Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skapt for å være tynn ja, sleng første overvektige du ser røntgenmaskinen, oj helt likt ville det ha sett ut.

Alle ser nok best ut uten 50kg flesk

 

Ja, men ikke alle er bygd likt (?) Ingen i familien av kvinnene er større rundt livet enn 65 cm. Magen maks 65-70. Da har man en kroppsfasong som er veldig "petite". Det er det ikke alle som har? Ingen er skapt for å være overvektig, men det finnes fortsatt forskjellige kroppsform. Noen har bredere hofter osv. Kjenner f.eks. jenter som er "grovere bygd" som har helt flate mager og ikke noe ekstra fett. De har bare en annen kroppsform  og kan ikke bli så tynne. De hadde aldri klart å bli 65 cm rundt magen fordi hofter/ribbebein osv er for brede.

 

Jeg tror det War mener er at sjølve skjelettet omtrent har de samme proporsjonene og veier like mye hos de fleste. Forskjellene er veldig små, ikke på mer enn noen kilo, og det er mellom personer som har veldig ulik høyde. Åltså er "kraftig beinbygning" ("big boned") egentlig i hovedsak en myte. Derimot har den totale mengden muskulatur og fett og hvordan dette fordeler seg på kroppen mye å si for kroppsformen, og hvor muskulatur og fett legger seg lettest er nok i stor grad bestemt av gener.

Lenke til kommentar

Jeg tror det War mener er at sjølve skjelettet omtrent har de samme proporsjonene og veier like mye hos de fleste. Forskjellene er veldig små, ikke på mer enn noen kilo, og det er mellom personer som har veldig ulik høyde. Åltså er "kraftig beinbygning" ("big boned") egentlig i hovedsak en myte. Derimot har den totale mengden muskulatur og fett og hvordan dette fordeler seg på kroppen mye å si for kroppsformen, og hvor muskulatur og fett legger seg lettest er nok i stor grad bestemt av gener.

 

Oja, beklager! Skjønte det når jeg leste det på nytt. :) Ja det høres veldig fornuftig ut!

Lenke til kommentar

Oja, beklager! Skjønte det når jeg leste det på nytt. :) Ja det høres veldig fornuftig ut!

 

Ikke noe å beklage for.  ;)

 

Jeg har gått ned 2,8 kg siden forrige gang jeg veide meg for tre uker siden. Meget fornøyd med å ha klart å opprettholde et vekttap på nesten ett kilo i uka på tross av eksamenstress og jobbing. Målet er å fortsette i samme tempo fram til jul. Jeg er optimist ettersom jeg vil få mer tid til å trene etter hvert som eksamenene blir unnagjort og stressnivået senker seg. Juleferien skremmer meg litt, men det er jo begrenset hvor galt det kan gå om en tar noen forhåndsregler. Forhåpentligvis holder jeg vekta sånn nogenlunde, og i verste fall får jeg bruke noen uker på nyåret til å reparere.  :)

Lenke til kommentar

Ja, tenker sunn fornuft går langt. Passe litt på mengden mat man spiser og hvor mye sukker man får i seg. Selv er jeg veldig avslappet angående julesesongen da vi bare spiser julemat på julekvelden (kalkun) og vi kjøper aldri inn julegodteri. Har noen julekaker, men det blir ikke noe problem å holde seg unna. Som regel glemmer vi å legge det frem. Er vel inntaket på alkohol som øker for min del. Da må jeg bare passe på  å drikke tørr hvitvin og finne vinen med minst sukker. Er jo store forskjeller ute å går. Julebord og slike ting er jeg ikke på. Så det blir vel maks to dager med julemat tenker jeg.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal forandre litt på matplanen min. Tenker å lese meg opp på lavkarbo. Ikke smør, majones og bacon, men heller mer sunt fett og kutte ut karbohydrater totalt. Går ikke riktig vei for meg nå og begynner å miste motivasjonen. Er mange som har hatt suksess ved å kutte ut karbohydrater, så er kanskje verdt å prøve..

Lenke til kommentar

Tror jeg skal forandre litt på matplanen min. Tenker å lese meg opp på lavkarbo. Ikke smør, majones og bacon, men heller mer sunt fett og kutte ut karbohydrater totalt. Går ikke riktig vei for meg nå og begynner å miste motivasjonen. Er mange som har hatt suksess ved å kutte ut karbohydrater, så er kanskje verdt å prøve..

Å kutte ut karbohydrater totalt tror jeg ikke er en god idé. Alle matvarer som inneholder fiber (som er helt nødvendig) inneholder minst litt karbohydrater. Særlig grønnsaker som salat, brokkoli, blomkål og liknende er jo ting som anbefales på lavkarbo for å få i seg nok fiber, mens stivelsesrike matvarer som poteter, ris, korn og pasta begrenses.

