Gå til innhold

«Ingen» sier LOL lengre


Anbefalte innlegg

 

"Potal" er hvordan en del asiatiske spillere valgte å skrive ordet "portal" i det de ba om å få opprettet en portal fra hubben og ut til der spillerne befant seg i spillene Diablo 1 og 2. Det er sikkert også vanlig i andre nettspill.

 

Etter gjentatte forespørsler fikk jeg aldri svar på hvorfor de ikke klarte å skrive "portal". Selv ikke trusler om å ikke opprette en portal før de klarte å skrive ordet riktig hjalp på noen som helst måte.

 

 

 

 

PLZ er forkortelse for "please"

 

Korrekt.

 

Måten mange av språkene er bygd opp på er kombinasjonen r + t umulig. Det vil aldri forekomme sammen, de har ingen ord der bokstavene kommer etter hverandre. Samme gjelder  l +r. 

 

Hvis noen heter Park Hyun A, så vil k-en uttales som en k

Hvis det er Park Min A, så vil det uttales som ng. Egentlig skal ikke r-en i pak være der, bare lagt inn pga måten amerikanere uttaler bokstaver på. Så da blir det egentlig Pak, og Pang. Det er bare å prøve å uttale, det blir mye lettere å uttale i forhold til reglene enn å ikke gjøre. 

 

 

Og KEKEKE er koreansk for HEHEHE

 

Kuult. kulturelle forskjeller. Men de har jo et for oss helt "greske" skriftlige tegn for å ytre seg. Rart at de landene (Japan, Kina, N. og S. Korea med flere) ikke ser verdien i å lage et parallellt alfabet som vi har (obs! glemte en rekke land fra midtøsten i samme kategori). Slik at vi også kan lese deres ytringer, eller enklere lære oss deres "ord" og uttale.

 

 

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. I Japan og Kina så bruker de skriftlige tegn. I Kina snakker de jo mange forskjellige språk akkurat som vi gjør her i Europa. Når de da har disse tegnene kan alle skrive det samme språket. Tegnene har ulik uttale, men skriftspråket er universelt for alle språk. Vi kunne lett bruk kinesisk skriftspråk til norsk uten noe problem eller arbeid. Det er noe de har valgt for å prøve å forene og administrere over 1,3 milliarder mennesker. (Mindre når det ble lagd, men fortsatt relativt sett enorme mengde folk i forhold til det vi har her).

 

I Korea så bruker de alfabet, og de har færre bokstaver enn det vi har.

Eksempelet med KEKEKEKE skrives : ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ

Som egentlig bare er K K K K K, men konsonanter uttales som ikke uten en vokal. Når du sier K, så legger du på en vokal, du uttaler ikke bare selve k-lyden.

Koreansk blir organisert i stavelser, hvis du tar Kim HyunA som eksempel:

김 현아, enkelvis blir det ㄱ(k) ㅣ(i) ㅁ(m)  ㅎ(h) ㅕ(yå) ㄴ(n) ㅇ(-) ㅏ(a)

Ja, de har å i alfabetet, erstattet med andre bokstaver vanligvis, som u her. Den som er (-) er ng i slutten, men er ingenting i starten. Den trengs bare fordi ingenting kan begynne med en vokal. Dermed SER det ut som tegn, men det er bare bokstaver som er stablet sammen i stavelser.

 

 

 

@bolt

 

Lydene R og L lager masse trøbbel for ikke-europeere. Når du ikke skiller "election" fra "erection", eller "play" fra "pray " kan resultatet bli litt pussig. I tillegg har du de som ikke klarer R-lyden i det hele tatt. Bokstaven "Y" er også problematisk for ikke-skandinaver. De treffer liksom ikke helt når de skal uttale "rynke" eller " lys".

Det kommer helt an på hvilket språk. Koreansk regnes som en egen språkfamilie, uten tilknytning til noe annet språk i verden. Det spørs og på hva du ser som problematisk. Vi har mye skarre-r i Europa, og da blir det umulig å uttale rulle-r.

 

Hvis du ser på koreansk så er bokstaven som uttales som l, og versjonen som høres mer ut som r samme bokstav. Hva uttalen blir avhenger av de andre bokstavene i ordet. Det at l/r blir fulgt av en vokal gjør at uttalen blir r. Hvis du prøver å si det, så er det faktisk lettere å uttale versjonen med r, enn med l. Så de har mer regler for lettere og greiere uttale, mens vi bare setter sammen bokstaver, fordi vi har ingen slike begrensninger i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Korea har HyunA og er derfor perfekt på alle måter!

