Gå til innhold

Komme i form - TRENING


Anbefalte innlegg

Selv trener jeg studio 3-4 ganger i uka à 2 timer, 2 fotballtreninge(tunge osm fan) à 2 timer, og går eller så lite som mulig :mrgreen: (Vespa!) Dette holder i lange baner, egentlig mye mer enn nødvendig, men jeg liker det. Treningsstudio er virkelig å anbefale. Hvis man har litt ekstra kroppsfett i forhold til normalen, er dette veldig positivt i forhold til hvor sterk du blir i forhold til tid. En kamerat av meg var, for å si det rett ut, feit rundt somemrferien 2002. Han begynte å trene, 4 ganger i uka, og han er idag en av de sterkeste jeg kjenner i forhold til alder(han er yngre enn meg). Det er best, og mest resultatgivende, å trene styrke fra fyllte 16 år og utover, og kondisjon i puberteten(11-12 til 18 elns). Skal du begynne på treningsstudio vil jeg absolutt anbefale og få med deg en venn. Ikke vær redd for at han er sterkere enn deg, og at det derfor blir litt "teit". Det jevner seg fort ut. Hvis han nesten ikke har fett på kroppen, vil du ta han igjen i løpet av ikke så alt for lang tid uansett ;) Ikke vær redd for å dra på studio heller, har bare hørt om positive opplevelser av andre. Smart å begynne nå, for da kan du finen fram vaskebrettet til sommeren :p

 

Kondisjon kan du øve ved å sykle, jogge, og på treningsstudioet kan du, hvis de har anleg for det, drive med spinning. Da får du mye bedre utholdenhet, og brenner MASSE fett. Svetten renner noe så inni grana. Det funker ved at du trår veldig fort i veldig lett gir relativt lenge, som oftest til musikk med flere andre, og en "veileder". Genialt hvis du både skal trene og forbrenne endel, er å kombinere 2 ganger studio i uka, 1 gang spinning og litt jogging når du har tid til det. Man BLIR i bedre humør av å trene, det er bevist. Når trening i tillegg utelukkende har positive bivirkninger så er det vel ikke å forakte? Nei? :mrgreen:

 

Vel, lykke til ihvertfall! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine tips:

 

Løp mye, ca. 30-50 min jogging hver dag. Spis sunt, og ikke for mye junkfood. Finn deg en idrett å interessere deg for. (Nei, CS er ikke en godkjent idrett.)

Studio funker fint det, og anbefaler deg å trene der ca. 2 ganger i uken. Som sagt er det beste å løpe i naturen. Å stå foran speilet hver bidige dag å trene kun biceps er teit. :D

 

-Jens.

Lenke til kommentar

Trennings opplegg:

 

Styrke:

bryst og triceps:benkpress(fri benk): ta først max løft(det er det man greier å løfte en gang), så tar du ca 20 kg mindre enn det du greier å tar serier med det!(feks, vis du tar 60 kg i max, så tar du da ca 40 kg i serier 40*10), det samme gjør du med skråbenk!

DIPS: Grip dips- stengene der du syns det er mest komfortabelt, og hev deg opp. Senk kroppen sakte ned til overarmene er parallelle med gulvet, og press deg så opp igjen til utgangsposisjonen. Jo mer du lener deg forover, desto mer treffer du musklene i den nedre av brystet. Jo mer oppreist du er, desto mer treffer du triceps. !bryst_dips.gif

Kabel krysstrekk: Stå mellom to høyt festede kabeltrinser. Grip håndtakene og len deg så vidt forøver, og plasser den en foten litt foran den andre for å oppretthold de balansen. Press vekten ned til hendene møter hverandre foran mageregionen Press bakkant av håndflatene sammen. bryst_cabelcross.gif

 

Rygg og skulder:

Nedtrekk foran:Grip en nedtrekkstang med v håndtak. Trekk stangen ned til den øvre delen av brystet, mens du skyter brystet ut for å møte stangen ved enden av bevegelsen.rygg_nedtrekksmalt1.jpgrygg_nedtrekksmalt2.jpg

Chins:Ta et bredt grep på en opptrekkstang med overhåndsgrep mens du står på en benk. La deg henge slik at tærne dine hviler på benken. Trekk deg oppover helt til haken når stangen.

rygg_chins02.jpgrygg_chins01.jpg

Skulderpress i Smith-maskin:Sitt på en benk eller stol under stangen i Smith-maskinen. Senk stangen ned til den øverste delen av brystet og skyv den så tilbake til armene. dine er helt utstrakte

skuldre_smith.gif

Sidehev: Stå oppreiset med en hantel i hver hånd, og med håndflatene vendt innover. Med strake armer løfter du vektene til de så vidt er litt over skulderhøyde, holder de der et Øyeblikk, og senker vektene ned igjen. Du kan også gjøre dette med en arm om gangen mens du bruker en lav trinse på en kabeltrekkmaskin. Bruk ikke tyngre vekter enn at du kjører kontrollerte bevegelser.

Biceps: Bruk manualer og stang, ganske enkelt!

 

Kondis: Jogg ca 15-25 min hvergang du er på studio eller noe sånt, og jogg ute ca 30-40 min ute de dagene du ikke trener på studio.

