Gå til innhold

Nexus 5X - Googles nye allrounder fra LG.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig fornøyd med min. Doze sørger for at batteriet varer lenge, men ved surfing, merker man at batteriet tappes. Ved samtaler holder batteriet godt.

 

Kameraet er meget bra, men kamera-appen er ikke all verden.

 

Lyden (lydstyrken) kunne vært bedre.

 

Wi-fi fungerer flott, og jeg merker at den tar inn mange nabo-nettverk, slik som Samsung og LG, og mange flere enn iPhone klarer. Bluetooth fungerer bra, og jeg synes det er blitt noe bedre etter siste programvareoppdatering (desember), men den kan ennå bli litt mer stabil. Med hensyn til dekning (mobilnettverk) klarer den seg definitivt godt, uten at jeg klarer å plassere den opp mot iPhone, Samsung og LG.

 

Selv om telefonen kun har 2GB minne, synes jeg den er kjapp nok i vendingene.

Det er flott at den har "rent" Android, slik at man kan få regelmessige programvareoppdateringer, som på iPhone. Telefonen er meget grei å betjene, men siden av/på-knappen er plassert på samme side, og over volumknappen, kommer jeg ofte borti volumknappen når jeg vil bruke av/på-knappen.

Går og sikler litt etter kommende topp-modeller fra Huawei, men inntil Huawei klarer å vise at de kan lage kameraer som takler video godt, vil jeg lese tester av de som kommer. I mellomtiden er jeg veldig komfortabel med min Nexus 5x. Det blir som en iPhone på "androidsk". :) 

Lenke til kommentar

Er veldig fristet til å kjøpe den hos Netcom med Smart Basis Ekstra inkl. Spotify (349,- mnd) til 3899,- siden jeg uansett skal skifte abonnement.

 

Det jeg ikke liker er at den er laget av plast. Det virker så fryktelig billig, selv om jeg ikke la spesielt merke til det på Elkjøp. Muligens pga den svære alarmen som er festet på ryggen.

 

Også leser jeg at den bruker USB type-C til lading. Noe som vel ingen jeg kjenner i hele verden har? Må dermed alltid ha min egen lader tilgjengelig.

 

Heller nok litt mot Honor 7, for øyeblikket. Selv om jeg er redd den blir litt lik min nåværende Huawei P7. Det beste med ny mobil er jo at det skal være nytt.

Endret av Kentinho
Lenke til kommentar

Er veldig fristet til å kjøpe den hos Netcom med Smart Basis Ekstra inkl. Spotify (349,- mnd) til 3899,- siden jeg uansett skal skifte abonnement.

 

Det jeg ikke liker er at den er laget av plast. Det virker så fryktelig billig, selv om jeg ikke la spesielt merke til det på Elkjøp. Muligens pga den svære alarmen som er festet på ryggen.

 

Også leser jeg at den bruker USB type-C til lading. Noe som vel ingen jeg kjenner i hele verden har? Må dermed alltid ha min egen lader tilgjengelig.

 

Heller nok litt mot Honor 7, for øyeblikket. Selv om jeg er redd den blir litt lik min nåværende Huawei P7. Det beste med ny mobil er jo at det skal være nytt.

 

Aluminium er mer elegant, men har to ulemper: Det er lett å få stygge riper, og antennesignalene slipper ikke så bra gjennom som med plast. Det er mer behov for beskyttelsesdeksel med aluminiumsdeksel, men hovedgrunnen til at jeg bruker beskyttelsesdeksel på Nexus 5x, er at det stikker utenfor kameraglasset, som sitter meget utsatt til. At man lager telefonen i plast trenger ikke bety at den virker kjip, men Nexus 5x er ikke blant de mest elegante telefonene.

 

USB-C er på full fart inn i markedet. Det er bare å bestille passende kabler eller overganger fra Google eler andre nettbutikker som har dette, slik at man kan bruke den med utstyr som har USB-A. Etter hvert vil kabler med USB-C komme mer og mer i butikkene. Det er veldig praktisk å kunne sette i USB-C-kontakten begge veier, slik som med lightning-kontakten til Apple. 

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp, jeg vet ikke om jeg burde kjøpe 5X, eller en annen android tlf som f.eks. LG G4? 

 

Lurer på hva jeg burde velge med tanke på vanilla android, alltid siste oppdateringer, ytelse og verdi for prisen.

 

Vi har en egen kategori for kjøpshjelp ;)

 

Men ut i fra det du skriver: Hvis du syns 6P er for stor og/eller dyr, så er 5X svaret.

 

Selv om produsentene begynner å bli flinkere til å oppdatere (både raskere og flere modeller og over lengre tid), så er det kun Nexus som har ren Android og får oppdateringer først.

Min over to år gamle Nexus 5 duger fortsatt til mitt bruk, og kjører siste versjon av Android! Marshmallow 6.0.1 med sikkerhetsoppdatering for januar.

Nestbeste er Motorola, som i praksis er ren Android med et par ekstra funksjoner. Får raskt oppdateringer. HTC har lovet at ulåste og ikke-brandede A9 skal få oppdatering senest 15 dager etter at det rulles ut til Nexus. Den er også ganske nær "vanilla" Android. Men det gjenstår å se...

Alle andre har sitt eget "skall" oppå Android, selv om Sony nå har et testkonsept gående for å nærme seg Motorolas framgangsmåte.

Lenke til kommentar

Noen måneders bruk review... Tror jeg kanskje savner en Windows telefon, aller mest for Qi (trådløs lading) og mulighet til å lage spill og apps selv (som tidligere Windows Phone programmerer).

 

5X er en flott telefon, bra skjerm, kamera og app-utvalg. Fingersensoren fungerer bra.

 

Men jeg savner trådløs lading. Har masa om dette tidligere, men alle som lader ved å plugge ledningen i har etter min mening lavere livskvalitet :p. Det er absolutt ingenting som slår behageligheten av å bare legge fra seg telefonen om kvelden, for å så plukke den opp om morran hvor den da har 100% batteri.

 

Noen av dere kan argumentere med at det er bare å putte i kabelen og lade over natta. Sant nok, det er ikke mye stress - men tenk om du kunne frigjøre deg fra det? Med trådløs lading tenkte jeg aldri på lading.

 

Slik som det er nå lader jeg på behov, og faktisk et hensyn og vurdering jeg må ta gjennom hele dagen. "Skal jeg reise meg for å sette telefonen på lading før jeg legger meg?", "Har jeg nok strøm til jeg kommer hjem fra jobb i morra?". Det er kjedelig. Trådløslading er en no-brainer.

 

Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg valgt en Windows Phone 950 av vane (i og med at de forrige telefonene mine har vært Lumia 800, 900, 925). 5X er en god telefon, men jeg samla ikke bygda sammen til en folkefest da jeg mottok den.

Lenke til kommentar

 

DUFF_B33R:

Trådløs lading er kjekke greier, men for min del ikke noe must.

Jeg er blitt forsiktig å lade over natta etter at min Samsung Galaxy S6 Edge + i fjor høst ble liggende til trådløs lading over natta. Brukte en Samsung ladeplate. Om morgenen var telefonen svært varm. Etter det har jeg ikke ladet den trådløst over natta. På min Nexus 5x er jo ikke det noe problem...

Er også gått bort fra å lade over natta med vanlig lader, selv om jeg ikke har hatt noen problemer med det på noen mobiler jeg har hatt. 

Du nevnte Windows Phone. Jeg liker godt de telefonene. Har en Lumia 630 liggende i ei skuff. Jeg mangler dessverre noen få apper - blant annet CalenGoo kalender - for at jeg kunne vurdert å satse helt på Windows-telefon. Men etter at jeg anskaffet meg smartklokke, er det ikke håp, så lenge slikt utstyr er så godt som ubrukelig med Windows.

Samsungen er vel så godt som klar for Finn, men jeg regner med å ha Nexus'en stund til. Fint med et rent OS, uten masse dill-dall.

Lenke til kommentar

CellarDude:

 

Mine Lumias kunne jo finne på å bli varm de og når de lada på plata, men som regel var dette pga en app (gjerne et spill) som hadde hengt seg opp slik at forbruket ble 100% selv om skjermen var slått av. Det var tilfeller hvor telefonen uansett ville ha blitt glovarm da den ikke hadde klart å slå av GPUen i noen enkle tilfeller.

 

Det som gjorde at jeg bytta til Android nå var at de har kommet veldig langt, i alle fall stock Android. Flere produsenter er hurtige med å komme etter med sine updates, men jeg kan ikke sitte å vente på det :p Så Nexus er da den beste telefonen etter min mening. I tillegg har ikke Windows Phone Snapchat som irriterer meg... Det er ikke et stort behov, men kona tar bilder av barna når de er ute å leker i snøen osv, og venner sender bilder på fylla som alltid er morro å få med seg :p. Jeg har en Nexus 9, jeg kunne ha installert snap på denne, :p, og hoppet over på WP :p :P. Men nå er det ikke jeg som har betalt for min 5x (jobben) så blir nok å beholde den.

Lenke til kommentar

Siden alle er så fornøyd med telefon vil jeg komme med noen negative synspunkter:

- jeg synes ikke telefon er nevneverdig kjappere enn min gamle Nexus 5. Det lagger endel i spill feks Boom Beach. Nå har jeg hørt at det skyldes at 5x har kryptering, mens den gamle 5ern ikke hadde det, men er usikker på om dette bare gjelder oppstartstiden.

 

Den nye USB standarden...jeg har kun en lader å glemmer jeg den kan jeg ikke låne lader hos andre:( heldigvis går ladingen kjapt og telefonen holder til etter arbeidstid dag 2 med "litt under snittet bruk")

 

- trådløslading. Jeg savner det. Har ladeplate i bilen, på kjøkkenbenken, på nattbordet osv. Var veldig kjekt.

 

- Bluetooth...dette er det største ankepunktet. Jeg har en smartklokke og telefon holdt ca 7 timer i standby med klokken tilkoblet.ikke en eneste samtale. Mulig jeg fikk en mail eller en sms men dette er å betrakte som katastrofalt! Nå kan jeg ikke lenger sykle å bruke bluetooth headsettet mitt. I batteriinnstillingene kan man se at bluetooth er den desidert største batterityven.