 

 

Du sier noe der. Rompevrikking har hun vel lånt av sine amerikanske pop-artist-søstre.

 

Denne ble lagt ut for 4 år siden.

 

Ellers er det ganske tydelig at folk ser på disse MV pga at hun var med i Gangnam Style, og ikke noe annet.

Hvis du hadde sett flere MVer, hadde du nok heller linket "Red" med den beskrivelsen. For å ikke snakke om JYP sin "whos your mama?".

 

Tenk hvis amerikanerene faktisk lærte noe av koreanerene. Da hadde vi muligens fått MVer som ikke ser ut som skoleprosjekter. Artister som ikke går på dop og fester, og faktisk jobber hardt for å lage best mulig musikk.

Lenke til kommentar

Man må gjerne forelske seg i andre kulturer og skriftspråk. Men, jeg synes det er en åpenbar mangel ved å ruge på dem, dersom Vestlige land skulle stå klar for å lære seg dem.

 

Man har jo andre alfabeter i Europa også, men da er det bare noen få rare tillegg på bokstaver vi allerede visuellt kan gjenkjenne. Den med at det finnes rare dialekter i et land som Kina som bidrar til forvirring det var et greit poeng. Men, man har tross alt fonetiske alfabeter som dekker bredere.

 

Jeg ville heller lært (la oss si) kinesisk med et fonetisk alfabet, og kunnet ønske kinesiske tegn vekk. Nå er jo ikke Vesten de viktigste i verden heller da. Det var ikke sånn ment, men for tilnærmings skyld. Om man tar veien om å lære et nytt språk så vil jo kineserne ha glede av en europeer som kan kinesisk uttale på fonetisk vis også.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Korea har HyunA og er derfor perfekt på alle måter!

 

 

Du sier noe der. Rompevrikking har hun vel lånt av sine amerikanske pop-artist-søstre.

 

Denne ble lagt ut for 4 år siden.

 

Ellers er det ganske tydelig at folk ser på disse MV pga at hun var med i Gangnam Style, og ikke noe annet.

Hvis du hadde sett flere MVer, hadde du nok heller linket "Red" med den beskrivelsen. For å ikke snakke om JYP sin "whos your mama?".

 

Tenk hvis amerikanerene faktisk lærte noe av koreanerene. Da hadde vi muligens fått MVer som ikke ser ut som skoleprosjekter. Artister som ikke går på dop og fester, og faktisk jobber hardt for å lage best mulig musikk.

 

 

Muligens  :wee:

Lenke til kommentar

Man må gjerne forelske seg i andre kulturer og skriftspråk. Men, jeg synes det er en åpenbar mangel ved å ruge på dem, dersom Vestlige land skulle stå klar for å lære seg dem.

 

Man har jo andre alfabeter i Europa også, men da er det bare noen få rare tillegg på bokstaver vi allerede visuellt kan gjenkjenne. Den med at det finnes rare dialekter i et land som Kina som bidrar til forvirring det var et greit poeng. Men, man har tross alt fonetiske alfabeter som dekker bredere.

 

Jeg ville heller lært (la oss si) kinesisk med et fonetisk alfabet, og kunnet ønske kinesiske tegn vekk. Nå er jo ikke Vesten de viktigste i verden heller da. Det var ikke sånn ment, men for tilnærmings skyld. Om man tar veien om å lære et nytt språk så vil jo kineserne ha glede av en europeer som kan kinesisk uttale på fonetisk vis også.

Kinesisk er IKKE et talespråk. Kinesisk er UTELUKKENDE et skriftspråk. Jeg tror også at spanjolene hadde blitt svært fornærmet om du kalte spansk en dialekt av fransk. Kina er stor, de snakker rett og slett forskjellige språk, mange forskjellige. Når du kan det så er kinesisk skriftspråk veldig praktisk. Da alle dokumenter/veiskilt osv kan skrives helt likt. Når det kommer en manual på 100 sider med 20 forskjellige språk trenger de ikke det i Kina, fordi alle kan det samme skriftspråket.

 

Men det er helt klart mye vanskeligere å lære, så jeg ville nok heller hatt et mer fonetisk alfabet å lære med som du sier, enn det eksisterende. Det offisielle talespråket i Kina er jo Mandarin, og det har tross alt i overkant av 850 millioner brukere.

