Gå til innhold

Er kongen hellig?


Bare Knut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Logic tells us that we are all humbly born into this world, in the same way. No one is better than any one else, just the same.

Legger du bort den tøvete "logikken" for et øyeblikk og ser deg rundt, oppdager du at folk tvertimot er født ulike både når det gjelder kropp og hode. For ikke tale om miljøet man fødes inn i - oppdragelse, rikdom. Mulig at alle er like for Vårherre, det vet jeg ikke noe sikkert om, men her på jorderiket er de så avgjort ulike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, han er heldig. Det er en viss forskjell.

 

Om han er så heldig, kan vel diskuteres. Jeg vil aldri ønske meg i den rollen.

 

Men - ifølge lovverket: § 5.

Kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvarligheten påligger hans råd.

                                                       _______________________

 

Må si jeg har stusset på dette mange ganger. Har nok sammenheng med at han er Den norske kirke sitt overhode og man betraktet dette som et hellig embete - at dette hadde sammenheng med "Guds ordning" - innsatt av Gud i staten som igjen er Guds ordning.

 

Personlig synes jeg - som erkjennende kristen - at det er en stor misforståelse. Dette ligger i gate med katolikkenes syn på paven selv om det ikke er helt det samme.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Alt dette med konger, dronninger, keisere og andre typer adelige er et gufs fra fortiden man bør kvitte seg med. Enhver sivilisert nasjon bør la det være opp til folket å velge sine ledere og talspersoner.

Lenke til kommentar

Kongehuset er veldig viktig . Det er vår historie og identitet og jeg og mange nordemenn er stolte av det.

 

Veldig viktig, wow. Stolt av historien og identiteten.

Kjenner du i det hele tatt til historien og identiteten?

Kan du ikke velge å være stolt over John Arne Riise eller noen andre?

 

Vår stolte Konge, en importert sakførersønn som skulle styre over Sverige og Norge på starten av 1800 som giftet seg med Désirée Clary, fikk Kong Oscar den første, som fikk Carl den fjerde, som fikk Louise som fikk barn med Fredrik VIII av danmark som fikk Kong Håkon VII. 

Hail Jean Baptiste Bernadotte, og hans fransk, svensk, nederlandsk, danske barnebarn \o/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men - ifølge lovverket: § 5.

Kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvarligheten påligger hans råd.

                                                       _______________________

 

Må si jeg har stusset på dette mange ganger. Har nok sammenheng med at han er Den norske kirke sitt overhode og man betraktet dette som et hellig embete - at dette hadde sammenheng med "Guds ordning" - innsatt av Gud i staten som igjen er Guds ordning.

 

Personlig synes jeg - som erkjennende kristen - at det er en stor misforståelse. Dette ligger i gate med katolikkenes syn på paven selv om det ikke er helt det samme.

Eh, vel det er faktisk akkurat samme som ligger til grunn. Kongens makt er ham tildelt av Gud selv, og er dermed udiskutabelt.

 

Klart dette har med tiden blitt overtatt av Stortinget, eller rettere sagt Statsministeren, men teknisk sett så er Norges Stat guds ordre til de som tilfeldigvis befant seg i området.

 

Bare å adlyde deres Gud, ved hans verdslige representant, Kongen (eller idag Statsministeren).

 

Alternativet er å tro at Grunnloven kun er løgn og fanterier. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Look what the King/Den Norske Stat has done to the area we live in.

 

* They have allowed pollution of our drinking water.

* They have accepted pollution and destruction of our cost and sea water for financial gain.

* They OK the torturing of animals (Prior is just one example).

* They OK building factories that pollute water, air and soil. Impacting all animals and us.

* They allow that we eat poisoned food because EU said so.

* We have food in our food store that makes us sick. Food is suppose to sustain us not drain us.

 

There is just to many things to list. Think about the times you have felt oppressed or not free because of these bastards.

Lenke til kommentar

Monarkiet må avskaffes, og nå passer det veldig godt å gjøre det.

 

At kongen er en del av identiteten vår mener jeg bare er noe tøys. Om han så hadde vært det så forsvarer ikke det å opprettholde en slik ordning.

 

Vil dere virkelig ha en rik vestkantsnobb med null kontakt med menigmann? For det kommer om en generasjon eller to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Monarkiet må avskaffes, og nå passer det veldig godt å gjøre det.

 

At kongen er en del av identiteten vår mener jeg bare er noe tøys. Om han så hadde vært det så forsvarer ikke det å opprettholde en slik ordning.

 

Vil dere virkelig ha en rik vestkantsnobb med null kontakt med menigmann? For det kommer om en generasjon eller to.

 

That's right. There would not be many in percentage at all. But watch out for the Freemasons i Den Norsk Stat, the King is tight with them!

Lenke til kommentar

tork, kom med kilder om du skal spre informasjon som ikke kan søkes opp via vanlige midler eller gtfo.

 

Kongen har i dag nada med den norske stat å gjøre, han er kun et godt betalt ansikt som vi sender rundt i verden som en nikkedukke representant for landet. Vi lever samtidig i et av verdens beste land. Er det dette kongen og DNS (folket) har gjort som er så fælt?

 

*Norge har et av verdens beste offentlige drikkevann.

*Norge har ikke mangel på vann og vil mest trolig aldri få det. Hvilke vann er forurenset og ødelagt og hvem har tjent penger på dette? (Er det akerselven du prater om?)

*Norge behandler dyrene betydelig bedre en de fleste andre land, join pita og hjelp en katt om det er din hjertesak.

*Igjen forurensning fordi det finnes fabrikker i norge.. flytt til månen eller nygunea om du er imot det moderne samfunn.

*Ikke kjøp mat du ikke tåler om du ikke vil. 

 

There is just so many things you can write down that is plain false, conspiracy theories, or a necessary evil for our well being.

Again if you're just going to sit and spit out self-proclaimed "facts" then show us some sources or gtfo.

 

Edit: skrivefeil

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Men - ifølge lovverket: § 5.

Kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvarligheten påligger hans råd.

 

Må si jeg har stusset på dette mange ganger. Har nok sammenheng med at han er Den norske kirke sitt overhode og man betraktet dette som et hellig embete - at dette hadde sammenheng med "Guds ordning" - innsatt av Gud i staten som igjen er Guds ordning.

Jeg tror du misforstår. "Hellig" kan brukes i andre betydninger enn den religiøse. To eksempler er hellig minne og hellig overbevisning, som kan oversettes med dyrebar og fast. Hellige personer i religiøs betydning fins, de kalles helgener. Kongen er ikke det! (Bare St. Olav).

Lovtekstens "hellig" må forstås som "ukrenkelig", ikke som hellig i religiøs forstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...