Gå til innhold

[Løst] Liten tripod til korte turer.


Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Da jeg var på en litt lengre dagstur i helgen, oppdaget jeg at jeg burde hatt med meg en liten tripod da jeg tok bilde av fossefall med lang lukkertid, samt noen timelapser. Jeg fikk det jo til med terrenget og noen stener for å støtte opp linsen, men det var langt fra optimalt og tok litt tid å sette opp.

 

Jeg har en Benro tripod fra før. Den er veldig fin til litt mer seriøse turer, men den veier litt mye (1,5 kilo uten "vesken") og er ganske lang, og tar sin plass i sekken. Denne dagen hadde jeg i utgangspunktet stor nok sekk, men etter at det nødvendigste var pakket ned, så var det ikke plass til tripod'en. Det begrenser veldig hva slags sekk jeg kan bruke.

 

Jeg drar ofte på ettermiddagsturer etter jobb, og pleier da å ha en veldig liten sekk.

 

Det jeg er på utkikk etter er en liten og hendig sak som er lett å montere på kamera. Den må helst ikke veie mer enn 500 gram, og den MÅ ikke være lengre enn 37 cm sammenklappet. Den må tåle en vekt på 2 til 3 kilo og ha gummiføtter slik at den ikke sklir. Den trenger ikke å være så høy så lenge den kommer litt opp fra terrenget. Den bør helst ikke koster over 2000 kroner.

 

Jeg har prøvd å finne noe som egner seg, men det er alt for mye å velge i, og for å slippe å kjøpe katta i sekken så tenkte jeg at det kanskje kunne være smart å stille dette spørsmålet her i stedet.

 

Takker for den hjelpen jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal slite med å finne noe som passer. Hovedproblemet (synes jeg) er vekten på 2-3 kg. Det finnes masse bordstativ og ministativ, og selv om de neppe bryter sammen rent fysisk med den vekten blir de ekstremt vinglete og vanskelige å justere med over 2 kg kamera/linse på toppen.

 

Skal du så mye ned i størrelse/vekt tror jeg du er bedre tjent med å redusere kombinasjonen kamera + stativ. Det er selvsagt dyrere enn et lite og lett stativ og muligens derfor utenkelig. Du kan imidlertid få mange gode kompaktkameraer eller små speilløse med totalvekt ned mot halvkiloen og da vil et lite og lett stativ også fungere mye bedre.

 

Forøvrig har jeg selv vært i samme situasjon og prøvd diverse små stativer (mange år siden nå og modellene jeg testet (kjøpte) finnes neppe lenger), men jeg endte opp med konklusjonen at et stativ som ikke blir minst en meter (helst mer) veldig ofte ikke blir høyt nok og krever noe å stå på får å gi tilfredsstillende høyde. Dessverre var det sjelden noe å sette det på der jeg ville ha stativet og det hele fungerte dårlig. Men tar du mye bilder hvor du faktisk ønsker en lav kameraposisjon kan det selvsagt fungere mye bedre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det finnes masse bordstativ og ministativ, og selv om de neppe bryter sammen rent fysisk med den vekten blir de ekstremt vinglete og vanskelige å justere med over 2 kg kamera/linse på toppen.

Akkurat det er et poeng. I utgangspunktet blir vel kameraet med normalzoom litt over et kilo, men med en eventuell telelinse og batterigrep kan det overstige to kilo. Jeg tror neppe jeg kommer til å ta i bruk noe mer enn normalzoom'en på disse turene, så vi kan nedjustere vektkravet til 1,5 kilo.

 

Ellers takk for svar begge to.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672995

 

Han i denne tråden hadde endel like ønsker for en tripod som deg. Kan være du finner noen nyttige tips her.

Ellers er det vel ofte vanskelig å finne noe som tilfredstiller alle behov. Har du vurdert en gorillapod f.eks?

Så blir det nok ustabilt med vekt og mindre stativ, men alt er bedre enn å måtte bruke mose og steiner for å holde kameraet.

Det blir jo fort en vurdering av hvor ofte det vil bli brukt, og om du kan klare deg med ulempene et lite og billig stativ gir med tanke på stabilitet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672995

 

Han i denne tråden hadde endel like ønsker for en tripod som deg. Kan være du finner noen nyttige tips her.

Ellers er det vel ofte vanskelig å finne noe som tilfredstiller alle behov. Har du vurdert en gorillapod f.eks?

Så blir det nok ustabilt med vekt og mindre stativ, men alt er bedre enn å måtte bruke mose og steiner for å holde kameraet.

Det blir jo fort en vurdering av hvor ofte det vil bli brukt, og om du kan klare deg med ulempene et lite og billig stativ gir med tanke på stabilitet.

Gorillapod har jeg vurdert. Men den virker ikke så veldig stødig, og vil den takle 1,5 kilo?

Lenke til kommentar

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672995

 

Han i denne tråden hadde endel like ønsker for en tripod som deg. Kan være du finner noen nyttige tips her.

Ellers er det vel ofte vanskelig å finne noe som tilfredstiller alle behov. Har du vurdert en gorillapod f.eks?

Så blir det nok ustabilt med vekt og mindre stativ, men alt er bedre enn å måtte bruke mose og steiner for å holde kameraet.

Det blir jo fort en vurdering av hvor ofte det vil bli brukt, og om du kan klare deg med ulempene et lite og billig stativ gir med tanke på stabilitet.

Gorillapod har jeg vurdert. Men den virker ikke så veldig stødig, og vil den takle 1,5 kilo?

 

 

Du får gorillapods som tåler opp mot 5 kg +. Mest aktuelt for deg er muligens Gorillapod SLR-Zoom utgaven som tåler opp mot 3 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...