Gå til innhold

Er det greit å kjøre over skolesaker som ligger i veien, når ungen står ved siden av?


Schreiber

Anbefalte innlegg

Nei, selvsagt ikke. Men kom over denne:

 

http://www.mammanett.no/barn/de-kjorte-bare-over-skolesakene-hennes

 

Kjapt forklart: En jente løp over veien for å rekke det mens det var grønt lys. Uheldigvis mistet hun skolesekken, og en rekke ting ramlet ut og ble liggende i veien. Men da bilistene fikk grønt lys kjørte de bare, og ga fullstendig blaffen i at de kjørte over tingene til jenten. Det sier seg selv at flere ting ble ødelagt, som f.eks penalet hennes. En voksen dame så hva som skjedde og stilte seg fysisk i veien for bilistene for å hindre dem i å ødelegge mer, men det ble ikke akkurat godt mottat.

 

Hva er det som får folk til å oppføre seg som disse bilistene? Er dette bare et absurd tilfelle av egoisme som skjer en sjelden gang, eller skjer dette ofte? Jeg bor heldigvis ikke på et sted med tett trafikk, så jeg begynner jo å lure litt. Men har nok opplevd litt av hvert selv de gangene jeg har kjørt steder med tett trafikk. To kjøreretninger (en i hver vei) og ti biler foran meg? Ikke noe problem for tullignen bak meg. Han bare kjørte forbi på høyresiden (!) på fortauet. Har også opplevd to ganger at et sted med to kjørebaner i hver retning ligger en idiot midt i veien i sakte fart og svinger frem og tilbake for å hindre folk i å kjøre forbi. Folk har med vilje parkert meg inne av en eller annen grunn på diverse parkeringsplasser, og en lørdags formiddag i et parkeringshus kjører man med livet som innsats. Seriøst, er et sted her man må tan en u-sving for å kjøre opp til andre etasje, og det er absolutt null sikt. Det er også ganske smalt der. Likevel er det ofte folk som prøver å se hvor raskt det er mulig å ta svingen uten å kræsje i veggen. Jeg ville ikke blitt overrasket om noen tok svingen med håndbrekket for å få ekstra fart. Har vært nødt til å stå på bremsen selv for å unngå å kræsje, og da kjørte jeg sakte.

 

Dere skjønner ppenget. Hvorfor er det blitt så mange egoister i trafikken? Har det alltid vært sånn, eller er det noe som er kommet de siste årene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjørt bil i kun 12 år, men opplever daglig slike egoistiske tomsinger som overhodet ikke burde hatt førerkort,

og det på kjøreturer på under 2 mil hver vei....

Jeg la jo ikke merke til dette selv da jeg satte på til foreldrene mine da jeg var mindre, men hørte banningen og kjeftingen til faren min støtt og stadig mot andre i trafikken, så det var vel slike egoister da også, vil jeg tro.

Snakket forleden med en tidligere drosjesjåfør som hadde gitt seg etter fire år på veien, han orket ikke mer av egoismen til folk, og alle som ikke burde kjørt bil.

Han la også merke til det samme som meg; dyre biler, spesielt fra tyske merker, er de verste.
Det virker for meg som de tror det er en egen klausul i kjøpskontrakten for dem som gir dem alle rettigheter på veiene.

Trist utvikling, for det hadde vært utrolig praktisk og vært fin flyt i trafikken om alle kunne brukt blinklys der de burde, og tatt hensyn til hverandre. "Meg først"-tendensene er jeg temmelig lei av.

Endret av - Slaktarn -
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan nesten ikke se for meg at hendelsen har foregått helt likt det som er forklart. Men er nok bare jeg som er naiv dessverre.

Det er nok det verste med hele greia. Jeg har kjørt i tyve år, og tro meg, denne hendelsen er neppe overdrevet. Jeg har sett mye verre ting. En kollega så en bil hadde kjørt av veien og inn i en liten skog, og han kunne helt tydelig se bilen var rimelig ødelagt. Men det var verken politi eller ambulanse på stedet, og ingen sivile. Selv sjåføren i den andre bilen var ikke å se. Naturligvis stoppen kollegaen min sin egen bil midt på veien (vi snakker godt over den gule streken) og gikk for å undersøke bilen som var kræsjet. For alt han visste kunne sjåføren i den andre bilen være død, eller sterkt skadet. Heldigvis var sjåføren bare lettere skadet, så det gikk bra.

