Gå til innhold

Dårlige Wifi-signaler fra 1etg til kjeller - Alternativ til løsning.


Nemesis90

Anbefalte innlegg

Hei,


 


Sitter på en 25/10 linje, som gir akkurat det den lover i nærheten til Ruteren, altså i samme etg. 


Problemet er bare at når jeg sitter i Kjelleren, så dropper hastigheten fort med 10-15mb . Mitt spørsmål til noen nettverkskyndige er som følger: 


 


Alternativ 1: Bytte den elendige Jensen ruteren med en kraftigere Asus Dark knight - 1200kr 


 


Alternativ 2: Kjøpe Powerline adaptre, gjerne med trådløs funksjon og koble til en enkel switch i kjelleren til alt nødvendig utstyr. Spørsmålet er bare om det er samme kurs, noe jeg er usikker på. Avhengig av type, 400-1000kr 


 


 


 


Hvilken løsning burde jeg velge?


 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde definitivt prøvd meg med en slik ASUS boks først! Har installert noen av disse og de gir jevnt over veldig bra trådløstnett.

 

Hvis du bestiller fra en nettbutikk og behandler utstyret pent så kan du jo alltids returnere innen angrefristen om resultatet ikke blir tilfredsstillende.

 

I denne pakken får du med en repeater og kan teste begge deler: https://www.komplett.no/product/818171/datautstyr/nettverksprodukter/aksesspunkt/asus-rt-ac66urp-ac52-routerrepeater#

Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt prøvd meg med en slik ASUS boks først! Har installert noen av disse og de gir jevnt over veldig bra trådløstnett.

 

Hvis du bestiller fra en nettbutikk og behandler utstyret pent så kan du jo alltids returnere innen angrefristen om resultatet ikke blir tilfredsstillende.

 

I denne pakken får du med en repeater og kan teste begge deler: https://www.komplett.no/product/818171/datautstyr/nettverksprodukter/aksesspunkt/asus-rt-ac66urp-ac52-routerrepeater#

Da har jeg kjøpt http://www.expert.no/rutere/asus-rt-n66wh-n-900-gigabit-router/p/24358/, men det morsomme er at PS4'en fortsatt har elendige Wifi signaler, vi snakker 2-3mb ned og 5-8 opp. på en helt kurrant 30/10 linje. 

 

Så lurer på om jeg skal returnere ruteren, og forsøke meg på Powerline med kabel til en enkel switch, hvor jeg kan koble på PS4, TV, Mac & Laptop. Så får heller mobilene og nettbrettene i huset lide av dårlige signaler i kjelleren. 

Lenke til kommentar

Routeren riktig konfigurert da? Merker bedre ytelse på wifi når channel width er på 40 og wifi modus i 802.11g+n eller bare n og ac på andre kortet om det er to wifikort i routeren. Har du noen enheter i huset som benytter gamle 802.11b så settes ned hastigheta på 802.11n til info

 

Eller nei. Glem det jeg sa. Du sliter med signal så er vi like langt

Endret av Kistesnekker
Lenke til kommentar

Routeren riktig konfigurert da? Merker bedre ytelse på wifi når channel width er på 40 og wifi modus i 802.11g+n eller bare n og ac på andre kortet om det er to wifikort i routeren. Har du noen enheter i huset som benytter gamle 802.11b så settes ned hastigheta på 802.11n til info

 

Eller nei. Glem det jeg sa. Du sliter med signal så er vi like langt

Ruteren jeg har kjøpt støtter ikke AC standaren, og dette problemet gjelder kun PS4. Mobil,laptop og mac får normal hastighet i kjelleren. 

Lenke til kommentar

Den routeren jeg linket til støtter AC og koster også det samme. Jeg har som sagt alltid hatt god erfaring med disse.

Jeg har hatt en del problemer med Powerline og det er derfor jeg ville ha sjekket ut trådløst først. Powerline kan være et mareritt spesielt i eldre hus/ledningsett eller om ledningsnettet er delt over flere leiligheter.

 

Les litt mer om den her: https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router#

Endret av trn100
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Sitter på en 25/10 linje, som gir akkurat det den lover i nærheten til Ruteren, altså i samme etg. 

Problemet er bare at når jeg sitter i Kjelleren, så dropper hastigheten fort med 10-15mb . Mitt spørsmål til noen nettverkskyndige er som følger: 

 

Alternativ 1: Bytte den elendige Jensen ruteren med en kraftigere Asus Dark knight - 1200kr 

 

Alternativ 2: Kjøpe Powerline adaptre, gjerne med trådløs funksjon og koble til en enkel switch i kjelleren til alt nødvendig utstyr. Spørsmålet er bare om det er samme kurs, noe jeg er usikker på. Avhengig av type, 400-1000kr 

 

 

 

Hvilken løsning burde jeg velge?

 

 

Jeg har brukt powerline adaptere i flere hus og de, fungerer utmerket hver gang, men ikke regn med å få full 500mbits hastighet selv om dingsen reklamerer for 500mbits.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan fungerer powerline når enhetene ikke er i samme krets?

 

Jeg ønsker f.eks å sende fra en etasje til en annen som ikke bare er ulik krets, men også ulikt sikringsskap. 

 

Eller vil dere anbefale range extender da i stedet?

 

Kabel er tungvint ettersom denne må gå gjennom dør i begge etasjer, med mindre jeg borrer hull i gulvet/taket

Lenke til kommentar

Hei!

 

PS4 har ett idiotisk problem med wifi.

Bruker du automatisk oppsett på PS4 (der du kun taster inn passord og lar PS4 sette opp resten) får du elendige hastigheter.

 

Jeg løste det ved å legge inn nettverksinfoen manuelt.

Du må tilordne en fast IP til PS4 i ruteren din for å få gjort dette riktig.

Deretter er det bare å legge inn all info og koble til.

 

Jeg gikk fra 300kbps til 4Mbps på PS4 tilkoblet på ett dårlig signal ved å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer powerline når enhetene ikke er i samme krets?

 

Jeg ønsker f.eks å sende fra en etasje til en annen som ikke bare er ulik krets, men også ulikt sikringsskap.

 

Eller vil dere anbefale range extender da i stedet?

 

Kabel er tungvint ettersom denne må gå gjennom dør i begge etasjer, med mindre jeg borrer hull i gulvet/taket

Har testet powerline adapter i to ulike hus fra 50-tallet, fungerte helt fint i alle tre etasjer begge steder på samme nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...