Gå til innhold

Samsung har lansert verdens største disk


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Og én dag så har vi råd til å kjøpe en sånn. Teknologisk utvikling er bare vakkert

Det trenger ikke å være så lenge til. Om prisene fortsetter slik de har gjort, så er det bare 3-5 år før SSD tar igjen HDD på pris per GB.
Basert på hvilke parametre? Om jeg er litt snill, så koster i dag HDD 8 ganger mindre per TB enn SSD, (sannheten er nok nærmere 10 om man velger prisgunstig fra begge leire), SSD-prisene har såvidt jeg kan se sunket med ca 35% årlig per lagringskapaistet. Dvs ca en fjerdepart om 5 år. Fortsatt dobbelt så dyrt som HDD, og da forutsetter man at HDD står totalt stille i 5 år.

 

AtW

Det er stor forskjell på per TB og per GB.

Eh, nei? Forskjellen i pris per GB og pris per TB er akkurat samme faktoren, SSD blir gilligere per GB akkurat i samme øyeblikk det blir billigere per TB.

 

AtW

Jojo, men når man kommer opp i TB størrelser så øker prisen betraktelig i forhold til de med færre GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jojo, men når man kommer opp i TB størrelser så øker prisen betraktelig i forhold til de med færre GB.

 

La oss regne litt her for å sjekke holdbarheten i det du sier.

 

En 850 Evo 256 GB koster 90$: http://www.amazon.com/Samsung-2-5-Inch-Internal-MZ-75E250B-AM/dp/B00OAJ412U/ref=sr_1_6?s=pc&ie=UTF8&qid=1439846178&sr=1-6&keywords=samsung+850+evo&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011%2Cp_n_feature_three_browse-bin%3A6797518011

 

Hvis du da ganger dette med 4 for å få 1 TB tilsammen kommer vi altså opp i 360$. Hva koster så en 1 TB versjon av 850 EVO?:

http://www.amazon.com/Samsung-2-5-Inch-Internal-MZ-75E1T0B-AM/dp/B00OBRFFAS/ref=sr_1_5?s=pc&ie=UTF8&qid=1439846199&sr=1-5&keywords=samsung+850+evo&refinements=p_n_condition-type%3A2224371011%2Cp_n_feature_three_browse-bin%3A6797521011

 

Vi ser altså at $/GB og også $/TB er så godt som identisk!

 

Hvis du kjøper, si smågodt, så er det irrelevant om du kjøper for 10 kr per hg eller 100 kr per kg. Det er ingen, absolutt ingen måte du kan få pris per GB til å være forskjellig fra pris per TB. Den eneste forskjellen er at du får et langt større tall for TB. Det er grunnen til at det måles per GB. 3,90 kr er langt lettere å skrive enn 3900,00 kr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Påpeker innimellom på en fin måte at en SSD ikke er en disk i hjelp til div pc greier tråder så folk ikke skal gå rundt å si feil. Helt greit at mannen i gata ikke er 100% på PC-sjargong, men at TEK ikke har fått det med seg er uakseptabelt.

 

Jeg ventet litt med å skrive dette i det håp om at en "seriøs" nettside skulle fikse sin egen feil, men den gang ei. Det står til og med disk gjennom hele artikkelen. SSD= Solid State Drive (står ikke noe om noen disk her) HDD= Hard Disk Drive (merk at det står disk i midten).

 

Skriv lagringsdrev da for pokker, eller finn på ett nytt merkelig norsk ord slik dere gjør titt og ofte...

 

Vi kan jo være enige i at det ikke er en snurredisk inni en SSD, men å kalle det er disk er relativt utbredt. TEK er på ingen måte alene om det. 

 

Techopedia: http://www.techopedia.com/definition/2296/solid-state-disk-ssd

Webopedia: http://www.webopedia.com/TERM/S/solid_state_disk.html

Dell: http://accessories.dell.com/sna/category.aspx?c=us&cs=19&category_id=7563

SanDisk: http://www.sandisk.com/about-sandisk/press-room/press-releases/2012/sandisk-acquires-schooner-information-technology/

Samsung: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/news-events/press-releases/printer?newsId=4236

060321_32gb_flash_ssd-0.jpg

 

 

Det er også mange som bruker disk som et mindre brukt synonym selv om de har standardisert seg på drive.

Wikipedia, første setning om Solid State Drive: A solid-state drive (SSD) (also known as a solid-state disk[1][2][3] though it contains no actual disk, nor a drive motor to spin a disk)

Storagesearch: http://www.storagesearch.com/ssd-storage-glossary.html

 

Merk denne: 

Fra en OCZ brukermanual: "Congratulations on choosing an OCZ 2.5” SYNAPSE SATA Solid State Disk

(SSD) Drive." 

 

Solid State Disk Drive. 

