Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netverk mellom to hus


Anbefalte innlegg

En vanlig Cat5 klarer litt over 100m før signalene ikke kommer

gjennom lengre.. (Tror det er 110m.. men husker ikke helt).

Nei det hjelper ikke med switch for å få signalet lengre!

Skal man ha noe lengre må man bruke Fiber eller trådløst, evt laser. (Og routere)

Er du helt sikker på dette? Jeg har ikke spisskompetanse på dette, men jeg er relativ sikker på at jeg har lest flere steder at både hub og switch forsterker signalene og når de blir videresendt fra switchen/hub så blir de sendt med samme styrke som når de ble sendt fra nettverkortet? Så vidt jeg fårstår av å lese litt nå så funker hub/switch greit så lenge det ikke går mer en 2 enheter mellom hver ruter.

To boost you need a "bridge", although any hub/switch will do

as long as you do not exceed 2 bridging devices before hitting a router.

Side1

>

> What is the maximum length of a cat5 ethernet cable from switch to

> computer ?

>

 

300ft. between each repeating node (switch, hub, NIC).  That's assuming

there's no external EMS.

Side2

Så mitt svar til deg som lurer. Jeg tror jeg ville gått for cat5, eventuelt Cat5e. Forskjellen mellom Cat5e og "ikke e" tror jeg har noe med måten de har snudd lederene i forhold til hverandre (dette er jeg usikker på). Cat5e skal i alle fall lettere klare høyere hastighet en Cat5, men om det vil gjøre at den tåler bedre å være ute vet jeg ikke.

Cat6 er også et alternativ, men da blir det med en gang mye dyrere. Fiber regner jeg vel med som utelukket av akkurat samme grun.

Med grunnlag i linkene over regner jeg med at switch/hub kan virke som en forsterker til en vis grad, så ville dermed vurdert å kjørt en switch på hver side av strekket, men kan jo først prøve uten. Hvordan du skal sljerme det er ikke min sterke side, men jeg hadde lagt de inn i en hageslange, så kansje ført den helt inn i huset slik at det ikke så lett kom fuktighet ned i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med trådløst nettverk?

 

Om ikke, bør dere bruke en bra cat. 6 kabel, som dere trekker gjennom en vannslange eller lignende.

 

En vanlig tp skal jo klare 100 meter før kvaliteten blir dårlig.

de trenger da ikke cat.6 kabler de er jo mye dyrere og er ikke noe bedre så lenge de ikke kjører gbit lan

Hmm Cat 6 koste ikke så mye mere enn Cat 5...

Ordna tilbud om å kable ett helt forettningsbygg for 3-4 år sia, og det ble ikke 70tusen dyrere å få cat 6.. og dette var både kabel og punkter og droppkabler.. noen hæslig orange droppkabler..

Hvis du tar en titt rundt på forskjellige nettbutikker vil du se at cat6 er ganske mye dyrere enn cat5 og 5e på de lengre kablene.

Lenke til kommentar

Det går fint med vanlig TP...

 

Har selv 60 meter hengende på veggen, og en venn har hatt 30m hengende fritt i tre år. Kanskje ikke å anbefale, men det funka i alle fall...

 

Når det gjelder pris: Snakk med noen kamerater som har arrangert LAN. De har ofte noen kabeltromler med TP som du kan få kjøpt billig, kjøpte selv for 3 kr per meter.

 

Hvis det går en trøm/telefonkabel mellom husene deres, kan dere jo surre TPen rundt dette...

Lenke til kommentar

www.komplett.no der finner du den nye 3com pakken med tråløst accespunkt. og med et trådløst kort.

på din side kjører du accesspunkt rett i en hub/switch og på kompisen din sin side kobler han sin pc til sin hub eller kun direkte via trådløst som du har hos deg :-)

 

Billigere og bedre. null vedlikehold og null arbeid. Rekkevidde ca 100 meter.

 

pris ca 1200,-

hastighet vil bli ca 10mb ( du får 54 mb om Dere har ekstremt gode siktforhold til hverandre( helt fri sikt)

Lenke til kommentar

mange gode forslag her ser jeg.

 

*ta på seg reodor felgen lua*

 

for å gjøre det billigst mulig ville jeg ha hengt opp solid vaier mellom husene, lagt tp'en inni en slange og sprøyta inni isolasjons-skum, for så å stripsa den fast i vaieren (som selvølgelig er godt festet og stram).

 

en kompis av meg hang en tp via en vaier (ingen slange eller isolasjon), men han fikk store problemer med rakkerunger i nabolaget som var godt opplært i bruken av avbitertang! :lol:

Lenke til kommentar

Tror ikke trådløst egentlig er nødvendig. Den dårlige hastigheten er heller ikke fristende. Spenn kabel sier jeg bare :) . Jeg og naboen tok en grei stålwire og forankret den i hver husvegg. Så festet vi kabelen til den med UV-bestandige strips (viktig!). Kabelen var en stiv rakker jeg kjøpte av en kompis som jobber for Bravida. 300,- for 100m. Brukte halve trommelen bare mellom husene... Lasting over nettverket går på ca. 95mbits. Har en switch i hver ende. Kabelen har hengt der en god stund nå, sikkert kun fordi vi spente opp den stålwiren så inn i gamperæva stramt *grin*

Lenke til kommentar

blir dyrt og grave ned kablen i ale fall.. du må ha tillatelse fra komune for og grave hulls som er jupe.. og tenk på pakkis (permafrost ikke en pakkis). så få deg trådløst anyway ;).. lir det feil om vinteren og det er 10-15 kulde grader ute og du må hogge deg ned i bakken for og få opp en kabel for noen tusen :wow:..

 

jeg trur dere bare skal fixe dere trødløst...

Lenke til kommentar

Grave til 30 cm? Helt unødvendig! Jeg har en 3/4" hageslange mellom to hus, stappfull av vanlig kat.5- kabel. Den har ligget der i fire- fem år, og det er fortsatt ingen problemer med kablene. Nå er ikke mitt strekk på langt nær så langt som det er snakk om her, men påkjenningen til kabelen er vel omtrent lik uansett, bortsett fra at det blir mer kabel det kan bli feil på jo lenger den er?

Jeg brukte en vanlig stikkspade og lagde en "sprekk" i jorda. Så dyttet jeg slangen nedi. Den ligger maks 10 cm ned i bakken.

 

Et lite triks når man skal tre kabelen inn i slangen- silkon på sprayboks gjør hageslangen glatt inni. Syslet litt med tanken om å få gjennom en trekkesnor også, men klarte meg uten. Litt bomull bundet fast i enden av en nylonline og trykkluft for å blåse den gjennom hageslangen er et gammelt triks.

Lenke til kommentar
Tråløst nettverk!! :) Nyeste teknologien, så blir det ikke så merkbart om det blir litt lagg siden det er litt lengde det er snakk om her. Men det trengs to basestasjoner i hver ende.

Hvorfor trenger man basestasjoner?

 

En god løsning kan være at dere kjøper dere et 54Mbit a/g WLAN kort hver med støtte for ekstern antenne... Da kan dere kjøre et ad hoc (maskin til maskin) nettverk mellom maskinene deres og vil ikke trenger ekstra utstyr som AP/router/bridge/gateway!

 

Det kan jo hende som noen skriver at en av dere flytter el.l. og at dere ikke vil ha bruk for nettverket lengre, men et WLAN-kort vil dere alltids ha bruk for!

For å være sikker på at det blir sterkt nok signal, men dere kan jo prøve uten først hvis dere skal gå for dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...