Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

 

 

 

Kanskje motivasjonen holder seg bedre om du satser på litt roligere progresjon. Håper at du finner motivasjonen igjen.

Problemet nå er å finne et kosthold jeg klarer å holde meg til.

Det er blitt for mye godteri det siste i tillegg til lite aktivitet, men får prøve å finne tilbake.

Har ikke spust noe godis/snacks siden jeg skrec det her. Føles digg. Craver det heller ikke lenger og det frister ikke :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suget etter sjokolade og smågodt er ikke stort, derimot har jeg problemer med å unngå popcorn.

Klarer jeg å redusere antall poser pr. dag er jeg derimot ett steg i rett retning.

Vekten kjører beg og dal bane for tiden, men det er bredre enn stø kurs i feil retning.

 

 

Kom foresten over denne siden, hvis noen har interesse av den:

 

Mengden kalorier avgjør om du klarer å gå ned i vekt

Kalorimängden avgör om du lyckas hålla vikten

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Går dårlig nå. Har gått opp igjen det jeg gikk ned de siste ukene. Fader. Er så svak :hrm:

 

Det verste er at jeg kan se drømmekroppen. Så nære er jeg nå. Har igjen 15 cm kanskje. Altså rundt 2 mnd igjen. Hvordan kan motivasjonen forsvinne når jeg er så nære liksom. Har jo allerede gått ned så mye. blæ

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Har gått opp i vekt. Hva søren! Hvordan går det med resten av folket? Tror ikke jeg rekker å bli ferdig til jul likevel :hm: Og jeg som har kjøpt nyttårskjole i XS. Fader, nå må jeg virkelig skjerpe meg her. Ellers må jeg gå naken på nyttårsaften. 

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Har gått opp i vekt. Hva søren! Hvordan går det med resten av folket? Tror ikke jeg rekker å bli ferdig til jul likevel :hm: Og jeg som har kjøpt nyttårskjole i XS. Fader, nå må jeg virkelig skjerpe meg her. Ellers må jeg gå naken på nyttårsaften. 

Går fint her. Sakte men sikkert nedover. Men tviler på at jeg blir ferdig før jul. Denne tråden kan gjerne fortsette etter jul og :)

 

Har gått opp 400g siden siste veiing ser jeg nå, men så har jeg også nylig drukket halvannen liter vann og spist mat, så får unnskylde meg med det :p

Lenke til kommentar

Føler at jeg alltid er med på slike tråder. "Ned før sommer 2014", "Ned før jul 2014", "Sommerkroppen 2015", og nå denne tråden. Haha, lover alltid meg selv at dette er den siste tråden jeg er med i.  :closedeyes: Men denne gangen er det siste. Uansett om det går en del over jul. Er jo bare slankingen som skal være ferdig over juletider. Blir jo minst et halvt år med styrketrening for å bli stram også. 

 

Så bra Bananlaks! Bra noen greier det! :)

Lenke til kommentar

Det virker som det går bra her, men jeg har ikke veid meg på noen uker igjen. Jeg har prøvd å kutte ytterligere i kaloriinntaket (ned mot 1600 kcal), men det smerter ganske kraftig, så jeg ligger fort på 1800 kcal til 2000 kcal, og da føler jeg meg noenlunde mett. Jeg har ikke kjøkkenvekt så jeg får ikke veid alt jeg spiser helt nøyaktig, men jeg anslår så nøye som mulig. Dersom jeg ligger på 2000 kcal i gjennomsnitt per dag bør jeg ha gått ned rundt 3 kg om jeg veier meg til neste helg, men sannsynligvis ikke så mye ettersom det har blitt noen utskeielser enkelte dager (en del alkohol, øl og litt mer mektig middagsmat).

 

Hvis jeg skal klare å kutte mer er det nødvendig med enda mer grønnsaker og/eller trene mer. Problemet er at en fort blir uopplagt på for lite energi, og da blir det også fort begrenset hvor mye en orker å trene samt overskudd til studier og fritid. Derfor skal jeg ikke stresse om det går litt saktere enn jeg hadde håpet på. Om det gjenstår en del når jula ringer inn har jeg jo hele våren på meg. Det er ikke sånn at en kan avslutte den sunne livsstilen når en har gått ned heller; for mange er det jo nettopp det som er den store prøvelsen.

