Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt eller ikke betalt


Storøien

Anbefalte innlegg

Jeg har ei hytte på Møre.

I år er plutselig tomtefestet forhøyet fra beskjedne kr 650 til kr 9000 grunnet en dom i Høyesterett som gir grunneier anledning til det. Jeg synes det var i meste laget og har betalt tidligere års beløp med kr 650.

Nå er jeg blitt sagt opp som følge av at jeg ikke har gjort opp for meg.

Spørsmålet er nå om jeg, ved å ha betalt "gammel pris", er å anse som å ha betalt eller ikke? (Festekontrakten er tydelig på at den som ikke betaler i tide kan sies opp.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke betalt før du har betalt den justerte summen, med mindre den justerte summen er feil. Du bærer risikoen for at du tar feil. For å minske risikoen for misligholdssanksjoner kan du betale med forbehold om å kreve pengene tilbake hvis det viser seg at ny festesum er for høy. Så kan du gå til sak for å få fastslått festesummen (eller få det gjort via en eller annen annen tvisteløsningsmetode hvis reglene eller grunneier åpner for det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke betalt før du har betalt den justerte summen, med mindre den justerte summen er feil. Du bærer risikoen for at du tar feil. For å minske risikoen for misligholdssanksjoner kan du betale med forbehold om å kreve pengene tilbake hvis det viser seg at ny festesum er for høy. Så kan du gå til sak for å få fastslått festesummen (eller få det gjort via en eller annen annen tvisteløsningsmetode hvis reglene eller grunneier åpner for det).

Men hva kommer til å skje nå fra grunneiers side? Hvordan vil jeg komme til å oppleve denne oppsigelsen? Hvilke ankemuligheter har jeg?

Lenke til kommentar

Først, her er det tomtefesteloven som gjelder. Tomtefesteloven er ufravikelig om ikke annet er angitt.
 

§ 4.Tilhøvet mellom lova og avtaler

Ingen kan avtale eller gjere gjeldande vilkår i strid med føresegnene i lova, utan når dette er sagt i lova eller går fram av samanhengen.
 
http://lovdata.no/lov/1996-12-20-106/§4

 
Det er altså ikke nødvendigvis avgjørende hva som står i avtalen - loven gjelder uansett. 
 
Festetiden er regulert i § 7. Det ser ut til at det er annet ledd som gjelder for deg. 

§ 7.Festetid ved feste av tomt til bustadhus og fritidshus

For nye festeavtaler og avtaler som er lenga etter § 33 gjeld feste av tomt til bustadhus og fritidshus til festet vert sagt opp av festaren eller tomta vert innløyst.

For festeavtaler inngått etter 1975, men før lova her tek til å gjelde, er festetida 80 år, dersom det ikkje er avtalt lengre tid eller feste utan tidsavgrensing, eller avtalt at festet fell bort ved innløysing eller oppseiing frå festaren.

For festeavtaler inngått før 1976 gjeld det som er fastsett i avtala om festetid.
 
http://lovdata.no/lov/1996-12-20-106/§7

 
Oppsigelse fra bortfesteren er ikke ett av alternativene. Jeg ser derfor ingen hjemmel for at bortfester kan si opp avtalen.
 
Etter § 30 annet ledd kan bortfester heller ikke heve avtalen på grunn av manglende betaling av festeavgift. 
 
 
 
Når det gjelder endring av festeavgift så kan det være kompliserte greier. Jeg ville ikke uten videre stolt på at bortfester hadde gjort alt rett. (Du kan eventuelt poste mer om hvordan bortfester begrunnet økningen?)
 
Jeg ville også kikket på mulighetene for innløsning.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...