Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

muskelknute


heblilla

Anbefalte innlegg

Hva annet enn massasje kan kan fjerne en muskelknute.

 

Massasje er prøvd opp og i mente, både manuell massasje og "fighter F-86". (elektrisk massasjestav)

 

Klumpen forsvinner ikke av massasje, og den blir ikke mindre vond av det.

 

Har prøvd innsprøytning av kortison hos legen. Det gjorde knuten verre.

 

Er det noe annet man kan sprøyte inn i en muskelknute?

 

 

På forhånd takk for ev. svar

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ta f.eks. kiropraktor og fysioterapeut. Det er mange som drar til slikt for å bli bedre av f.eks. ryggplager. Men forskning viser faktisk at det har minimal effekt - noe daglig fysisk aktivitet har rikelig av. Hørte en lege som mente at ryggproblemene til 90% av pasientene kunne vært løst med fysisk aktivitet.



Anonymous poster hash: 146f8...603
Lenke til kommentar

Det som gjør det litt tricky, er at den er på kinnet.

 

Har prøvd akupunktur. Slutta etter 3 ganger. (det koster jo penger, jeg gidder ikke å kaste bort penger)

Har hørt om triggerpunktmassasje. Og triggerpunktet på masseter-muskelen vet jeg hvor er, men å massere det triggerpunktet, hjelper altså ikke.

 

Hadde knuten vært på ryggen eller noe annet sted utenom fjeset, hadde jeg ikke brydd meg.

Tror dessverre ikke det er noen annen utvei enn plastisk kirurgi for egen regning. (jeg tipper 50 000) Hvis ikke det skjer et mirakel.

 

Takk for svar. Billett merk: redd for å bli et misfoster..

Lenke til kommentar

Men ta f.eks. kiropraktor og fysioterapeut. Det er mange som drar til slikt for å bli bedre av f.eks. ryggplager. Men forskning viser faktisk at det har minimal effekt - noe daglig fysisk aktivitet har rikelig av. Hørte en lege som mente at ryggproblemene til 90% av pasientene kunne vært løst med fysisk aktivitet.

 

 

Anonymous poster hash: 146f8...603

 

 

Fysioterapeut? Naprapat, mener du vel? Kiropraktor og naprapat er mye mumbo-jumbo, men fysioterapeut er vel så vidt jeg vet godt forankret innen skolemedisin?

Lenke til kommentar

Hva annet enn massasje kan kan fjerne en muskelknute.

 

 

 

 

 

En lege som gjør dette riktig kan trolig hjelpe deg, men de er skjeldne. Det brukes en sprøyte, helst grønn nål (tykkelse). Man går inn i det faste partiet med en svak (0,25%) xylocain-blanding (lidocain) e.l. og løser opp knuten som en slags sprengeeffekt, gjerne 10 ml mengde på ett sted. Fordel om legen har bakgrunn i fysikalsk medisin, men ikke absolutt nødvendig. Men dessverre kan ikke de fleste legene som driver med dette teknikken fullt ut og da blir det knapt halvbra. Gjøres det riktig, er det supereffektivt.

Lurer du på om dette er fryktelig vondt vil jeg si både og, også avhengig av hvor det settes. Jo mere redd du er desto vondere vil det føles. Igjen avhengig av hvor flink legen er med sprøyta. Mest anestesileger som driver med dette, de som også driver med smertebehandling. 

 

PS: Dette kommer vel under definisjonen triggerpunktbehandling, det er bare at det finnes ulike måter å gjøre det på.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

Hva annet enn massasje kan kan fjerne en muskelknute.

 

 

 

 

 

En lege som gjør dette riktig kan trolig hjelpe deg, men de er skjeldne. Det brukes en sprøyte, helst grønn nål (tykkelse). Man går inn i det faste partiet med en svak (0,25%) xylocain-blanding (lidocain) e.l. og løser opp knuten som en slags sprengeeffekt, gjerne 10 ml mengde på ett sted. Fordel om legen har bakgrunn i fysikalsk medisin, men ikke absolutt nødvendig. Men dessverre kan ikke de fleste legene som driver med dette teknikken fullt ut og da blir det knapt halvbra. Gjøres det riktig, er det supereffektivt.

