Simen1 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Har lest at også salg av nettbrett går nedover. Så konklusjonen må være at datamaskinene varer lengre. Siden ikke alle venter til den bryter sammen før de kjøper nytt vil salget også avhenge av hvor lyst folk har til å oppgradere sin fungerende PC, og det er der jeg tror det svikter. Blant annet på grunn av Windows 10. Apple går tydeligvis mot strømmen med en økning i samme kvartal 2015/2014 Link: http://www.statista.com/statistics/263444/sales-of-apple-mac-computers-since-first-quarter-2006/ Apple ligger tydeligvis inne i "Others" kategorien på verdensbasis siden de ligger et par hakk lengre oppe i den andre tabellen med amerikanske salgstall. Apple har jo litt høyere markedsandeler der borte enn på verdensbasis. "Others" på verdensbasis (Apple inkludert) hadde et samlet fall på 10,2% i antall enheter. I USA der Apple ikke går under "Others" ser vi direkte antall: Q22014-Q22015 -2,5% markedsandel.
Just_in_case_666 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Har nesten sluttet å bruke vanlig PC. Bruker stort sett Android mini PC. Men må over på vanlig PC ved bildebehandling og litt tyngre oppgaver. Er så utrolig mye mer behagelig å forholde seg til en 46" i stua enn å sitte på "datarommet" 1
kremt Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Spørs hvordan du har satt det opp. Fordi du har dårlig datarom betyr ikke at alle har det.
Just_in_case_666 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Spørs hvordan du har satt det opp. Fordi du har dårlig datarom betyr ikke at alle har det. Jøss, har du drukket fabel brus? Har ikke nevnt et ord om dårlig data rom. Har jobbet med IT nesten hele livet, bygget en del, og har på ingen måte satt opp data rommet dårlig Synes bare det er mer behagelig med en Android boks. Der kan jeg gjøre alt på TV skjermen, slipper vifte sus osv. Og i mine øyne må man vel nesten være litt over snittet nerd for å gidde å sitte å se film på en PC skjerm når man kan se det på en TV. 1
ATWindsor Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Spørs hvordan du har satt det opp. Fordi du har dårlig datarom betyr ikke at alle har det. Jøss, har du drukket fabel brus? Har ikke nevnt et ord om dårlig data rom. Har jobbet med IT nesten hele livet, bygget en del, og har på ingen måte satt opp data rommet dårlig Synes bare det er mer behagelig med en Android boks. Der kan jeg gjøre alt på TV skjermen, slipper vifte sus osv. Og i mine øyne må man vel nesten være litt over snittet nerd for å gidde å sitte å se film på en PC skjerm når man kan se det på en TV. Viftesus klarer du ganske greit å slippe unna om du vil. AtW
Just_in_case_666 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 @AtW Selvfølgelig. Men hvorfor skal jeg sitte på et datarom når jeg har det mer behagelig i stuen, og har det jeg trenger der. For å si det sånn. Av de ca 30 vennene våre som har sett Android boksen i bruk, så tror jeg ca 25 av dem har kjøpt seg en og flyttet ut i stuen
ATWindsor Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 @AtW Selvfølgelig. Men hvorfor skal jeg sitte på et datarom når jeg har det mer behagelig i stuen, og har det jeg trenger der. For å si det sånn. Av de ca 30 vennene våre som har sett Android boksen i bruk, så tror jeg ca 25 av dem har kjøpt seg en og flyttet ut i stuen Ja, smak og behag selvfølgelig, personlig foretrekker jeg en ordentlig maskin, også i stua. AtW
Simen1 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Hvorfor ikke ha stillegående PC i stua? Godstolen/sofaen + TVen + trådløst tastatur med pekeplate. Så slipper man Android og kan gjøre litt mer enn bare FB. 2
