Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv og fordeling av verdistigning på bolig etter skilsmisse


erikkris

Anbefalte innlegg

Kona og jeg skal gå fra hverandre. Vi kjøpte hus sammen for en del år siden ved hjelp av 900.000 kr. som hun fikk i forskudd på arv. Huset kostet den gangen 2 mill. Vi har tatt opp en del mer lån siden den gangen for å pusse opp. Huset er i dag taksert til 3,3 mill.

 

Jeg snakket med en venn av meg som sa at kona mi vil få hele verdistigningen fordi det var hennes penger vi investerte med. Jeg er forberedt på at hun får beholde arven sin, men at hun skal få hele verdistigningen syntes jeg er rart. Hva om hun hadde arvet 50.000 kr. og vi hadde fått lån på resten? Hun kunne jo ikke da hatt rett på hele verdistigningen.

 

Vi skal selvsagt benytte sakkyndige til å ordne dette til slutt, men jeg ønsker en liten pekepinn på hva jeg faktisk vil sitte igjen med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kona og jeg skal gå fra hverandre. Vi kjøpte hus sammen for en del år siden ved hjelp av 900.000 kr. som hun fikk i forskudd på arv. Huset kostet den gangen 2 mill. Vi har tatt opp en del mer lån siden den gangen for å pusse opp. Huset er i dag taksert til 3,3 mill.

 

Jeg snakket med en venn av meg som sa at kona mi vil få hele verdistigningen fordi det var hennes penger vi investerte med. Jeg er forberedt på at hun får beholde arven sin, men at hun skal få hele verdistigningen syntes jeg er rart. Hva om hun hadde arvet 50.000 kr. og vi hadde fått lån på resten? Hun kunne jo ikke da hatt rett på hele verdistigningen.

 

Vi skal selvsagt benytte sakkyndige til å ordne dette til slutt, men jeg ønsker en liten pekepinn på hva jeg faktisk vil sitte igjen med.

 

Dere eier vell huset 50/50? 

Lenke til kommentar

 

 

Hun får sine 900 000. Dere deler deretter resten i to.

Men verdien av de 900.000 har jo steget i takt med prisutviklingen. Hadde hun satt pengene på konto ville hun jo fått de 900.000 + renter?

Det er rimelig å gjøre det sånn også. Juster de 900 000 opp med årlig rente siden huset ble kjøpt (korrigert for skatt).

Lenke til kommentar

- Når skjedde giftemålet og huskjøpet? Det er relevant om det skjedde omtrent samtidig, eller veldig langt fra hverandre og om det er noe som ligger veldig langt tilbake i tid eller fortsatt er ferskt.

- Har dere registrert særeie på huset og tinglyst en annen eierbrøk enn 50/50?

- Hvordan er delingsbrøken på låneavdragene, oppussing etc?

Lenke til kommentar

- Når skjedde giftemålet og huskjøpet? Det er relevant om det skjedde omtrent samtidig, eller veldig langt fra hverandre og om det er noe som ligger veldig langt tilbake i tid eller fortsatt er ferskt.

- Har dere registrert særeie på huset og tinglyst en annen eierbrøk enn 50/50?

- Hvordan er delingsbrøken på låneavdragene, oppussing etc?

 

- Huskjøpet skjedde 2-3 år etter giftemålet (det er nå 6 år siden huskjøpet)

- Vi har ikke registrert noe særeie, og den tinglyste eierbrøken er 50/50

- Vi har hatt felles økonomi siden før vi giftet oss, så alt annet (inkl. oppussing og avdrag) må deles 50/50

Endret av erikkris
Lenke til kommentar

- Vil du løse fordelingen rettslig eller minnelig?

 

Hvis rettslig så er så det vidt jeg vet Herr Brun sitt svar retten/advokatene vil regne på.

 

Hvis minnelig så må dere komme til enighet om en fordeling og bør ta utgangspunkt i hvordan det ville blitt rettslig.
Intuitivt vil jeg tenke at dere regner ut hvor mange prosent arven utgjør av totalinvesteringen (kjøpesum + oppussing). Nå skriver du ikke hvor mye dere har brukt på oppussing, men la meg ta et eksempel med en vilt gjettet sum på 300 000 kr. Da beløper totalinvesteringen seg til 2 millioner + 0,3 millioner i oppussing = 2,3 millioner. Arven utgjør 0,9 millioner, altså 0,9/2,3 = ca 39%. Legg merke til at jeg vil ha en prosentandel, ikke et beløp, fordi prosentandelen forblir uendret ved verdistigning.

 

Disse 39%-ene vil jeg intuitivt regne som hennes arv. Hvis dere får solgt* til taksten på 3,3 millioner så vil altså hennes arv være verdt 0,39 * 3,3 millioner = ca 1,3 millioner inkludert verdistigningen. (* med solgt mener jeg også hvis en av dere velger å kjøpe ut den andre til takst)

 

Deretter vil jeg foreslå at de resterende 61% av boligens verdi fordeles 50/50. Altså 30,5% til hver. Det utgjør ca 1,0 million til hver.

 

Forslaget er altså at hun eier 1,0 million + arven på 1,3 millioner av huset, mens du eier 1,0 millioner.

 

Når det kommer til lån så er det noe dere tok opp for å dekke de 1,1 millioner ut over arven. Lånet bør altså fordeles 50/50. Det samme gjelder ytterlige lån tatt opp i forbindelse med oppussing. Som eksempel ut av lufta kan vi igjen si 0,3 millioner i oppussingslån for å ha noe å regne på. Nå skriver du ikke hva gjenværende lån er for tida, men la meg gjette nok en gang: 0,8 millioner. Dette skal altså fordeles 50/50 på dere to.

 

Med andre ord sitter dere igjen med følgende verdier etter oppgjøret:

 

Hun: 1,0 millioner i hus + 1,3 millioner i hus (arv) - 0,4 millioner i lån = 1,9 millioner

Du: 1,0 millioner i hus - 0,4 millioner i lån = 0,6 millioner.

 

NB. Her har jeg lagt mange antagelser, omtrentligheter og rene gjetninger til grunn. Dere må sette inn tall dere er enige om, finregne basert på takst og ta en ny finregning basert på den reelle kjøpesummen, nøyaktig gjenværende lån ved oppgjørsdato etc. Eventuelle nevneverdige bidrag til oppussingen hver av dere har tatt via sparepenger/lønnskontoer etc bør/kan også tas med i regnestykket, særlig hvis det er skjevfordelt. Kostnader i forbindelse med salg bør også tas med. Det er viktig at dere blir enige om både beløp og beregningsmetode.

 

NB. Dette er bare et forslag til minnelig løsning og et veldig omtrentlig regnestykke så dere får en viss oversikt over hva dere kan forvente.

 

Dere andre: Kom gjerne med innspill på metodikken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...