Nuttery Skrevet 6. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2015 Har en ikke-operativ stilling og er "pålagt" å gå med båtlua. Noen løsninger? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2015 Bestill på nettet, hvis du har tilgang til en pc i forsvarsnettet kan du kjøpe offisielt fra nettbutikken deres. Ingen offiserer har peiling på hvilket hodeplagg hver luftsoldat egentlig skal ha, eller de bryr seg ikke. Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2015 Befalet mitt er klikk på dette og nekter oss å skaffe beret. Lurer egentlig på om det er noen vei "utenom" som er innafor. Skal sjekke det på forsvarsnettet! Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 6. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2015 Ikke operativ - heller ingen beret. Er ikke noen vei utenom enn å bestille noe på nettet. Du kan selvfølgelig ikke bruke bereten i vanlig tjeneste. Eneste er vel når du skal hjem. Men da kan du også gå uten, ingen som bryr seg. Ser ikke hvorfor det er så viktig for de ikke operative å ha beret. Helt avhengig av hvilken base man er på. Enkelte av befalet på basen jeg var på, var nokså strenge. Spesielt når det kom til hodeplagg. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2015 Ser ikke hvorfor det er så viktig for de ikke operativenoen å ha beret.Fixed that for you Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2015 Det kan enkelt besvares.Vil du se ut som ett blått fiskenebb på hodet, eller slik: Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 8. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2015 Selvfølgelig ville alle se badass ut. Men eneste de operative har er jo akkurat bereten. De fleste ikke-operative har jo turnus..... Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvordan er man operativ? Jeg hadde beredt, men vi gikk stort sett med feltlue. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 8. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Hvordan er man operativ? Jeg hadde beredt, men vi gikk stort sett med feltlue. Operativ er vel kanskje et dumt ord. Men var de kalte diverse stillinger som man kunne velge under førstegangstjenesten når jeg var inne. Mener sesjonoffiseren også brukte det ordet når jeg var inne for en samtale. Operativ var stillinger som grensejeger, fotsoldat i 2. bataljonen, hundefører etc. Mens ikke operative var stillinger som velferdsassistent, IASS etc. Hvilket hodeplagg man skal gå med blir ofte bestemt av troppen eller befalet. Jeg var på en liten tropp og befalet lot oss bestemme selv. Var dager hvor noen ville gå med gortex lua. Men ble fort nedstemt av flertallet som ville gå med beret. Vi gikk nesten med beret uansett vær for å slippe å gå med gortex.. Endret 8. oktober 2015 av toy_man Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. oktober 2015 Selvfølgelig ville alle se badass ut. Men eneste de operative har er jo akkurat bereten. De fleste ikke-operative har jo turnus..... Vet du hva, det er ikke for å se "badass" ut engang, det er fordi nr 1: båtlua er upraktisk som f. blåser/faller av konstant. Nr 2: er på en leir hvor alle unntatt oss (ca) har beret. Vi blir regelrett mobba for den. Og jeg skjønner hvorfor. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg brukte beret som sjåfør i marinen, vet ikek helt hvor operativ den er.. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg brukte beret som sjåfør i marinen, vet ikek helt hvor operativ den er.. Nå er vel beret standard for sjøforsvaret, de blir vel gitt ut i løpet av rekrutten. Men sånn er det ikke for luft og hæren (tror jeg?). Husker at det var velferdsassistenter fra luft som fikk beret pga at det var velferdsassistenter fra sjø med beret på samme base. Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 19. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2015 Hvis du vil ha beret i luft har du to valg, enten Luftvern eller Vakt og Sikring. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2015 Har ikke helt skjønt hvorfor marinen har "flyvåpen hatter", mens flyvåpenet har båter.. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 20. november 2015 Rapporter Del Skrevet 20. november 2015 Uniformsreglement, heter det. Hver bransje sine kjennetegn. Du kan jo ikke bare bytte til sjø-distinksjoner fordi du synes de ser finere ut heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå