Gå til innhold

Dette er det nyeste medlemmet i Apples smarte hjem


Anbefalte innlegg

 

 

Isåfall virker det som du har litt problemer med å identifisere målgruppen.

 

AtW

Det har jeg sikkert. Det kan være litt vanskelig å vite hva enkelte her inne egentlig mener...:-)

 

 

Hva har "enkelte her inne" med kommentaren din å gjøre? Om du tror et hjemmeautomasjons-system fra google er lagd for "gutter som liker android", så tar du feil. Og om det var et forsøk på å karakterisere en debattant istedet, så foreslår jeg du sier hvem.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du AtW, tror ikke jeg gidder å starte nok en laaaaaang diskusjon med deg. Du leser det du vil lese og er ikke så alt for opptatt av å respektere andres synspunkter.

 

Jeg får vel bare håpe denne tråden kan handle om det den er startet som, altså en tråd om Apple sin satsing innen hjemmeautomasjon...

Lenke til kommentar

Hmm. Kjedelig og sjå tråden avspore til ein påenglaus diskusjon mellom fanboys. Hadde riktignokk ikkje forventa at noken egentlig viste korleis denne boksen skulle virke med eksisterande ovner/varmepumper, men det er jo kjedelig og sjå spørsmålet forsvinne ut av kommentarane til artikkelen på grunn av unødvendig tull :(

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe dette fra Apple, men forhåpentligvis vil dem få resten av bransjen til å sjerpe seg.

- Det meste av programvare er veldig dyrt

- Det meste av progravamre er (tilsynelatende) rimelig avansert, og ikke noe for en hvem-som-helst

- Enhetene er stort sett dyre, vel, utenom Nexa, men da det er 1-veis kommunikasjon er det vel rimelig utelukket.

 

Apple har jo en tendens til å få andre til å forbedre seg så jeg håper det skjer her.

Lenke til kommentar

Ja du AtW, tror ikke jeg gidder å starte nok en laaaaaang diskusjon med deg. Du leser det du vil lese og er ikke så alt for opptatt av å respektere andres synspunkter.

 

Jeg får vel bare håpe denne tråden kan handle om det den er startet som, altså en tråd om Apple sin satsing innen hjemmeautomasjon...

 

Ja, ikke så dumt, når det gjelder respekt for andres synspunkter og holde seg til saken, så er det kanskje fint å la det være med kommentarer alla "android-gutter" også.

 

Personlig har jeg ikke så dårlig samvittighet for mine egne bidrag til temaet i denne tråden, nemlig hjemmeautomasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe dette fra Apple, men forhåpentligvis vil dem få resten av bransjen til å sjerpe seg.

- Det meste av programvare er veldig dyrt

- Det meste av progravamre er (tilsynelatende) rimelig avansert, og ikke noe for en hvem-som-helst

- Enhetene er stort sett dyre, vel, utenom Nexa, men da det er 1-veis kommunikasjon er det vel rimelig utelukket.

 

Apple har jo en tendens til å få andre til å forbedre seg så jeg håper det skjer her.

 

Tviler på at apple blir noe i front på billige enheter. Det gjennomgående hovedproblemet i bransjen er at alle skal sitte på sin lille haug med sitt system, der virker det ikke som apple blir å hjelpe noe særlig. Men det er som du sier absolutt forbedringspotensiale på software-fronten. Vi får se om dette hjelper her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm. Kjedelig og sjå tråden avspore til ein påenglaus diskusjon mellom fanboys. Hadde riktignokk ikkje forventa at noken egentlig viste korleis denne boksen skulle virke med eksisterande ovner/varmepumper, men det er jo kjedelig og sjå spørsmålet forsvinne ut av kommentarane til artikkelen på grunn av unødvendig tull :(

Har du tatt deg bryet med å sjekke hjemmesiden? Der går det klart fram at man må ha en termostat-kabel-uttak på varmepumpe, som denne kobles til, og den styrer bare en varmekilde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er programvaren så dyr? Kjenner ikke dette markedet veldig godt, men om man bruker titusener på hardware er det vel ikke så rart om også programmene koster noen tusenlapper?

