Gå til innhold

Kor framtids retta er 3dkort med 128 mb ram?


AshtraY

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror det, men et skjermkort holder ikke mer enn tre år hvis du skal spille med max settings i spill (mitt er et og et halvt nå... er halveis kjøpte toppmoddellen ti4600)

 

dette gjelder hvis du kjøper toppmoddelen, men denne ca greia kan bare forkastes om det kommer nye viktige funksjoner (Matrox g400 kosrtet mitt mangler T&L så det kan ikke kjøre bf, ellers funker det med de fleste spill uten hakk)

Lenke til kommentar
Men om et år, vil ikke 256MB modellen yte litt bedre enn 128MB modellen? Og minnet kan du jo bare klokke opp en del, går ikke det?

Nei, det er nok feil selv om "256MB" høres dobbelt så bra ut, og det er bare er klokket 5-10% lavere. Det høres kanskje ulogisk ut, men hastigheten er veldig mye viktigere enn mengden.

 

256MB HiEnd-minne er gjerne veldig dyrt, så produsentene sparer inn en del på å bruke littegrann tregere brikker 256MB ram blir derfor litt vanskeligere å overklokke enn 128MB.

 

Når det gjelder ytelse om 1 år, så blir selvfølgelig ikke dagens spill mer krevende på ram. Så mer ram vil kun være nødvendig i de helt nyeste spillene da og sikkert bare på de høyeste oppløsningene og kvalitetssettingene. Du kan altså fint spille med et 128MB kort om et år. Om 2 år blir nok 128MB i minste laget, men det blir nok grafikk-brikken din også. Da hjelper det ikke om du kjøpte kortet med 256MB nå. Det vil også yte dårlig (om ikke fullt så dårlig som 128MB-kortet). Da er det på tide med nytt kort likevel, og da tipper jeg utvalget strekker seg fra kort med 256MB til 1GB.

 

Konklusjon: Sats på 128MB-kort nå, kjøp et nytt 256MB-kort når spillene og grafikkbrikken kan ta bedre nytte av det om kanskje 1-2 år.

Lenke til kommentar
Men om et år, vil ikke 256MB modellen yte litt bedre enn 128MB modellen? Og minnet kan du jo bare klokke opp en del, går ikke det?

Ikke på de 256MB kortene i dag.

 

De er jo så svake at de ikke kan yte mer enn de 128MB`ene som er på korta. De korta som blir laga om 1år er vel trolig nok kraftig nok til å gjøre nytte av all rammen.

Lenke til kommentar
256MB korta er ikke noe mer fremskrittsretta enn 128MB korta i og med at de er for svake til å gjøre nytte av all rammen..

Det stemmer bare ikke.

 

As we'd expect, with 6X FSAA the 256MB board shows its advantage over the 128MB board at 1600x1200, by as much as 18%. While the fill-rate graph shows a drop in fill-rate performance at 1600x1200 for the 128MB board, a characteristic of addressing data across the AGP bus.

- http://www.beyond3d.com/reviews/ati/9800_256/index.php?p=12

 

The RADEON 9800 PRO and 9600 PRO take huge hits with 4xAA enabled, nearly 50% at 1024x768. We were told that the 256MB RADEON 9800 PRO performs considerably better than the 128MB card in this scenario.

- http://www.firingsquad.com/hardware/hl2_pe...part2/page4.asp

 

http://www.tomshardware.com/graphic/200305...fx_5900-13.html - Legg merke til den store forskjellen det blir mellom FX5800 (128MB) og FX5900 (256MB) i 1600x1200.

 

Uansett er rammen på 256MB korta lavere klokket.

 

Minnet på 256MB versjonen av R9800Pro er klokket 20Mhz (effektivt) høyere enn 128MB versjonen.

 

* Mengden minne har ubetydelig lite å si.

 

Vel, 128MB er et krav hvis du skal få kjørt 4xFSAA i 1600x1200 og med 6xFSAA i den oppløsningen så har du kun ~30MB tilgjengelig til teksturer og geometry og med tripple buffering har du igjen enda mindre.

 

Så mer ram vil kun være nødvendig i de helt nyeste spillene da og sikkert bare på de høyeste oppløsningene og kvalitetssettingene. Du kan altså fint spille med et 128MB kort om et år.

 

Du vil neppe kunne kjøre de mest krevende spillene om et år i høy oppløsning og max AA med akseptabel ytelse. Med da og bruke mer konservativ oppløsning og AA vil du få mer tilgjengelig minne, så ja, dagens high-end kort med 128MB minne vil nok fint kunne kjøre spillene om et år. Men selv da vil det nok høyst sannsynlig være en fordel med 256MB. Med DX9 float-point precision vil framebuffer størrelsen øke ytterligere. Det er allerede spill i dag som drar nytte av 256MB minne (alt etter oppløsning og antall AA samples) som UT2003 og Call of Duty.

 

Jeg anbefaler ikke at folk skal kjøpe 256MB kort på et generelt grunnlag, for all del, men for dem som har tenkt å kjøpe det hoteste innen skjermkort pga de av diverse grunner ikke har tenkt å oppgradere igjen på lang tid så mener jeg at man burde i det minste vurdere det. Men for min del og de flestes andres del så er det ikke verdt pris forskjellen.

Lenke til kommentar

Du har helt rett MistaPi. Jeg mente ikke det som noen absolutt sannhet at 256MB var bortkastet. Jeg mente bare at det var i veldig få tilfeller man ville få bruk for det, og selv da ville det ikke ha så mye å si.

 

Tviler egentlig på at AchtraY har tenkt å spille i 1600x1200 med 6xFSAA og max AF. (kan vi få en bekreftelse/avkreftelse på dette?)

 

Om han vil kjøpe 256MB-kortet for å få det til å vare mye lengre enn et 128MB-kort så er heller ikke det noe godt argument. 256MB-kortet koster ganske mye (4000kr?). En mye mer fornuftig investering vil derfor være å kjøpe et 128MB-kort til 2000kr nå og spare de siste 2000kr til om 1 år og kjøpe et 256MB-kort til 2000kr da. Det vil i hvertfall gi nok ytelse frem til da, og mye bedre ytelse fra om 1 år til neste gang han oppgraderer enn om han brukte alle 4000kr med en gang. Rådet mitt er fortsatt like tydelig: 128MB nå, nytt kort om 1-2 år.

Lenke til kommentar

Det ENESTE som 256Mb ram på skjermkort hjelper for er da lettere bearbeiding av STORE textures.. men det er da ikke så mange spill (så si ingen) som krever dette da.. så jeg vil si det at slike kort med 128Mb ram vil nok holde 1-2 år til tror jeg... Det er jo da tregere ram som sagt tidligere på 256Mb ram.. kortene får ikke utnytte av det i noe særlig grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...