Gå til innhold

Oktoberfest 2015 – JorunT – 45 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De var lekre - når vet du at de er modne da? Farge eller mykhet?

Det er en smaksak når de skal høstes, de første, som skal i saltlake når bitterstoffene er vannet ut, er høstet for 2 1/2 uke siden, og resten til pressing antakelig til uken. De er fortsatt grønne, altså ikke modne, men oljen er bedre når de høstes tidlig.

 

Her er det mye nytt og fint! Liker best portrettene. Er jo tross alt det objektivet hovedsaklig er ment for   :)

Ser ut til å være veldig generøst fotolys der og! Du er ihvertfall flink til å bruke det.

Takk. Er enig at objektive er spesielt egnet til portretter, men det er ikke så mange rundt her å portrettere her for tiden (mannen min er enda verre ta bilde av en hanen og hunden, tar ikke instruksjon).

 

Synes du traff veldig bra på hundeportrettet, både med lys og posering. Skarpt og detaljert, passe eksponert. Uttrykket til hunden stemmer bra med hvordan du beskriver den.

 

Olivnene så svært perfekte ut, ikke mye sykdom ute og går her.

Takk, desverre er ikke alle olivene lik perfekte, olivenflua har herjet i år også

 

Du har en rekke flotte bilder her. Jeg har dette objektivet selv og er svært fornøyd med resultatene fra det.

 

De olivenene ser gigantiske ut! Sikker på at det ikke er fersken? :)

Takk for kommentarene, er enig i at det er et fint objektiv, men kanskje litt begrenset område den er egnet til. Jeg har tre olivensorter på tomta, disse er de største, men det er et stykke igjen til fersken.

 

12.- skikkelig "skarping" den sjefen der...

13.- interessant miljøskildring..

14.- bra uttrykk på hunden...

15.- bare elsker oliven, så dette var artig å se...

Mange takk, det blir spist en del oliven her også.

Lenke til kommentar

15 & 16 oktober var skikkelig fine. Skulle jeg ha valgt, så hadde det blitt 15 oktober. Hadde du spurt meg i morgen, så hadde jeg sikkert sagt 16 oktober.. :)

Mange takk

 

Der kom det enda et fint portrett fra lokal-miljøet ja....den selgeren så ikke så aggressiv ut....

Takk. Omgitt av tykke tepper og dyner dempes nok gemyttene mye, han var absolutt av de godlynte (som folk flest her)

 

Liker veldig godt portrettene du har tatt.

Tusen takk, skulle bare ønske det var lettere å finne 'modeller'

Lenke til kommentar

17. oktober - Nok et slags portrett

 

Vi var opp i Holomondafjellene bak oss og jeg fotograferte høstkrokus da vi hørte masse rauting. Like nedenfor fant vi en bondegård med noen kyr i en innhegning. De var godlynte nok, og ganske nysgjerrige, så de var greie å få på 'skuddhold'. Innhegningen var et sørgelig syn, de vadet i gjørme langt opp over beina, og enkelte dem så nokså begredelige ut (se spioiler). Tror Mattilsynet ville ha grepet inn her.

 

21630843654_fdac36cfe8.jpg

PA171166 Portrait of a cow.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

 

Kua hadde et interessant hode, fine krøller, resten var stusslig.

21630888104_6b69a8337f.jpg

PA171169 Sad conditions.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

Lenke til kommentar

Uffda. Den spoileren var stygg ja! Men dagens ku-portrett var velkomponert og viser ikke noe av det negative.

Takk, spoilerbildet var ikke vakkert, får vondt når jeg ser slikt.

 

18. oktober - Spellmann

 

Mannen min tillot at jeg tok bilder mens han øvde, men han var mye mer vrien å følge enn enn alle de foregående portretterte (hanen inkludert). Lyset var fra vinduet og jeg manglet en ekstra hånd til å lysne skyggesiden med reflektor; med så lite lys og stor blender var det omtrent umulig å få det skarpt der jeg ville.

 

22263512492_d23ff92705.jpg

PA181317 Practising.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Fine portretter siden jeg var innom sist. Både av dyr og mennesker. Mannen ser virkelig konsentrert ut under øvingen - Flott fanget.

 

Portrettobjektivet kommer definitivt til sin rett her. Nydelige portretter. Liker spesielt de hvor modellen opptrer sammen med definerende elementer som tepper og feler :)

 

16 - ser jo trivelig ut den selgeren...

17 - artig uttrykk på kua, ser nesten litt overbærende ut....

18 - et veldig bra portrett, det der...

Takk for kommentarene alle tre. Nå begynner det å bli dårlig med 'modeller' her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...