Gå til innhold

Fagprøve, Dreieretningsvender med to sett styrepanel


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk. Jeg er usikker på om dette er riktig kategori, men prøver meg her likevell. 

 

Jeg skal styre en garasjeport med en dreieretningsvender, jeg skal ha start opp, start ned, og stopp. Dette skal gjøres fra to steder, en i tavla, og en i et eksternt styrepanel. Nå har jeg muligens rota meg bort litt så jeg spør om hjelp :)

 

Spørsmålet er om dette oppsettet vil fungere, og også om hvor mange ledere jeg må kjøre ut til det eksterne Bryter-panelet. Er det noen mulighet for å kutte ned på kompleksiteten i dette systemet? 

 

Mvh Kristoffer :)

 

Her er oppdatert tegning med forklaring på bryterne, jeg er ikke sikker på om det er rett men du forstår kanskje prinsippet. Selve styrestrømsskjemaet er delvis tatt fra VG1 boka i Automasjon.

post-14516-0-91007200-1440274104_thumb.png

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen mangler.

 

Er det noe bryter som sier fra når porten er helt oppe og helt nede?

 

 

Du mangler noe som stopper motoren når den er nede og oppe. Dette bør inn i holdekretsene.

 

Jeg ville også brukt "NC31-32" på "-Q1" istedenfor "NC21-22" på bryter "-s2" og "NC31-32" på "-Q2" istedenfor "NC21-22" på bryter "-s3". Da må du først stoppe porten med stoppknappen før du snur motoren, noe som faktisk er helt vanlig på porter. Ser dette blir overflødig, da -Q1(Q2)NC21-22 allerede bryter kretsen til motsatt bryter. Da er NC på bryterne overflødig.

 

 

Har gjort om litt. Jeg flytta lampa, og det i rødt kan du fjerne, siden det bare blir dobbelt opp av det samme.
post-75934-0-78373200-1440281485_thumb.png

 

 

Bryterne opp og ned ute kan du parallellkoble med bryterne opp og ned inne, mens du må seriekoble stoppbryterne. Du trenger da bare dra en kabel med seks ledninger ut.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen mangler.

 

Er det noe bryter som sier fra når porten er helt oppe og helt nede?

 

 

Du mangler noe som stopper motoren når den er nede og oppe. Dette bør inn i holdekretsene.

 

Jeg ville også brukt "NC31-32" på "-Q1" istedenfor "NC21-22" på bryter "-s2" og "NC31-32" på "-Q2" istedenfor "NC21-22" på bryter "-s3". Da må du først stoppe porten med stoppknappen før du snur motoren, noe som faktisk er helt vanlig på porter. Ser dette blir overflødig, da -Q1(Q2)NC21-22 allerede bryter kretsen til motsatt bryter. Da er NC på bryterne overflødig.

 

 

Har gjort om litt. Jeg flytta lampa, og det i rødt kan du fjerne, siden det bare blir dobbelt opp av det samme.

attachicon.gifrevidert.png

 

 

Bryterne opp og ned ute kan du parallellkoble med bryterne opp og ned inne, mens du må seriekoble stoppbryterne. Du trenger da bare dra en kabel med seks ledninger ut.

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg vet at det mangler endebryter i kretsen, og det er ikke noe problem å legge til dette, da det bare er en NC bryter som skal inn i kretsen. Sensoren sa det var opp til oss og gjøre installasjonen så avansert som vi selv ville, så jeg har i første omgang konsentrert meg om å få styrestrømsskjemaet til å fungere med kun nødvendige komponenter, også heller legge til funksjonalitet hvis jeg får tid.

 

Takk for at du redigerte skjemaet sånn at jeg enklere skjønner hva dere mener :)

 

Da har jeg oppdatert og rentegnet skjemaet på nytt, ser det bra ut nå? Forresten så mangler jeg Nødstopp og sikkerhetsbryter?

post-14516-0-11917400-1440329259_thumb.png

post-14516-0-60275000-1440329304_thumb.png

post-14516-0-38199300-1440329313_thumb.png

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar

Bryterne opp og ned ute kan du parallellkoble med bryterne opp og ned inne, mens du må seriekoble stoppbryterne. Du trenger da bare dra en kabel med seks ledninger ut.

