Gå til innhold

Returskade på allerede defekt vare mottatt fra butikken - har butikken noe ansvar?


vk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folkens! Det er ikke de bøyde pinnene som er RMA årsaken. Kortet ankom defekt i utgangspunktet. Det at noen pinner er blitt bøyd i ettertid gjør IKKE kortet mer ubrukelig. Dette er ren avsporing i forhold til det faktiske problemet.

Lenke til kommentar

Folkens! Det er ikke de bøyde pinnene som er RMA årsaken. Kortet ankom defekt i utgangspunktet. Det at noen pinner er blitt bøyd i ettertid gjør IKKE kortet mer ubrukelig. Dette er ren avsporing i forhold til det faktiske problemet.

Nei, det er ikke gitt at dette er et sidespor. Hvis de bøyde pinnene gjør at det ikke lengre kan leveres tilbake i vesentlig samme mengde kan dette være hele problemet.

 

Dersom kortet er en "dud" med 0 i bruksverdi (selv med reparasjonsforsøk), så vil ikke disse ødelagte pinnene ha noe å si, og kortet er i "vesentlig samme stand" (akkurat like ubrukelig). Men hvis kortet kan repareres, så vil din ødeleggelse kunne hindre deg i å heve.

 

For øvrig svarte du ikke på spørsmålet mitt, som også er relevant. Har du pakket og sendt kortet i uskadd stand på en forsvarlig måte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøvde i alle fall å pakke det inn nøyaktig som jeg fikk det. Kan ikke påstå at pinnene ikke ble bøyd hos meg ifm pakkingen, men kan heller ikke være sikker på at det ikke har skjedd hos Komplett når de skulle teste kortet. Alt jeg har er to bilder fra Komplett som viser bøyde pinner og deres beskjed om at jeg har gjort det... Etter alt som har skjedd så har jeg dessverre fått en smule tillitsproblemer mht Komplett, men har ikke noe håndfast bevis om det ene eller det andre. Sitter i klisteret m.a.o.

Endret av vk
Lenke til kommentar

 

Men hvis kortet kan repareres, så vil din ødeleggelse kunne hindre deg i å heve.

Det står jo tidligere i tråden at ASUS selv har sagt at en slik feil ikke kan fikses.

 

Alle mine svar går ut i fra at feilen ikke kan fikses.

 

 

Det var svaret jeg fikk fra Asus Support.

 

RTC feil er kompliserte og vanskelig å finne så vidt jeg vet (har Googlet litt på dette, også har jeg litt bakgrunn i elektronikk). I tillegg kommer dette med feil måling av CPU Power fra kortet, noe som jo er en annen feil og har ikke noe med RTC å gjøre. Så ... dette kortet ble trolig laget på en mandag. Jeg utelukker absolutt ikke at det kan ha vært flere feil som jeg simpelthen ikke har oppdaget.

 

Mulig at Asus gjenbruker deler eller kan bytte ut kretser osv. Aner ikke hva de gjør. Jeg innbiller meg at for dem er det langt billigere å kaste kortet enn å prøve å reparere det (men så har jeg heller ikke oversikt over lønnsnivået på denne type kompetanse i Kina). Paradoksalt nok koster reparasjoner i vår del av verdenen mer enn å kaste den gamle greia og kjøpe en ny! Usikker på om det er slik der ute.

Lenke til kommentar

 

I tillegg kommer dette med feil måling av CPU Power
Slike sensorer tror jeg ikke at det er så viktig at er rett.

 

Men generelt, så reparerer man ikke data-deler (som hovedkort). Er delen i stykker kastes den.

 

 

Du har rett (som vanlig) men sensorfeilen er viktigst som et symptom på at noe er galt (i tillegg til RTC), og det som er opphavet til denne feilen kan være noe helt annet og langt mer alvorlig enn det at bare sensoren i seg selv har tatt kvelden. Dessuten er for min bruk denne indikatoren viktig og ... rett skal være rett helt enkelt. Jeg vil simpelthen få det jeg har betalt for. High-end kort i denne prisklassen skal ha en betydelig større kvalitet i utgangspunktet. Dette er ikke noen mainstream vare.

Lenke til kommentar

Som lovet kort status oppdatering.

 

Etter at jeg fikk kortet tilbake fra Komplett forleden, fikset jeg CPU-sokkelen og monterte systemet på nytt. Det funket! Det vil si ... alt utenom de opprinnelige feilene som kom med kortet som jeg fikk fra Komplett (de feiler akkurat som før). Bildet under viser tydelig RTC feilen og en latterlig lav CPU Package Power måling på 0.58W ifølge kortet (to ulike verktøy viser samme resultat = kommer fra kortet).

