Gå til innhold

Nettverk med 2 rutere --> Konflikt etter 30-60min.


janus88

Anbefalte innlegg

Flyttet litt rundt på nettverket hjemme og bestemte meg for å rekonfigurere det slik at samme trådløse nettverk er tilgjengelig i hele huset ved hjelp av to trådløse soner.

 

Problemet er at det blir en konflikt mellom ruter 1 og 2. Alt fungerer helt smertefritt i omtrent 30-60min. for så å miste kontakt helt, og ingen maskiner kan hverken nå hverandre eller internett.

Har prøvd mye forskjellig, alt i fra hvordan rekkefølge de blir satt opp, rekkefølge på nårtid de blir introdusert på nettverket osv., men det ender alltid i den samme konflikten.

 

Ruter 3 er som dere kan se ut fra bilde koblet rett i modem og får da sin egen IP og er heller ikke i kontakt med ruter 1 og 2, slik at det ikke skulle ha noen innvirkning (?). Problemet løser seg så snart jeg kaster ruter 2 av nettverket og restarter ruter 1. 

Både ruter 1 og 2 er Netgear WNR3500L v.1 som kjører DD-WRT.

Noen tips om hva dette kan være?

post-200375-0-63709400-1443084908_thumb.png

Endret av janus88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IP adresseringa di er helt feil. Alle routerne må være innenfor det samme subnettet - i ditt tilfelle 192.168.1.0/24

 

Du må også sette de i AP modus (DHCP & NAT = AV) så de ikke fungerer som routere. Dette skal du finne i menyen.

Hvis du ser ut fra bildet så er ruter 2 satt opp nettopp slik. Ruter 3 vil vel ikke ha noen innvirkning siden den er koblet i sin egen port på modemet og dermed får sin IP derfra da ISP leverer 3 IP'er til hver husstand (?).

Lenke til kommentar

IP adresseringa di er helt feil. Alle routerne må være innenfor det samme subnettet - i ditt tilfelle 192.168.1.0/24

 

Du må også sette de i AP modus (DHCP & NAT = AV) så de ikke fungerer som routere. Dette skal du finne i menyen.

 

Ser ikke helt hva som er feil?

Router 3 trenger du jo egentlig ikke å tenke på, da denne er en egen router m/NAT og DHCP for å separere ut nett.

 

Men til TS: Slik jeg ser det, med den informasjonen du legger ut, så er det jo korrekt så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjette på at han bruker router nr 1 som sin egen, og nr 2 som en en forlenger.

Mens router 3 sikkert kan være til en utleie leilighet eller bare et test nett.

 

 

Men uansett.. ville prøvd å sette router 2 som et reint AP.. Altså uten NAT og DHCP som er nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Prøvde akkurat å ta en hard reset på ruter 2 og sette den opp på nytt, slått av alt av WiFi, DHCP, konfigurert WAN-porten til å fungere som en vanlig LAN-port slik at den i prinsippet skulle fungere som en switch, men fortsatt samme problemet. Holdt ca. en time hvor alt fungerte smertefritt, men så plutselig mister alle maskinene tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...