 

Smak og behag antar jeg, varier endel, men koster fort noen tusen, noen løsninger krever også server og software i ett, og da er det fort 10k+

 

AtW

Lenke til kommentar

Er programvaren så dyr? Kjenner ikke dette markedet veldig godt, men om man bruker titusener på hardware er det vel ikke så rart om også programmene koster noen tusenlapper?

Nei, skal man først helautomatisere hele huset for flere titusner i et stort og raskt enkeltprosjekt.

Selv tenker jeg starte med et par on/off svitsjer og en mottaker. Da blir fort programvare for flere tusen kroner en veldig stor utgift.

Jeg regner med de fleste er som meg, vil starte litt smått, se om dette er noe man liker og så eventuelt bygge ut senere.

Lenke til kommentar

 

Dette har jeg liten tro på. Fungerer kanskje for eneboere/nerder som er Apple fan, eller små "familier" hvor alle digger Apple. Blir i mine øyne like latterlig som om alle i familien skulle måtte kjøre Mercedes for at garasjeport-åpneren skulle fungere :)

Ikke synes jeg det denne "dingsen" tilbyr er veldig revolusjonerende heller. Automatisk temp styring får man med en vanlig panelovn eller en litt avansert varmepumpe. Kommer aldri til å kjøpe noe sånt før det kommer et mer åpent system. Er litt komisk at Android enhetene jeg har kommuniserer med både Android og Apple, mens Apple produktene bare kommuniserer med produkter som er "innavl" Men sikkert fint for de som er Apple frelst og ikke vil ha noe annet....

Kan ikke kalle meg frelst, men jeg innrømmer gjerne at jeg liker stabiliteten og funksjonaliteten til mine produkter fra Apple. Så din siste setning er sånn sett nesten helt riktig, det ER fint for oss som liker Apple.

Samtidig betyr det vel egentlig ingenting for de som IKKE liker Apple for jeg antar at de handler noe annet og dermed ikke kan plages med produkter de ikke har...

Venter til det kommer et åpent system! Altså noe jeg kan styre fra alle enhetene vi har. Før det er det lite aktuelt for min del. Hos oss er vi to som liker og har Apple, og to som liker og har Android. I tillegg bruker alle iPad og et Android mediasenter. Så å kjøpe et system som 1/2 familien kan bruke blir helt latterlig. Være seg om det er Android eller Apple. Vet ikke hva andre gjør med Apple / Android produktene sine, men her er begge deler stabilt! Eller alle 3, for vi har fått et Windows mediasenter også :)

Endret av Just_in_case_666
Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har nevnt Samsung før?

De har jo tidligere ved flere anledninger sagt at de har tenkt på slike systemer, vel komplette systemer. I motsetning til de andre aktørene på markedet har de både programvare og maskinvare til ganske omfattende løsninger. Det gjelder jo ikke bare ting som termostater, persienner/gardiner foran vinduer. Samsung lager jo all slags elektronikk, som kjøleskap, vaskemaskiner, mikroovner osv osv. Dermed har de jo en ganske god mulighet til å lage systemer som er ganske omfattende, sannsynligvis kjørende med en slags versjon av Tizen.

 

Det vil sannsynligvis bli et bra system, hvertfall generasjon 2 eller 3. Samsung pleier jo ofte å være tidlig ute og lansere produktene slik at folk som er interesserte kan teste dem, uten at de egentlig er klar for mainstream markedet, slik som Gear klokkene. Det vil på den andre siden mest sannsynlig bli et lukket system. Det er mulig at de vil muliggjøre kontroll via app i iOS og Android. Likevel vil du jo fortsatt være låst til kun Samsung produkter, og dermed ikke stå fritt til å velge den beste TVen f. eks. Eller kanskje du vil ha en microovn, men kan ikke fordi den ikke er Samsung. 

