Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eiendomsrett, mobil på videregående skole


fiddlerstick

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg startet nå i dag det første året mitt på videregående skole. I timen fikk vi beskjed om at vi skal få et slags "mobilhotell" som blir hengt opp ved inngangsdøra til klasserommet. Til enhver til skal mobilen være i dette mobilhotellet (så lenge det ikke er friminutt eller at vi får lov til å bruke mobilen til noe).


 


Jeg har aldri likt å gi fra meg telefonen eller andre eiendeler til læreren, selv om jeg ikke tar skade av det, f.eks den ligger alltid trygt og jeg har heller ikke bruk for den i timen. Men har de lov til å ta den? Jeg vil helst at den skal ligge trygt og godt i min egen lomme. Dette er ikke fordi jeg ønsker å bruke den i timen, men bare fordi at jeg er så skinnhellig og vil ta vare på den selv. Hvis de har grunnlag for å ta mobilen som for eksempel at jeg forstyrrer (noe som jeg ikke gjør), ville jeg ha gidd den i fra meg.


 


Så spørsmålet er rett og slett; Har skolen lov til å bryte eiendomsretten min og ta fra meg mobilen? 


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er på offentlig eiendom og må følge reglene som er fastsatt av offentlig skoler.

Offentlig eiendom, det er staten og ikke folket. Altså det er politikerne.

 

Dersom du ikke samtykker vil du ikke få undervisning. Den offentlige etaten vil straffe deg med anmerkninger og fravær. Du er bare en robot som skal følge regler. Vær en flink elev og følg reglene din robot :D Husk også at fraværet ditt blir udokumentert i tillegg. Ikke bra for arbeidslivet. Hensikten med skolen er å straffe deg. Oppfører du deg bra blir du ikke straffet. Går du imot systemet blir du straffet med fravær/anmerkninger og blir en samfunnstaper for resten av livet. Så vær en flink robot og følg regler. ALDRI KRITISER SKOLEN OG IKKE TENK FOR DEG SELV! Så skal det gå bra skal du se.

 

Da jeg gikk på skolen nektet jeg å ta av meg capsen i klasserommet. Da fikk jeg anmerkning av min lærer fordi jeg gikk imot systemet. Så bare bare vær en flink robot og følg systemet.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Telefon har ingen ting i et klasserom å gjøre. Fordi noen elever merkelig nok ikke forstår det, har skolen sett seg nødt til å innføre tiltak for å fremme læremiljøet. Dette burde være så innlysende at selv elever burde forstå det.

Din eiendomsrett krenkes ikke, selv om du ikke får lov til å ta med deg mopeden og mobilen inn i klasserommet. Du får dem tilbake senere, forstår du. Er du redd for at den skal bli skadet, forslår jeg at du i stedet tar med deg en telefon til kr 99. Dersom det er så om å gjøre, da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...Da fikk jeg anmerkning av min lærer fordi jeg gikk imot systemet. Så bare bare vær en flink robot og følg systemet.

Ja, dumt når folk ikke får gjøre akkurat som de selv vil. Dette crew'et, som hadde delt noen whiskey flasker, burde vel fått lov å fly....

 

Til TS;

Det er ingen som tvinger deg til å gå på VGS. Du kan jo være hjemme å holde på mobilen hele dagen isteden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skulen kan ikkje ta frå deg mobilen, men dei kan lage eit ordensregelement som du må følge dersom du vil gå på skulen.

Det blir derfor ditt valg om du vil legge mobilen i mobilhotellet, men konsekvensen av å ikkje gjere det er anmerkning og til slutt utvisning.

 

Reint konkret så ville eg tatt opp problemstillinga rundt tjuveri og kven som skal stå ansvarlige for eventuelle erstatningskrav p.g.a. stjålet telefon. Tilsvarnade kan du også ta opp problemstilinga rundt faren for elektronisk innbrudd på mobiltelefonen som kan føre til facerape, som igjen leder til sjikanering og med mobbing som resultat.

 

Ved å belyse disse potensielle problemområda med denne løysninga så rekner eg med at ein kan finne ei betre løysning der telefonen fortsatt blir holdt vekke frå undervisninga, men der kvart enkelt fortsatt kan passe på sin eigen telefon.

Forslag til andre løysningar er at kvart enkelt av bura i mobilhotellet må være låsbart, eller at elevane skal få ha mobilen i lomma forutsatt at den står på lydløs og ikkje blir brukt (så kan læraren heller være strengare med gi anmerkningar dersom mobilen likevell forstyrrer undervisninga), osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Si til læren din at du ønsker en demokratisk klasse avstemning av mobil hotell. Læren din vil være i mindretall og du vil få utført flertallstyranni med dine klasse kamerater. Hvis læren din ikke vil holde valg i klasserommet. Si at læren er en diktator som ikke støtter demokratiet.

 

Kanskje det fungerer, men tenkte aldri på det da jeg gikk på videregående.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

...Da fikk jeg anmerkning av min lærer fordi jeg gikk imot systemet. Så bare bare vær en flink robot og følg systemet.

Ja, dumt når folk ikke får gjøre akkurat som de selv vil. Dette crew'et, som hadde delt noen whiskey flasker, burde vel fått lov å fly....

 

Til TS;

Det er ingen som tvinger deg til å gå på VGS. Du kan jo være hjemme å holde på mobilen hele dagen isteden.

 

 

Du får jo også anmerkninger og fravær på barneskole og ungdomskole. Eller har du ikke gått på skolen?

Lenke til kommentar

Det er klart at skolen kan lage et ordensreglement som blant annet går ut på at alle skal legge mobiltelefonen i et slikt mobilhotell. Slike ordensreglement kan hjemles i opplæringslova kap 3.

 

Imidlertid har ikke skolen noen tvangsmyndighet. De kan riktignok gi anmerkning til de som ikke følger ordensreglementet, men husk at de ikke kan finne ut om du har en mobil i lomma di bare ved å se på fra utsiden. Og de kan selvsagt ikke ransake deg for å sjekke heller.

 

Skulle du mot formodning få en anmerkning fordi læreren mener å se at du har noe som ligner en mobiltelefon i lomma di, så tar du saken videre.

Lenke til kommentar

Tenk hvis ungdommen brukte like mye energi på å lære seg pensum som de bruker på å protestere og finne alskens finurlige måter å bryte ordensreglementet på?

 

Som Avatar sier: følg ordensreglementet, men ta på en ryddig og ordentlig måte opp problematikken rundt tyveri, erstatningsansvar og skadevirkninger av datainnbrudd. Hvem vet, kanskje man som voksne mennesker sammen kan komme frem til et kompromiss som fungerer for alle parter - du vet, sånn man må gjøre hele tiden i den store vide verden?

 

:roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle du mot formodning få en anmerkning fordi læreren mener å se at du har noe som ligner en mobiltelefon i lomma di, så tar du saken videre.

Det er helt teoretisk å gi anmerkning for noe som er i lomma og blir der. Når den kommer fram og er i bruk, derimot...

Og det er jo derfor det er så om å gjøre å ha mobilen på seg - for å bruke den. Alt annet er bare påskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...