Gå til innhold

Hvorfor kjører politiet storkontroller av promille midt i uken? Hvorfor ikke i helgene?


Lypsyls

Anbefalte innlegg

Har sett ofte i avisene at politiet er "fornøyd" med promillekontrollen de hadde midt i uka klokka 12...

 

Hvorfor ser jeg aldri politiet har kontroll på natta i helgen når flest folk er ute å kjører hjem fra fester? Fra 12 til klokka 7 så vil de sikkert ha tatt alle idiotene jeg kjenner som kjører i fylla.

 

Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har også kontroller i helgene. Både på kvelds- og dagtid. Det er også farligere for folk (og sjåføren selv) å kjøre i rus på dagtid, med flere folk ute på veiene i trafikken og langs gatene. Det finnes også mange som fester midt i uken. Alkoholikere venter ikke til helgen med å drikke. Det er også en fin måte å sjekke annet på; som for eksempel førerkort og vognkort. Det skal altså ikke være fritt frem for å kjøre ulovlig på dagtid også.

 

Det har også selvsagt noe med at det er flere på jobb midt på dagen enn på natten, og det er vanskelig å unngå.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Har sett promillekontroll rett utenfor en militærleir også, rett etter arbeidstid så de kan ta millitære som drikker på jobb  :wallbash:

Virker som om de bare vil ha god statestikk noen ganger også, "det var bare 1 av 1000 som kjørte i promille her"...

Men, det er nok mange grunner ja, selv om det ikke alltid er det mest logiske tidene og plasseringene.

Lenke til kommentar

De som kjører med promille på dagtid på hverdager har nok en tendens til å ha et drikkemønster som er uforenlig med å ha førerrett. Joda, jeg generaliserer, for all del. For min del kunne det gjerne vært alkolås på absolutt alle biler.

 

Dessuten så er jeg ikke sikker på om motivet for å ha slike kontroller er "god statistikk", skulle tro det ser bedre ut for politiet dersom de tar så mange fyllekjørere som mulig.

Lenke til kommentar

 

Virker som om de bare vil ha god statestikk noen ganger også, "det var bare 1 av 1000 som kjørte i promille her"...

 

Hvorfor i alle dager skulle politiet være interesserte i å ha en "god" statistikk på dette??

 

 

Selvfølgelig for å vise frem effektiviteten, ellers får dem ikke flere midler av Staten. 

Lenke til kommentar

To usedvanlig middelmådige innlegg over her... 

 

Jeg ser du sier det, men er det ikke noe i det tror du?

Jeg kjenner folk i både Politiet og UP som har fortalt litt, og på netopp dette spørsmålet, så fikk jeg som svar at det koster vanvittig mye mer å ha ekstra personell på nattestid i helgene enn ellers, og at de derfor må prioritere fyllebråk o.l..

Derimot legger de flesteparten av promillekontroller til torsdags formiddag, (dagen etter lillelørdag) og om det er typiske "drikkedager" med påfølgende virkedager..

 

En annen ting jeg kan med er jo at de ofte bruker mulighetene der de stopper biler hyppigere til en promillekontroll sammen med en rutinesjekk av biler som er ute på nettene i helgene..

 

Dette med hyppigere sjekk av både alkohol og narkotika er jeg forøvrig veldig for! 

Lenke til kommentar

Er veldig leit å høre at det er pengene det står på. De trenger jo ikke stå hver jævla helg, en gang hver andre månde ca burde nå holde for å ta de fleste idiotene som setter seg i bilen etter festen.

 

Ja, vi har penger nok til å få jobba litt preventivt mot ruspåvirket kjøring..

Det er skremmende å se hvor ofte det er ulykker her i området hvor det er mistanke/bekreftet at det er rus i bildet!

Lenke til kommentar

 

To usedvanlig middelmådige innlegg over her... 

 

Jeg ser du sier det, men er det ikke noe i det tror du?

Jeg kjenner folk i både Politiet og UP som har fortalt litt, og på netopp dette spørsmålet, så fikk jeg som svar at det koster vanvittig mye mer å ha ekstra personell på nattestid i helgene enn ellers, og at de derfor må prioritere fyllebråk o.l..

Derimot legger de flesteparten av promillekontroller til torsdags formiddag, (dagen etter lillelørdag) og om det er typiske "drikkedager" med påfølgende virkedager..

 

En annen ting jeg kan med er jo at de ofte bruker mulighetene der de stopper biler hyppigere til en promillekontroll sammen med en rutinesjekk av biler som er ute på nettene i helgene..

 

Dette med hyppigere sjekk av både alkohol og narkotika er jeg forøvrig veldig for! 

