Gå til innhold

Muslimsk skole i Norge?


Anbefalte innlegg

 

og norske muslimer må selvfølgelig ha de samme rettighetene som norske kristne og ateister. 

Ja, alle barn bør ha rett til å være på en skole fritt for tøys og overtro. Dette bør inn i barnekonvensjoner og slike ting. 

 

Ovenfor skrev jeg det motsatte. Men jeg tror jeg egentlig mener det jeg skriver her.  :) Men da må jeg kanskje akseptere at religionsundervisningen blir en øvelse i høflighetsfraser, strutseøvelser og frenetisk feiing av ubehageligheter under teppet. 

 

 

En skole fri for "overtro og tøys" tror jeg fort ikke lar seg gjennomføre. Vi har tidligere hatt diskusjoner rundt litteratur som mange mener forskjønner homofili, andre gjennomfører "feministiske selvforsvarskurs" på offentlige skoler. Uansett har vi alle religionsundervisning. Jeg tror ikke en enhetlig skole vil passe alle, og så lenge skolene forholder seg til realitetene innenfor eksempelvis naturfagene mener jeg de bør få ha sitt livssyn, så lenge de ikke skader andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som kristen selv støtter jeg dette forslaget helhjertet. Det er ingen grunn til å forby muslimer dette, når kristne har lov. Selv Frp er nok ikke så idioter at de ikke skjønner det (selv om de har overrasket meg før).

 

Hvis vi tenker fra et samfunnsmessig ståsted vil muslimske skoler skape større splittelse og forverre situasjonen når det kommer til muslimer og integrering. Kristendommen har måttet gi etter for å forbli relevant og har blitt relativt "slapp" som religion om jeg kan si det slik (positivt ment), mens islam fortsatt har en lang vei å gå før det er kompatibelt nok.

 

Selvfølgelig gir det mye mening at man skal ha like muligheter når det kommer til religion. Men er dette virkelig en god ide?

 

 

Jeg tror det er en god ide når man først har valgt å endre samfunnet slik noen har valgt. Når vi først har et større antall muslimer i Norge mener jeg det blir urimelig å ikke gi dem de samme rettighetene og frihetene vi gir andre nordmenn, selv om jeg er helt enig i at det er negativt for samfunnet at vi har grupper som ønsker å sende barna på muslimske skoler. Jeg tror bare det å begrense rettigheter er et dårligere alternativ. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 Bør det bli opprettet en muslimsk skole i Norge?

I så fall, hvorfor/hvorfor ikke?

 

Om det bør er nå en ting, men at det kan være behov er noe annet. Jeg tror det kan være verdt forsøket, jeg

Lenke til kommentar

Poenget er at det er begrenset hvor mulig det er å toppstyre et samfunn, uten å begrense grunnleggende rettigheter for innbyggerne. At så mange her inne sliter med å begripe dette er for meg litt overraskende og skuffende. Jeg vet dere ikke liker muslimer, men hadde i det lengste håpet at tanken om frihet for alle i samfunnet også sto sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg kommer sikkert til å "få høre det" nå, men det får bare være.

 

Bør de som måtte ønske det få lov til å starte opp en muslimsk skole, kristen skole, satanistskole, engleskole eller hva det måtte være?

- Ja, absolutt. Hvorfor skal de ikke få lov til det? Så lenge de driver seriøst så bør de få være i fred til å gjøre som de vil.

 

Er det så lurt å sende barna sine til slike skoler?