 

Problemet her? Kollegaen min parkerte som sagt midt på veien for å tvinge andre til å stoppe, men alle bilene som kjørte forbi senket farten akkurat nok til å klare å snike seg forbi. Ikke en eneste stoppet for å se hva som foregikk, og ingen gadd ringe etter hjelp. Hva om sjåføren i den andre bilen hadde vært hardt skadet? H*n kunne i verste fall ha dødd av skadene, og ikke en eneste person gadd stoppe for å hjelpe. Så ja, den saken jeg linket til er ganske mild i forhold. Men det gjør det ikke mindre skremmende at folk oppfører seg slik.

Lenke til kommentar

 

Kan nesten ikke se for meg at hendelsen har foregått helt likt det som er forklart. Men er nok bare jeg som er naiv dessverre.

 

Det er nok det verste med hele greia. Jeg har kjørt i tyve år, og tro meg, denne hendelsen er neppe overdrevet. Jeg har sett mye verre ting. En kollega så en bil hadde kjørt av veien og inn i en liten skog, og han kunne helt tydelig se bilen var rimelig ødelagt. Men det var verken politi eller ambulanse på stedet, og ingen sivile. Selv sjåføren i den andre bilen var ikke å se. Naturligvis stoppen kollegaen min sin egen bil midt på veien (vi snakker godt over den gule streken) og gikk for å undersøke bilen som var kræsjet. For alt han visste kunne sjåføren i den andre bilen være død, eller sterkt skadet. Heldigvis var sjåføren bare lettere skadet, så det gikk bra.

 

Problemet her? Kollegaen min parkerte som sagt midt på veien for å tvinge andre til å stoppe, men alle bilene som kjørte forbi senket farten akkurat nok til å klare å snike seg forbi. Ikke en eneste stoppet for å se hva som foregikk, og ingen gadd ringe etter hjelp. Hva om sjåføren i den andre bilen hadde vært hardt skadet? H*n kunne i verste fall ha dødd av skadene, og ikke en eneste person gadd stoppe for å hjelpe. Så ja, den saken jeg linket til er ganske mild i forhold. Men det gjør det ikke mindre skremmende at folk oppfører seg slik.

Helt utrolig. Det er skremmende ja.
Lenke til kommentar

Jeg tror at det er en ganske sterk flokkmentalitet med i bildet i disse tilfellene. Hvis bilen foran gir faen, så tenker bilistene bak at da har de noen å skylde på for at de også gjør det.

 

For noen år siden lå jeg bak en ambulanse i utrykning som hadde stoppet for en hindring i veien (høy fortauskant). Møtende trafikk ville ikke vike og la ambulansen kjøre rundt, selv når de brukte sirenen. Ihvertfall 20 biler passerte før sjåføren til slutt måtte bryte ambulansen opp på fortauet for å kjøre videre.

 

Det var også en sak i avisene for noen år siden om en mopedist som lå skadet i veibanen mens bilene bare kjørte rundt ham, noe som tydet på at de var fullt klar over at han lå der.

Lenke til kommentar

 

For noen år siden lå jeg bak en ambulanse i utrykning som hadde stoppet for en hindring i veien (høy fortauskant). Møtende trafikk ville ikke vike og la ambulansen kjøre rundt, selv når de brukte sirenen. Ihvertfall 20 biler passerte før sjåføren til slutt måtte bryte ambulansen opp på fortauet for å kjøre videre.

 

 

Her må det ha vært helt spesielle omstendigheter som gjorde at bilene imot ikke viket....ikke egoisme.  Mine erfaringer er at norske trafikanter viser stor respekt for utrykningskjøretøyer I trafikken.

Lenke til kommentar

Dere skjønner ppenget. Hvorfor er det blitt så mange egoister i trafikken? Har det alltid vært sånn, eller er det noe som er kommet de siste årene?

 

Det har ikke blitt mange egoister på veien i den form at fler folk på veien har blitt egoistiske. Det er mange egoistiske mennesker der ute, blir født nye hver dag, og når fler av dem får lappen så er det en naturlig utvikling. I storbyer generellt så er egoisme blitt (nesten) et redskap for å overleve virker det som, samtidig så er det jo større tetthet på alt så det er lettere å merke galskapen i en tettbebygget by.