 

 

Innleggene han kommenterer handler ikke om at det legges til uka, fordi det er dyrere å holde i helgene, innleggene sier det gjøres for å få en bedre statistikk og for å få midler av staten. Jeg vet ikke helt om folk egentlig tror på at politiet plutselig ikke får midler om det er for mange fyllekjørere, tror dere stortinget kommer til å si "nå har det vært mange fyllekjørere, la oss legge ned hele politiet"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser for meg noe slikt, at ett politidistrikt tar mange fyllekjørere og får midler for prevantivt arbeid.

De må så klart vise resultater og legger dermed kontrollene på steder og tidspunkter det er få fyllekjørere. Så har de plutselig gode resultater å vise til, uavhengig av hvordan det egentlig er.

Lenke til kommentar

 

To usedvanlig middelmådige innlegg over her... 

 

Jeg ser du sier det, men er det ikke noe i det tror du?

 

Middelmådig innlegg nr. 1:

"Ser jo bedre ut når det er få som drikker enn når det er mange som drikker"

Nei. For politiet ser det selvsagt bedre ut jo flere som blir tatt for ruskjøring.

 

Middelmådig innlegg nr. 2:

"Selvfølgelig for å vise frem effektiviteten, ellers får dem ikke flere midler av Staten."

Dette innlegget er vel unødvendig å si så mye om...

Lenke til kommentar

Det er nå engang sånn at de til stadighet har promillekontroller midt på dagen i uka, og da sier de jo at det har vært gode tall på edru/nykter sjåfører, men like herlig så er det store porsjoner med utforkjøringer, (seinest to denne uka) hvos berusa folk har kjørt i grøfta..

 

JO, utad, så har det en i overkant positiv vinkling i media med f.eks: Politisjefen kjempefornøyd. Ingen tatt i stor ruskontroll (tirsdag formiddag)

 

Realiteten sier noe annet, så skjønner godt at folk påstår at dette er "triksing" med tallene.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ho/tajik_-_-justisdepartementet-ma-sorge-for-penger-til-politidistriktene-1.12286149

 

http://www.nrk.no/ho/kutter-politi-stillinger-i-hedmark-1.12279841

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/04/24/222756/krise-i-naerpolitiet-det-er-fryktelig-stygt

 

Osv..

 

Jeg kjenner folk i både Politiet og UP som har fortalt litt, og på nettopp dette spørsmålet, så fikk jeg som svar at det koster vanvittig mye mer å ha ekstra personell på nattestid i helgene enn ellers, 

 

 

 

Her har de allerede kuttet en del ja.

Lenke til kommentar

Norge er også en av få land der nyutdannede folk går fra skolen og ut i jobb i f.eks barnehager, psykiatri o.l..

Grunnen til dette er jo enkelt og greit at det ikke er jobber å få, noe som får meg til å tenke litt på hvor proriteringene er hen.

 

USA har en grei ting der man kan bli Politi "light" hvis jeg kan kalle det det.. Trafikkpolitiet der borteer blant de, noe vi godt kunne hatt her også.

Lenke til kommentar

Dette har vell med at politiet har eit ekstra fokus på lavpromille og ikkje kun på høgpromille.

 

Det er på dagtid at dei verkeleg farlige ruskjøyrerane er på vegane, dei som er rusmisbrukera som alltid er på ein snurr.

Dette til tross for at det ikkje alltid er veldig synleg på verken føraren eller bilkjøyringa at det er snakk om promillekjøyring. Mange alkoholikarar er slik at dei er rolegast når dei har promille, men at dei sjølvsagt er svært sløve slik at dei ikkje reagerar raskt nok dersom noke skjer.

 

I helgene er det meir høgpromille som er hovedregelen, og mange av dei førarane blir stoppa etter publikumstips og observasjonar.

Høgpromilleførarar kjøyrer ofte vinglette, og mange kjøyrer også for fort (meir rutinerte alkoholikar kjøyrer stort sett langt under fartsgrensa for at die skal prøve å holde kontroll på trafikksituasjonen). Dei med høgpromille blir ofte avslørt av publikum, eller dei avslører seg sjølv ved å kjøyre i grøfta, kjøyre ned ein lyktestolpe, eller liknande oppførsel. Ofte mister dei også kontrollen før dei rekk å skade nokon andre.

 

Så sjølv om det at det er dyrare å ha trafikkontroll i helgene sikkert er ein faktor, så har ein vell funnet ut at ein klarer å ta dei fleste sjåførane med høgpromille gjennom vanlig patruljering og politiarbeid, medan dei som har rusproblemer ofte må takast gjennom promillekontrollar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...