Gå til innhold

Flyttet inn i studenthybel


Anbefalte innlegg

Hei, har nå flyttet ut for første gang jeg lurte på hva jeg må gjøre nå og hvor jeg må melde adresseendring.

 

- Har satt opp navnelapp på min nye postkasse

- Meldt inn adresse endring til posten (videresender posten min i 2 mnd)

- Meldt inn adresse endring til folkeregisteret

- Søkt studielån og meldt inn ny adresse

 

Fler ting som jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borteboerstipend altså.

Nei. Du får borteboerstipend hvis du "bor borte", enten du melder flytting til folkeregisteret eller ikke.

 

Jeg fant dog noe som kanskje er opphavet til denne misforståelsen. Reglene for reisestipend anser folkeregistrert adresse som "hjemstedet". Så hvis man ellers har rett til reisestipend for å reise "hjem" bør man ikke registrere ny adresse i folkeregisteret.

 

(Men det er slettes ikke alle studenter som har rett på reisestipend.)

 

§ 30-1 Reisestipend i Norge og Norden

 

Søker som ikke bor sammen med foreldrene, og som er født i 1990 eller senere, får tilskudd til to reiser tur-retur for et helt undervisningsår (ti måneder) mellom registrert hjemsted (i Folkeregisteret etter m folkeregisterloven) i Norge og skolestedet.

Tilskuddet blir gitt som stipend etter satsene til Lånekassen. Det blir gjort et fradrag på kr 2 745 per undervisningsår som søkeren må dekke selv. Reisestipend blir beregnet per måned. Maksimalt reisestipend er kr 7 837 per undervisningsår.

Søker som får støtte til nettskole etter § 7-5, får reisestipend når det er lagt inn obligatorisk klasseromsundervisning som en del av opplegget.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Toppmeny/Forskrifter/tildeling-2015-2016/tredje-del-stotte-til-soker-i-hoyere-utdanning-og-soker-i-fagskoleutdanning-folkehoyskole-og-annen-utdanning-som-ikke-er-omfattet-av-opplaringsloven--3-1/#22545

Lenke til kommentar

Nei. Du får borteboerstipend hvis du "bor borte", enten du melder flytting til folkeregisteret eller ikke.

 

Da er reglene endret fra da jeg studerte. I "gamle dager" kunne du iallefall glemme borteboerstipendet hvis du endret den folkeregistrerte adressen din til der du bor mens du studerte.

Lenke til kommentar

Er det egentlig snakk om vgs eller høyere utdanning? Virker som ts mener høyere utdanning, og da er vel evt. tilleggsstipend ikke så vanlig så lenge man studerer i Norge?

 

Men en ting som taler imot adresseendring i folkeregistret er at man hos de fleste av forsikringsselskaper har innboforsikring gjennom foreldrene hvis man har folkeregistrert adresse "hjemme". Derfor bør du ikke endre adressen.

Lenke til kommentar

I "gamle dager" kunne du iallefall glemme borteboerstipendet hvis du endret den folkeregistrerte adressen din til der du bor mens du studerte.

(Det tviler jeg på. Også i de gamle forskriftene var vilkåret for studenter over 19 "ikke bor sammen med foreldrene". Folkeregisteret nevnes ikke i den delen av forskriften. https://www.lanekassen.no/Global/Forskrifter/TidligereAr/Forskrifter%201994-1995.pdf, se pdf-side 15, punkt 3.1. Uten at det spiller noen som helst rolle. :))
Lenke til kommentar

Så det er greit å melde inn adresseendring til folkeregisteret? Fordi det har jeg nå gjort :p

Det er helt greit å endre, men du bør være obs på to ting. Det ene er at du trolig ikke vil være dekket av foreldrene dine sin innboforsikring, så du bør skaffe din egen så fort som mulig om du ikke har gjort det alt. Som nevnt over, mister du også retten til reisestipend. Egenandelen der er imidlertid så høy at jeg personlig ikke har hatt så mye glede av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du taper i hvert fall ikke vesentlig mye penger. Det gjør du kanskje ikke med tanke på innboforsikringen heller, men det må du vurdere selv. Jeg vet ikke hva jeg kunne fått gjennom foreldrene mine, men da jeg studerte, endret jeg min folkeregistrerte adresse uten å skaffe egen innboforsikring. Jeg sjekket hva det ville koste hos banken min og kom fram til at jeg ikke hadde noe verdifullt å forsikre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Du taper i hvert fall ikke vesentlig mye penger. Det gjør du kanskje ikke med tanke på innboforsikringen heller, men det må du vurdere selv. Jeg vet ikke hva jeg kunne fått gjennom foreldrene mine, men da jeg studerte, endret jeg min folkeregistrerte adresse uten å skaffe egen innboforsikring. Jeg sjekket hva det ville koste hos banken min og kom fram til at jeg ikke hadde noe verdifullt å forsikre.

Har jo ikke noe med om det er så verdifult, saken er jo mer om du har råd til å gå ut å kjøpe alt sammen nytt om uhellet skulle være ute. Så ja, skaff deg en innboforsikring. Er kanskje kjipe penger å ut med hver mnd, men slår å måtte bruke x antall tusen bare for å få det mest basice etter at alt har brent ned eller er ødelagt pga andre omstendigheter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...