Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Får man prutet på ny tesla? ja jeg er havnet på nykjøp kjøret...

Med tanke på at Tesla fortsatt ikke tjener penger så tviler jeg egentlig at det går å prute. Blir helt meningsløst for dem å gi noen bedre pris.

 

Med andre ord er det bare til å trykke på bestill ila helgen uten å kontakte selger? 

Lenke til kommentar

Med andre ord er det bare til å trykke på bestill ila helgen uten å kontakte selger?

Nå har jeg aldri faktisk kjøpt noen Tesla, men det er inntrykket mitt. Finnes sikkert folk her som kan svare bedre. Men ser ikke noen grunn til at man skal ha noen kontakt med en selger? tesla selger mer enn nok her til lands og trenger ikke pushe bilene. De selger seg selv pr nå.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Med andre ord er det bare til å trykke på bestill ila helgen uten å kontakte selger?

Nå har jeg aldri faktisk kjøpt noen Tesla, men det er inntrykket mitt. Finnes sikkert folk her som kan svare bedre. Men ser ikke noen grunn til at man skal ha noen kontakt med en selger? tesla selger mer enn nok her til lands og trenger ikke pushe bilene. De selger seg selv pr nå.

 

Var jo kun med tanke på rabatt, det er jo ganske normalt med kjøp av andre biler. Men Tesla er gjerne ett unntak. 

Lenke til kommentar

Var jo kun med tanke på rabatt, det er jo ganske normalt med kjøp av andre biler. Men Tesla er gjerne ett unntak. 

 

Med andre ord er det bare til å trykke på bestill ila helgen uten å kontakte selger?

Nå har jeg aldri faktisk kjøpt noen Tesla, men det er inntrykket mitt. Finnes sikkert folk her som kan svare bedre. Men ser ikke noen grunn til at man skal ha noen kontakt med en selger? tesla selger mer enn nok her til lands og trenger ikke pushe bilene. De selger seg selv pr nå.

Antar du har lest denne?

https://my.teslamotors.com/no_NO/order/download-order-agreement?country=NO

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

Var jo kun med tanke på rabatt, det er jo ganske normalt med kjøp av andre biler. Men Tesla er gjerne ett unntak. 

 

Med andre ord er det bare til å trykke på bestill ila helgen uten å kontakte selger?

Nå har jeg aldri faktisk kjøpt noen Tesla, men det er inntrykket mitt. Finnes sikkert folk her som kan svare bedre. Men ser ikke noen grunn til at man skal ha noen kontakt med en selger? tesla selger mer enn nok her til lands og trenger ikke pushe bilene. De selger seg selv pr nå.

Antar du har lest denne?

https://my.teslamotors.com/no_NO/order/download-order-agreement?country=NO

 

 

Hadde ikke lest den enda nei, men skummet igjennom den nå. forsåvidt grei den avtalen ift hva jeg kan se :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det er få tilfeller som forsvarer et kjøp av en ny Tesla som student, med mindre du har penger ut av ræven? Du har leilighet og alt annet som trengs da antar jeg(Håper jeg)?

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Så det utgjør ikke noe for Tesla at Norge ikke krever avgifter for den?

Har ikke noe med at Norge sluker halvparten av Tesla salget i hele Europa?

 

Sa jeg at det ikke utgjør noe for Tesla? Klart det fører til mersalg, men bilen er ikke subsidiert for det.

Tesla har satt en pris på bilen sin, og får på kronen nøyaktig den prisen, uten at staten er inne å betaler en del av prisen.

 

Det er alle de andre bilene som er 'invers'-subsidiert, ved at forbrukeren må betale både prisen for bilen til produsenten og avgift til staten.

 

Sånn, da lærte du forskjellen på avgift og subsidier, som er to motsetninger i samme sak. Den ene gir, den andre tar.

 

Fravær av avgift er ikke et subsidium.

 

For at det skulle vært saken, måtte staten ha betalt en del av kjøpesummen til Tesla.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Staten har bestemt at en viss sum bilavgifter skal tas inn hvert år. Hvis en bil får inn null, må de andre bilene ta inn vesentlig mer for at regnestykket skal gå opp.