 

Mye av vekttapet på lavkarbo kommer i begynnelsen at en tømmer glykogenlagrene og en del oppbundet vann. Dette kan gjøre at en går ned så mye som 2 kg eller mer i løpet av noen dager, noe som selvfølgelig er en stor motivator. Det er bare det at det ikke er kroppsfett en har mistet, det er lettanvendelig energi (lagret sukker) som musklene bruker til arbeid. Dette kan gjøre at en blir slapp og uopplagt.

 

 Alt tilsatt sukker, juice, tørket frukt og melprodukter er ting som lavkarbo kutter som jeg er helt enig i at bør kuttes. Jeg tror også det er lurt å spise litt mer grønnsaker i stedet for stivelsesrike produkter for å gå raskere ned i vekt, men premisset om at karbohydrater er synderen som gir livsstilssykdommer og vektoppgang kjøper jeg ikke. At en kan gå ned i vekt på lavkarbo er utvilsomt, men spørsmålet er om det er en sunn måte å gå ned i vekt på i det lengre løp.

 

Om jeg skal anbefale noe alternativ er det å kutte generelt matvarer som har mye energi og lite næring. Å telle kalorier bør ikke være nødvendig om en spiser sunt nok, men det gir veldig god kontroll på hva en skal unngå å spise for mye av . Jeg unngår i tillegg til raffinerte karbohydrater det meste av olje. Olje inneholder 900 kcal per 100 g (120 kcal i en spiseskje, til sammenlikning er det 78 kcal i en potet), og er med den mest energitette matvaren som finnes. I en liter olivenolje finner en fettet til 1400 oliven som tar mye, mye større plass enn flaska de fyller. Olje er høyoktan flybensin som metter veldig lite og som folk stadig spiser mer av. Smør og margarin har litt færre kcal, men er ikke mer mettende; de er bare litt "utvannet".

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

 

edit

 

Takk for god informasjon! Du er godt opplest i hvert fall. Jeg er en av de som tror karbohydrater bare betyr potet, mel, pasta og ris.  :wee: Vil aldri i verden kutte ut grønnsaker. Har mye jeg må lese meg opp på før jeg kan legge om kostholdet ser jeg. Når jeg tenker lavkarbo tenker jeg sunne fettkilder som mye rå/dampet fisk, grønnsaker, nøtter, frø, oliven, egg, og spesielt avokado. Det kan umulig være usunt i lengden. Tenker ikke på smør, olje, fløte, majones, og ting stekt i fett osv. Det er jeg ikke glad i uansett.

Lenke til kommentar

Takk for god informasjon! Du er godt opplest i hvert fall. Jeg er en av de som tror karbohydrater bare betyr potet, mel, pasta og ris.  :wee: Vil aldri i verden kutte ut grønnsaker. Har mye jeg må lese meg opp på før jeg kan legge om kostholdet ser jeg. Når jeg tenker lavkarbo tenker jeg sunne fettkilder som mye rå/dampet fisk, grønnsaker, nøtter, frø, oliven, egg, og spesielt avokado. Det kan umulig være usunt i lengden. Tenker ikke på smør, olje, fløte, majones, og ting stekt i fett osv. Det er jeg ikke glad i uansett.

 

En blir fort godt opplest når en har stor interesse av det en leser.  :wee: De matvarene du beskriver er sunne råvarer, som absolutt kan inngå i et sunt kosthold. Likevel vil jeg mane til forsiktighet med f.eks. med nøtter og avokado. Fett er som sagt energirikt, 9 kcal/g. I en avokado er det f.eks. 225 kcal, mer enn størrelsen på frukten skulle tilsi.  :hm:

 

 

 

Hva kan være en erstatning for poteter, ris og lignende?

 

Har veldig kjedelige middager. 9/10 måltider består av kjøttdeig, ris og grønnsaker/salat med soyasaus på.

 

Er jeg alene, gidder jeg ikke lage middag. Erstatter da med et ekstra brødmåltid.