 

Per dags dato er jeg usikker på om jeg ville kjøpt telefon idag ( har hatt den ca 2 uker). Det bør også nevnes at bluetooth problemet kan være software relatert. Isåfall håper jeg virkelig på en fiks snart! Om bluetooth blir fikset er de andre "feilene" ubetydelig og jeg ville ikke hatt noen problemer med å anbefale nexus 5x:)

Lenke til kommentar

Dobbel 0 Bobby:

Kjenner meg definitivt igjen i dine inntrykk angående bluetooth og batteriforbruk  -  de første par ukene.

Som hos deg, tronte bluetooth klart øverst på lista over det som brukte batteri. Så fikk jeg hjelp her på forumet: "Reset telefonen til fabrikkinnstillinger, og sett opp telefonen som ny telefon".

Jeg hadde første gang satt opp telefonen ved å importere innstillinger og oppsett fra min Samsung-telefon. Etter at jeg satte den opp uten å gjøre dette, fikk telefonen klart forbedret batteritid. Mulig at også Doze-funksjonen slo inn for fullt. Bluetooth kom et godt stykke ned på lista over hva som bruker batteri. Jeg bruker bluetooth til smartklokke (LG G Watch R, og senere Huawei Watch). Dessuten brukes bluetooth til å ha telefonen koblet til bilens stereoanlegg.

Det eneste problemet jeg har en mistanke om kan skyldes bluetooth, er at musikk jeg spiller av i bilen (bruker Spotify) har en tendens til å hakke etter noen låter. Det gjorde det ikke da jeg brukte Samsung-telefonen. Den telefonen har jeg dog ikke brukt så mye, men jeg har brukt iPhone over lengre tid, og ikke hatt hakking ved avspilling fra den  heller. Bilen er for øvrig en 2015-modell Volvo S60. Dermed ligger mistanken om hva som forårsaker hakkingen mer på bluetooth-enheten i Nexus 5 enn enheten i bilen.

Har oppdatert telefonen når oppdateringer har kommet, senest denne uka, men hakkingen er der.

Lenke til kommentar

Dobbel 0 Bobby:

 

Ønsker deg lykke til! Det blir jo en del mer heft å sette opp alt på nytt, men bruker du Gmail, vil jo adresselister, kalender og mail raskt komme opp når du nyinstallerer. For sms-er bruker jeg Backuptrans, som gjør at du kan ta backup av meldinger på Android- og iPhone. Så kan du overføre backup til disse telefonene. Dermed har jeg mange ganger kunnet redde meldingene ved kjøp av ny telefon, eller ved nytt oppsett, der jeg ikke har villet gjenopprette. Backuptrans installeres både på datamaskinen og som app på telefonen. Kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg plugger i ladern, så står det "charging rapidly". Er ikke det skadelig for batteriet å med hurtiglading? Har ikke funnet ut hvordan jeg skrur av

 

De skal liksom tåle dette da... men en kan jo lure hva som er effekten ved å gjøre det hver dag gjennom hele året.

 

Mindre fornøyd med min nå kjenner jeg. Noe er selvforskyldt som det 9H glasset jeg har satt på skjermen for å beskytte mot riper. Den fører til at den ikke får med seg når jeg skriver av og til som er skikkelig irriterende.

 

Men noe som er skikkelig crap er kameraprogramvaren... her om dagen begynte telefonen å ringe mens jeg tok et bilde. Lyden kom, men ingen knapp som gjorde at jeg ikke kunne ta telefonen. Prøvde å lukke ned appen men det hang seg maks. Måtte rett og slett låse skjermen, ta den opp igjen og forsøke et par ganger.

Regner med at det er av samme grunner at Snapchat er så himla tregt også når jeg går frem og tilbake til der jeg skal ta bilde. Reagerer dårlig å... skulle ta bilde av eldstemann på akebrett, men øyblikket var forbi lenge før mitt kamera var klart. Så det er litt suck.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer å kjøpe denne telefonen som koster ca. 3500 hos elkjøp og lefdal akkurat nå, og da med 32gb. Er den verdt det? Spesielt med tanke på at man kan få lg g4 til tilnærmet samme pris. Og i så fall hvilken farge skal man gå for? Hvit eller svart?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hei, jeg vurderer å kjøpe denne telefonen som koster ca. 3500 hos elkjøp og lefdal akkurat nå, og da med 32gb. Er den verdt det? Spesielt med tanke på at man kan få lg g4 til tilnærmet samme pris. Og i så fall hvilken farge skal man gå for? Hvit eller svart?

 

Jeg bestilte meg en hvit nå for en halvtime siden. Jeg synes det blir veldig kjedelig med svarte telefoner. Savner de game iPod Mini fargene. Grønn og rød og blå og andre farger. 

 

Skal bli spennende å se hvordan jeg liker denne telefonen. Håper at clean Android er så bra som tilhengerne av dette påstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...