Gå til innhold

Snart kan SIM-kortene i mobiltelefonene forsvinne


Anbefalte innlegg

 

 

Usikker på hvor bra dette er. Høres lurt ut med en gang, men kan bli en trussel mot småoperatører og billige løsninger ved utlandsbesøk. Men om det holdes like åpent som simkort er det jo bare fint. 

Grunnen til at verdens største operatører melder seg med engang er jo trolig fordi at de vet de kan takle den økte konkurransen, mens mindre operatører trolig ikke takler det like godt.

 

Hva snakker dere om? Den eneste praktiske forskjellen fra dagens system er vel at man slipper å bytte simkort om man vil bytte operatør? 

 

Stemmer det men større selskaper kan skape gode tilbud som de finansierer med penger de har fra før eller andre kilder slik at de mindre operatørene lettere mister kunder og kanskje ikke overlever. Noe som potensielt etterlater flere markedsandeler til de større aktørene. Litt som Norwegian eller ryanair selger flybillett til syden neste sommer for 199 idag, for å tjene mer imorgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva snakker dere om? Den eneste praktiske forskjellen fra dagens system er vel at man slipper å bytte simkort om man vil bytte operatør?

Det naturlige neste steget er å ha en meny på telefonen der man kan velge operatør. Tror du det blir billig å være med i den menyen?

 

 

Ja, antakeligvis, hverken standariseringsorganer, eller myndigheter vil la det være slik at man må betale i dyre dommer for å kunne ha en e-sim-mulighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke for å ha muligheten nei, men for å være prevalgt mulig operatør for nye telefoner.

 

Det er stor forskjell på å velge noe fra en meny og å måtte taste inn oppsett og koder. Apple har allerede implementert dette på iPad i USA, der de hadde en sim som ble programmert ved valg av operatør ved oppstart.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg en slik meny hardkodet i telefonens firmware.

Da blir det vanskelig å velge nystartede operatører som er så nye at de ikke fantes da telefonen ble produsert.

 

Jeg ser heller for meg at du får et velkomstbrev fra operatøren din, med diverse IP-adresse, brukernavn og passord for å koble deg til operatøren.

Omtrent som når du velger tilgangspunkt for mms og mobildata.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Simkort kom med GSM, på NMT så var det ikke simkort da måtte man registrere telefonens unike ID. Husker jeg solgte NMT og GSM telefoner. Forresten så var utingen med GSM at det forstyrret annen elektronikk veldig...

 

Fordelen med simkort er mange, man får byttet raskt og og man kan ha fler abonnement samtidig. Dvs om man vil bruke annen sim midlertidig i utlandet. -Eller flytting av sim til midlertidige telefoner pga service, uhell o.l.

Lenke til kommentar

bare en tanke .

blir det slik at man må velge operatør hver gang man slår på telefonien ?

hvis man har kjøpt telefonen hos en tilbyder så vil det nok være det som er første valget 

 

når så noe forsvinner og ny kommer til så sitter man med en innbygd liste der mange valg er ugyldige mens andre ikek er med på den listen 

er det slik det fungerer ?

hvordan får man en oppdater liste over operatører  ?

 

Dette minner meg faktisk mye om nettleservalget mange ble påtvunget for en del år siden 

 

her må de nødvendigvis være en  slag programvare som starter i "biosen" på telefonen

og da lurer jeg på hvordan de løser det når den har hengt seg opp eller det er blitt feil ?

 

for en vanlig pc kan man resette biosen , men hvordan er det på en mobiltelefon ?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke SIM-kort er så veldig praktiske. Det blir som å si at disketter et praktiske.

 

Noe som ikke krever et fysisk medium har potensiale til å være enda bedre.

 

Det har også potensiale til å være mer lukket og proprietært, avhengig av hvordan de gjennomfører det.

jeg vet nå ikke .

hvis det er feil på simkortet så får man tak i et annet .

hvis det er feil i progrmvare som kjører så blir det lang verre å rette det opp

Lenke til kommentar

 

Hva snakker dere om? Den eneste praktiske forskjellen fra dagens system er vel at man slipper å bytte simkort om man vil bytte operatør?

Det naturlige neste steget er å ha en meny på telefonen der man kan velge operatør. Tror du det blir billig å være med i den menyen?

 

Og det naturlige valget da er jo den operatøren man har fra før, om man ønsker å beholde sitt nåværende anropsnummer. Portering av nummer vil vel fortsatt være ilagt en forsinkelse på ca. 10 dager. Er ellers enig med AtW.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke negativ til denne teknologien - det høres ut som et naturlig steg videre og en god idé. Men jeg tror det er viktig å legge noen begrensninger på teleoperatørenes innvirkning på hvordan standarden blir sånn at man sikrer brukernes og de små operatørenes interesse oppi det hele.

 

Men selve simkortet er selvsagt en anakronisme som fint kan kuttes ut, så lenge man klarer å beholde den grunnleggende friheten det gjør at brukerne i dag har til å bytte leverandør kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo at mange aller helst ønsker å beholde registret med alle telefonnumrene.

Det kan man lagre på simkortet  og så ta det med seg over på en ny telefon uten flere problemer

 

hvordan man elles skulle overføre telefonlisten og andre ting  uansett telefon det vet jeg ikke 

mange sier at det kan man gjøre ve hjelp av blåtann , men så er jo problemet at ikker riktig alle telefoner har den muligheten heller.

ikke  at det blir et problem i fremtiden , men jeg vet at det kan være lit trøbbel mellom enkelte telefonier

 

å gjøre det via simkortet virker ihvertfall

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...