 

I Korea så brukte de jo kinesiske skrifttegn før. Så kom det en keiser på 1600-tallet tror jeg. Hvis du har spilt Civ 5, så er det han som er leder i det spillet hvertfall. Han lagde det koreanske skriftspråket slik at absolutt alle, inkludert bønder skulle kunne skrive. Han sa at en smart person lærer deg på en dag, og selv folk me vanskelig for å lære ville klare det innen en uke. Det er et utrolig moderne skriftspråk, og ble ikke tatt i bruk skikkelig før ganske nylig. Det er også noe av det nærmeste du kommer fonetisk alfabet uten at det er det. Alt uttales akkurat slik det skrives.

 

Det samme gjelder jo for japansk. De har jo en blanding. Gamle kinesiske tegn, de japanske tegnene og moderne tegn for engelske ord. Siden de ikke har utfaset de kinesiske tegnene i like stor grad som i Korea er det jo vanskeligere å lære, men lettere en ren kinesisk.

 

Ellers er tall ofte brukt i kinesisk, istedenfor ord som lol. Lol på kinesisk på internet kan skrives 233 f. eks.

Lenke til kommentar

http://ypw233.blogspot.no/2012/10/what-is-meaning-of-233-in-china.html

 

Du har og 666, som er et lykketall i Kina som blir brukt.

 

Jeg har sett flere andre tall og, fra en tråd på r/leagueoflegends. Der var det blant annet et tall, som når du uttalte det (på mandarin regner jeg med) hørtes ut som et ord, og det er lettere å bare skrive tallene fremfor tegnene så tallet ble brukt. Det er jo generelt derfor de bruker tall, fordi det er lettere enn å bruke tegnene. 

Lenke til kommentar

 

 

Korea har HyunA og er derfor perfekt på alle måter!

 

 

Du sier noe der. Rompevrikking har hun vel lånt av sine amerikanske pop-artist-søstre.

 

Denne ble lagt ut for 4 år siden.

 

Ellers er det ganske tydelig at folk ser på disse MV pga at hun var med i Gangnam Style, og ikke noe annet.

Hvis du hadde sett flere MVer, hadde du nok heller linket "Red" med den beskrivelsen. For å ikke snakke om JYP sin "whos your mama?".

 

Tenk hvis amerikanerene faktisk lærte noe av koreanerene. Da hadde vi muligens fått MVer som ikke ser ut som skoleprosjekter. Artister som ikke går på dop og fester, og faktisk jobber hardt for å lage best mulig musikk.

 

 

<-- Stolt eier av alle CD'ene til Hyuna, 4Minute, Troublemaker & 2Yoon :D

Lenke til kommentar

 

 

<-- Stolt eier av alle CD'ene til Hyuna, 4Minute, Troublemaker & 2Yoon :D

 

Men så kan du umulig ha gitt bubble pop 100 millioner views alene. Lang mer enn både Red og Crazy, og langt mer enn populariteten utenfor Europa/USA skulle tilsi. Så det er mange som ser hører på musikken, men viewsene på youtube, altså populariteten i EU/NA er veldig høy i forhold til resten av verden. Eller, det inkluderer nok gjerne midtøsten, latin-amerika og afrika også.

 

Så det må jo være en grunn til at hun har så utrolig mange views på YT. som f.eks å være med i en video med over 2 milliarder views.

 

Hun klarer nok derimot fint å ranke øverst på mest diskuterte, og mest kontroversiell rankingsene med sitt nye album:

(Ja, dette er kun en trailer)

 

4minute, HyunA, 2yoon, TM er jo alle under Cube ent. Og det er jo klart A Pink som er deres største gruppe, som er mest populær og blir brukt mest penger på. De har jo likevel en del åg å på når det gjelder view på youtube for å si det sånn.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

@bolt

 

Lydene R og L lager masse trøbbel for ikke-europeere. Når du ikke skiller "election" fra "erection", eller "play" fra "pray " kan resultatet bli litt pussig. I tillegg har du de som ikke klarer R-lyden i det hele tatt. Bokstaven "Y" er også problematisk for ikke-skandinaver. De treffer liksom ikke helt når de skal uttale "rynke" eller " lys".