Lenke til kommentar

Jeg har også veldig mye søtsug nå. Spesielt vanskelig når de andre har flere plater med melkesjokolade i kjøleskapet, nybakt kake til farsdagen, godteri fra taxfree og brus. Men jeg skal ikke smake, fordi jeg er fast bestemt på at jeg skal passe inn i kjolen i XS til nyttårsaften. Er langt unna XS så blir vanskelig, men får bare prøve. Det var den eneste kjolen jeg likte, og det var bare igjen XS. Egentlig teit av meg, men er jo veldig optimistisk :closedeyes: Også var den på salg.

Lenke til kommentar

Jeg har også veldig mye søtsug nå. Spesielt vanskelig når de andre har flere plater med melkesjokolade i kjøleskapet, nybakt kake til farsdagen, godteri fra taxfree og brus. Men jeg skal ikke smake, fordi jeg er fast bestemt på at jeg skal passe inn i kjolen i XS til nyttårsaften. Er langt unna XS så blir vanskelig, men får bare prøve. Det var den eneste kjolen jeg likte, og det var bare igjen XS. Egentlig teit av meg, men er jo veldig optimistisk :closedeyes: Også var den på salg.

Det får være et mål da. Rekker du det ikke til nyttår, har du det samme målet med deg gjennom neste å også ;)
Lenke til kommentar

 

Det får være et mål da. Rekker du det ikke til nyttår, har du det samme målet med deg gjennom neste å også ;)

 

 

Det er sant! Hva var grunnen til at folket her bestemte seg for å gå ned i vekt?

 

For min del var det fordi jeg har hele livet knyttet selvfølelse og selvtillit til utseendet. Ble mobbet i 10 år fordi jeg var stygg, så sikkert derfor min selvverd er basert på utseende. At pene mennesker er mer verdt, er likt av alle og mer lykkelig. Folk er hyggelig mot pene mennesker. Utviklet anoreksia på ungdomskolen på grunn av mobbingen. Ble tatt tak i av skolen og gikk opp mye i vekt under behandlig. Ble deprimert og begynte å trøstespise i mange år fordi opp i vekt betydde at jeg ble mer stygg og mindre verdt. Mistet helt kontrollen med trøstespisingen. Den har jeg derimot jobbet med selv og har sluttet å trøstespise.

 

På grunn av vekta har jeg avvist veldig mye i livet. Har stått mye på sidelinjen. Til slutt fikk jeg nok. Må rett og slett gjøre noe med vekta slik at jeg kan åpne meg og bli enda mer selvsikker. Leve litt mer. Har forsøkt å jobbe med å knytte selvfølelsen til noe annet enn utseende, men litt vanskelig. Men det går fremover. Håper at når jeg har gått ned i vekt blir jeg mer lykkelig og ferdig med å tenke på vekt og utseende. Derimot ønsker jeg bare å gå ned i vekt på en sunn og balansert måte. Jeg gjorde mye kvalmt da jeg hadde spiseforstyrrelse, så det at jeg ønsker å gå ned bare hvis det foregår på en sunn måte er veldig rart høre meg selv si :) Det er godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del var det først og fremst for å spare penger (la vær å kjøpe godsaker) som fikk meg til å gjøre noe med det nå.

 

Men har alltid ville vært slankere, men har aldri gjort noe med det. Har noe med selvfølelse også at dette er motiverende. Jeg vil passe bedre inn i klær, uten at denne bulken på magan kommer fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ganske normalvektig og aktiv med barneidrett og senere innebandy fram til jeg var rundt 10-12 år, men i løpet av ungdomsåra gikk det etterhvert mer gale veien. Jeg opplevde at jeg ikke mestret mange av aktivitetene i gymtimene. I tillegg så jeg at jeg vokste i bredden uten at jeg hadde kontroll på det. En får ikke akkurat en utelukkende positiv evaluering av seg sjøl når en opplever dette, og i tillegg får høre at det skyldes at en mangler selvdisiplin og ikke klarer å begrense seg.