 

Anyway, fordi "disk drive" er så innarbeidet i de engelskspråklige miljøene, er dette rett og slett en alternativ betegnelse, slik som "usb memory stick", "usb flash drive", "usb pen drive". Det klinger så godt å kalle det en minnepinne, men hvor ser du en pinne her: 

41z4piM6TWL._SY300_.jpg

Så det er ikke uten presidens at man bruker et uttrykk om en type hardware som teknisk sett ikke er representert i hardwaren. Jeg skal ta til meg det du sier og forsøke å si "drive" i stedet for "disk", men jeg regner det ikke som galt av Tek å kalle det disk når så mange andre, inklusive noen av de som produserer det, også bruker disk i sin dokumentasjon. Tek kan jo likevel bite seg merke til at det nok offisielt heter Solid State Drive og ikke SSD Drive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo være enige i at det ikke er en snurredisk inni en SSD, men å kalle det er disk er relativt utbredt. TEK er på ingen måte alene om det. 

Orddelingsfeil, særskrivingsfeil og hvem-syken er også relativt utbredt. Men utbredelse gjør det på ingen måte riktig. Med andre ord, utbredelse er et verdiløst argument. SSD har aldri vært, er ikke og blir aldri til en disk samme hvor mange ganger det feilbeskrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi kan jo være enige i at det ikke er en snurredisk inni en SSD, men å kalle det er disk er relativt utbredt. TEK er på ingen måte alene om det. 

Orddelingsfeil, særskrivingsfeil og hvem-syken er også relativt utbredt. Men utbredelse gjør det på ingen måte riktig. Med andre ord, utbredelse er et verdiløst argument. SSD har aldri vært, er ikke og blir aldri til en disk samme hvor mange ganger det feilbeskrives.

 

 

Tvert i mot så er det utbredelse som styrer språket vårt. Når jeg konsekvent skriver "hverken" med h, en form som ikke var tillatt på bokmål fra 1959 til 2005, så er det utbredelse som gjør at den formen er tatt inn i språket igjen. Det pågår også debatter om å tillate særskriving i større grad på norsk utelukkende fordi det er utbredt. Og som sagt er det ikke og kommer aldri til å bli en penn eller pinne i en minnepenn/minnepinne. Et annet eksempel; tast m1 (gjennom ty., fra it., av lat. taxare 'røre hardt ved') knapp eller tangent på musikkinstrument, skrive- eller regnemaskin eller lignende. Hvor mange knapper eller tangenter finnes det i en skjerm som viser et skjermtastatur? 

 

Disk kan forøvrig også på norsk bety "skrankelignende bord", og en disk brukes til oppbevaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du hørt om virtuelle knapper ?

det blir for tungvindt å skrive "trykk på de virtuelle knappene"  når man kan skrive " trykk på knappene"

 

en minne-penn eller USB -penn brukes fordi man her ikke noe bedre ( eller god nokk ) alternativ som beskriver bruken

 

begrepet disk har nesten alt for mange betydninger , men ofte betyr det at det er en" kasse"  der man kan oppbevare ting

 

Solid state drive har man ikke noe skikkelig god norsk alternativ for , men det er jo også beregnet til oppbevaring ( av data) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Og én dag så har vi råd til å kjøpe en sånn. Teknologisk utvikling er bare vakkert

Det trenger ikke å være så lenge til. Om prisene fortsetter slik de har gjort, så er det bare 3-5 år før SSD tar igjen HDD på pris per GB.

 

 

Basert på hvilke parametre? Om jeg er litt snill, så koster i dag HDD 8 ganger mindre per TB enn SSD, (sannheten er nok nærmere 10 om man velger prisgunstig fra begge leire), SSD-prisene har såvidt jeg kan se sunket med ca 35% årlig per lagringskapaistet. Dvs ca en fjerdepart om 5 år. Fortsatt dobbelt så dyrt som HDD, og da forutsetter man at HDD står totalt stille i 5 år.

 

AtW

 

Interessant spørsmål. Klarer vi å sette opp et mer detaljert og nøyaktig regnestykke som viser et antatt krysningspunkt for når prisen for en GB SSD blir lik prisen for en GB HDD? Jeg å stikke på jobb her og nå, men plukker nok opp hansken i kveld en gang.

Lenke til kommentar

Tidligst om fire år utfra dette estimatet:

 

https://plot.ly/~StianOvrevage/89/ssd-and-spindle-prices/

 

4 år forutsetter 40% nedgang i SSD-prisen årlig og 5% nedgang i snurredisk-pris årlig. Dette er nok vel optimistisk. Rundt 30% nedgang er nok mer realistisk og da snakker vi noen år til.

 

Men som nevnt tidligere vil SSD bli raskere konkurransedyktig for lavere kapasiteter (f.eks. 500 GB og 1 TB) da SSD-prisen øker nærmest lineært med kapasitet, mens dette ikke gjelder for harddisker. F.eks. er ikke 2 TB harddisk dobbelt så dyr å produsere som en 1 TB-disk.

