Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny laptop er utrolig treg


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Intel i5 1,7GHZ dualcore prosessor er litt i det minste laget for for å drifte Windows 7 eller 8 for den del, selv om microsoft har 1ghz som minste krav..

 

Kan kanskje hjelpe litt på med en SSD disk, men med en såpass svak CPU og det heller litt labre intigrerte gpuen: Intel HD 4400 så har man ikke så mye krefter å leke med om PCn sitter med noen bakgrunnsprosser og jobber.. Man får det man betaler for, og for 3000,- kroner er det ikke mye rart..

 

Kanskje en Linux Distro av noe slag, eller OS Chrome vil fungere litt bedre på den Laptopen der..

 

 

Øh, nei, det er ikke på langt nær i minste laget. OSet ditt bryr seg som regel fint lite om CPUen uansett, bare du har nok minne.

Skjermkortet er heller på ingen måte noe viktig for bakgrunnsprosesser, ærlig talt.

Jeg snakker utifra erfaring da jeg klargjør en rekke slike maskiner daglig da vi selger de... Prøve å klokke ned din egen PC til 1GHZ i BIOS, og kom tilbake å si det samme...

Hvor jobber du? Så jeg vet hvilken butikk jeg skal holde meg langt unna, siden dere tydeligvis ikke har snøring på det dere driver med.

 

i5 er IKKE en svak cpu, derimot plenty nok til å "drifte" Windows 7\8.

Du svarer i5.. Nå er det snakk om den svakeste i5en i klassen, nettop en I5 4210U.. Det er store forskjeller på hva en i5 intel prosessor er.. Shut up and learn..

 

Og hvor jeg jobber har ingen betyding.. Jeg vet bare at det tar vesentlig lengere tid å installere alt av Windows oppdateringer på en PC med litt svakere CPU muskler..

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675787&p=22653230

Learn ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør en test med f.eks "crystal disk mark" så ser du raskt om det er disken som er synderen. Som jeg sterkt vil tro.

 

Hei, og takk for svar.

 

Jeg googlet crystal disk mark, og brukeres tilbakemeldinger var mildt sagt blandede. Problemet var at det fulgte med uønsket programvare (noen kalte det endog spyware). Tror jeg styrer unna denne da jeg ikke ønsker å utsette laptopen for enda mer uønsket programvare, uansett spyware eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Takk for den :)

 

Jeg kan lite og ingenting om slike målinger og hva tallene forteller. Jeg forstår jo hva lese- og skrivehastighet på en lagringsenhet er for noe, men thats it. Valgte derfor slik du ser i tabellen under;

 

Uansett, her har du tallene (for 64-bits);

 

 

 

Noen tilbakemeldinger på dette?

 

Oops, får ikke med tallene her, skal redigere disse inn etter jeg har funnet ut hvordan ...

post-127897-0-54840800-1438019530_thumb.gif

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Edit: Jeg har klart å løse problemet jeg omtaler i denne kommentaren. Måtte avinstallere og installere på nytt, og sim sala bim ... :)

 

Hei igjen.

 

Maskinen har blitt raskere på flere måter. Windows update og nettlesing er tilbake til noenlunde normalen (netthastigheten er ca der den skal være også). Men nå sliter jeg med Windows Live Mail. Jeg får innkommende e-post, men ikke sendt (prøvd to ulike adresser). Konfigureringen er dobbelt- og trippelsjekket, og der er ingen feil i oppsettet, i hvert fall fulgte jeg telenor sin manual for oppsett til punkt og prikke, men jeg får en feilmelding som i hovedsak lyder slik (exet personlige data og uthevet noe viktig i denne);

 

*

Kan ikke sende meldingen. Det kan hende at innstillingene for utgående e-postserver [sMTP] må konfigureres. Hvis du trenger hjelp med å bestemme riktige serverinnstillinger for [email protected], ta kontakt med e-postleverandøren din.

Emne 'Testing'
Serverfeil: 553
Svar fra server: 553 5.3.0 <[email protected]>... We do not relay from 84.210.1.175
Server: 'smtp.online.no'
Windows Live Mail Feil-ID: 0x800CCC79
Protokoll: SMTP
Port: 25
Sikker (SSL): Nei

 

Kan ikke sende eller motta meldinger for kontoen Online (xxxxx) (4). Nedlasting av meldingshoder for mappen Innboks ble ikke fullført. PLAIN godkjenning mislyktes. Ingen av godkjenningsmetodene som eventuelt støttes av IMAP-serveren, støttes av maskinen.

Svar fra server: IMAP-kommandoen kan ikke sendes til serveren på grunn av feil som ikke er nettverksrelaterte. Dette kan skyldes for lite minne på maskinen.
Server: 'imap.online.no'
Windows Live Mail Feil-ID: 0x800CCC0F
Protokoll: IMAP
Port: 993
Sikker (SSL): Ja

*

 

Jeg la inn port 465 på utgående server, slik manualen sa, men her får jeg port 25(?) (den sa ingenting om hvilken port innkommende server skulle ha, så jeg lot den bare være 993 siden den allerede var oppgitt). Jeg hukket også av for "Denne serveren krever en sikker tilkobling (SSL)" og "Min utgående server krever godkjenning", men her får jeg "Sikker (SSL): Nei".

 

Har prøvd å finne ut av det som står med uthevet skrift her, altså eventuelt for lite minne på maskinen via feilsøk og annet, men klarer ikke å finne noen feil.

 

HJELP? :cry:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Å kjøpe deg en ssd vil hjelpe mye.

