Gå til innhold

Komme i form - TRENING


Anbefalte innlegg

I følge undersøkelser, så er det mye mulig. Alt mulig piss kommer frem i undersøkelser. Jeg stoler mer på meg selv enn på undersøkelser, og all min erfaring sier at et proteintilskudd er knall.

 

Dessuten kan ikke proteiner brytes ned til triglyseriner slik karbohydrater kan, mener jeg nokså bestemt å huske.

 

Du høres jo som en boler Richard! Man blir svææær, men man blir ikke sprek eller i god form, som trådstarter ønsket, av å bole og pumpe.

 

Vilkår som toppidrettsutøvere som oftest legger til grunn for sine prestasjoner er følgende:

 

- Stålvilje

- Evne til å tåle smerte

- Tro på det man driver med

 

Med andre ord er det en parallell mellom din fysiske form og din psykiske form.

 

Og har man ikke lyst eller vilje til å trene kommer man ingen vei, uansett hvor mange proteiner man stapper i seg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
proteinpulver er vel ikke vits i hvis målet er å ta av...

Jo. Det er karbohydrater du skal være moderat med om du skal ta av deg vekt.

FEIL!!! I følge undersøkelser får man nok proteiner i det daglige kostholdet, selv om man har en hard treningsøkt. "Men, ..." vil nok noen si da. Igjen kommer man da tilbake til placeboeffekten (for all del, dersom denne gir sin 20% ytelsesforbedring så er det jo verdt det). Genrellt så kan man spise det meste dersom man er en ung person med normal forbrening. Trening gjør underverker.

 

Uansett... For å komme i (enda bedre?) form, så kan man gjøre som meg; bli med som forsøkskanin på idrettshøyskolen. Man får gratis trening, personlig trener og man får PENGER for det. Har blitt med på et program nå som vil måle best mulig resultat på kortest mulig tid. Noe for trådstarter?

I følge undersøkelser, så er det mye mulig. Alt mulig piss kommer frem i undersøkelser. Jeg stoler mer på meg selv enn på undersøkelser, og all min erfaring sier at et proteintilskudd er knall.

 

Dessuten kan ikke proteiner brytes ned til triglyseriner slik karbohydrater kan, mener jeg nokså bestemt å huske.

 

bfisk

Placeboeffekt eller ikke, jeg legger på meg mer muskler når jeg spiser mye. 3-4000 kcal om dagen, 2,5g protein pr kg kroppsvekt. Dette har jeg ikke lest i en undersøkelse, jeg har prøvd selv!

 

hrichard: word :)

 

www.ungdommotmosjon.tk

mosjon er for n00bs. å mosjonere er bare kvalmt. det er ikke sunt for pc kondisen!!!

 

For lenge siden var jeg også uviten som deg, og kom med slike idiotiske kommentarer. Fra jeg var 12-13 til jeg var 18 satt jeg bare forann pcen. Jeg var en strek, jeg var i elendig form. Det var en kamerat som fikk meg til å begynne å trene. Har ikke angret et sekund. Prøv, opplev forskjellen. Er ikke så kult å bli andpusten av å gå opp ei trapp, ha dårlig rygg når du er 30. Hoho, dette ble en lang skjennepreken. Det er din kropp som forfaller forann skjermen :)

Lenke til kommentar
I følge undersøkelser, så er det mye mulig. Alt mulig piss kommer frem i undersøkelser. Jeg stoler mer på meg selv enn på undersøkelser, og all min erfaring sier at et proteintilskudd er knall.

 

Dessuten kan ikke proteiner brytes ned til triglyseriner slik karbohydrater kan, mener jeg nokså bestemt å huske.

 

Du høres jo som en boler Richard! Man blir svææær, men man blir ikke sprek eller i god form, som trådstarter ønsket, av å bole og pumpe.

 

Vilkår som toppidrettsutøvere som oftest legger til grunn for sine prestasjoner er følgende:

 

- Stålvilje

- Evne til å tåle smerte

- Tro på det man driver med

 

Med andre ord er det en parallell mellom din fysiske form og din psykiske form.

 

Og har man ikke lyst eller vilje til å trene kommer man ingen vei, uansett hvor mange proteiner man stapper i seg!

