Gå til innhold

[Løst] Førstegangs kamerakjøper, hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har reist en del i det siste, og fremtiden ser ut til å innholde mye mer reising. Jeg har vært slapp rundt det å ta bilder, dvs. jeg har tatt bilder, men ikke lagt mye i det. Enten har jeg lånt med meg et gammelt kamera av noen andre, eller tatt litt med mobilen. Nå synes jeg det er på tide å få meg et eget kamera som står til mine krav.

 

Jeg kan latterlig lite om kameraer og håper derfor på litt hjelp! 

Jeg skal ikke bli fotograf akkurat, men har lyst på et kamera som kan ta bilder av det meste mellom detaljerte kunstverk og landskap. Ok kvalitet på film er også ønskelig, men det er ikke veldig viktig. 

 

Jeg har ingen krav til spesifikasjoner, men jeg tror jeg har mest lyst på et kompaktkamera som kan passe i en litt stor lomme, eller i alle fall kan bæres fint i hånda. 

 

Når det kommer til pris holder jeg meg helst under 2000 kr. Jeg skal altså ikke ha noe voldsomme greier her, men noe som er greit for å forevige turene mine. 

 

Setter veldig pris på om noen har noen anbefalinger på kameraer jeg kan se nærmere på :)

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.

 

Problemet her er at kompaktkameraer under 2000 går det tretten av på dusinet, det lanseres nye modeller så fort at forbrukersider sjelden gidder å teste dem, og fora som dette er som oftest befolket av nerder som går for en litt høyere prisklasse (og derfor egentlig ikke har peiling på lavbudsjettsmarkedet).

 

Skal jeg slenge ut noen modeller som ser greie ut (uten at jeg egentlig har prøvd noen av dem), så kan Panasonic TZ57 og Sony HX50V være aktuelle. Olympus SH1, kanskje? Dog, Olympus er vel ikke de sterkeste på video.

Lenke til kommentar

Istedenfor å kjøpe et "billigkamera" som sjelden gir positive overraskelser billedmessig er det en mulighet til å kjøpe et brukt entusiastkamera under kr 2000.

 

Canon har flere kamera som er lett å anbefale, både S100, S110, S120, G12 og G15 der bruktprisene ligger under kr 2000:  

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61805026&searchclickthrough=true&searchQuery=s110

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61874184&searchclickthrough=true&searchQuery=g12

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61691771&searchclickthrough=true&searchQuery=g15%20canon

 

Kan du strekke deg opp til kr 2500 får du Canon S120 nytt:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2142994 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har reist en del i det siste, og fremtiden ser ut til å innholde mye mer reising. Jeg har vært slapp rundt det å ta bilder, dvs. jeg har tatt bilder, men ikke lagt mye i det. Enten har jeg lånt med meg et gammelt kamera av noen andre, eller tatt litt med mobilen. Nå synes jeg det er på tide å få meg et eget kamera som står til mine krav.

 

Jeg kan latterlig lite om kameraer og håper derfor på litt hjelp! 

Jeg skal ikke bli fotograf akkurat, men har lyst på et kamera som kan ta bilder av det meste mellom detaljerte kunstverk og landskap. Ok kvalitet på film er også ønskelig, men det er ikke veldig viktig. 

 

Jeg har ingen krav til spesifikasjoner, men jeg tror jeg har mest lyst på et kompaktkamera som kan passe i en litt stor lomme, eller i alle fall kan bæres fint i hånda. 

 

Når det kommer til pris holder jeg meg helst under 2000 kr. Jeg skal altså ikke ha noe voldsomme greier her, men noe som er greit for å forevige turene mine. 

 

Setter veldig pris på om noen har noen anbefalinger på kameraer jeg kan se nærmere på :)

 

Takk

Med de ønskene du har, og for under 2000 kroner, så må du nok kikke i bruktmarkedet. Se gjerne på foto.no, det er stort sett greie og kompetente selgere der. Tror du kan sette en beløpsgrense, se hva du finner til under grensen din.

Lenke til kommentar

En brukt Sony RX100 l er innenfor ditt budsjett, og er vel noe av det beste du kan få til denne prisen. Hvor langt ned i pris du kan få Sony RX100 ll utgaven av dette kameraet er jeg ikke sikker på....

 

Let litt på foto.no som det allerede har kommet forslag om, der kan du finne mange flotte kameraer til en meget fornuftig sum.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville strukket meg til rundt 2500 hvis nytt er et krav.

 

Da kan du for eksempel få et kamera i "travelzoomklassen" som Panasonic TZ60 med mye zoom, eller Canons populære og gode S120 som har mindre zoom, men er litt bedre på bildekvalitet. Begge er litt eldre modeller, men fortsatt veldig gode kameraer. 

 

Er brukt OK er Sony RX100 (versjon 1) som Fotonisse forslår et veldig bra kamera.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode forslag! Å ha et nytt kamra er inget krav, så jeg ser positivt på å kjøpe noe litt bedre som er brukt. Skal sjekke ut modellene så ser vi hva vi kommer til  :)

Canon S200 er litt over ditt budsjett, men om du kan strekke deg dit er det et bra alternativ: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2295968

 

Ellers er heller ikke RX100 brukt noe å fnyse av - det var og er et godt kamera.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri prøvd nye Canon S200, men ut i fra spesifikasjonene er det et simplere kamera enn det gamle S100?

 

Merkelig navngiving av Canon her. I utgangspunktet skulle man tro høyere nummer var bedre slik som resten av S-serien, men S200 er en enklere versjon av S110/S120 selv om det faktisk er lansert senere. Sikkert bra kamera det og, men ville som du sier betalt noen hundre ekstra for en S120 som har Full HD video (og RAW selv om det ikke betyr noe for TS).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Etter mye lesing blandt modeller som er foreslått her, og andre modeller har jeg silt meg fram til at jeg vil enten kjøper S120 eller RX100. Bruktmarkedet flommer ikke akkurat over av modellene her i Norge, ser ikke ut som å kjøpe fra utlandet vil lønne seg når tollen legges på heller. Nye er forskjellen i pris på ca. 900kr. Mener dere det er verdt pengene å gå for RX100? Jeg tenker litt på det at jeg kanskje kunne vært veldig fornøyd med en S120 også, og de 900kr er jo greit å bruke på andre ting også, men jeg har da råd. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...