Gå til innhold

"dyr" PC for programmering


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal begynne på studiet "programvareutvikling" om 3 uker. Tenker å kjøpe en ganske dyr PC (Opp til 12000), med i7 prossesor, 8gb RAM+, bra skjerm i tillegg til at den skal være ganske lett (3kg blir for tungt) og gjerne lang batteritid. 

 

PC'en skal ikke bruker til noe gaming i det hele tatt. Problemet mitt er at jeg finner ingen gode lap-tops med gode deler som ikke i tillegg har et 9XX nvidia. Grafikkortet gjør PCen mye dyrere uten at jeg egentlig har behov for det.

 

Finnes det en laptop som har gode deler men ikke er laget for gaming MEN allikavel er lett med lang batteritid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker laptop for programmering, men minst 95% av tiden med ekstern skjerm. Vet ikke om noen laptop jeg kunne tenkt meg å jobbet fast på uten ekstra skjerm. Forstår at ekstern skjerm ikke er noe du kan ha med til skolen, men for bruk til lekser/hjemme vil du få et mye bedre oppsett med ekstern skjerm tilkoblet.

 

Hva anbefaler lærested? Har de datarom med skjermer vil jo det hjelpe. Hvis ikke ville jeg valgt 17-tommer fremfor lav vekt.

Lenke til kommentar

Se på bærbare i bedriftssegmentet, dropp forbrukerskrotet. Dell Latitude E6xxx, E7xxx er utmerkede alternativer (sistnevnte er ultrabooks, med mulighet for Intel Core i7, 1080p skjerm uansett modell, opp til 16 GB RAM og SSD), også med meget god support. På disse modellene kan du ikke velge noe dårligere enn 3 års next business day on-site. Lenovo ThinkPad T, X serier er også alternativer. HP sin EliteBook serie stiller i samme klasse. Dette er de "tre store" på bærbare i bedriftssegmentet, og de bedrifter gjerne kjøper flåter av når de skal kjøpe bærbare til sine ansatte. Prisen er høy, men kvaliteten er også deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mot denne har ikke XPS mye å stille opp med. Eventuelt kan man bestille 12" varianten, forøvrig med samme spesifikasjoner.

 

Går en del over 12 000 den der, da ;) 

Husk på at moms ikke er inkludert, samt at jeg vet ikke om man får kjøpt den som privatperson?

Lenke til kommentar

Går en del over 12 000 den der, da ;)

Husk på at moms ikke er inkludert, samt at jeg vet ikke om man får kjøpt den som privatperson?

Joda, de er dyre, men kvaliteten er deretter. Det kan jeg si etter å ha hatt forskjellige modeller av Dell Latitude i over 10 år, flere av årene som nettopp student. Også servicenivået er bra, da disse ikke er mulig å kjøpe uten minimum 3 års next business day on-site, som betyr at hvis det skulle være noe feil med laptopen (typisk hw-feil) kommer det en tekniker og retter feilen der du befinner deg, neste arbeidsdag, uten å måtte sende PCen inn. Og ja, man får kjøpt Dell Latitude som privatperson, men da må man nok ta kontakt med Dell over tlf.

 

Edit: og forresten, i motsetning til XPS støtter Latitude-serien bruk av en ordentlig docking-stasjon.

 

Edit edit: nå sitter jeg på en Dell Latitude E7250 på jobben, den står i docking-stasjon med to stk. 1920x1200 skjermer tilkoblet, laptopen kjører CentOS 7.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Som studie-PC ville jeg helst valgt en Thinkpad eller tilsvarende, gjerne rundt 14".

Men en laptop som eneste utviklingsredskap er nok ikke en smart idé. Da jeg studerte forsøkte jeg med toppmodellen til Toshiba, et beist på 16.1" til over 16k. Det gikk et halvt år før jeg måtte skaffe en stasjonær i tillegg, både pga. ytelse og ikke minst ergonomi. Hadde jeg vært student i dag så hadde jeg ikke kjøpt en "kraftig" bærbar, men en kompakt 12.5-14" Thinkpad og en grei stasjonær hjemme, satt opp med synkronisering av skolearbeid. Jeg ville ikke lagt for mye penger i CPUen til laptopen, men heller batteri. Hvis du har en stasjonær fra før så kan du kanskje oppgradere denne litt som hybel-PC. Docking er selvsagt mulig, men det gir fremdeles ikke samme ergonomi eller ytelse som en middels stasjonær.

 

Husk at en bærbar for forelesningssaler bør uten tvil ha matt skjerm. Halve klassen din vil nok ha blanke MacBooks, men det er absolutt ikke smart med tanke på syn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støtter en mer bedriftsrettet modell med docking. da er det bare å hive på noen gamle skjermer og et ok tastatur og mus, så har du både bærbar og "stasjonær"
Tror det går an å gjøre noen utrolig gode kjøp brukt også.

Dell E7xxx serien er nevnt, og har god erfaring med 7240 og 7440.

 

HP Elitebook 820 og 840 G2 er også gode, men for min smak så er tastaturene der for "harde". men det er mest tilvenningssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...