 

Det var likevel noen lyspunkter. Jeg husker veldig godt den gangen jeg klarte å bli med på en lengre joggetur i gymtimen, og den gangen jeg klarte å trene meg opp til å klare 10 armhevninger (fra 0). Etter vekstspurten ble fysikken min også betydelig bedre. Mot slutten av ungdomsskolen ble jeg med oftere på å sparke fotball etter skolen og liknende, og ble generelt mer bevisst på trening og kosthold. Jeg begynte etterhvert å løpe flere ganger i uka, og begynte med styrketrening på VG1. Jeg kom i bedre form og fikk positive kommentarer på hvordan jeg hadde forvandlet meg. Jeg var fortsatt litt overvektig, men mestringsfølelsen og kroppsbildet økte masse.

Før militæret hadde jeg en litt for lang ferie, noe som gjorde at jeg gikk opp nesten 10 kg. Dette ga meg en veldig hard start på rekruttskolen, men med så mye aktivitet og lite tid til å spise gikk jeg ned over 10 kg i løpet av rekruttskolen samtidig som jeg økte i styrke. Jeg fikk blod på tann; resten av førstegangstjenesten trente jeg masse og hadde fokus på å komme i best mulig form, men jeg nådde et platå i fettprosenten. Ett år etter dimisjon hadde jeg gått opp igjen hadde mistet, siden det var vanskelig å opprettholde det treningsprogrammet jeg hadde.

Etter at jeg flyttet på studenthybel høsten 2014 fikk jeg en liten åpenbaring om at jeg hadde endelig fullstendig kontroll over en ting jeg ikke hadde før, nemlig kostholdet.  Jeg tenkte at jeg nå hadde muligheten til å komme i bedre form enn noen gang. Høstsemesteret gikk fort det, uten at jeg kom i kjempegod form. Da våren kom begynte det å endre seg fort, og i løpet av våren gikk jeg ned 8 kg. Etter sommerferien gikk jeg opp 4 kg, og pr. forrige veiing har jeg i tillegg til de 4 gått ned 2,3 kg til. Jeg er mer eller mindre tilbake i formen jeg hadde i førstegangstjenesten, og neste mål er nå best mulig utholdenhet, styrke og fettprosent. Jeg vil føle meg og se best mulig ut.

 

Hvorfor er jeg så fokusert på dette? Når jeg tenker tilbake er det fordi alt er så mye tyngre med for mange kilo, og den største tyngden er kanskje psykisk. Det skadet selvfølelsen å ikke mestre det vi gjorde i gymtimen, og det er skremmende å bli større uten å ha kontroll på det. Å være overvektig er ikke en naturlig eller helsefremmende tilstand å være i. Uten de overflødige kiloene klarer jeg å finne så mye mer av meg sjøl; jeg blir mye mer autentisk lik den personen jeg vil være. Dersom jeg skal være litt mindre abstrakt kan jeg si at jeg rent konkret føler meg lettere (både kroppslig og til sinns), tenker klarere, har mer motivasjon, overskudd, mestringsfølelse og overskudd.

Dette ble et ganske langt og litt personlig innlegg, men forhåpentligvis kan det være til inspirasjon for noen som leser det. :)

 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestemte meg i sommer for å gå ned nokon KG til jul. I søken av motivasjon fant eg i dag denne tråden her. Mange flotte prestasjoner! 

Klarte denne helga mitt første mål: under 80KG. På lørdag viste badevekten 79,9. Utgangspunktet var 87, så eg er fornøyd! 

 

Det blir spennande å følge med videre her, lykke til alle sammen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skapt for å være tynn ja, sleng første overvektige du ser røntgenmaskinen, oj helt likt ville det ha sett ut.

Alle ser nok best ut uten 50kg flesk

 

Ja, men ikke alle er bygd likt (?) Ingen i familien av kvinnene er større rundt livet enn 65 cm. Magen maks 65-70. Da har man en kroppsfasong som er veldig "petite". Det er det ikke alle som har? Ingen er skapt for å være overvektig, men det finnes fortsatt forskjellige kroppsform. Noen har bredere hofter osv. Kjenner f.eks. jenter som er "grovere bygd" som har helt flate mager og ikke noe ekstra fett. De har bare en annen kroppsform  og kan ikke bli så tynne. De hadde aldri klart å bli 65 cm rundt magen fordi hofter/ribbebein osv er for brede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...