Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Regler for plakatopphenging


Captain Kuijt

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk en beskjed at lensmannen skal ta seg en tur innom og ta seg en prat anngående plakater jeg har hengt opp i nabolaget. Utifra det han sa vet han ikke 100% sikkert om det var jeg som gjorde det, og vil derfor spørre meg om saker og ting. Det jeg lurer på er om det faktisk er noen lov for plakater? Det var disse jeg hengte opp: http://i.imgur.com/e8wVqXH.jpg

 

Det eneste jeg kan komme på er at det kan være noen anti-rasisme lover som gjør det ulovlig å henge opp slikt. Hvis jeg tilstår, kan jeg argumentere med å si at det ikke er rasisme, men heller anti-multikultur propaganda? Det er vel ikke det samme? Har ikke så mye greier på lover og slikt.

 

EDIT: For å være litt mer spesifikk, hengte jeg plaketene kun opp på lyktestolper, ikke på biler, vinduer, dører, osv..

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i strid med veglova § 33 å henge opp reklame og lignende innretninger på en slik måte at de er synlige fra offentlig veg uten tillatelse fra vegmyndighetene. Dette er imidlertid ikke en straffesanksjonert bestemmelse - konsekvensen av brudd er at plakatene tas ned for din regning. 

 

Jeg tviler på at grunneierproblematikk rundt (forutsetningsvis offentlig eide) lysstolper står seg mot ytringsfriheten i Grunnloven § 100 / EMK artikkel 10. Er lysstolpene i privat eie kan forholdene være annerledes. 

 

Ut over dette ser jeg ingen konsekvenser ut over at myndighetene (naturlig nok) ønsker å følge med på nynazistiske bevegelser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Om samtalen nå har funnet sted, så lurer jeg på hva politiet hadde å si?

Og ikke minst hva de spurte om?

 

Ikke noe særlig egentlig. Det viste seg at han kom for å snakke om en helt annen hendelse som skjedde i Mars i år, som involverte truing med kniv. Etterpå spurte han meg om jeg hadde sett noen henge opp plakater i bygda. Nei, sa jeg. Sa at det ikke kunne ha vært meg siden jeg er innvandrer selv, og at det blir som å skyte seg selv i foten. Da mistet han alt av mistenksomhet og lot det hele gå.

 

Priest: 1  Cop: 0

= I win :rofl:

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke et jævla ord av hva du sier.

Grunnen til at han lot det gå så lett var nok fordi det ikke finnes bevis for at det var jeg som hadde hengt op plakatene. Ingen som hadde sett meg eller tatt bilde. Politiet hadde bare en mistanke siden jeg var tilhenger av nasjonalsosialismen 2 år siden. Uten det var det ikke mye vits i å fortsette saken, og det tror jeg han innså. Dessuten høres det jo litt snodig ut at en innvandrer går rundt og henger opp anti-innvandrings propaganda.

 

Tror du meg enda ikke kan jeg godt sende deg lydopptaket jeg tok av hele samtalen :)

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke et jævla ord av hva du sier.

Grunnen til at han lot det gå så lett var nok fordi det ikke finnes bevis for at det var jeg som hadde hengt op plakatene. Ingen som hadde sett meg eller tatt bilde. Politiet hadde bare en mistanke siden jeg var tilhenger av nasjonalsosialismen 2 år siden. Uten det var det ikke mye vits i å fortsette saken, og det tror jeg han innså. Dessuten høres det jo litt snodig ut at en innvandrer går rundt og henger opp anti-innvandrings propaganda.

 

Tror du meg enda ikke kan jeg godt sende deg lydopptaket jeg tok av hele samtalen :)

 

Du var tilhenger for 2 år siden, men hang opp plakater nå?

 

Yeah right. Første bud hvis du skal juge og bli trodd, er å holde deg til én historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke et jævla ord av hva du sier.

Grunnen til at han lot det gå så lett var nok fordi det ikke finnes bevis for at det var jeg som hadde hengt op plakatene. Ingen som hadde sett meg eller tatt bilde. Politiet hadde bare en mistanke siden jeg var tilhenger av nasjonalsosialismen 2 år siden. Uten det var det ikke mye vits i å fortsette saken, og det tror jeg han innså. Dessuten høres det jo litt snodig ut at en innvandrer går rundt og henger opp anti-innvandrings propaganda.

 

Tror du meg enda ikke kan jeg godt sende deg lydopptaket jeg tok av hele samtalen :)

 

Du var tilhenger for 2 år siden, men hang opp plakater nå?

 

Yeah right. Første bud hvis du skal juge og bli trodd, er å holde deg til én historie.

 

Nei, jeg beskrev den delen fra politiet's perspektiv. Jeg mente at politiet vet at jeg var tilhenger av nasjonalsosialismen for 2 år siden men at de ikke vet at jeg er blitt det igjen i 2015. Jeg var åpen om at jeg ikke trodde på det lenger rundt April 2013, noe som politiet fikk høre.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...