Gå til innhold

Dette er det nyeste medlemmet i Apples smarte hjem


Anbefalte innlegg

 

 

... alternativet er som mange gjør nå: Ta flere ulike systemer og prøv å tving dem til å snakke sammen. Det er ofte vellykket, men langt fra alltid, og simplisiteten kan være alt fra "plug-n-play" til "omtrent umulig uten å være generalgeni". Og uansett krever det kunnskap, som mannen i gata sannsynligvis ikke har, og ikke tenker på å tilegne seg.

 

 

...og kombinert med at de som faktisk kan det tar 1000/timen for prosjektering, planlegging, montering, og programmering (og endringer i programmering) blir hele markedet en nisje for de som har veldig god råd. 

 

Enter Apple og Google, med noe som er godt nok. 

 

 

Det er foreløpig ikke godt nok, og det er ganske mange som har entret med sånne "hjemmeautomasjon light"-systemer som er "gode nok" og enkle i oppsett allerede.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men de er ikke Apple eller Google.

 

Og Apple har jo ikke kommet med noe system, bare en protokoll. Google kommer med et OS, og har noe utstyr ute. Blir ekstremt spennende å se hva som skjer, jeg tør ikke spå.

 

Ja, det er sant, de har selvfølgelig et kjent navn å støtte seg på.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken på et hus med Samsung-grensesnitt og Samsung-software skremmer meg.

Hvis vi ser på objektive kilder som vurderer Tizen, er det ikke noe skremmende i det hele tatt:

http://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue65js9505/186089

"Nå har operativsystemet blitt langt mer ferdig, og vi må si vi liker det vi ser. "

Det kan jo selvfølgelig være at du ikke liker det. Likevel må de jo ha et godt grensesnitt og god software hvis de skal selge. Poenget med slike systemer er jo at de skal være lette og automatiske. Hvis de er vanskelige og trøblete er det jo ikke poeng å installere i det hele tatt. Hvis det faktisk er dårlig har jeg liten tro på at Samsung skal kunne klare å selge. Ingen vil ha et skremmende smart-anlegg til huset sitt.

"komplette systemer" er et blindspor, det er en "utopi" (eller kanskje dystopi) at et og samme selskap skal levere alt som går på strøm i hele huset ditt.

 

AtW

 

Hvordan er det en "utopi" og et blindspor? På hvilken måte mener du dette ikke er mulig?

Jeg er enig i at det kan være en dystopi. Hvis slike systemer blir populære vil jo et selskap få monopol på enheter som går på strøm i huset til folk. Det var jo ellers noe jeg sa i det originale innlegget mitt og, at det ikke er ønskelig.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Hva er det som stopper folk fra å kjøpe alt elektrisk fra en produsent? Hvis hus bygges nye, eller renoveres, hva er det som er det store hinderet for å kjøpe en pakkeløsning fra Samsung med alt nødvendig utstyr?

 

Systemet vil jo fungere godt med en del Samsung produkter også. Med mindre de andre produsentene går sammen i en gruppe og får på plass støtte for at produkter fra alle produsenter kan kommunisere sammen via et system vil jo Samsung fortsatt ha en fordel. Grunnen er jo at ingen kan utfordre dem på utvalg av produkter og markedsandel. I en verden der alle produkter kan kommunisere med et slikt system fra f. eks google vil jo Samsung klart gi seg og implementere støtte for det. I et marked der det ikke finnes en slik universell løsning derimot vil Samsung ha det mest komplette utvalget. Du skrev jo tidligere at du ville kunne koble til kjøleskap, vaskemaskin osv til nettet. De løsningene vi ser nå går jo på temperatur og belysning. Samsung er jo i en veldig god posisjon til å ekspandere dette til å gjelde hele sin produktlinje for elektronikk i hjem. Jeg ser ikke hvordan dette er urealistisk?

Lenke til kommentar

Hva er det som stopper folk fra å kjøpe alt elektrisk fra en produsent? Hvis hus bygges nye, eller renoveres, hva er det som er det store hinderet for å kjøpe en pakkeløsning fra Samsung med alt nødvendig utstyr?

 

Systemet vil jo fungere godt med en del Samsung produkter også. Med mindre de andre produsentene går sammen i en gruppe og får på plass støtte for at produkter fra alle produsenter kan kommunisere sammen via et system vil jo Samsung fortsatt ha en fordel. Grunnen er jo at ingen kan utfordre dem på utvalg av produkter og markedsandel. I en verden der alle produkter kan kommunisere med et slikt system fra f. eks google vil jo Samsung klart gi seg og implementere støtte for det. I et marked der det ikke finnes en slik universell løsning derimot vil Samsung ha det mest komplette utvalget. Du skrev jo tidligere at du ville kunne koble til kjøleskap, vaskemaskin osv til nettet. De løsningene vi ser nå går jo på temperatur og belysning. Samsung er jo i en veldig god posisjon til å ekspandere dette til å gjelde hele sin produktlinje for elektronikk i hjem. Jeg ser ikke hvordan dette er urealistisk?

