Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny laptop er utrolig treg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, ok. Vurderte den du har kjøpt selv, men ut med snurre disk og inn med en ssd. Men venter til 10 kommer.

PS: Har selv 8 ssd i drift og en raptor 10000 rpm. Kan ikke sammen lignes. Bare å starte firefox er som natt og dag kontra snurre disken og ssd.

 

Litt for lite i inntekt og litt for mye uforutsette utgifter gjør at jeg må styre meg litt økonomisk. Lynkjapp laptop er ikke førsteprioritet for tiden, men heller nytt kjøleskap og vaskemaskin. Bilen har heller ikke vært så veldig samarbeidsvillig den siste tiden. Som det heter i ordtaket, en ulykke kommer sjelden alene  :(

Lenke til kommentar

Ingen sjørøvervare. Har du en lisensnøkkel som hører til PCen din, kan du installere fra en ISO du finner på pirate bay uten at det er noe ulovlig i det. (Pass dog på å få en ISO som ikke er tuklet med)

 

ISO på pirate bay ... ok? Jeg har lastet ned fra pirate bay og andre torrentsider til og fra i en årrekke, men det siste året eller så har det nærmest vært umulig for meg å laste ned noe som helst. Det skal dog innrømmes at det er noen måneder siden jeg prøvde å laste ned noe sist. Sikkert bare jeg som ikke vet hvor eller hvordan, eller kanskje det har blitt bedre tider igjen for torrents ...?

 

Men, siden jeg allerede har installert OS'et, er det ikke enklere å heller prøve å få fjernet uønsket programvare? Jeg har lest at det finnes programmer som fjerner, eller i det minste, hjelper deg å fjerne rasket?

 

Sorry, hjernen min går på lavgir her nå. Er veldig trøtt ... :hm:

Lenke til kommentar

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

Øh, nei, det er ikke på langt nær i minste laget. OSet ditt bryr seg som regel fint lite om CPUen uansett, bare du har nok minne.

Skjermkortet er heller på ingen måte noe viktig for bakgrunnsprosesser, ærlig talt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

Øh, nei, det er ikke på langt nær i minste laget. OSet ditt bryr seg som regel fint lite om CPUen uansett, bare du har nok minne.

Skjermkortet er heller på ingen måte noe viktig for bakgrunnsprosesser, ærlig talt.

 

Hehe, selvsakt er er cpu viktig. Er akkurat som å sette inn en 1.8 liter 99hk i en ferrari, om du skjønner?

Lenke til kommentar

 

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

Øh, nei, det er ikke på langt nær i minste laget. OSet ditt bryr seg som regel fint lite om CPUen uansett, bare du har nok minne.

Skjermkortet er heller på ingen måte noe viktig for bakgrunnsprosesser, ærlig talt.

 

Jeg snakker utifra erfaring da jeg klargjør en rekke slike maskiner daglig da vi selger de... Prøve å klokke ned din egen PC til 1GHZ i BIOS, og kom tilbake å si det samme...

Lenke til kommentar

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

Var litt mer inn i pc og komponenter for noen år siden da jeg bygget en vanlig stasjonær og en htpc, men interessen falt helt bort, og nå bruker jeg pc'er som jeg bruker bilen. Dvs. at hvis noe går galt, så blir det enten verksted eller nytt. Laptoper har jeg ikke gjort mer fysisk avansert på enn å fjerne støv fra vifta.

 

Jeg klarte meg helt fint med min tidligere Lenovo, tror det var G510 den het. Er på jobb så har ikke mulighet for å sjekke det akkurat nå. Uansett, spesifikasjonene på den skal ikke ha vært noe særlig bedre enn på min nå nye B50-70. Må også tillegge at tilbudsprisen var kr 3195,-, mens førprisen (ja, jeg sjekket prishistorikken) var på mer enn kr 5000. Uansett var prisen satt ned med 42%. Hvis laptopen er så dårlig som du her viser til, må det jo ha vært rene kjeltringstreken å prise den til over 5000.

 

Iom at jeg har både stasjonær og htpc (begge med ssd), og jeg kun bruker laptopen til enklere oppgaver (ikke særlig multitasking heller), har jeg ikke særlig behov for all verdens med CPU, GPU eller raske lagringsenheter. Det mest "avanserte" jeg gjorde på min gamle laptop, var å photoshoppe litt på hobbybasis. Det gikk helt fint etter å ha kalibrert skjermen litt.

Lenke til kommentar

 

 

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

Øh, nei, det er ikke på langt nær i minste laget. OSet ditt bryr seg som regel fint lite om CPUen uansett, bare du har nok minne.

Skjermkortet er heller på ingen måte noe viktig for bakgrunnsprosesser, ærlig talt.

 

Jeg snakker utifra erfaring da jeg klargjør en rekke slike maskiner daglig da vi selger de... Prøve å klokke ned din egen PC til 1GHZ i BIOS, og kom tilbake å si det samme...

 

Hehe, jeg tror han skjønner poenget, alle gjør/har feil. Hehe. Jeg sier det en gang til, sett inn en ssd og du vil merke en utolig forskjell.