Roan', Roland! Det jeg skrev har jo null og niks med bol å gjøre - noe jeg tar sterk avstand fra. Nå har det seg sånn at styrketrening funker ved hjelp av stimuli og restitusjon. Stimuli får du gjennom treningen, mens restitusjonen får du når du hviler. For at denne skal være optimal trenger musklene tilgang til aminosyrer, og den enkleste måten å få i seg sånne på, er å spise proteiner.

 

Om du spiser biff, kyllig og tunfisk hele tiden, eller tar en proteinshake, er vel bare et praktisk anliggende. All kudos til proteinfabrikken for å mekke whey tech, en genialt protein, som også smaker godt (faktisk!).

 

------

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål vil jeg anbefale en blanding av utholdenhetstrening og styrketrening i forholdet 70/30 til å begynne med - mest utholdenhet. Etterhvert som fettet renner av kan du begynne å trene mer styrke og mindre utholdenhet.

 

Langkjøring er min personlige favoritt på utholdenhet - en laaaaaaang økt der du har jevn puls hele tiden - men ikke høyere enn at du føler deg svett og varm, men klarer å føre en (noe anpusten) samtale.

 

Intervalltrening skal visstnok fungere veldig bra det også, og som noen foreslår her, skal gerilja-kardio være en schlager av de store. Dette går ut på å f.eks. sprite alt du er kar om i 30 sek, gå rolig i 1 min, og så gjenta x antall ganger. Du kan ha korte intervaller (10sek intenistet, 20 rolig), eller lange intervaller (løpe 3 min, gå to min). Forholdet mellom høy og lav intensitet kan også varieres. Eksplosiv sprint bare 10-20 meter etterfulgt av 1 min hvile blir en vei, her må du passe på å kjøre på alt du er kar om og enda litt til. Andre veien kan du feks. løpe i 45 sek og så legge deg dønn ned og hvile i 15 sek. Det er mange veier å følge. Sørg for å holde det hele variert, men finner du en favoritt, så bruk den for alt den er verdt.

 

Styrketrening: jeg anbefaler deg å kjøre basisøvelser, som flytter mye masse, og blir forbundet med generell sterkhet =). Her er cluet å bruke mange muskler på en gang, og gjøre masse arbeid. Har du tilgang på stenger og hantler kan du begynne med de tre basisøvelsene chins (stang i taket og trekke deg selv opp til haka er over taket. Dersom det er tungt kan du få noen til å hjelpe deg, eller stå på noe og hjelpe med beina), benkpress (ligge på ryggen og presse en stang oppover fra brystet) og knebøy (stang over ryggen/nakken, rett i ryggen og korsryggen, og "sette" deg ned, minst 90 grader i knæra). Disse kommer du langt med, men i tillegg bør du ha noen andre øvelser. Spør på et helsestudio om de kan vise deg noen, eller kanskje du har noen kamerater som trener? Favoritter er rett og skrå hantelpress, militærpress, nedtrekk, stang-/hantelroing, dips, bicep curl, negative konsertrasjons-curl, og leggpress i maskin. Når du bruker apprater, og spesielt ved bruk av stenger og hantler ("frie vekter"), så få noen til å se på deg og lær deg teknikken skikkelig. Dersom du har "jukse"-bevegelser eller gale kroppsholdninger kan du skade deg, men i alle tilfeller vil du ikke ha samme utbytte av øvelsene. Det er bedre å ta litt for lite vekt enn litt for mye.

 

Har du ikke tilgang til slikt utstyr, kan du gjøre ting hjemme - armhevinger med bredt og smalt grep, trekke deg opp etter noe i taket/en trapp med bredt og smalt grep, ligge på magen og løfte bein og overkropp mot taket, situps, både rette og skrå, og heve deg på tærne i trappa: stå med fotballene på kanten av et trinn, senk deg heeeeelt ned, og press deg heeeeelt opp igjen.

 

Ellers; bruk fantasien. Løp i trapper både med mange trinn av gangen og hvert bein på hvert trinn, klatre og klyve i trær, jogg en tur i skauen. Cluet er nemlig å bruke kroppen - det er det den er skapt for.