Just_in_case_666 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Hvorfor ikke ha stillegående PC i stua? Godstolen/sofaen + TVen + trådløst tastatur med pekeplate. Så slipper man Android og kan gjøre litt mer enn bare FB. FB er noe jeg svært sjelden bruker. Tror det har vært åpnet i 10 minutter på et år på den boksen. Har tlf, PC og iPad til slikt om jeg skal inn der. Det jeg bruker boksen til et helt andre ting. Forholdsvis enkle spill, som Asphalt 8 Airborn og lignende, med gamepad. Surfing, hovedsakelig for å lese nyheter. Sjekker litt mail osv. Men i hovedsak brukes boksen til musikk på radio (ca 100.000 radiokanaler) og Spotify, samt TV/Film. Den er koblet til forsterker med optisk kabel, så det er ikke noe å si på lyden egentlig.Med noen enkle klikk har jeg om ønskelig tilgang til over 10.000 filmer, serier og live TV. Det trenger jeg ikke en PC til. Boksen brukes av hele familien. Ingen som savner noe på den som man kan gjøre på en PC. Når sant skal sies, så har jeg en Win 8.1 mini PC koblet til samme systemet. Men synes Win 8.1 er unødvendig tungvint for å få sett litt film/hørt litt musikk, og kanskje se en og annen youtube video. Har også et K400 tastatur med museplate, men det er det svært sjeldent jeg drar frem. klarer meg fint med airmouse, eller vanlig trådløs mus. Som sagt, det eneste jeg trenger å ty til datarommet for å gjøre er bildebehandling, og om jeg skal skrive mye.Men det er naturlig nok en smakssak. En annen super ting er at det er omtrent "umulig" å rote til Android boksen.
blinc Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Ingen grunn til å bekymre seg for PC produsentene. PC er kommet for å bli Men når innmaten ikke forandrer seg stort er det bare rett og rimelig at forbruker ikke sløser med å kjøpe ny modell hvert år.
troutmaster Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Har to stk stasjonære PCr koblet til TV, begge styrt av en tablet med VNC viewer. Skikkelig digg, da en også får en fullverdig pc på selve tableten som fungerer som skjerm, mus og tastatur.
Just_in_case_666 Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Har to stk stasjonære PCr koblet til TV, begge styrt av en tablet med VNC viewer. Skikkelig digg, da en også får en fullverdig pc på selve tableten som fungerer som skjerm, mus og tastatur. Da har du nok litt mer power enn meg! Kan også bruke nettbrett/tlf som fjernkontroll, eller overføre bildet fra IOS / Android. Men bruker det knapt nok. Jeg forstår godt at folk har PC koblet til TV. Men siden jeg ikke har de behovene holder det med en liten boks. Også er set digg å ha tilgang til over en mill. Apper. Selv om noen naturlig nok ikke kan brukes, da de krever touch skjerm.
Sweden4Life Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Det er jo en grunn til det. Mange liker nok ikkewindows 8 selv om jeg syns den er grei. Har bygd en pc med i5 klokker på 3,2 ghz og det funker ennå kjempeflott sammen med gtx 980
kremt Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Hvorfor ikke ha stillegående PC i stua? Godstolen/sofaen + TVen + trådløst tastatur med pekeplate. Så slipper man Android og kan gjøre litt mer enn bare FB. FB er noe jeg svært sjelden bruker. Tror det har vært åpnet i 10 minutter på et år på den boksen. Har tlf, PC og iPad til slikt om jeg skal inn der. Det jeg bruker boksen til et helt andre ting. Forholdsvis enkle spill, som Asphalt 8 Airborn og lignende, med gamepad. Surfing, hovedsakelig for å lese nyheter. Sjekker litt mail osv. Men i hovedsak brukes boksen til musikk på radio (ca 100.000 radiokanaler) og Spotify, samt TV/Film. Den er koblet til forsterker med optisk kabel, så det er ikke noe å si på lyden egentlig.Med noen enkle klikk har jeg om ønskelig tilgang til over 10.000 filmer, serier og live TV. Det trenger jeg ikke en PC til. Boksen brukes av hele familien. Ingen som savner noe på den som man kan gjøre på en PC. Når sant skal sies, så har jeg en Win 8.1 mini PC koblet til samme systemet. Men synes Win 8.1 er unødvendig tungvint for å få sett litt film/hørt litt musikk, og kanskje se en og annen youtube video. Har også et K400 tastatur med museplate, men det er det svært sjeldent jeg drar frem. klarer meg fint med airmouse, eller vanlig trådløs mus. Som sagt, det eneste jeg trenger å ty til datarommet for å gjøre er bildebehandling, og om jeg skal skrive mye.Men det er naturlig nok en smakssak. En annen super ting er at det er omtrent "umulig" å rote til Android boksen. Dette blir nok for lite kraft for meg, liker heller ikke tv-er noe særlig. PC skjerm er klart å foretrekke. Du får kose deg med dine småspill, det holder ikke mot multiplayer fps underholdning.