TS, bare prøv.

Lenke til kommentar

 

Hehe, selvsakt er er cpu viktig. Er akkurat som å sette inn en 1.8 liter 99hk i en ferrari, om du skjønner?

 

 

Opp til et visst nivå, ja. Men vi snakker tross alt om en moderne CPU produsert i 2014 med mer enn nok kraft, og et OS fra 2009.

 

15w går ut over ytelsen, det vet både du og jeg. En 2 GhZ er raskere men bruker mere strøm.

Lenke til kommentar

 

 

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

Øh, nei, det er ikke på langt nær i minste laget. OSet ditt bryr seg som regel fint lite om CPUen uansett, bare du har nok minne.

Skjermkortet er heller på ingen måte noe viktig for bakgrunnsprosesser, ærlig talt.

 

Jeg snakker utifra erfaring da jeg klargjør en rekke slike maskiner daglig da vi selger de... Prøve å klokke ned din egen PC til 1GHZ i BIOS, og kom tilbake å si det samme...

 

 

cpu MHz         : 800.062

 

Med speedstep på kjører den faktisk på 800MHz. Dette er en snart fire år gammel laptop med svakere CPU enn trådstarter, og jeg kjører Ubuntu i bånn og har Windows 7 i en VM, hvor OS-relaterte ting går snappy uten at CPU-hastigheten blir boostet nevneverdig opp.

 

Har riktignok 16GB RAM og en SSD, som selvsagt hjelper fint på ytelsen.

Lenke til kommentar

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

Det er 2.7ghz turbo på denne . Ikke låst til 1.7ghz.

Å si dette er en treg cpu er ikke helt riktig (pentium og celeron og kanskje i3 kan den betegnelsen stemme)

Jeg har selv brukt topputgaven av yoga 13 i en laptop privat i et par år som er utstyrt med i7 3517u . Til om med vmware med en gjest går unna.

Denne har 1.9ghz 3.0ghz turbo 0.5MB mere l2 cache og 1MB mere l3 cache enn i5 4210. Altså ikke store forskjeller.

Da med 8gb ram og kun ssd drives .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Her får jeg vist litt mer enn jeg ba om :hm:

 

Stakkars den lille, trøtte hjernen min :blink:

 

Forstå meg rett, jeg er veldig takknemlig for at dere gidder å bruke tid til å svare meg. Men, i trådstarten ba jeg om at vi ikke diskuterte hvorvidt laptopen var et godt kjøp, og jeg påpekte at behovet mitt ikke er all verdens. Kan vi ikke bare forholde oss til hva jeg faktisk kan gjøre med laptopen jeg allerede har kjøpt, og da uten at jeg må kjøpe noe nytt? Får jeg en god ssd på 500GB eller mer til under en krone per GB, og som selvfølgelig må være kompatibel med laptopen, skal jeg heller vurdere innkjøp av dette. I mellomtiden får jeg ta til takke med den hdd'en som allerede står i maskinen.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Kan vel slenge meg på her og si at jeg har en HP med Intel I5-4200U, jeg synes også at den er veldig treg til tider. Kanskje ikke like ille som din, men trengere enn den burde være, men jeg tror jeg sliter med varmegang, har du sjekket tempen på din cpu? Snittet på min er ca 48 grader ved enkel surfing.

 

Har prøvd både windows 8, 8.1 og 10.

 

edit: har SSD på min også, ble litt raskere da jeg monterte den, men ingen mirakelkur.

Endret av baguett
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel slenge meg på her og si at jeg har en HP med Intel I5-4200U, jeg synes også at den er veldig treg til tider. Kanskje ikke like ille som din, men trengere enn den burde være, men jeg tror jeg sliter med varmegang, har du sjekket tempen på din cpu? Snittet på min er ca 48 grader ved enkel surfing.

 

Har prøvd både windows 8, 8.1 og 10.

 

Ok, høres ikke lovende ut, men som nevnt, jeg har ikke det helt store behovet. Dog vil jeg gjerne ha en laptop som jobber raskere enn å hugge ord inn i stein.

 

Har ennå ikke sjekket den eksakte temperaturen på cpu'en da jeg har hatt nok med å installere, oppdatere kjefte og banne de få timene jeg har hatt fri, men skal gjøre det i morgen da jeg er for trøtt i kveld (... eh, måle temperaturen altså), men jeg har kjent etter under på laptopen hvor varm den var der. Ble ikke akkurat skremt. Vet at det ikke er noen god måte å måle CPU-temperaturen på, men der og da var det bedre enn ingenting ...

 

Så du har fått win10 i hus? Du må gjerne gi en tilbakemelding her på forumet etter hvert  :)

Lenke til kommentar

Har du sjekket om du har Superfish installert? https://support.lenovo.com/us/en/product_security/superfish_uninstall

 

Nei, det har jeg ikke gjort. Hva for noe rart gjør denne superfisken, og vil det gjøre en stor forskjell å fjerne den?

 

Ja, jeg vet, maser hele tiden. Kan jo sjekke det ut selv, men når jeg først har deg her ... :grin2:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...