 

Når det gjelder spising; spis mindre porsjoner og heller oftere - da holder blodsukkeret ditt seg jevnere, og du yter meg. Drikk vann, det er bedre å drikke et glass for mye enn ett for lite. Spis mye kjøtt, fugl og fisk, grønnsaker og frukt. Forsøk å proteinholdig mat på kvelden, og unngå karbohydrater (brød o.l.) så langt det er praktisk mulig. Godteri og brus (!) hører helga til, og da i moderate mengder. Men en ting vil jeg si er viktiger enn alt annet: når du er sulten, skal du SPISE! Hvis du spiser mindre, senkes også forbrenninga di, og du er like langt. Spis heller litt mindre og oftere, så slipper man disse opp-og-ned-svingningene i metthet og tilfredshet. Ikke tren på tom mage heller.

 

Så: tren mye, tren hardt, trenn allsidig. Spis bra mat (sunn mat er gjerne god, hvis du legger litt omtanke i den. Biff er digg, selv uten saus!) og ikke vær beskjeden med å sove så mye du lyster. Se på deg selv i speiet - det har du lov til. Det hjelper utrolig mye å se at treningen bærer frukter!

 

Og rådet over alle råd: sunn fornuft er det du kommer lengst med. Stå på, så kommer resultatene!

 

 

mvh

bfisk

Lenke til kommentar

FEIL!!! I følge undersøkelser får man nok proteiner i det daglige kostholdet, selv om man har en hard treningsøkt. "Men, ..." vil nok noen si da. Igjen kommer man da tilbake til placeboeffekten (for all del, dersom denne gir sin 20% ytelsesforbedring så er det jo verdt det). Genrellt så kan man spise det meste dersom man er en ung person med normal forbrening. Trening gjør underverker.

 

Uansett... For å komme i (enda bedre?) form, så kan man gjøre som meg; bli med som forsøkskanin på idrettshøyskolen. Man får gratis trening, personlig trener og man får PENGER for det. Har blitt med på et program nå som vil måle best mulig resultat på kortest mulig tid. Noe for trådstarter?

1, Hva er et vanlig kosthold?

 

2, Hva er "nok" proteiner? Folk som ikke trener kan nok i de fleste tilfeller få nok næringstoffer (proteiner inkl.) gjennom sin daglig kost. De som trener hardt 5-6 ganger i uken gjør det ikke. Kroppen klarer å gjøre nytte av 2 - 3 gram protein pr. kilo kroppsvekt hver dag. Dette vil si at en mann på 90 kilo vil godtgjøre seg mellom 180 - 270 g. proteiner. DET får du ikke gjennom et vanlig kosthold om du ikke spiser vanvittig mye mat.

 

3, Det er KUN proteiner av basis næringstoffene som bygger muskulatur. Å påstå at proteintilskudd kun gir en plasebo effekt er direkte feil.

 

4, For dem som fortsatt tviler tren hard i 8 - 10 uker. Til frokost tar du en proteinshake (ca. 30g. proteiner, så tar du en til lunsj, en før du går på trening om du ikke spiser tett opptil trening og en 30 minutter etter trening (etter at du har fått i deg raske karbohydrater). Ta proteiner i samme mengde også de dagene du ikke trener.

Gjør dette og kom tilbake her og si med hånden på hjertet at du ikke har merket noen som helst effekt, da har vi funnet et forskningsobjekt :thumbs:

Lenke til kommentar

FEIL!!! I følge undersøkelser får man nok proteiner i det daglige kostholdet, selv om man har en hard treningsøkt. "Men, ..." vil nok noen si da. Igjen kommer man da tilbake til placeboeffekten (for all del, dersom denne gir sin 20% ytelsesforbedring så er det jo verdt det). Genrellt så kan man spise det meste dersom man er en ung person med normal forbrening. Trening gjør underverker.

 

Uansett... For å komme i (enda bedre?) form, så kan man gjøre som meg; bli med som forsøkskanin på idrettshøyskolen. Man får gratis trening, personlig trener og man får PENGER for det. Har blitt med på et program nå som vil måle best mulig resultat på kortest mulig tid. Noe for trådstarter?

1, Hva er et vanlig kosthold?