 

Eksempel basert på dagens priser i prisguiden:

 
~500 GB: 3-4 ganger så dyrt med SSD
~1 TB: 6-7 ganger så dyrt med SSD
~2 TB: 10 ganger så dyrt med SSD
Endret av kilik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har ett gammelt godt navn på lagring! Det er drev. De er mye bedre å bruke en disk. Disk henviser til ett drev med disker inni, men drev er felles betegnende for lagring. Da bruker man de samme ordene som på engelsk.

De aller fleste i norge sier hardisk å peker på de stasjnære maskinen. Det blir ikke ,åmere riktig selv om de er i flertal. Det er vår oppgave som teklologi intresserte å informere de mindre kunskapsrike om hva de forskjellige komponentene heter. Hvis vi gir opp blir det kaos!

Lenke til kommentar

En CD eller DVD stasjon er også et drev , men der må man sette inn en plate for kunne lagre noe

Så har noe som ble mye brukt før Tapestasjon .

Det er jo også  et dreve

 

Så hvis man mener en Harddisk så bør men og så si det

noen vil nok påstå at det holder med disk drive , men det mener jeg blir for upresist da de like gjerne kan være DVD stasjonen

 

SSD ber jo forsatt et fremnord men å kalle det for mine disk ( som i for seg er riktig )  blir egentlig likevel ikke riktig

Lenke til kommentar

Hvorfor analyserer dere det ene ordet i hjel og ignorerer betydningen av det andre? En diskettstasjon og en harddisk har jo faktisk et drivverk som driver/kjører en disk. (drive: the transmission of power to machinery or to the wheels of a motor vehicle

) Det har ikke en SSD. Så det blir like feil.

 

Just sayin'. Sedvane styrer. Drive er vanligste begrep, disk er også brukt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

De aller fleste i norge sier hardisk å peker på de stasjnære maskinen.

 

Det må være sørpå. Aldri skjedd her. :p

 

men da snakker høyst sannsynlig om hele maskinen , altså kabinett med innhold 

 

 

Ja, jeg skjønte det. Aldri skjedd her. Heller ikke vanlig at noen kaller det "datan" her. Datan vil bety dataen på harddisken inni kabinettet. Et problem med dataen får du hvis harddisken er korrupt, ikke hvis skjermkortet er dødt. Forskjellige miljøer...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kjøpte en 9,1GB SCSi disk rundt 99/00 og var den kuleste blant vennegjengen, mener jeg betalte rundt 8000,- for den hos PS data, da kom kontroller kortet utenom, Cpu'en kostet noelunde det samme, en Amd Athlon på svimmlende (Sett dere ned nå) 800Mhz :p

Athlon var fint. Husker jeg monterte en vifte på en sånn.

Jeg ødla kjernen :D

Det sto i bruksanvisningen at man ikke måtte vippe på giganten av ei vifte.

Det leste jeg etterpå..hvorfor sa ingen det noe om det før liksom.. :D

 

 

Min kom med vifte, eller jeg bestillte en sånn Pc hos PSdata med alt ferdig bygget, jeg valgte selv komponentene hos de i en sånn rullegardinmeny eller var det sånn huk av greier (Husker ikke helt)

 

Slik så min ut:

 

Athlon800SA.jpg

Jeg hadde også en sånn en :D

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vi kan jo være enige i at det ikke er en snurredisk inni en SSD, men å kalle det er disk er relativt utbredt. TEK er på ingen måte alene om det. 

Orddelingsfeil, særskrivingsfeil og hvem-syken er også relativt utbredt. Men utbredelse gjør det på ingen måte riktig. Med andre ord, utbredelse er et verdiløst argument. SSD har aldri vært, er ikke og blir aldri til en disk samme hvor mange ganger det feilbeskrives.

 

 

Tvert i mot så er det utbredelse som styrer språket vårt. Når jeg konsekvent skriver "hverken" med h, en form som ikke var tillatt på bokmål fra 1959 til 2005, så er det utbredelse som gjør at den formen er tatt inn i språket igjen. Det pågår også debatter om å tillate særskriving i større grad på norsk utelukkende fordi det er utbredt. Og som sagt er det ikke og kommer aldri til å bli en penn eller pinne i en minnepenn/minnepinne. Et annet eksempel; tast m1 (gjennom ty., fra it., av lat. taxare 'røre hardt ved') knapp eller tangent på musikkinstrument, skrive- eller regnemaskin eller lignende. Hvor mange knapper eller tangenter finnes det i en skjerm som viser et skjermtastatur? 

 

Disk kan forøvrig også på norsk bety "skrankelignende bord", og en disk brukes til oppbevaring. 

*drops mic*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...