- Det kan vel diskuteres, men det får være opp til foreldrene selv å avgjøre. Personlig ville jeg ikke i min villeste fantasti funnet på å sende mine barn til verken kristenskole, muslimskole eller engleskole, men jeg later likevel ikke som om jeg har noen rett til å nekte andre foreldre å gjøre det om de så ønsker.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke så mange ikke liker muslimer som mennesker. På samme måte er det stort sett ikke slik at man ikke liker homofile, er homofob etc. De fleste mener nok ikke at noen har mindre menneskeverd, eller ønsker å presse troen sin på andre. Likevel, alle presser tro på andre. Noe må man stå for, noe må også Norge stå for og innføre i læringsplanen på skolen etc. Det finnes ikke noe sånn som en nøytral tro eller skole. Alle må på bunn tro at noe er slik de tror det er. Samtidig må man kunne forvente toleranse av staten for å unngå at den blir totalitær, definert som "jeg er uenig, men du har din fulle rett til å mene det". Men da kan man heller ikke skvise de ut av politiske partier bare for å ha slike meninger slik AP nå muligens vil med et par muslimer som ikke vil ta avstand fra dødsstraff for homofile. Problemet blir da at man kan få mennesker som mener at kvinneundertrykkelse, eller barneekteskap, eller omskjæring, eller dødsstraff for homofile er legitimt, og at dette kan, over tid, erstatte vår kristne og humanistiske verdigrunnlag. Jeg tror de fleste Nordmenn frykter dette, og Sverige er jo et eksempel på hvor problematisk dette kan bli. Samtidig blir det vanskelig å si "vi har rett, du har med å følge etter, og tenke slik vi sier". Dette er vanskelig, og jeg ser evt ikke annen mulighet p.t. enn å referere til grunnloven og si at i Norge har vi et verdigrunnlag basert på kristne og humanistiske verdier. Problemet er selvsagt at dette også kan endres.

Jeg tror alt dette vil medføre en sakte men sikker nedgradering av våre tradisjonelle verdier. The abolition of man av CS Lewis får skremmende aktualitet som Torleiv Haus her er inne på: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat18/thread11585455/

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke så mange ikke liker muslimer som mennesker. På samme måte er det stort sett ikke slik at man ikke liker homofile, er homofob etc. De fleste mener nok ikke at noen har mindre menneskeverd, eller ønsker å presse troen sin på andre. Likevel, alle presser tro på andre. Noe må man stå for, noe må også Norge stå for og innføre i læringsplanen på skolen etc. Det finnes ikke noe sånn som en nøytral tro eller skole. Alle må på bunn tro at noe er slik de tror det er. Samtidig må man kunne forvente toleranse av staten for å unngå at den blir totalitær, definert som "jeg er uenig, men du har din fulle rett til å mene det". Men da kan man heller ikke skvise de ut av politiske partier bare for å ha slike meninger slik AP nå muligens vil med et par muslimer som ikke vil ta avstand fra dødsstraff for homofile. Problemet blir da at man kan få mennesker som mener at kvinneundertrykkelse, eller barneekteskap, eller omskjæring, eller dødsstraff for homofile er legitimt, og at dette kan, over tid, erstatte vår kristne og humanistiske verdigrunnlag. Jeg tror de fleste Nordmenn frykter dette, og Sverige er jo et eksempel på hvor problematisk dette kan bli. Samtidig blir det vanskelig å si "vi har rett, du har med å følge etter, og tenke slik vi sier". Dette er vanskelig, og jeg ser evt ikke annen mulighet p.t. enn å referere til grunnloven og si at i Norge har vi et verdigrunnlag basert på kristne og humanistiske verdier. Problemet er selvsagt at dette også kan endres.

Jeg tror alt dette vil medføre en sakte men sikker nedgradering av våre tradisjonelle verdier. The abolition of man av CS Lewis får skremmende aktualitet som Torleiv Haus her er inne på: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat18/thread11585455/

 

Futasje, denne faren er ikke annet enn en virkelighetsfjern illusjon, som ikke nærer seg på annet enn opphausing av ekstremistenes meninger fra media, som elsker å fråtse i gale mennesker, da det er $$$ på bok for dem. Jeg tør påstå at 9/10 norske muslimer støtter opp om (så og si alle) norske verdier allerede i dag, etter å ha drevet endel research om temaet i forbindelse med en fagoppgave jeg skrev i høstsemesteret. Flere vil det bli, etterhvert som islam blir gradvis mer modernisert.

 

Her følger et utdrag fra min fagoppgave, for å illustrere hva jeg mener:

 