Edit; Sorry, skal selvfølgelig takke deg for svar :)

 

Jeg vet at en ssd er kjappere. Jeg har både vanlig stasjonær og htpc (bygget dem selv) med ssd for OS og annet det er greit å ha kjapp tilgang til. Og jeg har den gamle Lenovoen med lignende hdd som i den nye, men som ikke er i nærheten så treg. Jeg merker forskjellen på ssd og hdd, men da er det snakk om sekunder, ikke minutter og timer. Jeg har derfor prioritert lagringsplass og pris framfor hastighet. Jeg har jo de andre maskinene å ty til ved behov, mens laptopen er ment for å ha enklere og eventuelt mer mobil tilgang.

 

Selv den gamle laptopen (Fujitsu-Siemens) kjøpt i 2005, er ikke i nærheten så treg som denne nye. Så nei, det kan ikke være treg hdd ALENE som er problemet.

 

 

Fra clean install med micro av programmer, bare det høyst nødvendige - så er det 1m 30 sec forskjell i oppstart fra en dell latitude e6100 med i5 og 4 gig ram på en billig kingston ssd vs en 750 snurredisk. Og det stopper ikkje der, alle programmer må 'leses' fra hdd...så ssd vinner langt utover breddegrader.

 

Den billigeste ssd får du til 529,- ink frakt fra komplett... den gjør jobben. Krever du mere ytelse må du gå opp i kvalitet og pris klasse.

 

Du har fått det du betalte for, regelrett... Og desverre gjør 75% av befolkninga det samme og 50% av dem kasserer bare maskina og handler nytt istedenfor å invistere i noe som faktisk funker.

 

Kjørte inn ssd på en gammel core2duo - win 10 booter og er ferdig til bruk etter 30 sec. Min i5 laptop tar 22 sec. Og alle programmer bare popper opp.

 

Fikk ikkje opp modellen din, for lenka di funka ikkje - men du har sikkert gjort et bra kjøp, men hiv på 500kr til og du har gjort et utmerket kjøp.

 

Og - husk, alle kjøp på nett har 30 dagers angrefrist uansett årsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sånn for ordens skyld. Laptopen har nå fått seg en oppgradering i form av en 250GB 850 EVO ssd. Kjøpte to av disse da htpc'n min trengte mer lagringsplass, og prisen pr stk var 679,- :)

 

Da cloner du disken med samsung migrate som følger med. Bytter diskene, oppgraderer til windows 10, kjør disk opprydding, systemfiler og slett alle gamle partisjoner.

 

Kjør en defrag etterpå - som ar sekunder.

 

Du vil no ha en til top trimmet maskin....evo 850 er et utmerket valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare sånn for ordens skyld. Laptopen har nå fått seg en oppgradering i form av en 250GB 850 EVO ssd. Kjøpte to av disse da htpc'n min trengte mer lagringsplass, og prisen pr stk var 679,- :)

 

Da cloner du disken med samsung migrate som følger med. Bytter diskene, oppgraderer til windows 10, kjør disk opprydding, systemfiler og slett alle gamle partisjoner.

 

Kjør en defrag etterpå - som ar sekunder.

 

Du vil no ha en til top trimmet maskin....evo 850 er et utmerket valg.

 

 

Hei, og takk for svar :)

 

Jeg har klonet, win10 installerte jeg tidligere, kjørt diverse opprydding (men kunne sikkert gjort dette bedre) og reduserte fra to til én partisjon. Defragmentering derimot, har jeg lest at man IKKE skal gjøre på ssd'er.

 

Nå er maskinen absolutt rask nok for mitt heller lettere bruk :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare sånn for ordens skyld. Laptopen har nå fått seg en oppgradering i form av en 250GB 850 EVO ssd. Kjøpte to av disse da htpc'n min trengte mer lagringsplass, og prisen pr stk var 679,- :)

 

Da cloner du disken med samsung migrate som følger med. Bytter diskene, oppgraderer til windows 10, kjør disk opprydding, systemfiler og slett alle gamle partisjoner.

 

Kjør en defrag etterpå - som ar sekunder.

 

Du vil no ha en til top trimmet maskin....evo 850 er et utmerket valg.

 

 

Hei, og takk for svar :)

 

Jeg har klonet, win10 installerte jeg tidligere, kjørt diverse opprydding (men kunne sikkert gjort dette bedre) og reduserte fra to til én partisjon. Defragmentering derimot, har jeg lest at man IKKE skal gjøre på ssd'er.

 

Nå er maskinen absolutt rask nok for mitt heller lettere bruk :yes:

 

 

Det er en evighetsgående diskusjon om man skal kjøre defrag på ssd eller ikkje. Det skader ikkje å kjøre den når maskina er ferdig, og få ryddet opp etter alle oppdatering etc. Men å kjøre windows sin defrag regelmessig vil jeg ikkje anbefale, denne tror jeg du må inn og deaktivere og....

 

Bra at du er fornøyd med resultatet.

Endret av Uffda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Defragmentering trengs ikke på ssd. Det gjør bare at masse data skrives og cellene slites ut.

I windows blir defragmentering erstattet med "optimize"(trim) som er bra å kjøre på en ssd av å til. Så ikke farlig å kjøre defrag fra windows. Bare ikke bruk noe annet program til å defragmentere.

 

Edit: gjelder fra windows 8 og nyere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Defragmentering trengs ikke på ssd. Det gjør bare at masse data skrives og cellene slites ut.

I windows blir defragmentering erstattet med "optimize"(trim) som er bra å kjøre på en ssd av å til. Så ikke farlig å kjøre defrag fra windows. Bare ikke bruk noe annet program til å defragmentere.

 

Edit: gjelder fra windows 8 og nyere.

 

Yep, visste ikkje at windows hadde optimize trim for ssd. Jeg bruker perfect disk, og de har en egen ssd trim - som bare trimmer ssd disken slik at den kjører bedre og har mindre fragmenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...