Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig bruk av Popcorn Time - konsekvenser?


Imlekk

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Jeg så nylig at denne artikkelen dukket opp på NRK som omhandler ulovlig bruk av streaming-tjenesten Popcorn Time. Ser også at det vurderes søksmål mot brukerne.

 

Hva slags konsekvenser kan dette få for den jevne bruker, som har brukt det i ny og ne? Tanken har slått meg at det kan være litt skremselspropaganda, for å få folk til å slutte å bruke det, men at det også kan få noen juridiske/økonomiske konsekvenser.

 

Jeg spør for en kompis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mye skremselspropaganda ute å går her. Uttalelsene fra Willy Johansen høres ut som tomme trusler da det ligger null tyngde og seriøsitet bak de, som : "det kan jo hende at noen får seg en liten overraskelse i posten i form av et brev. Utover høsten vil nok noe skje."

 

Med andre ord, en veldig diffus og lite gjennomtenkt uttalelse.

 

De sitter i følge han med et register på 50.000 til 75.000 mennesker, noe som også er riv ruskende galt. De sitter med et register på 50.000 til 75.000 IP-adresser. Det er et stykke å gå fra IP til en fellende dom mot en person. Og skal de sette i gang med rettssak mot 50-75.000 mennesker, så har de et stort problem både med tanke på tid og ressurser. Så hvordan gjør de det? Velger de noen tilfeldige de går etter? Omtrent like stor sjanse som å vinne i Lotto.

 

Og 50.000 til 75.000? Hvis han er så opptatt av dette så burde han ha et litt mer eksakt tall. Høres nesten som de ikke har noe register overhodet, spør du meg.

 

Jeg har ikke engang Popcorntime installert noe sted, så egentlig bryr jeg meg ikke. Men uttalelsene høres bare ut som skremselspropaganda så hadde ikke brydd meg uansett.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Om jeg var dem ville jeg gått etter et tilfeldig men representativt utvalg brukere, og forfulgt dem så hardt som mulig. Mye mer avskrekkende om alle vet at de kan få skikkelig bråk enn om de f.eks bare tar de største brukerne. 

 

I virkeligheten tror jeg nok de aller fleste er temmelig trygge. Som sagt over her - de har bare IP-adresser og ikke brukere. 

Lenke til kommentar

 

Skremselpropaganda.

 

Yes.

 

Noen som husker når bittorrent var i nyhetene så mye, og "alle skulle taes"? Har ikke akkurat hørt om så mange som har fått bøter, eller purken på døra. Dette var type 2008-2010 ish. 

 

Man har jo en del tilfeller internasjonalt da, mer og mindre alvorlige. Noen gigantbøter, og en del forlik f.eks i Finland:

http://p3.no/musikk/niaring-raida-av-politiet/

Lenke til kommentar

Yes.

 

Noen som husker når bittorrent var i nyhetene så mye, og "alle skulle taes"? Har ikke akkurat hørt om så mange som har fått bøter, eller purken på døra. Dette var type 2008-2010 ish. 

 

 

Hva/hvem er denne "purken" egentlig? Kan ikke forstå hvordan en gris passer inn i denne diskusjonen??

Lenke til kommentar

 

Yes.

 

Noen som husker når bittorrent var i nyhetene så mye, og "alle skulle taes"? Har ikke akkurat hørt om så mange som har fått bøter, eller purken på døra. Dette var type 2008-2010 ish. 

 

 

Hva/hvem er denne "purken" egentlig? Kan ikke forstå hvordan en gris passer inn i denne diskusjonen??

 

"Purk"(ikke purke) er vanlig slang for politi. Andre varianter inkluderer "Onkel blå" og "snut".

Lenke til kommentar

Og hvem blir straffet ved ikke-anonym VPN? eks. om jeg kobler meg opp via jobb, eller setter opp teamviewer på en skole, bruker et hotells wifi e.l. - altså sporbar IP, men som går til en bedrift?

 

Det kommer vel an på. I realiteten tror jeg du slipper unna uansett, men det er uproblematisk for en wifi-eier å logge hva hver enkelt bruker kobler seg til. 

Lenke til kommentar

 

 

Skremselpropaganda.

 

Yes.

 

Noen som husker når bittorrent var i nyhetene så mye, og "alle skulle taes"? Har ikke akkurat hørt om så mange som har fått bøter, eller purken på døra. Dette var type 2008-2010 ish. 

 

Man har jo en del tilfeller internasjonalt da, mer og mindre alvorlige. Noen gigantbøter, og en del forlik f.eks i Finland:

http://p3.no/musikk/niaring-raida-av-politiet/

 

 

Som jeg vil påstå er folk de lager eksempler av, for å fremme skremselspropagandaen sin.

 

Nå vil jeg si at jeg vanker litt mot at det er en reell trussel, men det er neppe noen som får konsekvenser i denne omgang.

Lenke til kommentar

Og hvem blir straffet ved ikke-anonym VPN? eks. om jeg kobler meg opp via jobb, eller setter opp teamviewer på en skole, bruker et hotells wifi e.l. - altså sporbar IP, men som går til en bedrift?

 

Din arbeidsgiver finner nok ut hvem det er i så fall. Er jo ikke så mange årene siden det var en sak i media der Kripos var inne hos en norsk IT-bedrift. Beslagla noen servere som sto å pumpet ut filmer over p2p. Et par stykker som fikk sparken der osv.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...