Litt om jihad

I Koranen står det om den store jihad blir regnet for den aller viktigste formen for jihad - etter tradisjonen fører det å følge islams fem søyler til den store jihad. Det står også om den lille jihad, væpnet kamp, som er mindre viktig. Jihad er et mye omtalt begrep i vestlige medier, desverre kun i betydningen hellig muslimsk krig og helst angrepskrig mot vantro. Koranen har faktisk forbud mot angrepskrig: «Kjemp for Guds sak mot dem som bekjemper dere, men gjør dere ikke skyldig i aggresjon! Gud liker ikke de aggresive» (sura [kapittel] 2,186). Som følge av denne og andre suraer mener mange muslimer at Koranen kun legitimerer kamp mot dem som forfølger dem1 - noe som ikke kommer frem i vestlige medier som er mer opptatt av profittgenererende konflikt enn kjedelig forsoning. Av samme grunn har den ekstremistiske gruppen ISIL vært mye i media den siste tiden og deres erobringer i Irak. Derimot har det gjennomarbeidede brevet sendt til ISIL den 24. september av 126 av de mest respekterte sunni-muslimske skriftlærde i verden ikke fått særlig oppmerksomhet. Her fordømmer de alt ISIL står for etter noter, basert på 24 universelt aksepterte lovprinsipper fra de hellige islamske skriftene, blant annet mot de definitive forbudene mot tortur, tvangskonvertering, drap av uskyldige og å skade «folk av skriften» inkludert Yazidiene. Brevet anmerker at ingen kan betvile organisasjonens kampvilje, men at jihad uten rettskaffen sak, rettfskaffne mål, rettskaffent formål, rettskaffen metodologi og rettskafne intensjoner er overhodet ikke jihad, men krigsbejaende og kriminelt. 2

1Rian 1999, s. 172

 

 

 

En egen norsk retning i Islam?

Nashat Quazi på ICC mener mange nordmenn ville fått sjokk, om de så hvor frie diskusjoner de har på sine møter. Hun opplever at imamer aksepterer hennes meninger, selv om de skulle avvike fra deres. Arslan F. Mohammed har samme inntrykk: «Jeg har lest endel i pensumbøkene deres og opplever at det er mye av stoffet jeg ikke kjenner igjen fra min religion. Jeg tror mange muslimer her i Norge ville være enige. Endel kan forklares med at bøkene er utdatert, det har skjedd mye de siste 20 åra.» Han sier også: «Mange er opptatt av retninger innen islam. Når dere spør hvilken retning vi tilhører, kunne vi like gjerne svart norsk islam, som noe annet.» På spørsmål om Koranen kan leses på andre språk enn arabisk, svarte han at oversettelser bærer med seg en risiko for tolkning – noe som for meg ga gjenklang til jødiske Baeck i 1947.

I 2011 vekket imamen i Fjell oppsikt ved å kalle Norge for «verdens mest muslimske land»1. Litt overfladisk sondering kan tyde på at dette er en utbredt holdning blant norske muslimer - alle jeg spurte sa seg enig2. De mener at det norske samfunnet er organisert i tråd med islams grunnverdier. Blant annet tar vi godt vare på de fattigste iblant oss og fordeler landets rikdom blant folket. Dessuten er loven nokså lik for alle, enten man er fattig eller rik. Alt dette og mer til er sentrale elementer i Islam som per i dag er mangelvare i verden – også i de landene hvor flertallet er muslimer.3 Kanskje er islam bedre enn sitt rykte4 i Norge anno 2014.

2Asghar Ali (WIM), Aslan F Mohammed og Nashat Quazi (ICC), Aslam Sohail (sjåfør Oslo Taxi), Muhammed Ashraf (grønnsakhandler, Bjølsen)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Som kristen selv støtter jeg dette forslaget helhjertet. Det er ingen grunn til å forby muslimer dette, når kristne har lov. Selv Frp er nok ikke så idioter at de ikke skjønner det (selv om de har overrasket meg før).

FRP er "idioter" nok til å skjønne at sålenge folk som deg aksepterer at landet vårt snikislamiseres kommer vi en dag til å ende opp å ødlegge landet vårt som Sverige eller England. Det er svært mange grunner for å forby dette, og det handler om svært mange andre grunner som veier langt høyere enn religiøs frihet.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg tror det er en god ide når man først har valgt å endre samfunnet slik noen har valgt. Når vi først har et større antall muslimer i Norge mener jeg det blir urimelig å ikke gi dem de samme rettighetene og frihetene vi gir andre nordmenn, selv om jeg er helt enig i at det er negativt for samfunnet at vi har grupper som ønsker å sende barna på muslimske skoler. Jeg tror bare det å begrense rettigheter er et dårligere alternativ. 

 

Nei, når en først har begynt å bli voldtatt så er det jo ikke noe poeng i å stritte imot... Jøss for en tafatt og selvutslettende logikk! Få all religion ut av skolen nå!

