Gå til innhold

"Fritt marked" en illusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hva får deg til å tro at vi har et fritt marked her i Norge? Staten går inn og styrer utrolig mange ting på detaljnivå, og så lenge det skjer så vil vi aldri kunne få et fritt marked.

 

Du har jo også saken om melkebonden som fikk politiet på døra fordi at han solgte melk rett fra kua. Dette er overformynderi på sitt aller verste.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Grimnir, vi har ikke i nærheten av noe som helst fritt marked. Jeg forstår ikke hva fritt marked og det jeg leste i artikkelen har med hverandre å gjøre.

 

Edit: Mulig jeg ikke forstod vinklingen på tråden. Kan vel si det slik at jeg mener at forestillingen om at Norge er fritt og flott, er en illusjon :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Men kjære dere, hvem i alle dager er det som har fortalt dere at det finnes NOEN frie markeder? For det gjør det ikke! Det nærmeste vi kommer er det internasjonale samfunnet, men selv der er det fult av myndigheter i form av EU, FN, NATO, såkalte frihandelsavtaler som er nøyaktig det motsatte av det de høres ut som osv.

 

Det finnes ingen frie markeder, hele teorien om frie markeder er bare et tankeeksperiment!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du har nok litt rett Shruggie, det finnes ikke noe marked i verden som er 100% fritt. Eller... man skal være forsiktig med å bastant påstå det. Det kan jo eksistere fjellfolk, etc som handler seg fritt seg i mellom uten noen form for statlig innblanding, men hva vet jeg.

 

Uansett så kan man vel heller si at det finnes forskjellige grader av et fritt marked!? Noen marked har høy grad av statlig innblanding mens andre har liten grad av statlig innblanding. Så hvilke markeder fungerer best? Vel, det er vel bare å se på hva som kjennetegner fattige land og hva som kjennetegner rike land.

Nord-Korea for eksempel med sitt kommunistdiktatur er lutfattig, mens Sør-Korea med sin kapitalisme er styrtrike sett i forhold til nabolandet sitt. Jeg vet hvor jeg ville bodd om jeg skulle velge mellom de to (for eksempel).

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at vi har et fritt marked her i Norge? Staten går inn og styrer utrolig mange ting på detaljnivå, og så lenge det skjer så vil vi aldri kunne få et fritt marked.

 

Du har jo også saken om melkebonden som fikk politiet på døra fordi at han solgte melk rett fra kua. Dette er overformynderi på sitt aller verste.

I Norge? Leste du artikkelen? Det er EU det er snakk om. I USA er det bare verre. I Norge prøver vi å bekjempe dette

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I Norge? Leste du artikkelen? Det er EU det er snakk om. I USA er det bare verre. I Norge prøver vi å bekjempe dette

 

Unnskyld meg, men du opprettet en ny tråd og skrev en linje med intro etterfulgt av en lenke; da blir debatten også deretter.

 

Ellers så kan det godt være at det er verre i både EU og USA, men at man i Norge prøver å bekjempe slike tilstander vet jeg ikke helt om jeg er enig i; spesielt ikke når fredelige melkebønder får politiet på døra.

Lenke til kommentar

Du har nok litt rett Shruggie, det finnes ikke noe marked i verden som er 100% fritt. Eller... man skal være forsiktig med å bastant påstå det. Det kan jo eksistere fjellfolk, etc som handler seg fritt seg i mellom uten noen form for statlig innblanding, men hva vet jeg.

 

Uansett så kan man vel heller si at det finnes forskjellige grader av et fritt marked!? Noen marked har høy grad av statlig innblanding mens andre har liten grad av statlig innblanding. Så hvilke markeder fungerer best? Vel, det er vel bare å se på hva som kjennetegner fattige land og hva som kjennetegner rike land.

Nord-Korea for eksempel med sitt kommunistdiktatur er lutfattig, mens Sør-Korea med sin kapitalisme er styrtrike sett i forhold til nabolandet sitt. Jeg vet hvor jeg ville bodd om jeg skulle velge mellom de to (for eksempel).

 

Haha, som det er bare staten som kan gjøre at markeder ikke oppfyller "fritt marked"-definisjonen....

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Haha, som det er bare staten som kan gjøre at markeder ikke oppfyller "fritt marked"-definisjonen....

 

AtW

Hvem andre i dagens samfunn kan lovlig bruke makt for å få gjennom sine ønsker?

Lenke til kommentar

 

 

I Norge? Leste du artikkelen? Det er EU det er snakk om. I USA er det bare verre. I Norge prøver vi å bekjempe dette

 

Unnskyld meg, men du opprettet en ny tråd og skrev en linje med intro etterfulgt av en lenke; da blir debatten også deretter.