 

1. Man får ikke-ideelle produkter på mange ting.

2. Samsung leverer ikke alle typer elektrisk utstyr.

3. Det er få som kjøper et helt nytt hus.

 

Produsenter har allerede gått samme i grupper.

 

AtW

Lenke til kommentar

1: Det er helt sant. Det er jo nettopp det som er en av grunnene til at slike innelåste systemer ikke er bra. Det stopper derimot ikke salg av maskiner som MacBookAir. For veldig mange er dette ikke et stort nok hinder.

2:

 

 

 

3: Det er sant, og det er ikke mange som renoverer fullstendig heller. Andelen som har et fullt system som dette vil nok derfor være liten, selv 5 år etter lansering. Hvis konkurrentene tilbyr løsninger som bare inkluderer varme, lys alarm og kanskje en vaskemaskin trenger du likevel ikke mange Samsung produkter før den løsningen blir mer komplett.

 

Du sier de andre har gått sammen. Hvor går jeg for å kjøpe en varmepumpe fra Panasonic og vaskemaskin fra Siemens som snakker sammen via et system? Jeg trodde ikke vi hadde vaskemaskiner som kunne kommunisere i den grad engang. Det nærmeste jeg vet om er en NFC modell fra LG som tar imot custom vaskeprogram via tlf.

 

Som sagt, jeg har aldri sagt det er positivt, eller en god løsning. Som du ser derimot så har Samsung produktene og kunnskapen til å få det til å skje. Det er unaturlig å tro at de ikke vil utvikle slike løsninger. De er jo i en bedre posisjon enn google ville nå jeg sagt. Slik det er nå må du jo ofte kjøpe spesielle smart produkter for at de skal fungere. Samsung kan et år implementere små chips i sin elektronikk og plutselig er alle elektrobutikker verden over fylte med smart elektro proudkter fra Samsung.

 

Lenke til kommentar

Samsung har ingen tradisjonelle lysarmaturer såvidt jeg vet, de har ikke dimmere, de har ikke rele, de har ikke lysbrytere, de har ikke vanlige panelovner, de har ikke ventilasjonsanlegg (ihvertfall ikke som jeg har sett her til lands, umulig å ha total oversikt)? Dette er sentrale enheter som styres i hjemmet, ikke perifiere ting, men av det første man velger å styre.

 

Det er sant at feks hvitevarer er dårlige på kommunikasjon, men det betyr ikke at produsentene ikke har gått sammen, se på ting som KNX som jeg tidligere har nevnt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her et et anlegg fra 2009, det har blant annet Co2 sensor for sparing av strøm/varme og skal visstnok ikke slippe like mye varme ut som vanlige anlegg:
http://www.samsung.com/au/systemsair/src/dvm_erv_erv.html

Regner med de har bedre i dag.

 

Du har nok ellers rett i at det mangler på belysningen. Både dimmbare (og helst pærer som kan endre fargetemperatur) pærer og selvfølgelig det pærene skal stå i. Panelovner ser jeg ikke på som problematisk akkurat, da dette er veldig enkel teknologi.

 

Hvis det bare er dette som manglet fra listen min, vil jeg si at det vil være relativt enkelt for Samsung å starte utvikling av et system for alle elektroniske enheter i et hus.

 

Jeg så på KNX. Det eneste merket jeg kjente igjen i katalogen deres var Siemens, og det var et produkt for kontroll av temperatur, Co2 osv. Det jeg tenker på er samarbeid slik at du kan gå på elkjøp å kjøpe dem. Ikke spesialbestille dem fra ukjente produsenter via en nettside. LG og Panasonic, ikke Eelectron Spa.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Ifølge pdfen som jeg fant:
http://www.refrigeration-uk.com/Samsung%20Air/ERV%20Catalogue.pdf

Så skal den visstnok gi frisk luft, og det er vel det et ventilasjonsanlegg gjør. Den kunne jo og komme med Co2 sensor. Ellers enig i at det ikke akkurat ser ut som et ventilasjonsanlegg. Muligens en slags hybrid. Ikke at det er veldig viktig uansett, kan godt være de ikke har.

 

Jeg har hørt om ABB, men ikke de andre. Det har ikke wikipedia, eller forbes heller gjort! Jeg fant en tysk artikkel om Gira på wikipedia, men ellers var det lite. ABB derimot kommer raskt opp. Det har jeg altså ikke sett i katalogen deres. Jeg er åpenbart ikke alene om ha hørt om disse "massive" aktørene. Dermed står jo egentlig argumentet mitt fra sist.

