Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har ikke råd til helseregninger


Celestica

Anbefalte innlegg

Hei

Lang historie kort, hva er det verste som kan skje hvis jeg ikke betaler for tannlegebehandling og annen helsehjelp? Kan det hende at jeg ikke får ny henvisning til tannlege eller at legevakta/fastlege nekter å hjelpe meg? Kan de kutte uføretrygden min?

Setter stor pris på alle svar og svarer gjerne på spørsmål :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går til inkasso som de fleste andre regninger, og det kan ende med utlegg i stønad, ja. Hvis du har fått en helseregning du sliter med å betale bør du kontakte sosialkontoret. Uansett får man frikort i Norge, så med enkelte unntak er ca. 1800 kroner (hvis det ikke har gått opp siden sist jeg sjekket) det meste du vil måtte betale. Tannlege går ikke under denne ordningen, men du kan søke Nav om støtte hvis du har dårlig råd. Er nok lurt å gjøre dette før regningen ligger i postkassa sammen med skjegget.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Stønad til tannlege MÅ søkes FØR du betaler. Det er sosialkontoret som du må henvende deg til. Det er behovsprøvd ut i fra inntekt og formue.

 

Når du ikke betaler regninger går det til inkasso før namsmannen tar pengene fra trygden din. På det tidspunktet har du fått inkassogebyr og renter, så regningen har blitt mye større. Imidlertid er det en grense for hvor lite du kan få utbetalt. Så namsmannen kan ikke ta hele trygden. Kravet blir da satt på vent i x antall år til du har høyere inntekt.

Lenke til kommentar

Regningene mine er de som ikke dekkes av frikort. Kan jeg ende opp med å få under 8k utbetalt? Er sosialkontoret det samme som nav? Skulle få tannlege dekket siden jeg var 19 år og gikk til DPS men i guess not?  :hrm: Ikke så veldig overrasket over løgn, men irriterende siden jeg var dum nok til å tro at jeg ble fortalt sannheten. Jeg kommer ikke til å få høyere inntekt, hvis jeg ikke plutselig får mer uføretrygd. 

Edit: Jeg fikk narkose hos tannlegen pga psykdom, hvis det har noe å si. 



 

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Uansett får man frikort i Norge, så med enkelte unntak er ca. 1800 kroner (hvis det ikke har gått opp siden sist jeg sjekket) det meste du vil måtte betale.

Taket nr 1 er i år på kr 2185. Som du så riktig skriver, er det visse unntak. Jeg kan nevne at jeg for tre år siden pga. et sår måtte møte på legekontoret 3x i uka i 7 måneder. For det betalte jeg 18 000, pluss 10 000 til bussen. Det var det verdt, det er ikke det, men det irriterer når så mange framstiller det som at helseutgifter - det er i verste fall ubetydelige 2000 kr. Det kommer an på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk frikort for lenge siden, taxi-turer over TT-kort grensa er ikke med her engang. Hjelper utrolig lite når mye av det jeg sliter med ikke dekkes. Psykdom er jo et valg vet dere, kan ikke forvente å bli sydd gratis når man bare kutta seg opp for fun :) Å bli voldtatt er heller ikke gratis, vet dere hva det koster å få sjekka seg for sykdommer og sånn etterpå eller? (Fikk en gratis 5 min lang tlf samtale med psykiatrisk sykepleier da, you go helsenorge) 

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med NAV og får all støtten jeg kan få, de ba meg kontakte DPS for råd. Kan legge meg inn i noen uker, alt er gratis da. Kommer til å flire til jeg blir stempla som psykotisk hvis jeg ''må'' legge meg inn fordi jeg ikke har råd til å ikke være innlagt når jeg fungerer like bra/dårlig i det fri  :wee:  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...