 

Vokste selv opp på landet og kan si at det faktisk er høyere andel av folka der som kjører som svin, på den andre siden så hadde INGEN av dem kjørt over tingene til ei lita jente. Å kjøre på fortauskanter og parkere som duster derimot ville de garantert ha gjort hvis det var "nødvendig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette forundret meg ikke dessverre er endel egoister på norske veier, og som nevnt over mange av disse kjører tyske merker eller Tesla. 

Kjører hver dag bil til jobb og til butikken osv og ser mye rart på veien. Er det rart jeg er ganske aktivt på TKM :p ?

Men tror jeg har bare nevnt 10% av det jeg har opplevd. 

Lenke til kommentar

 

 

For noen år siden lå jeg bak en ambulanse i utrykning som hadde stoppet for en hindring i veien (høy fortauskant). Møtende trafikk ville ikke vike og la ambulansen kjøre rundt, selv når de brukte sirenen. Ihvertfall 20 biler passerte før sjåføren til slutt måtte bryte ambulansen opp på fortauet for å kjøre videre.

 

 

Her må det ha vært helt spesielle omstendigheter som gjorde at bilene imot ikke viket....ikke egoisme.  Mine erfaringer er at norske trafikanter viser stor respekt for utrykningskjøretøyer I trafikken.

 

 

Ikke noe spesielt, annet enn at de kanskje stresset med å finne parkeringsplasser ifbm. et arrangement, men det unnskylder ikke oppførselen.

Lenke til kommentar

 

 

For noen år siden lå jeg bak en ambulanse i utrykning som hadde stoppet for en hindring i veien (høy fortauskant). Møtende trafikk ville ikke vike og la ambulansen kjøre rundt, selv når de brukte sirenen. Ihvertfall 20 biler passerte før sjåføren til slutt måtte bryte ambulansen opp på fortauet for å kjøre videre.

 

 

Her må det ha vært helt spesielle omstendigheter som gjorde at bilene imot ikke viket....ikke egoisme.  Mine erfaringer er at norske trafikanter viser stor respekt for utrykningskjøretøyer I trafikken.

 

Ikke noe spesielt, annet enn at de kanskje stresset med å finne parkeringsplasser ifbm. et arrangement, men det unnskylder ikke oppførselen.

Beklager, jeg nekter å tro at 20 biler ignorerte en ambulanse med blålys og sirene!

Lenke til kommentar

 

 

 

For noen år siden lå jeg bak en ambulanse i utrykning som hadde stoppet for en hindring i veien (høy fortauskant). Møtende trafikk ville ikke vike og la ambulansen kjøre rundt, selv når de brukte sirenen. Ihvertfall 20 biler passerte før sjåføren til slutt måtte bryte ambulansen opp på fortauet for å kjøre videre.

 

Her må det ha vært helt spesielle omstendigheter som gjorde at bilene imot ikke viket....ikke egoisme.  Mine erfaringer er at norske trafikanter viser stor respekt for utrykningskjøretøyer I trafikken.

 

Ikke noe spesielt, annet enn at de kanskje stresset med å finne parkeringsplasser ifbm. et arrangement, men det unnskylder ikke oppførselen.

Beklager, jeg nekter å tro at 20 biler ignorerte en ambulanse med blålys og sirene!

 

 

Det er ditt valg, men dette er ikke den eneste gangen jeg har opplevd at trafikanter begår grovt regelbrudd i hopetall. Bl. a. er farlig forbikjøring av syklister en gjenganger.

Lenke til kommentar

Uheldigvis mistet hun skolesekken, og en rekke ting ramlet ut og ble liggende i veien. Men da bilistene fikk grønt lys kjørte de bare, og ga fullstendig blaffen i at de kjørte over tingene til jenten.

Du kan forenkle ned problemet til 2 tilfeller:

1. Jente ventet til neste grønne lys før hun skulle ut på veien igjen, selv om bilene har vikeplikt for henne. Derav kjørte de pga at hun vek

2. RallyMcRally var ute å kjørte.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ditt valg, men dette er ikke den eneste gangen jeg har opplevd at trafikanter begår grovt regelbrudd i hopetall. Bl. a. er farlig forbikjøring av syklister en gjenganger.

 

 

Ikke sammenlignbart.  Som sagt, bilister har stor respekt for utrykningskjøretøyer og blålys, syklister derimot blir hatet som pesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...