Sykkle kan man også gjøre.nesten samme som jogging, like lang tid.

 

Dette burde være en god start, vis du ikke forstår noe, eller lurer på noe, så PM meg, eller vis du begynner på sats eller noe lignenede, kan du alltid spøre de som jobber der om hjelp.

Endret av bassmania
Lenke til kommentar

Kommentarer til opplegget til bassmania:

 

Har du glemt bein? Kroppen er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd. Bein blir ikke trent nok ved jogging, om du skal følge progresjonen til resten av kroppen ved styrketrening.

 

Dips og chins er konge øvelser, men tunge øvelser. Ser i begynnelsen av tråden at trådstarter ikke er noe lettvekter. Har han ikke noe treningsgrunnlag fra før tviler jeg på at han ikke klarer en chins. Prøver ikke å være frekk, bare sier det jeg mener :)

 

Til en som skal begynne med styrketrening på studio vil jeg anbefale et fullkroppsprogram. Bare basisøvelser.

 

Knebøy

Rygghev

Roing med manualer

Nedtrekk

Biceps curls m/manualer

Benkpress

Sidehev

Franskpress

Crunch

 

Bør kjøres 3 ganger i uka, 3 sett pr øvelse og 10-15 reps pr sett. Kjøres i 3 måneder før man eventuelt begynner med et split-program.

 

Og til slutt. Hvorfor ikke bare linke til iform.no sin øvelsesguide i stede for cut n' paste derfra.

Lenke til kommentar

Var litt trøtt, men det er riktig det du sier, glemte bein, men man burde ikke starte med knebøy, heller ikke franskpress. Istenden for knebøy kan man ta beinpress, og isteden for franskpress kan man ta nedpress(puchdown) i apperat.

 

Og en ting til, på de fleste stedene kan man ta chins og dips i apperat, det var sånn jeg startet, da kan man velge hvor mye vekt som man vi bli tatt bort, eller satt på.

Endret av bassmania
Lenke til kommentar
Var litt trøtt, men det er riktig  det du sier, glemte bein, men man burde ikke starte med knebøy, heller ikke franskpress. Istenden for knebøy kan man ta beinpress, og isteden for franskpress kan man ta nedpress(puchdown) i apperat.

 

Og en ting til, på de fleste stedene kan man ta chins og dips i apperat, det var sånn jeg startet, da kan man velge hvor mye vekt som man vi bli tatt bort, eller satt på.

Eller man kan variere mellom knebøy/beinpress og frankspress/pushdown. Synes dog man mye bedre kontakt med franskpress.

 

En ting som er viktig med all øvelser, er at de skal utføres med riktig teknikk og kontrolert. Prioritert kontakt med muskelen fremfor å løfte tungest mulig. Få hjelp fra treningsveiledere etc, ingenting er så kjipt som å ødelgge seg på gal trening.

 

Har ikke vært borti apperat for chins og dips. Hvordan fungerer det for chins? Ei plate du har beina på, som "hjelper" deg opp?

Endret av Peterman
Lenke til kommentar
Har ikke vært borti apperat for chins og dips. Hvordan fungerer det for chins? Ei plate du har beina på, som "hjelper" deg opp?

 

Riktig det ja....Det er en plate som man står på og hjelper deg opp.f.eks, vis man veier 72 kg, så tar man på 20 kg på apperatet, da betyr det at man løfter ikke kroppsvekten sin, men da løfter man 20 kg mindre, altså 52 kg.

 

Og det er riktig at man må snakke med trennings veileder.

Lenke til kommentar

Jogging/sykkling/vekter/armhevninger og situps.

 

Trenings-senter er ikkje nødvendig.

Knebøy ol er fine øvelser utan bruk av dyre hjelpemiddel.

Jogge i skogen er bra for ryggen, men minuset for meg er at eg blir så opptatt med å fote meg at eg ikkje får det tempoet eg vil ha, og nedsatt effektivitet på treninga.

 

Men ellers så er jogging ganske bra da. Trur eg skal begynne med jogging i tillegg til mine tre ganger i uka på styrkerom.. :p

Det bare for å "finpusse" six-packen.. :p

 

dvs mitt store mål for sommeren, er å ha ein fin six-pack.

Lenke til kommentar
skal vi se...

1-3 repetisjoner = max styrke

8-12 repetisjoner = volum

20 repetisjoner = utholdenhet

Hva mener du med repitisjoner?

Mener du at en skal feks. ta 20 styk av en øvelse forså og skifte, eller vente og ta de på nytt. Eller mener du 20 ganger med 10 per gang?

En repitisjon øvelsen utført en gang. Tar du for eksempel en armhevning er det en repitisjon.

Lenke til kommentar

Du kunne kanskje prøvd og begynne på en kampsport som nevnt tidligere, mer variert en fotball og håndball, men bil ikke anbefale kickboxing osv. Heller noe litt lettere, som Tae Kwon Do om du er i VELDIG dårlig form, da får du en letter oppbygging, så kan du starte noe annet senere, eneste du sliter med da er vaner fra de forrige kampsporten. ;)

 

mvh

André.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...