Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vant budrunden


<< Alex >>

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vunnet bolig budrunden. Men neste dag ble det lagt ut et nytt leilighet, som jeg ble mere interessert i. Hvordan kan jeg nekte kjøpet? Jeg hadde ikke skrevet under noen kontrakt enda. Forskjellen mellom meg og den andre budgiveren er 50 000, men jeg har skrevet forbehold, seng, sofa og vaskemaskin. 

Kan dere hjelpe? Er noen utvei i det hele tatt? Det er himmelsk pris forskjell mellom boligene..

 

Mvh. Alex

Endret av << Alex >>
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trekker deg etter å ha vunnet budrunden er du økonomisk ansvarlig for alt selger taper ved å selge til nest høyeste budgiver. Altså 50k + mer papirarbeid og styr med megler.

Forutsatt at nest høyeste vil ha det til den prisen nå, eller i det hele tatt vil ha det.

Kan være at han må enda lengre ned også, evt. må det muligens være ny visning osv.

 

Om TS kommer seg unna med 50k+papirarbeid vil jeg si det er relativt billig...

Lenke til kommentar

Det vil alltid uansett hvordan du snur og vender på det komme opp noe bedre.. 

 

Hvis du ikke har så mye penger at du ikke vet hva du skal gjøre med dem så er det bare å bite i seg å stå for budet ditt. 

Selger kan kreve dekningssalg av deg om du ikke kjøper likevel. 

Da kan han i prinsippet selge den for 500000 under prisantydning til en kompis så får du smellen med å betale mellomlegget mot ditt vinnerbud. 

 

At en budgiver var 50000 under deg har lite å si. 

Han er ikke bundet av noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da kan han i prinsippet selge den for 500000 under prisantydning til en kompis så får du smellen med å betale mellomlegget mot ditt vinnerbud.

For noe vås.

 

 

Vås nei? i TEORIEN så kan hvemsomhelst legge inn et bud på 500000 lavere enn prisantydning, og dersom en kjøper har trukket seg så må han dekke mellomlegget på salgssummen. 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Ross-ma-betale-760000-kroner-2363286.html

Her er en sak hvor AKKURAT det hendte og tidligere vikingspiller ross måtte betale mellomlegget etter at han trakk seg. 

 

Litt langt å si at han kan selge det til en kompis sånn, men det er TEORETISK mulig. 

Lenke til kommentar

Det er teoretisk mulig å tape en halv million (eller mer) på den måten, ja. Det er derimot ikke mulig å selge til en kompis på den måten. Da har ikke selger gjennomført dekningssalget på en forsvarlig måte, og prisforskjellen kan ikke legges til grunn for erstatningsbeløpet. Han må selge på en skikkelig måte, hvis ikke vil det i denne situasjonen være mer nærliggende å legge til grunn nest høyeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om kompisen vil ha leiligheten og dekningssalget går 500 000 under budet det TS ga og vennen har høyeste bud er det jo mulig så klart, så, i teorien mulig...

Selvfølgelig kan kompisen stå igjen med det høyeste budet etter en budrunde, men det er ikke det jeg legger i "selge til 500 000 under prisantydning til en kompis".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om kompisen vil ha leiligheten og dekningssalget går 500 000 under budet det TS ga og vennen har høyeste bud er det jo mulig så klart, så, i teorien mulig...

Selvfølgelig kan kompisen stå igjen med det høyeste budet etter en budrunde, men det er ikke det jeg legger i "selge til 500 000 under prisantydning til en kompis".

 

Litt på siden: Hvor mye arbeid kan selger forventes å legge i ny budrunde? Kan han velge å ikke ha nye visninger, da dette er en ulempe for selger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...