 

NB: Merk at RTC styres av elektronikken på kortet og handler altså om en HW feil med selve kortet (ifølge Intel kan det være defekte kretser, strømlekkasje, dårlige kondensatorer eller tilvirkning o.l), noe som IKKE har noe med CPU-sokkelen eller min bruk av kortet å gjøre (jeg kan i praksis ikke påvirke eller forårsake en slik feil). Ikke rart at Asus Support konkluderte med RMA så snart de hørte om RTC feil (dvs før jeg tok ut CPU-en for å sende kortet tilbake og noen pinner ble bøyd i sokkelen i ettertid).

 

post-21174-0-31708800-1435270300_thumb.jpg

 

Når "bøyde pinner" problemet er blitt eliminert og testresultatet tydelig viser de opprinnelige feilene, så synes jeg at saken er opplagt (Komplett og Asus visste jo dette hele veien men valgte altså å bruke de bøyde pinnene for å melde seg ut og la kunden ta støtet... makan til kundeservice).

 

For ordens skyld tar jeg med her også et bilde av CPU-sokkelen etter reparasjonen. Det forrige bilde over viser tydelig at denne funker (ellers hadde Intel CPU testen aldri passert slik bildet over viser osv.)

 

post-21174-0-22999900-1435270352_thumb.jpg

 

Jeg skal komme med en ny statusoppdatering når Forbrukerrådet er ferdig med denne saken. Tvi tvi...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siste nytt! Etter utløpt frist og purring fra FR ga Komplett endelig lyd fra seg og de gikk med på å ta inn hovedkortet til en ny testrunde. Du kommer ikke til å tro hva som skjedde...

 

Komplett mener nå at kortet ikke har noen feil (!) og passerer alle tester hos dem, så de kan ikke ta tilbake kortet likevel!!! Akkurat som om min utførlige dokumentasjon av RTC-feilen ikke finnes... (jeg vet selvsagt ikke hva de har testet og hvordan). Samtidig fortsetter de å så tvil om min rolle i saken og mine motiver m.m. Jeg lurer på hva de tenker (om i det hele tatt). Hvorfor skulle jeg styre med alt dette om jeg hadde fått et feilfritt kort i utgangspunktet?

 

Jeg måtte videre med prosjektet og kjøpte meg et nytt kort som fungerer 100% feilfritt med nøyaktig samme oppsett (jeg bare flyttet komponentene fra det defekte kortet til det nye kortet og alt fungerte som en kule fra dag 1). Komplett konsekvent unnlater å kommentere dette og dokumentasjonen som jeg har sendt til dem med ett ord! De bare kjører på sitt...

 

Jeg kjører saken videre i regi av FR så får vi se hva som skjer etter hvert. Utrolig smålig og skuffende av Komplett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kunne vel fått en kortsluttning når du "moste" nedi cpu første gang :p ikke usannsynlig at sensorer får et problem da

 

Det er jo ikke tilfelle, da Komplett har tatt kortet i retur, og ikke finner feil.

 

 

Hjertelig takk for kommentarene! Kortet ble installert to ganger, andre gangen etter at det var innom Komplett og ble returnert pga "bøyde pinner" på CPU-sokkelen. Etter at CPU-sokkelen ble fikset (testet 100% Ok gjennom fullblods CPU-test), så påviste Asus PC Diagnostics nøyaktig samme RTC-feil. Jeg har kjørt RTC-testen titalls ganger, både i starten og etter andre kortinstallasjon med nøyaktig samme resultat: Autotesten feiler hver eneste gang!

 

Hvis kortet er feilfritt så kunne jeg umulig fått dette testresultatet. Verken kortet eller Asus verktøyet kan manipuleres til å vise noe annet enn fakta. Det er dermed udiskutabelt at kortet har RTC-feil (ifølge Asus sitt eget verktøy). Det at Komplett nå angivelig IKKE finner noen feil beviser slett ikke at feilen ikke finnes (jf. mitt testresultat som er dokumentert side opp og ned flere ganger). Jeg kan ikke svare for hvorfor de ikke finner noen feil men det motbeviser jo ingenting. Jeg har åpenbart ikke funnet på feilen selv eller tatt på meg bryet til å returnere et kort som virker (jf. siste melding fra Komplett). Hvorfor skulle jeg gjøre dette? Dette er jo helt absurd.