 

@Audun_K: Vi er ganske enige i det. Usikker på hvorfor folk antar at jeg støtter det. Jeg fremmer bare dette som et alternativ, eller gjerne trussel. Grunnen er jo at det er ganske sannsynlig. Samsung er ikke akkurat kjent for å holde seg unna muligheter til ekspansjon.

Lenke til kommentar

Ifølge pdfen som jeg fant:

http://www.refrigeration-uk.com/Samsung%20Air/ERV%20Catalogue.pdf

Så skal den visstnok gi frisk luft, og det er vel det et ventilasjonsanlegg gjør. Den kunne jo og komme med Co2 sensor. Ellers enig i at det ikke akkurat ser ut som et ventilasjonsanlegg. Muligens en slags hybrid. Ikke at det er veldig viktig uansett, kan godt være de ikke har.

 

Jeg har hørt om ABB, men ikke de andre. Det har ikke wikipedia, eller forbes heller gjort! Jeg fant en tysk artikkel om Gira på wikipedia, men ellers var det lite. ABB derimot kommer raskt opp. Det har jeg altså ikke sett i katalogen deres. Jeg er åpenbart ikke alene om ha hørt om disse "massive" aktørene. Dermed står jo egentlig argumentet mitt fra sist.

 

@Audun_K: Vi er ganske enige i det. Usikker på hvorfor folk antar at jeg støtter det. Jeg fremmer bare dette som et alternativ, eller gjerne trussel. Grunnen er jo at det er ganske sannsynlig. Samsung er ikke akkurat kjent for å holde seg unna muligheter til ekspansjon.

 

Hvilket poeng er det som står? Mulig du vet lite om leverandører av elektrisk utstyr, man da foreslår jeg at du spør elektrikeren din nesten gang om å liste opp hva han tror er de største merkene i europa i hans bransje, og gjerne hva slags merker hans gorssister fører utover elko.

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha sett den "smarte" vaskemaskinen deres er jeg ikke akkurat nervøs.

 

"Jeg skulle ønske jeg kunne laget mine egne vaskeprogrammer via telefonen", tenkte absolutt ingen noensinne. 

 

Kjenner ikke maskinen, men det jeg skulle ønske var at den hadde nettilkobling, der man kan få all slags status som tydelig definerte kommandoer, sende alle kommandoer til maskinen, og en rest webserver med tilsvarende. Personlig har jeg aldri vært noe fan av "en app for hvert produkt", det gjør jo ikke ting enklere.

 

AtW

Lenke til kommentar

...og kombinert med at de som faktisk kan det tar 1000/timen for prosjektering, planlegging, montering, og programmering (og endringer i programmering) blir hele markedet en nisje for de som har veldig god råd.

Synes ikke det var så galt priset, egentlig. Så lenge denne fagmannen vet hva han holder på med og har en fornuftig grunnpakke å ta utgangspunkt i, så kan man komme veldig langt på få timer. Men så må man finne denne mannen...

 

I Norge har det jo vært en push på smarthus-systemer nå. Eksempelvis Smartly satser stort, men de har jo vanvittige priser både på modulene sine og på abonnement (ja akkurat: Ikke bare skal du betale en formue for modulene og montasje, men det er også månedlige avgifter i tillegg). Future Home har vel også kommet seg på beina, men "Pre-orders are currently handled individually" ser fremdeles rart ut.

 

Når de som i teorien burde kunne det går på en smell, så kan man jo begynne å lure. "Sluttrapporten konkluderer med at sliike prosjekter må inkludere oppvarming og varmtvann, om man skal få energisparing så det monner." No shit, Sherlock!

 

 

 

Enter Apple og Google, med noe som er godt nok.

Ja. Men problemet er å definere hva som er "godt nok". Foreløpig er de et godt stykke fra å være "gode nok". Det er kult å styre lyset fra mobilen de fem første gangene man gjør det, men så oppdager man at det ikke er kult, det er tungvindt. Dermed må systemet kunne settes opp til å være smart, og da er det nok ikke tilstrekkelig med IFTTT-tilnærming, fordi IF'ene blir for begrenset.

 

Et hus blir ikke smart fordi du kan styre lyset med en telefon. Det blir heller ikke smart fordi lyset går på ved bevegelse, bevegelsessensoren generelt begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar

Hva er alternativet til bevegelsessensor da? På et eller annet vis må man vite hvor folk er (dvs, må ikke, men det er nyttig), det eneste alternativet jeg ser er 1. Noe man må ha på sin person til enhver tid 2. Sensorer i dører o.l.

 

Det var ikke det som var poenget. Poenget var hvordan man kan bruke den informasjonen. ;)

F.eks. sette forskjellige lysstyrker avhengig av tiden på døgnet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...