Gå til innhold

Dette er det nyeste medlemmet i Apples smarte hjem


Anbefalte innlegg

 

 

Men finnes det strømlinjeformede, enkle og pene løsninger som er åpne? Jeg kjenner bare til z-wave, og det er fortsatt for nerdene dessverre.

http://www.theverge.com/2015/5/28/8677119/google-project-brillo-iot-google-io-2015

 

Ikke enda.

Sikkert fint for dere Android-gutta, jeg tror jeg takker pent nei...:-)

 

Definer "Android-gutter". Jeg er nemlig 33 og skriver på en Macbook Pro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker meg en enkel og god standard jeg. Ikke masse rælete custom-greier. Idealet er vel egentlig frittstående enheter som snakker wifi/bluetooth og som styres via enkle JSON-kommandoer eller noe sånt. 

 

Løsninger for retrofit som jeg ønsker meg finnes (z-wave tilbyr mye av det, primært dimmere, brytere, motorstyring og sensorer), men i og med at standarder kommer og går fortere enn man kan blunke føles det ikke bra å gjøre hoppet helt ennå. 

 

Om Homekit blir helt stengt er det ikke aktuelt for meg - kommer ikke til å fylle veggene med Apple-spesifikt utstyr, like lite som jeg fyller dem med Google-spesifikke ting. Håpet er at det kommer portaler som gjør interoperabilitet enkelt og leverandører som er store nok til å bli. 

 

KNX er fett, men må nesten prosjekteres inn fordi det trenger egne ledere, og programmeringen er ikke akkurat intuitiv. 

 

KNX som standard støtter også ferdigprogrammerte enheter som kan smettes rett i bruk, og wireless. Men det er dessverre et litt uforløst potensial når det kommer til hva leverandørene har levert, så det mye kablet per i dag.

 

Z-wave begynner jo å bli anrt ti år gammelt, så det har jo en viss varighet, men kanskje viktigere er at det allerefe finnes, og nok vil finnes i framtiden konverterere, dvs at du kan kommunisere til z-wave fra en annen standard, det finnes allerede stort sett til de mest utbredte standardene ihvertfall. (KNX, dali, z-wave, enocean)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser egentlig for meg at dette blir som med dagens mobilmarked, da flertallet nok kommer til å ønske å styre hjemmene sine med smarttelefonen og nettbrettet. Dvs, Apple legger opp til en forholdsvis lukket løsning, og Google opp til en litt mer åpen løsning, begge knyttet opp mot henholdsvis iOS/OSX og Android.

 

Sier ikke at dette er ideelt, men de to aktørene er så store at det nærmest er umulig for andre å konkurrere med de om de først bestemmer seg for å entre et marked.

Lenke til kommentar

Ser egentlig for meg at dette blir som med dagens mobilmarked, da flertallet nok kommer til å ønske å styre hjemmene sine med smarttelefonen og nettbrettet. Dvs, Apple legger opp til en forholdsvis lukket løsning, og Google opp til en litt mer åpen løsning, begge knyttet opp mot henholdsvis iOS/OSX og Android.

 

Sier ikke at dette er ideelt, men de to aktørene er så store at det nærmest er umulig for andre å konkurrere med de om de først bestemmer seg for å entre et marked.

 

Du kan allerede i dag styre slike systemer med mobil og nettbrett, takket være magien "apper" :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at man har valget mellom pest og kolera. I dette tilfellet Apples håndjern på friheten til å velge produkter versus ikke fult så smidige brukergrensesnitt, men som til gjengjeld kan kommunisere med et større utvalg produkter.

 

 

Det aller viktigste er jo at ting fungerer relativt problemfritt, til sitt formål. Da er det en dårlig idé å gape over for mye på en gang. Da blir det hverken fugl eller fisk. Man trenger fokusområder for i det hele tatt å kunne kvalitetsikre produkter med en viss standard. Det vet både Google og Apple, og de to er ikke så forskjellige som folk ofte vil ha det til. 

 

Hvermansen blåser i større "frihet". Det skal fungere og det skal være enkelt å bruke. 

Lenke til kommentar

 

Du kan allerede i dag styre slike systemer med mobil og nettbrett, takket være magien "apper" :)

 

Det er klart man må ha muligheten til å styre med apper, men for meg er det kun en bitteliten bit. Det er mye viktigere å ha fysiske kontrollmuligheter i huset samt gode muligheter for automasjon. 

 

"Når telefon x, y eller z er koblet på wifi er noen hjemme, og lyset skal være på"

"Om temperatur i rom y stiger over temperatur x og solen er oppe, lukk screens"

"Om ingen har vært hjemme på 24 timer, start borte-program"

 

etc. 

 

 

I tillegg må jeg f.eks kunne ha en knapp ved senga som setter huset i nattmodus og mulighet til å overstyre automatikken på en enkel måte. 

Apper er en dårlig måte å styre sånt på imho.

 

(jeg innser at det jeg beskriver er et KNX-system, men det er litt for mye pes å ettermontere).

Lenke til kommentar

 

 

Du kan allerede i dag styre slike systemer med mobil og nettbrett, takket være magien "apper" :)

 

Det er klart man må ha muligheten til å styre med apper, men for meg er det kun en bitteliten bit. Det er mye viktigere å ha fysiske kontrollmuligheter i huset samt gode muligheter for automasjon. 