 

Hva med å øke grønnsaker uten å kutte ut poteter og ris (brun) helt? En viss mengde stivelse føler jeg er nødvendig for å få nok energi. F.eks. kan en bytte inn én potet i to gulrøtter, og gulrøtter kan en bytte tilsvarende inn i brokkoli, blomkål og andre lavkalorigrønnsaker. Volumet og metthetsfølelsen øker mens kalorimengden går ned.  :)

Lenke til kommentar

 

 

Takk for god informasjon! Du er godt opplest i hvert fall. Jeg er en av de som tror karbohydrater bare betyr potet, mel, pasta og ris. :wee: Vil aldri i verden kutte ut grønnsaker. Har mye jeg må lese meg opp på før jeg kan legge om kostholdet ser jeg. Når jeg tenker lavkarbo tenker jeg sunne fettkilder som mye rå/dampet fisk, grønnsaker, nøtter, frø, oliven, egg, og spesielt avokado. Det kan umulig være usunt i lengden. Tenker ikke på smør, olje, fløte, majones, og ting stekt i fett osv. Det er jeg ikke glad i uansett.

 

En blir fort godt opplest når en har stor interesse av det en leser. :wee: De matvarene du beskriver er sunne råvarer, som absolutt kan inngå i et sunt kosthold. Likevel vil jeg mane til forsiktighet med f.eks. med nøtter og avokado. Fett er som sagt energirikt, 9 kcal/g. I en avokado er det f.eks. 225 kcal, mer enn størrelsen på frukten skulle tilsi. :hm:

 

 

 

Hva kan være en erstatning for poteter, ris og lignende?

 

Har veldig kjedelige middager. 9/10 måltider består av kjøttdeig, ris og grønnsaker/salat med soyasaus på.

 

Er jeg alene, gidder jeg ikke lage middag. Erstatter da med et ekstra brødmåltid.

 

Hva med å øke grønnsaker uten å kutte ut poteter og ris (brun) helt? En viss mengde stivelse føler jeg er nødvendig for å få nok energi. F.eks. kan en bytte inn én potet i to gulrøtter, og gulrøtter kan en bytte tilsvarende inn i brokkoli, blomkål og andre lavkalorigrønnsaker. Volumet og metthetsfølelsen øker mens kalorimengden går ned. :)
Godt forslag. Skal jeg gjøre :) Enkelt og greit. Vil bare ikke styre med masse annet og egne middager når jeg lager til tre andre også.

 

Har ikke tid til å trene, eller ork til å gi dette et veldig godt forsøk. Men bare å kutte snacks helt ut, og holde meg til en porsjon middag, har fått meg ned fra 82kg før sommer, til 76.5 i dag. Men jeg føler meg ikke særlig slankere (selv om jeg har fått kommentarer om det). Er bare denne magen jeg vil ha bort. Vil passe bedre inn i klær. Men kan dog merke noe forskjell på bukser som har blitt litt for store til å ikke bruke belte :)

Lenke til kommentar

En blir fort godt opplest når en har stor interesse av det en leser.  :wee: De matvarene du beskriver er sunne råvarer, som absolutt kan inngå i et sunt kosthold. Likevel vil jeg mane til forsiktighet med f.eks. med nøtter og avokado. Fett er som sagt energirikt, 9 kcal/g. I en avokado er det f.eks. 225 kcal, mer enn størrelsen på frukten skulle tilsi.  :hm:

 

Ja, det er sant! Sikkert enkelt å spise litt mer kalorier enn planlagt når man spiser mer fett. Men har fri i dag, så skal bruke dagen på å lese meg opp på lavkarbo og matvarer. Se om jeg kan lage noen matplaner og få litt inspirasjon. Nå har jeg fått kjolen min, og har ikke turt å prøve den enda. Regner med at den ikke passer. Får bruke det som inspirasjon fremover. :w00t:

 

 

Hva kan være en erstatning for poteter, ris og lignende?

 

Hvorfor spiser du bare kjøttdeig og ris? Hva med wok, supper, sunnere pizza, hjemmelaget kylling-/fiskeburger med søtpotet fries, sushi, omelett, biff med salat, rå fisk med avokado, tunfiskpai, tacosalat med kyllingkjøttdeig, dampet fisk/ovnsbakt kylling med blomkål/søtpotet/brokkoli puré. Grov couscous med stekt squash, tomat, ingefær og løk. Kaloriinnholdet er jo basert på hvilke råvarer man bruker når man lager retten, hvordan man tilbreder maten og hvor store porsjoner man spiser. Ellers er couscous, bønner, salater, søtpotet og linser gode erstatninger for potet og ris. :wee:

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

 

 

En blir fort godt opplest når en har stor interesse av det en leser. :wee: De matvarene du beskriver er sunne råvarer, som absolutt kan inngå i et sunt kosthold. Likevel vil jeg mane til forsiktighet med f.eks. med nøtter og avokado. Fett er som sagt energirikt, 9 kcal/g. I en avokado er det f.eks. 225 kcal, mer enn størrelsen på frukten skulle tilsi. :hm:

Ja, det er sant! Sikkert enkelt å spise litt mer kalorier enn planlagt når man spiser mer fett. Men har fri i dag, så skal bruke dagen på å lese meg opp på lavkarbo og matvarer. Se om jeg kan lage noen matplaner og få litt inspirasjon. Nå har jeg fått kjolen min, og har ikke turt å prøve den enda. Regner med at den ikke passer. Får bruke det som inspirasjon fremover. :w00t:

 

Hva kan være en erstatning for poteter, ris og lignende?