 

Minner meg om en japaner som skulle forklare oss at det var skap på rommene våre:

"There are rockers in your looms"

 

knis

Lenke til kommentar

 

 

 

<-- Stolt eier av alle CD'ene til Hyuna, 4Minute, Troublemaker & 2Yoon :D

 

Men så kan du umulig ha gitt bubble pop 100 millioner views alene. Lang mer enn både Red og Crazy, og langt mer enn populariteten utenfor Europa/USA skulle tilsi. Så det er mange som ser hører på musikken, men viewsene på youtube, altså populariteten i EU/NA er veldig høy i forhold til resten av verden. Eller, det inkluderer nok gjerne midtøsten, latin-amerika og afrika også.

 

Så det må jo være en grunn til at hun har så utrolig mange views på YT. som f.eks å være med i en video med over 2 milliarder views.

 

Hun klarer nok derimot fint å ranke øverst på mest diskuterte, og mest kontroversiell rankingsene med sitt nye album:

(Ja, dette er kun en trailer)

 

4minute, HyunA, 2yoon, TM er jo alle under Cube ent. Og det er jo klart A Pink som er deres største gruppe, som er mest populær og blir brukt mest penger på. De har jo likevel en del åg å på når det gjelder view på youtube for å si det sånn.

 

 

BTOB er vel deres største? Holder meg til 4Minute og subgroups jeg :)

Lenke til kommentar

 

 

BTOB er vel deres største? Holder meg til 4Minute og subgroups jeg :)

 

https://loveindacube.wordpress.com/category/cube-entertainment/

 

Står at BEAST står for 50% av omsetningen. Det er alltid utrolig vanskelig å måle populariteten til disse gruppene, siden den er forskjellig i alle land. I Kina har de gjerne utrolig mange fans, og mange som har hørt sangene osv. I Japan så tjener de store summer på rene platesalg, fordi de kjøper masse album der. I Korea er det jo en del lettere da de har ganske god kontroll over hvem som blir avspilt/kjøpt mest osv, samtidig som ukentlige musikkshow med vinnere.

 

A Pink står forøvrig ikke nevnt der, siden de er i et selskap under Cube ent. BEAST har nok derimot størst omsetning for selskapet, da jeg ikke tror A Pink er så store utenfor Korea, mens BEAST genererer mye penger spesielt i Kina.

 

Som fortsatt ligger på 1/3 av hyuna sine views på YT, og BTOB er nærmere 1/6.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

 

 

BTOB er vel deres største? Holder meg til 4Minute og subgroups jeg :)

 

https://loveindacube.wordpress.com/category/cube-entertainment/

 

Står at BEAST står for 50% av omsetningen. Det er alltid utrolig vanskelig å måle populariteten til disse gruppene, siden den er forskjellig i alle land. I Kina har de gjerne utrolig mange fans, og mange som har hørt sangene osv. I Japan så tjener de store summer på rene platesalg, fordi de kjøper masse album der. I Korea er det jo en del lettere da de har ganske god kontroll over hvem som blir avspilt/kjøpt mest osv, samtidig som ukentlige musikkshow med vinnere.

 

A Pink står forøvrig ikke nevnt der, siden de er i et selskap under Cube ent. BEAST har nok derimot størst omsetning for selskapet, da jeg ikke tror A Pink er så store utenfor Korea, mens BEAST genererer mye penger spesielt i Kina.

 

Som fortsatt ligger på 1/3 av hyuna sine views på YT, og BTOB er nærmere 1/6.

 

 

Mente selvfølgelig BEAST :) Jeg har nå iallefall gitt CUBE en haug med penger :p

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

 

 

...det er ikke de yngste, men de eldste som holder hardest på «lol». For skal vi tro denne undersøkelsen, er de statistiske sjansene store for at du er mellom 25 og 30 år hvis du skriver «lol» over gjennomsnittlig mye.

 

WTF, man?

LOL

 

Hvis du ser på gjennomsnittsalder på FB så kan det godt være at dette kan kalles høy alder. Det å se hva 70-åringer på FB skriver gir nok ikke veldig god statistisk grunnlag for å si det slik.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Hvis du ser på gjennomsnittsalder på FB så kan det godt være at dette kan kalles høy alder. Det å se hva 70-åringer på FB skriver gir nok ikke veldig god statistisk grunnlag for å si det slik.

Nei, nei. Ungdom forlot jo FaceBook når mødrene deres inntok det. Det ser ut til å være flere 20-åringer der enn 15-åringer, i alle fall. 

 

Undersøkelsen bruker jo uansett aldersgrupper opp til 60: 

11405161_527602764054241_886586506_n.png

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...