Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mitt første møte med politiet!


Ngjii

Anbefalte innlegg

 

 

ta ALLTID opp telefonen og begynn å videotape når du opplever slikt. Det skader aldri å dokumentere hendelser. Det gir også inntrykk av at du er klinke edru og i total kontroll. 

 

Du blir bedt om å forlate stedet, uten grunn, da svarer du at det gjør du ikke da du ikke har gjort noe og det vil føre til vesentlig ulempe for deg da du har bestilt taxi med opphenting der du er nå og vil bare vente her i ro og mak og forlate området når taxien kommer. Du føler ikke politiet har noe grunnlag for å bortvise deg. Film alt. 

 

Anonymous poster hash: f52ff...ae7

 

 

 

Så har du dermed dokumentert at du nektet å etterkomme pålegg fra politiet, slik at når de dermed (med rette) anholder deg og bortfører deg med makt så har de ekstra ryggdekning. Flott strategi.

 

Det eneste klanderverdige jeg kan se politiet gjorde her var å ikke oppgi tjenestenummer da de ble bedt om å gjøre det. Det er noe man kanskje kan klage på. Ellers ser jeg ikke egentlig noe galt her. De tok feil av TS og en bråkmaker; slikt skjer fra tid til annen. De gjorde med TS det eneste rette å gjøre med en de er sikre på er en bråkmaker: be ham forlate stedet. Selvsagt er det ubehagelig og til ulempe for TS, men man kan vel ikke si at livet hans er ødelagt av å måtte gå noen hundre meter nedi veien?

 

man skal ikke nekte noen ting som helst, men det er lov til å komme med protest og med mindre politiet virkelig vil ha deg bort så lar dem deg sitte der i 5 min og vente på taxien hvis du argumenterer godt og filmer dem samtidig. Å ordne taxi etter festival er ingen liten sak, han hadde sannsynligvis sittet i taxikø på mobilen i lang tid.... da er det veldig surt å miste taxien. 

 

Anonymous poster hash: f52ff...ae7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man skal ikke nekte noen ting som helst, men det er lov til å komme med protest og med mindre politiet virkelig vil ha deg bort så lar dem deg sitte der i 5 min og vente på taxien hvis du argumenterer godt og filmer dem samtidig. Å ordne taxi etter festival er ingen liten sak, han hadde sannsynligvis sittet i taxikø på mobilen i lang tid.... da er det veldig surt å miste taxien. 

 

Anonymous poster hash: f52ff...ae7

 

 

Dersom du drar opp mobilen for å filme, samtidig på at du protesterer og nekte å etterkomme politiets pålegg så styrker du berre politiet sin sak om at du må bort frå området for at den alminnelige ro og orden skal kunne holdast.

 

Det var ikkje som at trådstartaren stod i taxi-køa heller, han stod å venta på ein bestilt taxi. Det burde være heilt uproblematisk å forflytte seg litt og heller ringe taxisjåføren og avtale ny henteplass. Taxiføraren vil heilt sikkert også foretrekke ei slik løysning sidan det aldri er spesielt kjekt å måtte kjøyre gjennom eit område der politiet ikkje klarer å holde skikkelig orden.

 

Som full mann er det svært vanskelig å argumentere sitt syn på saka ovanfor politiet utan å framstå som ein kranglefant som må bortvisast frå staden. Vidare krangling vil berre føre til at ein blir tatt inn i arresten og anmeldt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fortsetter med å si at jeg må gå enda lenger bort til et sted hvor fergen ligger, ca 10 min å gå. Da sier jeg at jeg ikke har gjort noe som helst, og at vi bare sitter her for å vente på taxien. Da blir de litt små aggressive og spør om jeg vet hva som skjer om jeg ikke følger et pålegg fra politiet.

 

De blir ikke aggressive, men når de møter på noen som absolutt skal krangle på det så må de nødvendigvis ta det opp et par hakk så vedkommende skjønner tegninga. Det er ikke slik at de blir reelt aggressive (mister kontrollen).