 

At Komplett ikke klarer å finne feilen kan skyldes mange ting. Testkvalitet (de brukte ikke lange tiden på å teste  kortet), forskjellig oppsett som ikke reflekterer min bruk (jeg har sendt dem min fulle PC-spesifikasjon men de brukte den ikke 100%), og mye annet. Det er heller ikke utenkelig at et dårlig loddepunkt o.l kobler inn og ut tilfeldig. Blir da kortet feilfritt?

 

Det som derimot er helt uomtvistelig er at jeg har dokumentert defekten (mangelen) over tid og ved to installasjoner av kortet fra skratch. Dette mener jeg kan ikke underkjennes av Komplett bare fordi de ikke finner feilen selv (de har jo heller ikke egen interesse i dette). De har aldri kommentert mine funn, men bare slår i bordet med at så lenge de ikke finner noen feil selv så spiller det ingen rolle hva jeg har å komme med av dokumentasjon. Er det slik butikker skal behandle kunder i Norge i dag?

Lenke til kommentar

 

 

Kunne vel fått en kortsluttning når du "moste" nedi cpu første gang :p ikke usannsynlig at sensorer får et problem da

 

Det er jo ikke tilfelle, da Komplett har tatt kortet i retur, og ikke finner feil.

 

 

Hjertelig takk for kommentarene! Kortet ble installert to ganger, andre gangen etter at det var innom Komplett og ble returnert pga "bøyde pinner" på CPU-sokkelen. Etter at CPU-sokkelen ble fikset (testet 100% Ok gjennom fullblods CPU-test), så påviste Asus PC Diagnostics nøyaktig samme RTC-feil. Jeg har kjørt RTC-testen titalls ganger, både i starten og etter andre kortinstallasjon med nøyaktig samme resultat: Autotesten feiler hver eneste gang!

 

Hvis kortet er feilfritt så kunne jeg umulig fått dette testresultatet. Verken kortet eller Asus verktøyet kan manipuleres til å vise noe annet enn fakta. Det er dermed udiskutabelt at kortet har RTC-feil (ifølge Asus sitt eget verktøy). Det at Komplett nå angivelig IKKE finner noen feil beviser slett ikke at feilen ikke finnes (jf. mitt testresultat som er dokumentert side opp og ned flere ganger). Jeg kan ikke svare for hvorfor de ikke finner noen feil men det motbeviser jo ingenting. Jeg har åpenbart ikke funnet på feilen selv eller tatt på meg bryet til å returnere et kort som virker (jf. siste melding fra Komplett). Hvorfor skulle jeg gjøre dette? Dette er jo helt absurd.

 

At Komplett ikke klarer å finne feilen kan skyldes mange ting. Testkvalitet (de brukte ikke lange tiden på å teste  kortet), forskjellig oppsett som ikke reflekterer min bruk (jeg har sendt dem min fulle PC-spesifikasjon men de brukte den ikke 100%), og mye annet. Det er heller ikke utenkelig at et dårlig loddepunkt o.l kobler inn og ut tilfeldig. Blir da kortet feilfritt?

 

Det som derimot er helt uomtvistelig er at jeg har dokumentert defekten (mangelen) over tid og ved to installasjoner av kortet fra skratch. Dette mener jeg kan ikke underkjennes av Komplett bare fordi de ikke finner feilen selv (de har jo heller ikke egen interesse i dette). De har aldri kommentert mine funn, men bare slår i bordet med at så lenge de ikke finner noen feil selv så spiller det ingen rolle hva jeg har å komme med av dokumentasjon. Er det slik butikker skal behandle kunder i Norge i dag?

 

Ser at jeg formulerte meg litt dårlig. Jeg mente ikke at kortet var feilfritt fordi Komplett ikke fant feil. Jeg mente at de bøyde pinnene ikke er grunnen. Hadde det vært pga de bøyde pinnene, ville Komplett lett ha funnet feilen.

 

PS... det er bare å fortsette å sende inn kortet. Etter tredje gangen får du pengene igjen.

Lenke til kommentar

PS... det er bare å fortsette å sende inn kortet. Etter tredje gangen får du pengene igjen.

Ikke hvis de ikke finner feilen ved tredje gangs innsending. Det er det som er så problematisk.

 

Når det er sagt mener jeg trådstarter her har "sannsynliggjort" at kortet har en feil og at de bøyde pinnene ikke er årsaken. Derfor burde Komplett allerede ha karakterisert feilen som en mangel og tilbudt avhjelp eller heving.

Lenke til kommentar

 

PS... det er bare å fortsette å sende inn kortet. Etter tredje gangen får du pengene igjen.