Lenke til kommentar

FRP er "idioter" nok til å skjønne at sålenge folk som deg aksepterer at landet vårt snikislamiseres kommer vi en dag til å ende opp å ødlegge landet vårt som Sverige eller England. Det er svært mange grunner for å forby dette, og det handler om svært mange andre grunner som veier langt høyere enn religiøs frihet.

Her er et par ukontroversielle påstander:

 

- England og Sverige er ganske høyt på listen over verdens beste land å bo i.

- England og Sverige har aldri noensinne vært bedre land å bo i enn de er nå.

 

Så, hvis England og Sverige er ødelagte er det rimelig å konkludere med at omtrent alle land i hele verden er ødelagte, og at det ikke har eksistert "fungerende" land før inntil veldig nylig. Enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

FRP er "idioter" nok til å skjønne at sålenge folk som deg aksepterer at landet vårt snikislamiseres kommer vi en dag til å ende opp å ødlegge landet vårt som Sverige eller England. Det er svært mange grunner for å forby dette, og det handler om svært mange andre grunner som veier langt høyere enn religiøs frihet.

Her er et par ukontroversielle påstander:

 

- England og Sverige er ganske høyt på listen over verdens beste land å bo i.

- England og Sverige har aldri noensinne vært bedre land å bo i enn de er nå.

 

Så, hvis England og Sverige er ødelagte er det rimelig å konkludere med at omtrent alle land i hele verden er ødelagte, og at det ikke har eksistert "fungerende" land før inntil veldig nylig. Enig?

 

Overhodet ikke.

 

Sweden to become a Third World Country by 2030, according to UN 

 

Sweden's leftist establishment and media believe a cornerstone of their perfect society is multiculturalism: large scale immigration from some of the poorest, most backward nations on earth. Swedes who disagree with that plan risk being labeled racist, fascist, even Nazi.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

 

 

FRP er "idioter" nok til å skjønne at sålenge folk som deg aksepterer at landet vårt snikislamiseres kommer vi en dag til å ende opp å ødlegge landet vårt som Sverige eller England. Det er svært mange grunner for å forby dette, og det handler om svært mange andre grunner som veier langt høyere enn religiøs frihet.

Her er et par ukontroversielle påstander:

 

- England og Sverige er ganske høyt på listen over verdens beste land å bo i.

- England og Sverige har aldri noensinne vært bedre land å bo i enn de er nå.

 

Så, hvis England og Sverige er ødelagte er det rimelig å konkludere med at omtrent alle land i hele verden er ødelagte, og at det ikke har eksistert "fungerende" land før inntil veldig nylig. Enig?

 

Overhodet ikke.

 

Sweden to become a Third World Country by 2030, according to UN

 

Sweden's leftist establishment and media believe a cornerstone of their perfect society is multiculturalism: large scale immigration from some of the poorest, most backward nations on earth. Swedes who disagree with that plan risk being labeled racist, fascist, even Nazi.

 

 

Hahah, speisa.com er en SATIRISK nyhetsside.. Kanskje du burde kikke litt nøyere neste gang

Endret av Swifter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror det er en god ide når man først har valgt å endre samfunnet slik noen har valgt. Når vi først har et større antall muslimer i Norge mener jeg det blir urimelig å ikke gi dem de samme rettighetene og frihetene vi gir andre nordmenn, selv om jeg er helt enig i at det er negativt for samfunnet at vi har grupper som ønsker å sende barna på muslimske skoler. Jeg tror bare det å begrense rettigheter er et dårligere alternativ. 

 

Nei, når en først har begynt å bli voldtatt så er det jo ikke noe poeng i å stritte imot... Jøss for en tafatt og selvutslettende logikk! Få all religion ut av skolen nå!

 

 

Innlegget ditt gir ikke mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jeg sterkt imot. Religiøse skoler er i utgangspunktet en uting, da jeg synes skolen bør være fritt for religion med unntak av en viss historisk opplæring. Skolen bør basere seg på kunnskap, mens religion i beste fall er det motsatte. Barn fortjener bedre enn at foreldre kan sende dem til skoler der anti-vitenskap er viktigste fellesnevner.

Muslimske skoler er om mulig en enda dårligere idé enn religiøse skoler i snitt er da det vil medføre ekstra utfordringer med integrering. I tillegg må man huske på at islam i det store og hele er langt mer gammeldags og voldsom enn f.eks. kristendommen i Norge i dag, og står i større kontrast til et vestlig, sekulært samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...