Hvorfor spiser du bare kjøttdeig og ris? Hva med wok, supper, sunnere pizza, hjemmelaget kylling-/fiskeburger med søtpotet fries, sushi, omelett, biff med salat, rå fisk med avokado, tunfiskpai, tacosalat med kyllingkjøttdeig, dampet fisk/ovnsbakt kylling med blomkål/søtpotet/brokkoli puré. Grov couscous med stekt squash, tomat, ingefær og løk. Kaloriinnholdet er jo basert på hvilke råvarer man bruker når man lager retten, hvordan man tilbreder maten og hvor store porsjoner man spiser. Ellers er couscous, bønner, salater, søtpotet og linser gode erstatninger for potet og ris. :wee:

For å være dønn ærlig er grunnen det at middag er bare stress, og noe jeg helst vil bli ferdig med fortest mulig. Hadde det vært opp til meg, hadde det bare blitt brødskiver til middag. Men prøver å lage noe godt innimellom, og har endel bedre middager. Men det er sjeldent.

 

:)

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Føler med deg på den. Du kan jo sette av søndag til å f.eks. lage mye mat og fryse ned i porsjonsstørrelse? Det funket veldig bra for meg tidligere. Lagde forskjellige retter og dermed hadde jeg alltid "ferdigmat" på 1-2-3. Bare å slenge i mikroen. Fryser du ned noe i billige matbokser er det bare å ta med på jobb/skole. Slipper å fikse noe på forhånd. Fryste ned alt fra supper til burger med alt tilbehør. Bare å legge ved salat. Men da må man gidde å legge av en fast dag i uken på det. Blir jo billigere med mat også fordi man ikke løper på butikken konstant.

 

Skulle egentlig ønske det fantes en pille man kunne ta hver dag og dermed slippe å spise mat. En pille som ga alt du trengte både nærings- og kalorimessig. Pluss at den ga metthetsfølelse. Det hadde gjort slanking lettere :wee:

Endret av Hannah00
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg. Føler med deg på den. Du kan jo sette av søndag til å f.eks. lage mye mat og fryse ned i porsjonsstørrelse? Det funket veldig bra for meg tidligere. Lagde forskjellige retter og dermed hadde jeg alltid "ferdigmat" på 1-2-3. Bare å slenge i mikroen. Fryser du ned noe i billige matbokser er det bare å ta med på jobb/skole. Slipper å fikse noe på forhånd. Fryste ned alt fra supper til burger med alt tilbehør. Bare å legge ved salat. Men da må man gidde å legge av en fast dag i uken på det. Blir jo billigere med mat også fordi man ikke løper på butikken konstant.

 

Skulle egentlig ønske det fantes en pille man kunne ta hver dag og dermed slippe å spise mat. En pille som ga alt du trengte både nærings- og kalorimessig. Pluss at den ga metthetsfølelse. Det hadde gjort slanking lettere :wee:

Fryser faktisk ned en god del, og kaster aldri mat. Restemiddager er noe av det beste synes jeg! Men kan være en god id*e å lage det på forhånd..hmmm..

 

Ja, en pille man kunne ta hver dag hadde vært så mye bedre! Jeg føler sjeldent jeg har lyst til å spise noe, fordi det er godt. Det er nærmest aldri. Tenk på all tiden man hadde spart på å slippe å gå i butikken, lage mat og spise den, og heller kunne gjort andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg begynt på lavkarbo! Leste meg opp i hele går :)  Laget en prøveplan og justerer den i løpet av dagen. I løpet av dagen får jeg i meg rundt 90 gram fett, 60 gram protein og 5 gram nettokarbohydrat. Bruker kostholdsplanlegger som regner ut alt så får håpe den er presis. Må bare passe på å få i meg nok grønnsaker. Er lett å glemme når man fokuserer på å spise så mye sunt fett. Avokado får jeg nok av i hvert fall.

 

Gleder meg til neste måledag :wee: Trenger litt fremgang nå. 

 

Edit: Sliter med syk hodepine i dag og veldig sultfølelse konstant. jaja, får bare håpe det blir bedre etterhvert.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...