Ikke hvis de ikke finner feilen ved tredje gangs innsending. Det er det som er så problematisk.

 

Når det er sagt mener jeg trådstarter her har "sannsynliggjort" at kortet har en feil og at de bøyde pinnene ikke er årsaken. Derfor burde Komplett allerede ha karakterisert feilen som en mangel og tilbudt avhjelp eller heving.

 

Det er sant. Men må ihvertfall ikke gi opp.

Lenke til kommentar

 

PS... det er bare å fortsette å sende inn kortet. Etter tredje gangen får du pengene igjen.

Ikke hvis de ikke finner feilen ved tredje gangs innsending. Det er det som er så problematisk.

 

Når det er sagt mener jeg trådstarter her har "sannsynliggjort" at kortet har en feil og at de bøyde pinnene ikke er årsaken. Derfor burde Komplett allerede ha karakterisert feilen som en mangel og tilbudt avhjelp eller heving.

 

 

Jeg har nettopp fått beskjed om at kortet er på vei tilbake til meg i Posten... Etter hva jeg forstår så kan jeg ikke bare sende kortet tilbake til Komplett igjen uten å ha på nytt godkjent retur fra dem. Kan jeg gjøre det likevel mener dere?

 

Når det gjelder "sannsynliggjort" skjønner jeg poenget ditt, men om ikke det jeg har dokumentert er bevis på feilen da vet jeg ikke hva som skal til (tatt i betraktning at Komplett ikke nødvendigvis vil klare å reprodusere feilen noensinne).

  • RTC-feilen er en utførlig dokumentert mangel i varen (hovedkortet)
  • RTC-feil i et hovedkort kan ikke forårsakes eller påvirkes av bruken av kortet
  • Feilfri funksjon av nytt kort gir endelig bevis på defekt i forrige kort (identisk bruk)

Jeg har spurt Komplett følgende:

Hvorfor underkjenner Komplett testresultatene som jeg har fremlagt og hva mener Komplett gjør disse ugyldige?

 

Ikke mottatt noe svar ennå (hele veien egentlig). De glatt lar være å ta stilling til mine testresultater eller spørsmål.

Lenke til kommentar

 

 

PS... det er bare å fortsette å sende inn kortet. Etter tredje gangen får du pengene igjen.

Ikke hvis de ikke finner feilen ved tredje gangs innsending. Det er det som er så problematisk.

 

Når det er sagt mener jeg trådstarter her har "sannsynliggjort" at kortet har en feil og at de bøyde pinnene ikke er årsaken. Derfor burde Komplett allerede ha karakterisert feilen som en mangel og tilbudt avhjelp eller heving.

 

 

Jeg har nettopp fått beskjed om at kortet er på vei tilbake til meg i Posten... Etter hva jeg forstår så kan jeg ikke bare sende kortet tilbake til Komplett igjen uten å ha på nytt godkjent retur fra dem. Kan jeg gjøre det likevel mener dere?

 

Når det gjelder "sannsynliggjort" skjønner jeg poenget ditt, men om ikke det jeg har dokumentert er bevis på feilen da vet jeg ikke hva som skal til (tatt i betraktning at Komplett ikke nødvendigvis vil klare å reprodusere feilen noensinne).

  • RTC-feilen er en utførlig dokumentert mangel i varen (hovedkortet)
  • RTC-feil i et hovedkort kan ikke forårsakes eller påvirkes av bruken av kortet
  • Feilfri funksjon av nytt kort gir endelig bevis på defekt i forrige kort (identisk bruk)

Jeg har spurt Komplett følgende:

Hvorfor underkjenner Komplett testresultatene som jeg har fremlagt og hva mener Komplett gjør disse ugyldige?

 

Ikke mottatt noe svar ennå (hele veien egentlig). De glatt lar være å ta stilling til mine testresultater eller spørsmål.

 

Kontakt Asus, og si at Komplett ikke finner feilen.

Lenke til kommentar

Det har ikke slått deg at det kan være andre komponenter som er defekte som kan påvirke testresultatene? Det er kanskje lett å tenke seg at det er hovedkortet som er feilen, siden det er det du tester.. men igjen, det er andre komponenter i spill her som kan påvirke resultatene du får. Jeg ser for meg at enten PSU eller CPU også kan ha skylden her.. 

 

Hadde jeg vært deg ville jeg sendt dem PSU, CPU, RAM og hovedkort så de får testa alt sammen. Kjipt å sitte uten PC, ja.. men må være enda kjipere å holde på sånn som dere gjør nå.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...