 

2, Hva er "nok" proteiner? Folk som ikke trener kan nok i de fleste tilfeller få nok næringstoffer (proteiner inkl.) gjennom sin daglig kost. De som trener hardt 5-6 ganger i uken gjør det ikke. Kroppen klarer å gjøre nytte av 2 - 3 gram protein pr. kilo kroppsvekt hver dag. Dette vil si at en mann på 90 kilo vil godtgjøre seg mellom 180 - 270 g. proteiner. DET får du ikke gjennom et vanlig kosthold om du ikke spiser vanvittig mye mat.

 

3, Det er KUN proteiner av basis næringstoffene som bygger muskulatur. Å påstå at proteintilskudd kun gir en plasebo effekt er direkte feil.

 

4, For dem som fortsatt tviler tren hard i 8 - 10 uker. Til frokost tar du en proteinshake (ca. 30g. proteiner, så tar du en til lunsj, en før du går på trening om du ikke spiser tett opptil trening og en 30 minutter etter trening (etter at du har fått i deg raske karbohydrater). Ta proteiner i samme mengde også de dagene du ikke trener.

Gjør dette og kom tilbake her og si med hånden på hjertet at du ikke har merket noen som helst effekt, da har vi funnet et forskningsobjekt :thumbs:

Word!

 

Her skriver du mye bra. Spesielt 1, hva er et vanlig kosthold? For menigmann er det pizza, baguetter, kisokmat, cola og annet kliss, nudler og micromat. Fordi noen er flinke og spiser god frokost, lunsj, mellommåltid, middag, mellommåltid og kveldsmat med særdeles godt ernæringsmessig innhold, er det ikke alle som gjør det.

 

I tillegg er mye av maten vi spiser bearbeidet til det ugjenkjennelige. Smaken er der, men spesielt proteiner er brutt ned, da disse er svært "skjøre". Proteiner er, som du skriver, det som bygger muskler. Celler kan nemlig nyttegøre seg proteiner gjennom å bryte dem ned til aminosyrer og ut fra DNAen konstruere nye proteiner cellen kan bruke til f.eks. å vokse.

 

For min del bruker jeg pfs whey tech etter trening (5 ggr/uke) og hver kveld jeg har trent + dagen etter, dersom det ikke faller sammen med en annen shake. Litt kinkig å forklare, men stort sett kan du si på dagen mandag-lørdag, pluss på kvelden mandag-fredag. I helga spiser jeg bra mat (det gjør jeg forsåvidt i uka også), men er litt mer slack. Etter lørdag på dagen er jeg ikke veldig anabol heller (og nei, å være anabol (evt katabol) har ingen ting med bol å gjøre ;) ).

 

Når det gjelder utholdenhetstrening vil jeg si at man får nok proteiner gjennom maten, vel og merke om man spiser bra. Her er det viktigere å passe på karbohydratene, føler jeg. Når det gjelder hva som er bra og dårlige karbohydrater får noen andre greie ut, men dere som bryr dere kan gjøre litt research om det glykemiske indekset.

 

 

bfisk-som-akkurat-har-tømt-en-lovely-proteinshake-før-jeg-skal-legge-meg

Lenke til kommentar
Du kunne kanskje prøvd og begynne på en kampsport som nevnt tidligere, mer variert en fotball og håndball, men bil ikke anbefale kickboxing osv. Heller noe litt lettere, som Tae Kwon Do om du er i VELDIG dårlig form, da får du en letter oppbygging, så kan du starte noe annet senere, eneste du sliter med da er vaner fra de forrige kampsporten. ;)

 

mvh

André.

er lettere å gå på trenings-studio, enn å trene tae kwon do, da dette ikke bare krever trening, men også konsentrasjon, respekt og må tåle en del smerte, når det er sparring(kamp) så hjelper ikke de draktene man tar på så veldig mye...

og treningen en hard, gjerne 50 push-ups på en time med trening, og en del andre øvelser.

og man bør ha litt interesse for det...

 

kjøp heller en sånn elektro-trener, funker bra, kjøpte en for en stund siden, har hovedsakelig brukt den på magen, har six-pack nå :)

hadde litt mage før jeg startet(ca 2 cm for mye).

og da kan du sitte forran tv`n, foran pc`n, eller ligge å sove når du trener.