Så en som kjøper en familiebil til cirka 300 tusen, han betaler kanskje 120-130 tusen rett til staten for denne.

Mens en som har råd til en Tesla for 600-700 tusen, han betaler ikke EN krone til staten for denne. Bidrar ikke til statskassen og heller ikke til bruk og slitasje av veier.

Hvordan kan du forsvare dette, syns du det er rettferdig? Biler som er nødt til å ha subsidier for å bli solgt har ikke livets rett.

Eller du kan si det sånn. Per dags dato har elbiler alle tenkelige fordeler det går an å ha i dagens samfunn. Alle tenkelige, det går ikke an å gi mer fordeler. Likevel er det ikke mer enn knapt 20 prosent som kjøper de. 80 % kjøper fossilt. Hva sier dette deg? Vi bor antakelig i det landet i verden som favorisere EL mest av alle. Og på den samme siden har meget høye avgifter på fossilt.

Elbiler har definitivt en lang vei å gå før det blir allemannseie, likevel har Elon gjort en heidundrande jobb. Det er bare å ta av seg hatten for det han har fått til, selv om bilene er svært dyre.

Lenke til kommentar

Dette viser jo at jeg i 99% av mine kjøreturer ikke vill ha problemer, men om jeg skulle legge meg ut på langtur må jeg enten belage meg på lading eller vurdere å ta en annen bil som det er flust å ta av i familien mot ett bytte. Så denne artikkelen gir meg egentlig ganske mye + for å kjøpe 70 modellen :) Og bestillingsknappen ligger klar i en fane her, holder bare litt igjen ift å finne ut hva jeg får for den gamle og slikt sånn at jeg kan få det endelige regnestykket på plass :) 

Lenke til kommentar

Det er få tilfeller som forsvarer et kjøp av en ny Tesla som student, med mindre du har penger ut av ræven? Du har leilighet og alt annet som trengs da antar jeg(Håper jeg)?

 

Det at jeg studerer i nabobyen som krever en del bompassering og en ferjetur forsvarer iallefall de turene. Min nåværende bil er ikke billig i drift, så sånn sett taper jeg ikke mye på å bytte over på en tesla. 

 

Jeg har ikke penger ut ræven, men jobber fulltid som ingeniør og studerer på siden så økonomien er det orden på. Leilighet og slikt er i boks ja :) 

Lenke til kommentar

Staten har bestemt at en viss sum bilavgifter skal tas inn hvert år. Hvis en bil får inn null, må de andre bilene ta inn vesentlig mer for at regnestykket skal gå opp.

Så en som kjøper en familiebil til cirka 300 tusen, han betaler kanskje 120-130 tusen rett til staten for denne.

Mens en som har råd til en Tesla for 600-700 tusen, han betaler ikke EN krone til staten for denne. Bidrar ikke til statskassen og heller ikke til bruk og slitasje av veier.

Hvordan kan du forsvare dette, syns du det er rettferdig? Biler som er nødt til å ha subsidier for å bli solgt har ikke livets rett.

Eller du kan si det sånn. Per dags dato har elbiler alle tenkelige fordeler det går an å ha i dagens samfunn. Alle tenkelige, det går ikke an å gi mer fordeler. Likevel er det ikke mer enn knapt 20 prosent som kjøper de. 80 % kjøper fossilt. Hva sier dette deg? Vi bor antakelig i det landet i verden som favorisere EL mest av alle. Og på den samme siden har meget høye avgifter på fossilt.

Elbiler har definitivt en lang vei å gå før det blir allemannseie, likevel har Elon gjort en heidundrande jobb. Det er bare å ta av seg hatten for det han har fått til, selv om bilene er svært dyre.

Synes momsfritaket er problematisk. Det burde aldri ha vært gitt. Hvorfor? Fordi det finnes andre transportmidler som er mye mer miljøvennlige og er avgiftsbelagt, eks. sykkel.

 

http://forskning.no/klima-teknologi/2014/09/elbilstotten-er-galskapspolitikk

 

Nok digresjon. TS ønsker tips vedr. kjøp av Tesla, og neppe en diskusjon vedr. avgiftspolitikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...