 

 

- Vet du hvilken kabel som egner seg til dette? Jeg skal ha åpent forlagt i en garasje, så mulig jeg må trekke den i et rør hvis det er PFXP eller lignende. Jeg titter litt på denne:

10 712 17 ØLFLEX® CLASSIC 135 CH 7G1 (1mm lederdiameter)

 

Leverandør: Miltronic

Bruksområder:
Halogenfri styre- og tilkoblingskabel for maskiner - motorer, frekvensomformere og utstyr i tørre, fuktige og våte rom.
samt steder hvor EMC sikkerhet er en faktor.
Lederoppbygging:
Fintrådet IEC 60228 klasse 5 
Lederisolasjon: Halogenfri polymerblanding 
Ledermerking: Nummererte ledere G = med gul/grønn jordleder x = uten jordleder
Skjerm: flettet fortinnet kobberskjerm med lav koblings impedans.
Ytterkappe: Halogenfri polymerblanding

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe om hva slags kabel som egner seg når det kommer til hva slags normer som gjelder. Jeg er kuldemontør, ikke elektriker. Kan mye om styrestrøm, men lite om hva slags kabel som skal brukes til hva.

 

 

Greit å ha nødstopp også, ja. Jeg tror jeg også ville hatt varsellampe inne og ute.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg snakket med en kollega i dag og han syntes styrestrømen min så komplisert ut. Han ga meg en lignende oppgave som kanskje gjør samme nytten. Er det noe funksjonalitet jeg går glipp av i dette styrestrømsskjemaet? Sett bort fra lampa som jeg glemte å tegne inn. 

 

start opp og ned + stopp fra to steder

nødstopp

endebrytere.

 

beklager bildet men jeg tegna det veldig kjapt for å se om det fungerer.

post-14516-0-86100800-1440521937_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser bra ut det. Det var dette jeg mente med:

"Q1(Q2)NC21-22 allerede bryter kretsen til motsatt bryter. Da er NC på bryterne overflødig."

"Bryterne opp og ned ute kan du parallellkoble med bryterne opp og ned inne, mens du må seriekoble stoppbryterne."

Kjempebra, da var det bare jeg som ikke klarte å omsette det i praksis ;) Jeg har et spørsmål angående hovedstrømmen min også. Jeg har motorvern av typen man skrur fast på undersiden av kontaktoren. I hovedstrømskjemaet mitt har jeg, og flere andre, tegnet at de tre fasene fra Q2, går sammen med de tre fasene fra Q1, FØR motorvernet. Er det bare jeg som ikke skjønner hvordan det skal la seg gjøre? Både fasene fra Q1 og fra Q2 må innom motorvernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, der sier du noe.

 

Kan bytte ut det termiske releet med et motorvern, hvis ikke må du ha to termiske releer, ett for hver kontaktor.

Jeg forhørte meg med samme kollega. Han hadde et laskesett som gikk på rett under kontaktoren, rett før motorvernet. Jeg skal undersøke om det finnes på Otra, hvis ikke blir det to termiske releer ja.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bestod forøvrig fagprøven. Styrestrømmen ble endret flere ganger helt opp til dagen jeg skulle teste det hele, da var det enda godt det begynte å fungere til slutt :) Jeg fikk ikke til å laske mellom kontaktorene, så jeg valgte å bruke to motorvern til slutt, ikke noe galt i det selv om sensoren lurte på hvorfor. Kabelen jeg endte opp med å bruke til bryterne var en 7 leder 1,5 pfsp med kun hvite ledere. Jeg trengte kun 5 av de for bryterpanelet. Kabelen var godkjent for å spikre åpent så det hele løste seg veldig enkelt.

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...