Gå til innhold

Oktoberfest 2015 – JorunT – 45 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
 

Konsentrert mann som øver, jeg syns det ble et fint portrett!  :)

 

Fint portrett av husbonden ja - ser ut som han riktig konsentrerer seg. - Og 19. ble et veldig naturlig portrett også.

 

Morsomt å se en utfordring med så mye portretter. Mange fine!

 

 

19 - bra arbeidsportrett av den konsentrerte "sjefen" ... :)

Mange takk til dere alle, hyggelig å få kommentarer.

Lenke til kommentar

20. oktober - Kinesisk utstillingsvindu

 

Dette ble sånn passelig absurd, så jeg kan ikke la være å ta det med. Det er fra en Kina-butikk i Nikiti, jeg tror ikke de har lagt sjela i utstillingen av varene, hverken ute eller inne.

 

21711989804_2f26695598.jpg

PA201392 Window exhibit.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Og litt av innendørsutstillingen:

22334662425_175c9da437.jpg

PA201385 Chinese shop in Nikiti.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Hunden som har adoptert oss fant en ny venn på stranden i dag, så ut som kjærlighet ved første sniff, muligens får vi to hunder i kosten:

22147241288_c58caebc2c.jpg

PA201412 Love at first sniff.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Lenke til kommentar

21. oktober - Skyer over Pella

 

Kulturutflukt til det arkeologiske museet i Pella, 3-4 mil vest for Thessaloniki. Pella var hovedstaden og den mektigste byen på Philip II og Alexanders den stores tid, graven til Philip ble først oppdaget på 1970-tallet og inneholdt en enorm mengde gjenstander. Det var fritt fram å fotografere i dette ganske nye museet, men slike bilder er det nok av i bøker og brosjyrer. Denne himmelen utenfor har jeg derimot aldri sett maken til:

 

22177819010_2c43ffbaaa.jpg

PA211459-Edit Clouds over Pella.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Jeg slutter aldri å forundre meg over oppfinne elektroinstallasjoner i dette landet, denne målertavlen er et eksempel på gresk finish. Lurer litt på hva slags rolle paraplyen og klesklypen har her.

21744495973_ca021fd592.jpg

PA211435 Greek finish.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

Lenke til kommentar

Det var et historisk sted ja - spennende...og himmelen, skyene var helt utrolig, ikke sett noe lignende nei.

Utrolig mye å se i denne landsdelen om du er interessert i histore

Utrolig flotte skyer! Og en utrolig flott innebygd løsning, 'a gitt! Er det kombinert fuglehus? Ser luka nederst til venstre er åpen :)

Takk. Ser mer ut som paraplystativ, kanskje det kan brukes til klestørk? Klypen var i alle fall på plass

Det var noen flotte skyer ja! 

Enig

Skyene var rimelig spesielle 

Har aldri sett maken, jeg heller

Lenke til kommentar

22. oktober - Etter regnet

 

Det har regnet ufattelig mye i hele dag, sikkert 100 mm, og det har ikke vært utevær. Like før det ble mørkt lettet det litt, så det får bli nok et skybilde, men med litt nyvasket natur attåt.

 

22201484248_189218f267.jpg

PA221522 Clouds.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Nå er stranda på vei utover igjen, men den kommer vel tilbake, håper jeg. Ganske sært syn dette også, har aldri sett dette i tidligere år.

22201449978_742ef1d7c3.jpg

PA221519 After the storm.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Randi, trærne oliventrærne våre så veldig nyvasket ut.

 

23. oktober - Maria i banken

 

Nesten ingen bruker internettbank her, banken er alltid full av folk som skal ta ut pensjon, betale regninger, og i disse dager den ekstraordinære eiendomsskatten, som ble innført som en ekstraordinær engangsskatt for et par år siden. Myndighetene sender ikke ut noen melding, du må selv lete på skatteetatens sider for å finne ut hvor mye du skal betale, selvsagt bare på gresk, og du vet ikke når det måtte dukke opp. Jeg skulle bare ordne med bilforsikring i dag, her er det ikke noe papirløst, jeg måtte skrive under på åtte skjemaer.

Hvordan denne damen kan være så blid og vennlig når hun samtidig skal behandle flere kunder, ta telefoner og svare på alle slags spørsmål er meg en gåte. Her konsentrerte hun seg om mine papirer, men hun smiler ellers mye.

 

21786737784_76aace8fe7.jpg

PA231543 In the bank.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Så hyggelig da, med den "gammeldagse" banken, lenge siden den forsvant i Norge - og et vakkert portrett av "bankdamen" ble det :yes:

Bankene har nok en stor sosial funksjon, her kan du treffe kjente, og du får god til å prate med dem, det er svalt om sommeren og virker som varmestue om vinteren. Og alle som jobber der er utrolig blide og hjelpsomme.

 

Mao «helt Texas» ^^

Alt som har med gresk økonomi å gjøre er rimelig kaotisk, byråkratiet er overveldende og hjelper lite.

 

Jommen gode portretter, Jorun. Du skulle stilt ut et galleri med portrettene der  :)

Tusen takk, ordentlige portretter er det vel ikke, det blir stjålne skudd mens jeg prater med folk og ikke alltid like lett å treffe. Endret av JorunT
Lenke til kommentar

24. oktober - Arundo donax - kjemperør

 

Disse kan bli opptil 10 m høye, og er ganske dekorative mot himmelen, selv om den fortsatt er nokså grå etter flere dagers uvær. Det er en gressart som har vært brukt som nytteplante, og har vært brukt til å lage stativ, panfløyter, spaserstokker. De siste sies å kunne vare i flere hundre år ved normal bruk. Den vokser vilt her på fuktige steder.

 

21813345763_1239b8c81f.jpg

PA241569 Arundo donax.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...