 

Ellers så kan det godt være at det er verre i både EU og USA, men at man i Norge prøver å bekjempe slike tilstander vet jeg ikke helt om jeg er enig i; spesielt ikke når fredelige melkebønder får politiet på døra.

Har du lest artikkelen?

Lenke til kommentar

 

Haha, som det er bare staten som kan gjøre at markeder ikke oppfyller "fritt marked"-definisjonen....

 

AtW

Hvem andre i dagens samfunn kan lovlig bruke makt for å få gjennom sine ønsker?

 

 

La oss et lite øyeblikk late som det kun er bruk av makt som hindrer et "fritt marked" i dag:

 

Svaret på spørsmålet ditt er: "Alle"

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

La oss et lite øyeblikk late som det kun er bruk av makt som hindrer et "fritt marked" i dag:

 

Svaret på spørsmålet ditt er: "Alle"

Mener du å si at i dag så er det fritt frem for alle til å bruke så mye makt de vil? Eller misforstod jeg deg nå?

Lenke til kommentar

 

La oss et lite øyeblikk late som det kun er bruk av makt som hindrer et "fritt marked" i dag:

 

Svaret på spørsmålet ditt er: "Alle"

Mener du å si at i dag så er det fritt frem for alle til å bruke så mye makt de vil? Eller misforstod jeg deg nå?

 

Det øyeblikket en maktaktør begrenser markedet er det ikke lenger fritt. 

Det øyeblikket en maktaktør gjør noe for å forhindre at en annen maktaktør begrenser markedet er det ikke lenger fritt. 

 

Det spiller ingen rolle om maktaktøren er Coca-Cola, EU, FN, den norske regjeringen eller en fyr med en pistol.

 

Med andre ord: Det finnes ingen frie markeder. Det finnes bare blandingsøkonomier. Og for å få den beste blandingsøkonomien er det bare en løsning: innfør de reglene som fører til best utfall for flest mennesker til enhver tid, og fjern de reglene når det passer.

 

Med andre ord: Norge :)

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har du lest artikkelen?

Jeg har skumlest den, og så vidt jeg kan se så handler den om at blant EØS-avtalen legger begrensinger på bruk av frø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vær så vennlig å ikke legge ved "sitatpyramider".

Det øyeblikket en maktaktør begrenser markedet er det ikke lenger fritt. 

Det øyeblikket en maktaktør gjør noe for å forhindre at en annen maktaktør begrenser markedet er det ikke lenger fritt. 

 

Det spiller ingen rolle om maktaktøren er Coca-Cola, EU, FN, den norske regjeringen eller en fyr med en pistol.

Javel, og hvordan kan en (EDIT) privat aktør begrense markedet uten å ty til voldsmakt da? Enlighten me.

 

Forskjellen på Coca-Cola og EU/den norske regjeringen er at Coca-cola ikke kan lage lover og regler som gir de selv særfordeler på bekostning av andre. Kun lokale myndigheter/overnasjonale myndigheter kan lage lover som legger begrensinger på hvordan aktører i et marked kan oppføre seg.

 

Sett i forhold til de som er temaet for denne tråden så er det ymse EU-direktiver som lager problemer for bøndene. Med andre ord så er det en overnasjonal myndighet som "f***r opp" markedet, ikke en privat aktør.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

La oss et lite øyeblikk late som det kun er bruk av makt som hindrer et "fritt marked" i dag:

 

Svaret på spørsmålet ditt er: "Alle"

Mener du å si at i dag så er det fritt frem for alle til å bruke så mye makt de vil? Eller misforstod jeg deg nå?

 

Det øyeblikket en maktaktør begrenser markedet er det ikke lenger fritt. 

Det øyeblikket en maktaktør gjør noe for å forhindre at en annen maktaktør begrenser markedet er det ikke lenger fritt. 

 

Det spiller ingen rolle om maktaktøren er Coca-Cola, EU, FN, den norske regjeringen eller en fyr med en pistol.

 

Med andre ord: Det finnes ingen frie markeder. Det finnes bare blandingsøkonomier. Og for å få den beste blandingsøkonomien er det bare en løsning: innfør de reglene som fører til best utfall for flest mennesker til enhver tid, og fjern de reglene når det passer.

 

Med andre ord: Norge :)

 

 

Norge må bruke en dårlig versjon av blandingsøkonomi. 

 

Et eksempel er tollmurer og importforbud av varer. Hvordan kan proteksjonismen som SP går i bresjen for gjøre noe godt for flest mulig mennesker? Det eneste det gjør er å verne bøndene på bekostning av alle skattebetalerne. Vi må betale mer skatt og kjøpe dyr biff, enkelt sagt. 

 

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan dere være så vennlig å ikke legge ved sitatpyramider når dere svarer? Det gjør tråden veldig uoversiktilg dersom alle gjør det. Når dere trykker "Svar", fjern da de sitatene som ikke er relevante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...