Konkurrenter på elbil er de med kortere rekkevidde. Og der er Tesla et godt stykke foran (bortsett fra kvaliteten).

 

Men til ditt viktige spørsmål: de fleste vil nok ikke si de ville kjøpt Tesla igjen, men heller en langtrekkende elbil. Om Audi, BMW, Toyota, Lexus, Mercedes hadde hatt en tilsvarende elbil i sin portefølje, tviler jeg på at de fleste ville kjøpt Tesla igjen.

 

 

Problemet er jo at BMW, Mercedes, Audi osv ikke har en tilsvarende bil. De har ikke en rå elbil med masse av kraft og rekkevidde. De har ikke en bil som oppdateres jevnlig uten dyre besøk til verkstedet for å få ny SW, de har ikke en bil som er billig i drift(service koster vell ca 4500 om man ikke har service avtale, betalte 15000 sist måned for min BMW..) osv. 

 

Jeg bytter ut en helt fin og god bmw til fordel for Tesla. Selv om jeg vet at jeg kommer til å få problemer med den, den mangler ting som jeg liker i bmw'en osv. Men allikevel gjør Tesla opp for det i lav kost etter kjøp, utrolig spennende produkt som er i konstant utvikling. Og ja, det er jo ikke til å stikke under en stol at den er  billig ift hva en får :) 

 

Bekreftet min i går, håper den kommer seg i produksjon snart så ventetiden ikke blir alt for lang :) 

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenlikne et produkt som shippes med fantasiprodukter som ikke finnes. 

 

Ja, Tesla hadde sikkert fått lavere enn 97% gjenkjøpsønske om BMW og Mercedes laget elbiler som var reelle konkurrenter. Men det gjør de altså ikke, og det er ingen tegn til at de skal gjøre det med det første. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenlikne et produkt som shippes med fantasiprodukter som ikke finnes. 

 

Ja, Tesla hadde sikkert fått lavere enn 97% gjenkjøpsønske om BMW og Mercedes laget elbiler som var reelle konkurrenter. Men det gjør de altså ikke, og det er ingen tegn til at de skal gjøre det med det første. 

 

Ja jeg har ventet litt på at de skulle komme på banen med noe spennende, men det har de ikke fått til de siste årene så da er valget lett. 

 

Slik jeg ser det er den store forskjellen at BMW,Merc., Audi osv er selskaper som produserer bil og er gode på det. Mens Tesla er ett selskap som er god på teknologi, bilen er grei nok selv om den ikke er helt oppe der med de tyske permium merkene, men teknologien trumfer lett dette. For min del. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Spørs da hva du ser som konkurrenter. Konkurrenter på elbil er de med kortere rekkevidde. Og der er Tesla et godt stykke foran (bortsett fra kvaliteten).

 

Men til ditt viktige spørsmål: de fleste vil nok ikke si de ville kjøpt Tesla igjen, men heller en langtrekkende elbil. Om Audi, BMW, Toyota, Lexus, Mercedes hadde hatt en tilsvarende elbil i sin portefølje, tviler jeg på at de fleste ville kjøpt Tesla igjen.

 

 

Problemet er jo at BMW, Mercedes, Audi osv ikke har en tilsvarende bil. De har ikke en rå elbil med masse av kraft og rekkevidde. De har ikke en bil som oppdateres jevnlig uten dyre besøk til verkstedet for å få ny SW, de har ikke en bil som er billig i drift(service koster vell ca 4500 om man ikke har service avtale, betalte 15000 sist måned for min BMW..) osv. 

 

Du svarer jo nettopp grunnen til at Tesla scorer kunstig høyt på "gjenkjøpelses"-indikatoren. Alternativene til elektrisk drivlinje finnes ikke. Et meget relevant tilleggsspørsmål ville vært: "Ville du kjøpt en konkurrents bil dersom tilsvarende var på markedet?".

 

Hva er poenget med hyppige oppdateringer av software? Hvor mange ganger har du følt behovet for oppdatering av din BMWs software? Hvor ofte har du opplevd at idrive (hvis du har det) har kræsjet? Hvor mange bugs har du opplevd?

Tesla er eneste bil jeg noensinne har kjørt, hvor jeg har opplevd å måtte bruke "svenskeknappen" (dvs reset av liten og/eller stor skjerm ved hjelp av knappene på rattet). Klart det er vel og bra med oppdateringer. Men så er det dette med behovet. Har man, som Tesla, et uferdig produkt, hvor utviklingen skjer underveis, er det selvsagt vel og bra med oppdateringer.

 

Du skriver at du sist måned betalte 15000 kroner for service på din BMW. Hvilken BMW? Alder? Kilometerstand? Longlife-service (dvs 30k km til neste)?

At service på fossilbiler kan være dyrt er jeg helt enig i. Håpløst dyrt til tider. Men vi får se når Model S'ene (og kommende X'ene) begynner å ramle utenfor garanti hva som da skjer med vedlikeholdskostnadene. Med tanke på feilene som til stadighet dukker opp på disse bilene, ville jeg forberedt meg på et dyrt bilhold. Model S (og X) er slett ikke så enkle konstruksjoner som det hevdes.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan man skal kunne se bort fra det å ha et unikt produkt når man vurderer kundenes ønske om gjenkjøp.

 

Hadde forøvrig "gleden" av å være bruker av 1. gen iDrive. Teslas softwarekvalitet er i en helt annen liga enn det BMW rota med da. Det var bare såvidt det var mulig å bruke bilen. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

At det dukker opp feil i garantitiden er én ting, det kan alltid løses på en relativt ok måte for kunden. Men hva når garantitiden er slutt? Da blir det jo et helvete om man fortsetter med samme kvalitetskontroll. Er ikke akkurat noe nytt heller at amerikanske biler gjennom alle år har slitt med kvaliteten, men når det gjelder ytelse så har det alltid vært en sykelig besettelse av å være "størst". Det som er bekymringsverdig er jo at Tesla, som splitter nytt og nyskapende selskap, fortsatt ser ut til å henge igjen i gammel amerikansk biltradisjon. Begriper ikke hvorfor de har lagt seg på den linjen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...