 

"Når telefon x, y eller z er koblet på wifi er noen hjemme, og lyset skal være på"

"Om temperatur i rom y stiger over temperatur x og solen er oppe, lukk screens"

"Om ingen har vært hjemme på 24 timer, start borte-program"

 

etc. 

 

 

I tillegg må jeg f.eks kunne ha en knapp ved senga som setter huset i nattmodus og mulighet til å overstyre automatikken på en enkel måte. 

Apper er en dårlig måte å styre sånt på imho.

 

(jeg innser at det jeg beskriver er et KNX-system, men det er litt for mye pes å ettermontere).

 

 

Det er selvfølgelig tungvindt å sette opp slik logikk i apper, men du må se posten i konteksten av posten jeg svarte på, nemlig en påstand om at folk vil styre hjemmet (ikke sette opp selve logikken) med nettbrett og mobil, og at det derfor er nærmest umulig for andre å konkurrere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp - helt klart. Appene er en viktig del av det - men jeg tror man også må gjøre veldig mye med enkeltheten i hvordan systemene programmeres av menigmann før litt mer avansert automasjon slår an. 

 

Somfy lanserte sitt nye fete 2015-grensesnitt for et par uker siden. Det er til å gråte av. Både appen for styring, og websiden for programmering. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hva er poenget når man må ha en app for termostaten, en app for lyset, flere (!) apper for musikk, flere (!) apper for TVen, en app for døra, og så videre? Hadde personlig ventet til det faktisk var mulig å få en komplett løsning. 

 

Det er nettopp derfor det er fint med et åpent system, har en og samme app for både lys, termostat, dør, gardiner osv. Alt er ikke bare drøm dog, feks når jeg kjøpte hvitevarer var ikke de åpne for noen kommunikasjonsprotokoll, hadde vært fint å få signaler fra ting som ovn, vaskemaskin osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korleis virker den saken her. Kan den t.d. sende av/på og temperatur opp/ned signaler via IR til varmepumpa mi? Og korleis styrer den eventuelt vanlige ovner, er det sånn at man kopler ovnen til strømnettet via ein av desse eksterne temperatur følarane slik at kontrollenheita veit ka rom den aktuelle ovnen står i?

Kunne godt tenkt meg å brukt dette i leiligheta dersom man kan sette den opp til å bruke bevegelsessensoren til enkelte tider av døgnet. Ser for meg at eg har ein fast temperatur på soveromma når eg sover og bruker bevegelsessensoren når eg er våken. Eg kunne nokk spart ein god del på dette.

Endret av entername
Lenke til kommentar

Dette har jeg liten tro på. Fungerer kanskje for eneboere/nerder som er Apple fan, eller små "familier" hvor alle digger Apple. Blir i mine øyne like latterlig som om alle i familien skulle måtte kjøre Mercedes for at garasjeport-åpneren skulle fungere :)

 

Ikke synes jeg det denne "dingsen" tilbyr er veldig revolusjonerende heller. Automatisk temp styring får man med en vanlig panelovn eller en litt avansert varmepumpe. Kommer aldri til å kjøpe noe sånt før det kommer et mer åpent system. Er litt komisk at Android enhetene jeg har kommuniserer med både Android og Apple, mens Apple produktene bare kommuniserer med produkter som er "innavl" Men sikkert fint for de som er Apple frelst og ikke vil ha noe annet....

Lenke til kommentar

Dette har jeg liten tro på. Fungerer kanskje for eneboere/nerder som er Apple fan, eller små "familier" hvor alle digger Apple. Blir i mine øyne like latterlig som om alle i familien skulle måtte kjøre Mercedes for at garasjeport-åpneren skulle fungere :)

Ikke synes jeg det denne "dingsen" tilbyr er veldig revolusjonerende heller. Automatisk temp styring får man med en vanlig panelovn eller en litt avansert varmepumpe. Kommer aldri til å kjøpe noe sånt før det kommer et mer åpent system. Er litt komisk at Android enhetene jeg har kommuniserer med både Android og Apple, mens Apple produktene bare kommuniserer med produkter som er "innavl" Men sikkert fint for de som er Apple frelst og ikke vil ha noe annet....

Kan ikke kalle meg frelst, men jeg innrømmer gjerne at jeg liker stabiliteten og funksjonaliteten til mine produkter fra Apple. Så din siste setning er sånn sett nesten helt riktig, det ER fint for oss som liker Apple.

 

Samtidig betyr det vel egentlig ingenting for de som IKKE liker Apple for jeg antar at de handler noe annet og dermed ikke kan plages med produkter de ikke har...

Lenke til kommentar

Definer "Android-gutter". Jeg er nemlig 33 og skriver på en Macbook Pro.

Der smatt det nesten en forbi meg...:-)

 

Android-gutter vil jeg tippe de fleste vil forbinde med gutter som liker Android.

 

At du er 33 og skriver på en MacBook Pro er fint. For deg.

Lenke til kommentar

 

Definer "Android-gutter". Jeg er nemlig 33 og skriver på en Macbook Pro.

Der smatt det nesten en forbi meg...:-)

 

Android-gutter vil jeg tippe de fleste vil forbinde med gutter som liker Android.

 

At du er 33 og skriver på en MacBook Pro er fint. For deg.

 

 

Isåfall virker det som du har litt problemer med å identifisere målgruppen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...