Lenke til kommentar
Har ikke tid til noe langt innlegg. Skulle gjerne argumenter litt imot de lange innleggene til hrichard. Får gjøre det senere. Men jeg må stille et spørsmål: Syntes dere virkelig at det er gøy å trene på et j'vla treningsstudio, er det ikke mye bedre å trene med noe gøy, slik som foppal??

Trives veldig godt med å trene på treningsstudio..

Lenke til kommentar
Har ikke tid til noe langt innlegg. Skulle gjerne argumenter litt imot de lange innleggene til hrichard. Får gjøre det senere. Men jeg må stille et spørsmål: Syntes dere virkelig at det er gøy å trene på et j'vla treningsstudio, er det ikke mye bedre å trene med noe gøy, slik som foppal??

Joa, fotball er gøy det, men det krever igjen en del teknikk osv. Dessuten er det så j'vla (som du skriver) strikse normer i min aldersgruppe - fotball skal ikke være gøy, det skal være pro!

 

For min del digger jeg styrketrening på et helsestudio. Her har man det man trenger for å trene seriøist. Og kall meg gjerne harry, men jeg synes det er en forbanna digg følelse å få pump, å klare og presse, løfte tyngre enn det jeg tidligere har gjort, å se deffen, å føle meg ramsterk, å få ut aggresjon, stølheten dagen etter, badstua og en god dusj, og å presse meg på dette.

 

Utholdenhet, derimot, er dritt kjedelig på et helsestudio :p

 

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Hehe, enig. Er ei dame på spenst, der jeg trener som er konstant på sånn slags skimaskin, der man holder på sånne stenger mens man løper på en måte.

Altså, hu er på den hver gang jeg trener, hu er der når jeg kommer, og holder på når jeg drar...skjønner ikke helt hvorfor hun heller ikke løper i skauen istedetfor, er jo mye bedre med frisk luft da og. Heller ikke så ensformige bevegelser.

Endret av flodhest
Lenke til kommentar
1, Hva er et vanlig kosthold?

 

2, Hva er "nok" proteiner? Folk som ikke trener kan nok i de fleste tilfeller få nok næringstoffer (proteiner inkl.) gjennom sin daglig kost. De som trener hardt 5-6 ganger i uken gjør det ikke. Kroppen klarer å gjøre nytte av 2 - 3 gram protein pr. kilo kroppsvekt hver dag. Dette vil si at en mann på 90 kilo vil godtgjøre seg mellom 180 - 270 g. proteiner. DET får du ikke gjennom et vanlig kosthold om du ikke spiser vanvittig mye mat.

 

3, Det er KUN proteiner av basis næringstoffene som bygger muskulatur. Å påstå at proteintilskudd kun gir en plasebo effekt er direkte feil.

 

4, For dem som fortsatt tviler tren hard i 8 - 10 uker. Til frokost tar du en proteinshake (ca. 30g. proteiner, så tar du en til lunsj, en før du går på trening om du ikke spiser tett opptil trening og en 30 minutter etter trening (etter at du har fått i deg raske karbohydrater).  Ta proteiner i samme mengde også de dagene du ikke trener.

Gjør dette og kom tilbake her og si med hånden på hjertet at du ikke har merket noen som helst effekt, da har vi funnet et forskningsobjekt  :thumbs:

 

 

Der hvor det står at man skal ta en shake før trenning er ikke jeg enig i, selv tar jeg rett etter trenning(30 g) og så tar jeg en ca 1 time senere(130g), fordi det er etter trenning man bygger muskler!!!

 

ca. 1 time før trenning spiser jeg middag.

Rett før og under og rett etter spiser jeg en banan!! og det er ganske greit(karbohydrater)!

 

At jeg ikke er enig i det, er bare meg, mange steder sier dem ta shake både før og etter, noen sier bare før og noen sier bare etter, men jeg har valgt etter fordi av fler grunner. 1.Det er etter trenning man bygger muskler 2.Jeg har litt dårlig råd(kunne tatt både før og etter, men hakke muligheten til å dra til sverige, så må bli dyr norsk protein).

Endret av bassmania
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...