per parker Skrevet 13. juli 2015 Skrevet 13. juli 2015 Joda, stemmer nok det for normal PC bruk. For hva er det? Jo enkel bilde behandling, sosiale medier og litt officebruk. De fleste kan vel bruke en apple eller android enhet til det. Men når det gjelder high end pc gaming, så har aldri markedet vært så sterkt som nå. Nvidia,intel og steam går så det suser. Når samleboks produsenter som acer/dell tjener litt mindre, så har det ikke så mye å si for for entusiast markedet.
_dundun_ Skrevet 14. juli 2015 Skrevet 14. juli 2015 (endret) ...bortsett fra at entusiastmarkedet er helt avhengig av mainstreammaskinene. Tror neppe entusiastene er mange nok til å støtte hele industrien. Endret 14. juli 2015 av Audun_K 1
Membership Expired Skrevet 14. juli 2015 Skrevet 14. juli 2015 "Hardware entusiastene" oppgraderer maskinene sine, de kjøper sjelden en komplett ferdig maskin og når de gjør det så kjøpes den i deler fra forskjellige produsenter. "Andre entusiaster" bruker eldre PC'er pga mangel på støtte til nyere hardware og siden OS'ene deres er lettere en OS'et til folk flest så er det lettere å gå for en eldre maskin for de som har et budsjett. De mindre interesserte AKA "normale folk" kan fint klare seg med en tablet/smarttelefon. Chromebook er også en løsning. Bakdelen med denne trenden er at vi får et samfunn med touchskjermbaserte idiotiske ungdommer som ikke kan problemløsning og hodet deres eksploderer hvis det kommer opp en feilmelding på skjermen de ikke forstår. Jeg har nettopp startet med å lære meg Linux og skal videre til et eller flere programmeringsspråk(har ikke bestemt meg for hvilket) slik at jeg kan få sønnen min interessert i slikt Heldigvis har jeg noen år før sønnen min er gammel nok til å leke seg med PC
bakalaka Skrevet 14. juli 2015 Skrevet 14. juli 2015 Så Sony med fler gjorde rett i å forlate PC-markedet for et par år siden?
Andzel Skrevet 14. juli 2015 Skrevet 14. juli 2015 Jobber som en selger, og vet det er mange som ikke kjøper en ny pc før Windows 10 har ankommet. Så tror salget kommer til å få en god boost da. Opplevd at flere Apple kunder har kommet inn for å spørre om hvordan Windows 10 blir så skal bli spennende å se i fremtiden.
_dundun_ Skrevet 14. juli 2015 Skrevet 14. juli 2015 Blir spennende å se, men husker for noen år siden: "Bare Windows 8 kommer blir det bra!". "Vent litt nå, snart kommer Windows 8.1, og da tar nok salget seg opp!". Det er nok en del bedrifter som venter, men bortsett fra det tror jeg ikke på noen boost før jeg ser det. PC-salget vil neppe stige til gamle høyder igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå