Gå til innhold

Kvinne skutt av politiet. Personer sier det var unødvendig.


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

 

Noen erfaring med norsk politi?

Masse. De er kjempeflinke.

 

 

Jeg har bare positive erfaringer med politiet og. De virker flinke til å sette seg inn i situasjoner. Jeg har kun opplevd positive saker om norsk politi. Men det er alltid andre med andre erfaringer, men dette er min erfaring. Nå har jeg aldri fått verken bøter/ eller straff via politiet for noe som helst. Så gjerne lett for meg å si. 

 

Jeg synes de er dyktige og forståelige. De tar ikke i bruk våpen uten årsak. Det må ha vært en unntakstilstand om det skulle skje. Men mange er redd for politiet og snakker mye negativt om dem. Men politiet er bare vanlige mennesker, men jeg synes at de virker til å være dyktige. Politiet gikk rundt med våpen etter utøya saken. Men nå vet jeg ikke hva de bruker å gjøre til vanlig. Regner da ikke med at politiet skyter uten årsak heller. Null fare!. 

 

Kjenner til en som jobber i politiet og han fortalte meg at politiet har stor forståelse for de kriminelle foreks. De kriminelle er ofte psykisk syke. Og det er egentlig synd i dem. Det er også ofte to  og ikke bare to : men ganske mange sider av en sak: en følelsesmessig side, og en rettslig side, pluss gjerne flere til.... Noe politiet også er flinke til å forstå. Jeg vil tro at politiet ikke bare skyter uten årsak, men må innrømme en sak er at en massemorder i Norge går lettere unna det enn en i utlandet. Norges polti er kjent for å være milde. Det er mye tøffere i utlandet. 

 

Jeg var på ferie i sommer og der gikk politiet med synlig våpen på seg. Til og med vektere gjorde det samme. Norge er "barnemat" i forhold til utlandet. 

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var ''småtøff'' og usikker på politiet selv i mange år. Du endrer mening den dag politiet beordrer din overfallsmann å gå av deg - da ser du plutselig hvor viktige de faktisk er, og er glad for at de er der.

 

Enig i den. Jeg har stor respekt for politiet. Men jeg tror faktisk at politiet i Norge gjør en bra jobb. Jeg pratet med en kompis av meg som jobber der om saker og ting. Han fortalte meg at politiet i Norge er ganske milde. Det er fåtall av kriminelle som de bruker ressurser på og setter i fengsel. Vet ikke hvordan det er med bøter. Jeg forstår det slik at de er ganske milde. Og politiet er spesialisert psykologisk på å sette seg inn i enhver situasjon og hvordan de skal gripe inn. Det skal de være eksperter på. Men dersom jeg hadde blitt urettmessig dømt for noe så hadde jeg nok ikke satt pris på norsk politi for å si det sånn.  Skrekkhistorier hører vi alltid om. Men nå forteller jeg min erfaring. 

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

De er ganske milde ja, norsk politi prøver heller å virke avskrekkende for å forebygge kriminalitet (alle som bor i oslo har vel sett politibiler kjøre rundt i forskjellige nabolag og sentrum, f.eks) enn å prøve å ''ta folk''.

En person som er rettmessig dømt kan for all del føle seg urettferdig behandlet, derfor jeg tar alle sånne påstander med en stor neve salt. Folk flest har begrenset med selvinnsikt til å innse at de gjorde noe feil og at politiet var berettiget i handlingen de gjennomførte. Selvsagt finnes det ''rotten apples'', men det er ingen vits å kaste bort hele kurven med epler fordi noen var dårlige.

Lenke til kommentar

 

De tar ikke i bruk våpen uten årsak.

Hvordan vet du det?

 

Ellers er det vel den samme "story" som man får servert fra NordKorea til USA.

 

 

Jeg vet ikke, men jeg kjenner en som jobber der, og jeg tror ikke politiet leker seg på den måten med å ta å leke seg med våpen. Men det fins alltid unntakstilfeller overalt, men politiet i Norge er milde. Hvorfor skal politiet komme å angripe folk med våpen uten årsak? Hvorfor tror du det?

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Hvorfor skal politiet komme å angripe folk med våpen uten årsak? Hvorfor tror du det?

Tja, si det. Hvorfor drev bergenspolitiet å banke opp folk i lengre tid?

 

Hvorfor ble Juklerød stengt inne på sinnsykeasyl?

 

Hvorfor drev vi å kastrerte sigøynere inntil nylig?

 

Hvorfor ble tusenvis av norske jenter fratatt sitt statsborgerskap og dumpet i sønderknuste tyskland etter krigen?