Lurer du på om dette er fryktelig vondt vil jeg si både og, også avhengig av hvor det settes. Jo mere redd du er desto vondere vil det føles. Igjen avhengig av hvor flink legen er med sprøyta. Mest anestesileger som driver med dette, de som også driver med smertebehandling. 

 

PS: Dette kommer vel under definisjonen triggerpunktbehandling, det er bare at det finnes ulike måter å gjøre det på.

 

Jeg er ikke redd for smerte, bare den går over.

 

Dette ga meg håp. Får prøve å finne en lege som kan det du beskriver. Høres riktig ut å "sprenge" en muskelknute på den måten.

Dette var gull verdt. Takk for den.

 

Men takk til alle.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke finner lege som har den nødvendige opplæringen i dette kan du sannsynligvis få denne behandlingen av noen som er godt opplært i triggerpunkt-behandling. De fleste som tilbyr denne behandlingstypen etter korte kurs pleier ikke å sette sedering slik det er beskrevet i triggerpunkt-mursteinene til Travell & Simons, forøvrig to leger.

Lenke til kommentar

triggerpunktbehandling med nåler har som mål å oppnå smertelindring/smerteopphør. Tviler på at de kan få en muskelknute til å forsvinne. Nei, her må det nok dynamitt til. (innsprøytning av lidocain.) Grunnen til at jeg vil ha den helt bort, er at den befinner seg i ansiktet og virker skjemmende på utseendet.

 

men takk vidor

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha den helt bort, er at den befinner seg i ansiktet og virker skjemmende på utseendet.

 

men takk vidor

 

Hmm, her blir jeg litt i tvil. Den behandlingen jeg skrev om er suveren til å løse opp faste partier av muskelinfiltrasjoner (bindevevsarr) og dermed nerver i klem, men om det direkte fjerner muskelvev blir noe annet. Da må du nok operere bort.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg vil ha den helt bort, er at den befinner seg i ansiktet og virker skjemmende på utseendet.

 

men takk vidor

 

Hmm, her blir jeg litt i tvil. Den behandlingen jeg skrev om er suveren til å løse opp faste partier av muskelinfiltrasjoner (bindevevsarr) og dermed nerver i klem, men om det direkte fjerner muskelvev blir noe annet. Da må du nok operere bort.

 

Greit det. Fort gjort å misforstå.

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert du blir kvitt den, har en knute på ryggen som er kronisk. Har prøvd alt som finnes over 10 år uten hell.

Forundrer meg ikke at du ikke har greid å bli kvitt den. Har ennå til gode å høre at noen har blitt kvitt en muskelknute for godt.

Har du prøvd innsprøytning av lidocain?

Triggerpunktbehandling med nåler?

Lenke til kommentar

Absolutt alt. 

 

Tipper du ikke har prøvd dette - har vært inne på det lenger opp: Det kan ha blitt dannet arrvev i muskulaturen (type belastningsskade) og nervene kommer i klem. Da kan man løse opp dette partiet, ikke bare ved å stikke inn en nål og sprøyte litt, men bruke større mengder væske saltvann (10 ml) på ett sted helst blandet med svakt lokalbedøvende. Dermed løser man opp i muskelpartiet og får en umiddelbar sirkulasjonsforbedring pga den svake lokalbedøvelsen (0,25 % lidokain e.l.) Bruker legen 0,5% må han bruke mindre mengde væske totalt.

 

Fks. fikk jeg en irritasjon i låret. Legen fant området og symptomene ble borte etter 1-2 behandlinger (husker ikke eksakt). Min lege kan bruke totalt 120 ml (fordelt på seks sprøyter) etter hvor stort område som skal behandles. Dette er et håndverk med nåla og krever en viss innsikt i muskelanatomien. Tragisk at det ikke har fått større forståelse og utbredelse. En pasient fortalte at han klarte seg med én behandling i måneden for å kunne være i jobb.

 

Får si det sånn at min forklaring ikke er profesjonell, men det er slik jeg har skjønt det virker.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...