Lenke til kommentar

ta ALLTID opp telefonen og begynn å videotape når du opplever slikt. Det skader aldri å dokumentere hendelser. Det gir også inntrykk av at du er klinke edru og i total kontroll. 

 

Du blir bedt om å forlate stedet, uten grunn, da svarer du at det gjør du ikke da du ikke har gjort noe og det vil føre til vesentlig ulempe for deg da du har bestilt taxi med opphenting der du er nå og vil bare vente her i ro og mak og forlate området når taxien kommer. Du føler ikke politiet har noe grunnlag for å bortvise deg. Film alt. 

Anonymous poster hash: f52ff...ae7

 

Det eneste man oppnår med dette er å filme at politiet gjør jobben sin som de skal. At de kanskje tok feil person fremkommer ikke av videoen. Det blir ord mot ord.

 

Å krangle på det er en god oppskrift på å få overnatte på et hotell med dårlig standard som koster en god del tusenlapper. Har du fått et pålegg så har du fått et pålegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har du lov å filme politiet med mobilen, om du er på en offentlig plass. Da har politiet to valg: de kan la deg filme, og da må de naturligvis oppføre seg. Det andre valget er at de blir irritert og tar fra deg mobilen eller ber deg slutte å filme, for så å true med en konsekvens. Og det er jo også synd om dere har bestilt taxi og ikke når den og kanskje må betale for bestillingen. Det er dessverre mange cowboyer i politiet, man må bare ikke la seg true eller skremmes.

 

Det var ingenting cowboy-aktig ved politiet i denne situasjonen. De ga et korrekt pålegg etter konkrete ordensforstyrrelser.

 

Det eneste de ikke gjorde riktig var at de ikke kom med tjenestenummer eller navn, men de er nok lei av at folk krever det så snart de blir bortvist på grunn av oppførselen sin.

 

Har du sett litt for mange Freeeeeeedom!-videoer fra USA på YouTube, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet så har du lov å filme politiet med mobilen, om du er på en offentlig plass. Da har politiet to valg: de kan la deg filme, og da må de naturligvis oppføre seg. Det andre valget er at de blir irritert og tar fra deg mobilen eller ber deg slutte å filme, for så å true med en konsekvens. Og det er jo også synd om dere har bestilt taxi og ikke når den og kanskje må betale for bestillingen. Det er dessverre mange cowboyer i politiet, man må bare ikke la seg true eller skremmes.

 

Det var ingenting cowboy-aktig ved politiet i denne situasjonen. De ga et korrekt pålegg etter konkrete ordensforstyrrelser.

 

Det eneste de ikke gjorde riktig var at de ikke kom med tjenestenummer eller navn, men de er nok lei av at folk krever det så snart de blir bortvist på grunn av oppførselen sin.

 

Har du sett litt for mange Freeeeeeedom!-videoer fra USA på YouTube, kanskje?

 

Hva politiet er "lei av" eller ikke er ikke noen god unnskyldning for å oppføre seg som Rambo i offentligheten. Om de ikke kan oppføre seg, får de skaffe seg en annen jobb.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

http://lovdata.no/forskrift/1990-06-22-3963/§5-4

 

§ 5-4.Legitimasjon av politimyndighet.

Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

 

 

http://lovdata.no/lov/1995-08-04-53/§20

 

§ 20. Politimyndighet, legitimasjon og grader

---klippklipp---

Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

---klippklipp---

 

 

Navn eller tjenestenummer, og grad eller stilling, det er alt man kan kreve, så lenge tjenesteforholdene tillater det.

Hvis dette var umiddelbart etter stenging av en festival, var det nok veldig mye folk på stedet og politiet ønsket nok å få folk spredd eller bort. Om tjenesteforholdene tillater at man oppgir grad og navn i en slik situasjon, er jo grunnlag for diskusjon.

 

Kverulerer du, får du sikkert til svar at "Jeg heter Per, jeg er politibetjent".

Endret av skripis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...