Lenke til kommentar

Ville ikke tatt diskusjonen med "Skatteflyktning" alvorlig om jeg var dere. Han lider jo åpenbart av paranoia, alle innleggene hans handler alltid om hvordan staten er en konspirasjon. 

 

Politiet i Norge gjør stort sett jobben sin bra, og å skyte mot personer er ikke noe de tar lett på. Det virker som de gjorde helt rett i denne saken, selv om ingen av oss i denne tråden har noen forutsetninger for å sitte på fasiten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ville ikke tatt diskusjonen med "Skatteflyktning" alvorlig om jeg var dere. Han lider jo åpenbart av paranoia, alle innleggene hans handler alltid om hvordan staten er en konspirasjon.

Vet du hva ordene du bruker betyr?

 

Paranoia is a thought process believed to be heavily influenced by anxiety or fear, often to the point of delusion and irrationality.[1] Paranoid thinking typically includes persecutory, or beliefs of conspiracy concerning a perceived threat towards oneself (e.g. "Everyone is out to get me"). Paranoia is distinct from phobias, which also involve irrational fear, but usually no blame. Making false accusations and the general distrust of others also frequently accompany paranoia. For example, an incident most people would view as an accident or coincidence, a paranoid person might believe was intentional.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paranoia

 

 

conspiracy ‎(plural conspiracies)

 

1. The act of two or more persons, called conspirators, working secretly to obtain some goal, usually understood with negative connotations.

2. (law) An agreement between two or more persons to break the law at some time in the future.

3. A group of ravens.

4. (linguistics) A situation in which different phonological or grammatical rules lead to similar or related outcomes.

https://en.wiktionary.org/wiki/conspiracy

 

 

Ditt "Ad Hominem" behøver litt bedre illustrasjon av mine paranoide uttalelser med konspirasjonsteorier.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Lenke til kommentar

Noen erfaring med norsk politi?

 

Det har vært en god del saker i det siste, for eksempel saken der to politibetjenter er i et rutineoppdrag der de skal undersøke en ettersøkt bil på en bensinstasjon, hvorpå hele situasjonen ender med skuddveksling der en av politibetjentene uskadeliggjør den bevæpnede angriperen med et ikke-dødelig skudd med en hånd samtidig som han holder den andre gjerningsmannen fast med den andre hånden.

 

Se på situasjonen igjen: Politibetjenten er opptatt av å holde kontroll på en person som gjør motstand, og gjør det med den ene hånden. Samtidig bruker han den andre hånden til å trekke våpenet sitt og rette et ikke-dødelig skudd mot en gjerningsmann som nettopp har skutt mot dem (gjerningsmannen skjøt først - politiet besvarte ilden hans, og politifolkene hadde våpenet i hylster da de nærmet seg bilen).

 

Var dette et eksempel på hvor dårlig norsk politi er, eller?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De tar ikke i bruk våpen uten årsak.

Hvordan vet du det?

 

Ellers er det vel den samme "story" som man får servert fra NordKorea til USA.

 

I USA ser man stadig historier i nettopp amerikanske medier om hvordan ubevæpnede personer blir drept av politiet. Er det et godt eksempel på at amerikanske medier kan sammenlignes med Nord-Korea?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal politiet komme å angripe folk med våpen uten årsak? Hvorfor tror du det?

Tja, si det. Hvorfor drev bergenspolitiet å banke opp folk i lengre tid?

Du mener det som skjedde for 30-40 år siden, da det var et helt annet politikorps med en helt annen utdannelse enn politiet har i dag? Dette har jeg påpekt for deg tidligere, og reaksjonen er alltid at du bare ignorerer det.

 

Å prøve å gjøre politivoldssakene i Bergen fra flere tiår tilbake representativt for dagens politi i hele Norge er rett og slett forkastelig uærlig av det.

 

Hvorfor ble Juklerød stengt inne på sinnsykeasyl?
 
Hvorfor drev vi å kastrerte sigøynere inntil nylig?
 
Hvorfor ble tusenvis av norske jenter fratatt sitt statsborgerskap og dumpet i sønderknuste tyskland etter krigen?
 
Hvorfor tar du opp ting som ikke har noe med politiet å gjøre, og som også ligger langt tilbake i tid?
Lenke til kommentar

 

 

De tar ikke i bruk våpen uten årsak.

Hvordan vet du det?

 

Ellers er det vel den samme "story" som man får servert fra NordKorea til USA.

 

I USA ser man stadig historier i nettopp amerikanske medier om hvordan ubevæpnede personer blir drept av politiet. Er det et godt eksempel på at amerikanske medier kan sammenlignes med Nord-Korea?

 

 

Har det med Norsk Politi å gjøre? Jeg tenkte på norsk politi. Og samtidig så forstår jeg at politiet at dersom de føler seg truet så må de kunne forsvare seg. Farlig yrke faktisk. 

Lenke til kommentar

Var dette et eksempel på hvor dårlig norsk politi er, eller?

Kjenner ikke til dette aksemplet.

 

Ei heller tror jeg norsk politi KUN gjør tabber og deretter lyver om det som har skjedd.

 

Utvilsomt har det skjedd en og annen gang at en Politimann har vært på rett plass til rett til og gjort det som bør gjøres, som "BuffyAnneSummers" bevitner om over.

Lenke til kommentar

 

Og samtidig så forstår jeg at politiet at dersom de føler seg truet så må de kunne forsvare seg.

... mens de på Utøya ikke fikk lov til å forsvare seg

 

Farlig yrke faktisk.

Det er bare en myte, fisker eller bonde er farlige yrker, ikke politiet.

 

 

Hadde det på Utøya skjedd i Sør-Europa så hadde faktisk gjerningsmannen blitt skutt og drept. Så politiet er ganske milde i Norge. Men de har lov å forsvare seg i slike tilstander der det står om fare for liv. Det må de gjøre i visse situasjoner. I forbindelse med terrorfrykten i Norge -Syriasaken, så gikk politiet med våpen en stund. Nå vet jeg ikke om alle går med våpen eller noen, eller hva.. Men jeg frykter ikke å bli skutt av politiet akkurat.

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Men de har lov å forsvare seg i slike tilstander der det står om fare for liv. Det må de gjøre i visse situasjoner.

Selvsagt, det som er pussig er at resten av befolkningen ikke har samme rett til å forsvare seg.

 

Det er opgså pussig at Poltimenn stort sett blir frifunnet når de har drept eller skadet andre, noe som ikke er tilfellet med resten av befolkningen.

Lenke til kommentar

 

Men de har lov å forsvare seg i slike tilstander der det står om fare for liv. Det må de gjøre i visse situasjoner.

Selvsagt, det som er pussig er at resten av befolkningen ikke har samme rett til å forsvare seg.

 

Det er opgså pussig at Poltimenn stort sett blir frifunnet når de har drept eller skadet andre, noe som ikke er tilfellet med resten av befolkningen.

 

 

Det skal mye til for å få en jobb som politi. Og jeg stoler på at det stort sett er ansatt oppegående folk i den bransjen. Og at det ikke skjer så utrolig mye kriminellt innenfor politiet. Og det med våpen og politi: Jeg tror ikke at politiet leker seg med våpen altså.. Hvorfor skal de ha interesse av det? 

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

Selvsagt, det som er pussig er at resten av befolkningen ikke har samme rett til å forsvare seg.

 

Resten av befolkninga har samme rett til å forsvare seg, frå straffelova:

 

 

§ 18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, b) ikke går lenger enn nødvendig, og c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.

Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.

 

Ein kvar kan beskytte seg sjølv frå ulovlege angrep så lenge ein ikkje utdøver meir vold enn det som er nødvendig.

Politiet har fleire fullmakter, men heller ikkje politiet kan bruke meir vold enn det som er nødvendig for å få kontroll på situasjonen.

 

Privatpersonar kan til og med få tillatelse til å bære skytevåpen til sjølvforsvar dersom det er eit reellt behov for det.

Frå våpenforskrifta.

 

 

§ 19.Erverv av skytevåpen til beskyttelse

Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt, det som er pussig er at resten av befolkningen ikke har samme rett til å forsvare seg.

Resten av befolkninga har samme rett til å forsvare seg, frå straffelova:

§ 18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep, b) ikke går lenger enn nødvendig, og c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.

Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.

Ein kvar kan beskytte seg sjølv frå ulovlege angrep så lenge ein ikkje utdøver meir vold enn det som er nødvendig.

Politiet har fleire fullmakter, men heller ikkje politiet kan bruke meir vold enn det som er nødvendig for å få kontroll på situasjonen.

 

Privatpersonar kan til og med få tillatelse til å bære skytevåpen til sjølvforsvar dersom det er eit reellt behov for det.

Frå våpenforskrifta.

§ 19.Erverv av skytevåpen til beskyttelse

Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om.

Politiet har lover og regler for hva de kan gjøre også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...