 

Med Samsung sin markedsinnflytlese innenfor elektronikk kan de altså bli en stor trussel mot mer åpne løsninger. Spesielt siden mange kunder ofte velger innelukkede systemer som fungerer. Det er nok og en stund til slike systemer blir skikkelig gode, så kan jo tenkes at Microsoft og kommer med en løsning. Det kommer og helt klart til å komme løsninger fra flere store kinesiske selskaper også.

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har nevnt Samsung før?

De har jo tidligere ved flere anledninger sagt at de har tenkt på slike systemer, vel komplette systemer. I motsetning til de andre aktørene på markedet har de både programvare og maskinvare til ganske omfattende løsninger. Det gjelder jo ikke bare ting som termostater, persienner/gardiner foran vinduer. Samsung lager jo all slags elektronikk, som kjøleskap, vaskemaskiner, mikroovner osv osv. Dermed har de jo en ganske god mulighet til å lage systemer som er ganske omfattende, sannsynligvis kjørende med en slags versjon av Tizen.

 

 

"komplette systemer" er et blindspor, det er en "utopi" (eller kanskje dystopi) at et og samme selskap skal levere alt som går på strøm i hele huset ditt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes ikke det er et problem om programvaren er god og støttes over lang tid.

 Amen! :)

 

 

Tanken på et hus med Samsung-grensesnitt og Samsung-software skremmer meg.

Ja, omtrent som med Apple. Hvis du vil åpne vinduet i Apple-huset må du jailbreake systemet. Vil du har det varmere enn 23 grader i Samsung-huset ditt må du roote det.

 

 

 

Merkelig at ingen har nevnt Samsung før?

De har jo tidligere ved flere anledninger sagt at de har tenkt på slike systemer, vel komplette systemer. I motsetning til de andre aktørene på markedet har de både programvare og maskinvare til ganske omfattende løsninger. Det gjelder jo ikke bare ting som termostater, persienner/gardiner foran vinduer. Samsung lager jo all slags elektronikk, som kjøleskap, vaskemaskiner, mikroovner osv osv. Dermed har de jo en ganske god mulighet til å lage systemer som er ganske omfattende, sannsynligvis kjørende med en slags versjon av Tizen.

"komplette systemer" er et blindspor, det er en "utopi" (eller kanskje dystopi) at et og samme selskap skal levere alt som går på strøm i hele huset ditt.

 

Dette er hjemmeautomasjonens store problem.

Kunders ønske om å gjøre det så enkelt (og billig?) som mulig samsvarer fort med større selskapers ønske om å selge deg et komplett system, men det finnes ingen slike ferdige systemer som kan forene total integrering, simplisitet og lav pris.

 

For å få til "komplett system" må vi ha standarder. Innen hjemmeautomasjon er dette høyst relevant:

 

standards.png

 

 

... alternativet er som mange gjør nå: Ta flere ulike systemer og prøv å tving dem til å snakke sammen. Det er ofte vellykket, men langt fra alltid, og simplisiteten kan være alt fra "plug-n-play" til "omtrent umulig uten å være generalgeni". Og uansett krever det kunnskap, som mannen i gata sannsynligvis ikke har, og ikke tenker på å tilegne seg.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

... alternativet er som mange gjør nå: Ta flere ulike systemer og prøv å tving dem til å snakke sammen. Det er ofte vellykket, men langt fra alltid, og simplisiteten kan være alt fra "plug-n-play" til "omtrent umulig uten å være generalgeni". Og uansett krever det kunnskap, som mannen i gata sannsynligvis ikke har, og ikke tenker på å tilegne seg.

 

 

...og kombinert med at de som faktisk kan det tar 1000/timen for prosjektering, planlegging, montering, og programmering (og endringer i programmering) blir hele markedet en nisje for de som har veldig god råd. 

 

Enter Apple og Google, med noe som er godt nok. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...